[WN] Broke? Geen eigen initiatief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Broke? Geen eigen initiatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:59

nee hoor de judge heeft er niks mee te maken.
broke heeft meer te maken met een 'state of mind' dan met kunsjes uitvoeren op het juiste moment (showring).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 10:03

Pienb schreef:
nee hoor de judge heeft er niks mee te maken.
broke heeft meer te maken met een 'state of mind' dan met kunsjes uitvoeren op het juiste moment (showring).

Volgens mij zegt dit meer over hoe jij een show ziet dan wat anders... :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:09

huh?? volgens mij praten we nu langs elkaar heen.
jij zegt dat broke te bepalen is door de judge, daar ben ik het niet mee eens. broke heeft niet altijd te maken met showen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 10:20

Pienb schreef:
huh?? volgens mij praten we nu langs elkaar heen.
jij zegt dat broke te bepalen is door de judge, daar ben ik het niet mee eens. broke heeft niet altijd te maken met showen.

Ik houd ervan om dingen simpel te maken. Dat doe ik soms iets te veel en dat vinden mensen dan weer moeilijk.... ;) Ligt dus ook aan mij.

Wat ik bedoel is dat in essentie de regels voor wedstrijden ooit gemaakt zijn om te bepalen welk paard het beste afgericht is en welke ruiter het beste rijdt. Dus dacht ik: in essentie zegt de score op een show iets over in hoeverre een paard broke is, op het gebied van die discipline (zoals MidnightPSan aanhaalde).

Jij zegt: een show is niets anders dan het juiste kunstje op het juiste moment uitvoeren.
Maar om dat te kunnen moet het paard toch voldoende broke zijn (en moet de ruiter over de juiste capaciteiten beschikken)?
Ik geloof er namelijk niet in dat er paarden zijn die letterlijk nooit een stap verkeerd doen, tenzij ze geestelijk naar de filistijnen geholpen zijn. En helaas zie je paarden uit die categorie naar mijn smaak wat te vaak.

Ik weet dat er ondertussen ook andere factoren meespelen op shows: gangenwerk van het paard, hoofd-halshouding, kleding, tack etc. Maar in essentie zou het toch moeten gaan om de beoordeling van de africhting van het paard? Vandaar dat ik dat verband legde.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:27

ik snap het berband dat je wilt leggen.
maar een paard dat goed scoort op een show is niet per definitie broke.
en een broke paard wint niet per definitie een show.

vandaar dat ik zeg dat het wat kort door de bocht is.

broke wil eigenlijk gewoon zeggen dat het paard ten aller tijden bereid is te luisteren naar zijn baasje en daarin mee te gaan zonder bewust tegen te werken.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:31

Pienb als een paard een kick geeft in een wissel is dat in meer dan 90% van de gevallen de fout van de ruiter die met veel te veel been binnen komt of totaal niet goed getimed de wissel in zet en heeft niks met wel of niet broke te maken. Je kunt wel schrijven dat jij vindt dat je paard altijd perfect naar je moet luisteren maar dat wil dan ook zeggen dat jij altijd perfect moet vragen wat je wil. En gezien een paard wat netjes gereden is doet wat gevraagd wordt ligt de fout dus bijna altijd bij de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 06-08-09 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:33

dat is een totaal andere discussie die je nu wilt starten.
waar zeg ik dat paard per definitie fout is? natuurlijk niet.
maar een fout van de ruiter staat los van wel of niet broke paard.
in dit verhaal ga je uit van een ruiter die het goed doet, de ruiter is hier niet de discussie maar het paard.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:34

Ik begin haast te denken dat broke hetzelfde als braaf is :o
Maar dat zou wel weer niet kloppen...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:36

nou voor een deel wel ja.
een echt broke paard is eigenlijk ook braaf.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:37

maar niet ieder 'braaf' paard is per definitie broke.....
(nee hoor verder maak ik het niet ingewikkeld)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 10:39

Pienb schreef:

Vast niet, want dan zouden sommige paarden broke geboren worden en dan hebben wij niks meer te doen :D

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:44

Jij komt met het voorbeeld dat een paard wat een kick geeft in een wissel niet broke is. Dat is dan geen goed voorbeeld. Als je nou schrijft dat een paard wat bij het zien van een jury stoel er uit naait niet broke genoeg is dan heb je gelijk.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:45

Pienb schreef:

Ik ga even haarverf kopen en dan lees ik het topic later nog wel even door, