[WN] Wedstrijd Zuidwolde 20 april

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 17:45

Nou die Slootstra heeft dus geen jury kaart en ook nooit gehad. Boos!
Dus geen wonder dat de uitslagen hoog waren.

alpenquarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 17:57

Smokey, ik ben heel blij met m'n prijzen, hoor! Ik was heel verbaasd over de hoge uitslagen. Wat ik heel jammer vond is dat er in de horsemanship een ruiter een hele nette proef reed en dat die niet werd uitgenodigd voor het railwork. Dat vind ik een beetje krom.

In de pleasure had ik trouwens mijn grootste overwinning behaald! Geen prijs, maar dit is een heel moeilijk onderdeel voor mij en mijn paardje! Met ieder klein stapje verbetering ben ik heel blij! Dat doet me veel meer dan die lintjes!

Ik wou graag wat reacties horen van andere mensen, je hoort mij niet klagen hoor!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:21

Even vooraf: ik ben zelf niet bij de wedstrijd geweest. Maar ik las laatst in het WRAN blad iets over 'wilde wedstrijden'. Als ik dit hier zo allemaal lees begrijp ik best dat men hier vanaf wil. Doe mij dan toch maar liever een WRAN erkende wedstrijd, dan weet je wat je krijgt en waar je evt terecht kunt voor bezwaar etc.

Smokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:56

Gefeliciteerd Alpenquarter. Fijn dat je het leuk vond. Met jou zijn er nog een heleboel meer die het leuk gevonden hebben ondanks de hoge scores Haha! }> .
Als je iets niet goed begrijpt, zoals dat wat je schreef over iemand die niet was uitgenodigd voor het vervolg van de proef, moet je gewoon op de jury toegaan en vragen wat er mis was. Zeker bij dit soort wedstrijden zal daar tekst en uitleg over worden gegeven. Tussen de bedrijven door zal daar beslist wel wat tijd voor zijn.
Tja en pleasure doe je ook niet zo maar eventjes, daar moet ook heel hard voor getraind worden. Zie het als een uitdaging. Aan je nickname te zien heb je een Haflinger. Die kunnen het ook behoorlijk ver schoppen in de westernsport. Misschien heb je de haflinger Sylvester wel eens gezien? Die liep echt alles eruit. Heel leuk en een plezier om er naar te kijken. Ook als je geen lintje hebt behaald en je ziet en voelt de verbetering van je paardje dan geeft dat inderdaad een heel fijn gevoel en dan kun je tevreden zijn met de prestatie van die dag. Gewoon lekker verder gaan

Ik heb het idee dat er voor de liefhebbers toch wel weer wat georganiseerd zal gaan worden. Met of zonder de jury van zondag of met of zonder jury kaart.

Ik heb overigens ook niet op jouw berichtje gereageerd, maar op een wat onfatsoenlijke uitlating van iemand. Dat zou ik voor iedereen doen als er zulk soort scheldnamen over werden gepubliceerd, of ik ze nu ken of niet. Diegene heeft ook gewoon gereageerd en sorry gezegd. Anderen vonden het dan weer nodig hierop door te gaan . Jammer Een beetje beschaving voor de manier van jezelf uitdrukken zou goed zijn, voor die mensen zelf en voor de western sport ook als je zo denkt, wat niet verboden is, kun je het zeker iets genuanceerder opschrijven.

Cornelie, het is de WRAN die dit soort westrijden "wilde wedstrijden" noemt. Echter iedereen die de plek en de gelegenheid heeft en die gewild is iets van dien aard te organiseren kan dit gewoon doen. Dat de WRAN alles onder haar eigen jasje wil stoppen is een bekend feit, daar moet je dan ook mooi extra voor gaan betalen. Startkaarten, registratie van je paard (waar dat nu goed voor is mag joost weten) alleen maar WRAN erkende juryleden waar je extra voor moet betalen. Dan beslist men bij de WRAN wel of jij je wedstrijd mag houden of niet. En wat denk je wat ze doen als je ergens bezwaar tegen aantekent? Hun jury leden de laan uitsturen? Ik denk het welhaast van niet. Zoveel van deze mensen zijn er nu niet. Tegen de puntentelling van de jury? Ook bij de WRAN geldt als de jury eenmaal de score lijsten heeft getekend, is daar niks meer aan te veranderen. Het is de beslissing van de jury op dat ogenblik en die is door niemand, zelfs niet door het betreffende jury lid terug te draaien. En, weet je altijd zeker wat je krijgt? Ik dacht het niet.

Er is altijd wel wat te mekkeren en te klagen. Of de jury deugt niet, of de accomodatie deugt niet, of de mensen die de wedstrijd organiseren deugen niet, of de bodem is te hard, of te zacht. Het is te heet of te nat of te koud. Er zijn geen twee binnenbakken dus moet je buiten warmrijden. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, want wat zijn wij westernruiters toch enorm verwend. Én, zoals Romkabouter heel juist opmerkte, paardensport is een jurysport en daar zullen we absoluut niets aan kunnen veranderen, ook niet bij een WRAN erkende wedstrijd. In principe zou in hun ogen een wedstrijd uitgeschreven door de rasverenigingen en ook door die rasverenigingen georganiseerd in hun ogen een wilde wedstrijd zijn. Ze is immers niet door de WRAN erkend }> }> . Kan ook niet, want daar hebben de rasverenigingen geen boodschap aan.

Dezelfde mensen die deze laatste wedstrijd hebben georganiseerd, organiseren ook WRAN erkende wedstrijden. Alles loopt precies het zelfde af, na ja behalve de hoge scores dan dit keer Pling . Een paar mensen die een hekel hebben om de een of andere reden aan de betreffende jury die hebben dit aan de gang gebracht, verder is er helemaal niks aan de hand. Nogmaals, laten we blij zijn dat er nog zoiets wordt georganiseerd en dat er mensen bereid gevonden worden om zelfs op Pasen met prachtig weer een heleboel werk te verzetten en hun spaarzame vrije tijd ervoor op te offeren.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 19:10

Maar hoe zit het dan met de regels van deze wedstrijden? Hoe weet ik dan wat wel of niet mag? Als ik een wedstrijd rijd volgens de WRAN, ApHc, AQHA, APHC of wat dan ook dan weet ik wat ik wel en niet mag tijdens een onderdeel. Stel dat ik tijdens een wedstrijd zonder wran erkenning oid mijn paard uitvoerig ga belonen, mag dit dan of niet? En wie bepaald dit dan? Of hoe zit het met plussen en minnen in bv de reining? Hoe weet ik dan hoe dat in zijn werking gaat? Wie is er aansprakelijk? En zo zijn er nog veel meer vragen die ik kan stellen bij wedstrijden die georganiseerd worden zonder erkenning van het een of ander.

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:08

Zeg bokkers,
Ik heb een leuke tip voor jullie. Kom allemaal op 7 juni naar de Woodland Spring Trophy in Den Ham (OV).
We hebben Alida v/d Hof als jury. Party!! Party!! Wel een WRAN erkend lid dus.
We zouden jullie deelname erg op prijs stellen zodat het een leerzame en gezellige dag wordt.
Den Ham is ook nog een keer te doen (qua afstand) voor mensen uit het noorden van het land. Hoef je geen uren in de auto te zitten.
Mail gerust om een inschrijfformulier te vragen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:32

alpenquarter met welk paard heb je meegedaan?
Ik was dr ook, heb romkabouter en zn zus ook gezien Haha!
Ik was bij Sil aan het kijken, zij deed mee met de schimmelarabier Nadja. Voor de pleasure en horsemenship (weet de namen neit precies Bloos ) heeft ze zich afgemeld.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:58

Hoi, ja ik was er ook en ja, ik heb ook gelachen om de uitslagen Haha!
Maar mijn broer en ik waren van te voren gewaarschuwd: het is géén officiële WRAN-wedstrijd, dus ook géén officiële WRAN-jury. denk daaraan en zie het als een soort "oefenwedstrijd" (zo noem ik het maar even) of doe anders niet mee. Ik heb wel getwijfeld, omdat ik een slechte ervaring heb gehad met een on-officiële jury, die vond het nl. nodig om mij te diskwalificeren omdat mijn hoed afwaaide tijdens de reiningproef, nou heb je het ooit zo gek beleefd Maar ja......
Nou, ik heb het ook gezien als een "oefenwedstrijd" ik startte voor het eerst in de Amateur trail en horsemanship en deze jury vond mij goed genoeg voor een prijsje, maar dat maakt me niet uit. Ik vroeg mijn broer na afloop: "en, viel ik ook uit de toon bij de anderen?" Nee, zei hij je viel niet uit de toon. Nou dat oordeel vindt ik belangrijker en ik was zelf ook wel tevreden, dus ........... dan kunnen we rustig doorgaan in de Amateurklasse niet dan
Helaas heb ik niet veel bokkers ontmoet (natuurlijk wel degene die ik al ken hè: alpenquarter en azhari Haha! ) want bijna niemand vraagt het. Behalve wgirl uit Sneek: zij vroeg of ik soms een bokker was, want dat is zij nl. ook en zij herkende mij, dus weer een kennis erbij: leuk
Verder was de wedstrijd wel gezellig (dat is het eigenlijk altijd wel in Zuidwolde) en heb er toch wel weer wat van geleerd

alpenquarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 21:07

Anna-Jelly; ik deed mee met m'n (te)gekke Clown Haflinger Mistral. Zoals m'n nickname al doet vermoeden?....Herkenbaar aan onze paarse outfit! Party!!

Collin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:31

Smokey schreef:
Gaan we nou door mensen af te kraken? Het ging hier om om een jury kaart of niet. En over de verbastering van een naam die wel wat erg beledigend was. Ook al voel je het zo, schrijf je zoiets niet op. Dit niet persé ter verdediging van de genoemde in kwestie. Ook al was het iemand anders geweest, dan zou ik daar ook over vallen. Het hoort gewoon niet. Bovendien als je me al quote doe het dan juist, want zoals het hierboven staat heb ik het NIET geschreven, je hebt er een mooie regel tussen geplakt. En nee op de WRAN jury lijst komt hij niet voor. Bovendien kan ik je nog tig anderen noemen die ook niet met paarden en andere huisdieren om weten te gaan en waar de koude rillingen je over je rug lopen. Vorige week nog iemand gezien die zijn paard stond af te tuigen buiten, waar de honden geen brood van lusten. De eerste hondjes en overtollige katten zijn al weer gedumpt vanwege het beginnende seizoen om er eens op uit te trekken. Bij dit warme weer staan al weer paarden en ponies op het weiland zonder een slok water en ga zo maar door. Zo heeft iedereen over iedereen zijn mening. Of de jury kaart van die meneer Slootstra is ingetrokken of niet en om welke redenen dat weet ik dus niet, ik weet niet beter dan dat hij er een heeft of misschien ook had. Ik weet wel dat je als jury lid van de AQHA, ApHC en de Paints een bepaald aantal verplichte wedstrijden moet jureren per jaar. Kun je om welke redenen dan ook hier niet aan voldoen, wordt die kaart ook ingetrokken. Zo simpel als wat. Alles andere blijft giswerk of men kan ook zeggen, de wens is de vader van de gedachten.

Maar nog eens, ik zou het ten zeerste op prijs stellen als je me dan ook juist quote, zoals het er nu staat geeft het een ietwat verkeerd beeld.

De voornaam van die Slootstra begint toevallig met een K Verward

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:32

Hoi, ook mij hoor je niet klagen over de wedstrijd!! Alleen ik zeur wel over mijn (naar mijn mening) veel te hoge score in de reining. Als mijn proef goed ging oké, maar het was gewoon belabberd. En ik was dus ook niet blij met mijn hoge plaatsing. Ik weet zelf, dat mijn proef gewoon ronduit slecht was. En dit is niet overdreven! Dus naar mijn idee had ik 63 punten verdient ofzo en echt niet meer. Nou weet ik dit voor mezelf en zoals ik het al eerder zei ik zie het als een oefenwedstrijd en zoek voor mezelf de verbeter punten, alleen soms kan je score lijstje je daarbij
helpen.
Tuurlijk voor mensen die weinig wedstrijden rijden is een hoge score motiverend en vind het dus ook niet erg!!
Ik kraak de jury dan ook niet af. *LOL* Alleen is het in mijn geval jammer dat ik uit mijn score lijstje geen verbeterpunten heb kunnen ontdekken. Maar heb erg veel geleerd!!! Pling
De organisatie was dit keer super. Alles liep volgens schema, mijn complimenten!
Dus ik ben niet tevreden over mijn eigen prestaties, al doet mijn punten aantal dat wel vermoeden. Maar heb wel veel geleerd en heb een leuke dag gehad!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:49

Tip voor iedereen: Neem je wedstrijden op op video en bekijk jezelf dan kritisch. Liefst samen met je instructie. Bekijk de band niet 1 keer, maar meerdere keren. Dan kun je echt zien hoe het ging. Je eigen gevoel is namelijk nooit hetzelfde als hoe het er voor anderen (en dus de jury) uitziet. Denk niet na over hoe je paard toen voelde, maar kijk alsof het een vreemde is. Even oefenen en dan gaat dat prima. Op deze manier kun ook rare gewoonten in je rijden/houding zien. Dus als je de kans hebt: VIDEO!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:01

Citaat:
Maar hoe zit het dan met de regels van deze wedstrijden? Hoe weet ik dan wat wel of niet mag? Als ik een wedstrijd rijd volgens de WRAN, ApHc, AQHA, APHC of wat dan ook dan weet ik wat ik wel en niet mag tijdens een onderdeel. Stel dat ik tijdens een wedstrijd zonder wran erkenning oid mijn paard uitvoerig ga belonen, mag dit dan of niet? En wie bepaald dit dan? Of hoe zit het met plussen en minnen in bv de reining? Hoe weet ik dan hoe dat in zijn werking gaat? Wie is er aansprakelijk? En zo zijn er nog veel meer vragen die ik kan stellen bij wedstrijden die georganiseerd worden zonder erkenning van het een of ander.

Toen er nog niet zovele zogenaamde WRAN erkende wedstrijden waren niet zo heel lang geleden, of buiten een paar grote helemaal niks, hebben veel mensen met een westernstal er zich voor ingezet dat wedstrijden voor westernruiters van de grond kwamen. Eerst waren dit alleen onderlinge wedstrijden, nadat het zich had rondgesproken kwamen er steeds meer deelnemers. Ik heb hier dikwijls zelf aan meegewerkt en ik moet zeggen dat iedereen heel erg blij was dat er mensen bereid waren dit te organiseren.
De puntentelling of beter de wedstrijdregels van de AQHA golden daar meestal en enkele keer ook de WRAN regelementen. Je paard uitbundig belonen tijdens de wedstrijd mag niet en mocht dus toen ook al niet. De jury die uitgenodigd was om de wedstrijd te jureren bepaalde meestal welke regels er gehanteerd werden en dat werd ook mede gedeeld. De puntentelling van de reining ging dus ook gewoon volgens de officiële regelementen. Overigens was dit vreemd genoeg tot voor kort nooit een punt van discussie en er heeft ook nooit iemand geklaagd, integendeel.
Ik vind het dus niet aardig er nu plotseling mee te komen tegenover al die mensen die jarenlang een grote voortrekkersrol hebben gespeeld om wedstrijden mogelijk te maken. Nu plotseling het WRAN bestuur in al zijn wijsheid heeft besloten vorig jaar dat dit wilde wedstrijden zijn begint het gejammer. Dat is gewoon niet terecht. Bovendien wat heet wilde wedstrijden, iedereen die de mogelijkheid heeft en daar trek in heeft kan een wedstrijd uitschrijven. Het staat nergens geschreven dat dit niet kan.

Over de aansprakelijkheid heb ik ooit al eens een stukje neer gezet. Op je inschrijf formulier staat de disclaimer. Als je je inschrijfformulier ondertekend terug stuurt naar het wedstrijdsecretariaat verklaar je dat je het er mee eens bent. De aansprakelijkheid voor dingen die tijdens het hele verloop van de wedstrijd gebeuren, met je paard, met jou, met je spullen, met de bezoekers, etc. ligt en ook lag dus bij je zelf. Dat is dus niet pas eerst sinds de WRAN de erkende wedstrijden organiseert. Natuurlijk moet de organisatie er voor zorgen dat de zaken zo geregeld zijn dat ze niet verweten kan worden nalatig te zijn geweest.
Dan bij deze, nu plotseling wilde wedstrijden genoemd, jureerden ook dezelfde mensen die toentertijd geen officiële jury kaart van de WRAN hadden, die bestond helemaal niet en is ook nog niet al te lang geleden in het leven geroepen. We moeten heel erg blij zijn inderdaad dat er ook nu nog mensen bereid gevonden worden dit soort wedstrijden te organiseren waar beginners, amateurs en zelfs profs met hun jonge paarden naar toe kunnen zonder al te grote druk. Het is net zoals er al geschreven werd, als je het daar niet mee eens bent, dan ga er toch gewoon niet naar toe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:04

Goed gesproken Dance! Ik heb er ook een probleem mee dat wedstrijden die al uitgeschreven waren voordat de WRAN erbij kwam kijken nu ineens als "wilde wedstrijden" bestempeld worden. Dat de WRAN zo nieuwe leden wil werven of de aantal inschrijvingen wil pushen is in mijn ogen geen compliment voor de WRAN. Veel van deze wedstrijden steken beter in elkaar dan de WRAN tot nog toe heeft laten zien....

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:31

Thanks, Cassidy. ik heb aan dit soort wedstrijden een kleine 8 jaar meegewerkt en ik kan je verzekeren dat alles klopte als een bus. We hadden op het laatst zoveel inschrijvingen, dat we er soms twee dagen voor moesten uittrekken. Het was strak georganiseerd, er waren mooie lintjes en bekers en ook hele mooie prijzen. Iedereen had altijd verschrikkelijk veel plezier. De WRAN was toen echt nergens. Ik geloof iemand heeft het al geschreven, er moeten nu plotseling ook startkaarten komen, voor ieder paard dat je naar zo,n wedstrijd brengt eentje. Die zou dan wel het hele jaar gelden, maar dan nog je inschrijfgelden moet je toch ook betalen en die zullen er echt niet minder om worden. Dan was er ook iets met registratie van je paard. Nou die van mij zijn geregistreerd bij de AQHA en de ApHC en ik heb geen andere registratie nodig en ik denk ook niet eraan daarvoor ook maar een cent extra uit te gaan geven, zou ik in dolle bui besluiten bij een all breed wedstrijd te starten. Niet vanwege de mensen met andere paardenrassen maar ik heb liever een puntje bij het stamboek (nou ja, als het erin zit dan wel te verstaan). Ik zal dus ook altijd dit soort wilde wedstrijden blijven steunen, mits ze goed georganiseerd zijn en dat is dus meestal wel het geval, daar het meestal nog steeds dezelfde mensen betreft die het al jarenlang doen. De rest valt bij de eerste poging toch wel direct door de mand. en weltrusten!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 06:54

Ik waardeer het ook zeker als er wedstrijden georganiseerd worden. Van mij zouden er net zoveel mogen zijn als bv dressuurwedstrijden Lachen Maar dan nog wil ik altijd graag van te voren de regels weten, zodat ik mij goed kan voorbereiden. En dat is iets dat ik te ondoorzichtig vind bij wedstrijden zonder erkenning oid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 08:31

Collin schreef:
De voornaam van die Slootstra begint...

Dit soort puur provocerende uitspraken kan ik niet toestaan. Gedraag c.q. uit je naar je (echte) leeftijd Lips are sealed of houd je mond Boos!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:42

alpenquarter schreef:
Anna-Jelly; ik deed mee met m'n (te)gekke Clown Haflinger Mistral. Zoals m'n nickname al doet vermoeden?....Herkenbaar aan onze paarse outfit! Party!!

nee eerlijk gezegd niet Bloos

Ik heb je neit gezien, denk dat wij alweer weg waren, rond 4 uur waren we weg.

skybandit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:52

Ik vind het jammer dat er achteraf zoveel over een wedstrijd gezeurd wordt.

Ik ben van mening (en met mij nog heel veel anderen) dat wanneer je een niet WRAN-erkende wedstrijd rijdt, je niet mag verwachten dat alles net als bij de WRAN wedstrijden gaat.

Ik ben afgelopen zondag ook nog even wezen kijken in Zuidwolde en ik vond de wedstrijd goed georganiseerd op wat schoonheidsfoutjes na(bij de uitreiking van de reserve champion bij de beginners werd een verkeerde persoon naar voren geroepen, banketstaaf ....).

Over de jurering laat ik mij niet uit, want ik ben geen kenner/jurylid, ook al had ik misschien andere plaatseringen gegeven, maar ja ik ben nou eenmaal geen jurylid.

Ik wil wel nog even zeggen, dat het fantastisch is dat er nog mensen zijn die zich ervoor inzetten dat er dergelijke wedstrijden georganiseerd worden.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:13

Cornelie, even ter info. Met het uitgenodigde jury lid wordt afgesproken welke regels er gehanteerd worden op een dergelijke wedstrijd. In principe wordt dit op het inschrijfformulier van te voren vermeld. AQHA of WRAN regels. Nu wijken die toch al niet zoveel af van elkaar. Even goed doorlezen en dan weet je waar je aan toe bent.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:27

Oke, weer wat geleerd Lachen Maar ja, ik blijf dan toch een muts dat áls ik naar een wedstrijd ga ik ook graag punten wil halen Knipoog

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:41

Hoezo muts ( Haha! ) als je punten wilt halen?? Dan moet je inderdaad naar de officiële wedstrijden van de rasverenigingen of de WRAN. Bij de andere wedstrijden zijn "alleen" mooie linten, bekers en leuke prijzen te verdienen. Iedereen mag nog altijd zijn eigen keuzes maken gelukkig. *LOL*

AMANTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:53

ik heb zelf meegedaan maar vond dat de pleasure groep voor de beginners nog al groot was je kon niet verzoenlijk rijden die hadden ze in twee groepen meoten delen dat is mijn mening hoor

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:16

Die paar ruiters in die grote meer dan 60 meter bak???? Dat viel dus best mee en je kon ook fatsoenlijk, zo heet het, rijden. Onder een bepaald aantal inschrijvingen worden er geen groepen gemaakt of je moest een mini rijbak hebben. Dat was hier dus niet het geval.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:06

Toch is dat altijd best wel krom, de pleasure. Vaak bij de beginners doen er veel mee meer dan bij amateurs. Maar juist de beginners hebben vaak e.e.a. nog niet helemaal onder controle (ook ik kan hier uit ervaring over meepraten Lachen ) terwijl dan wel de bak voller is dan bij amateurs. Dubbel zo moeilijk eigenlijk.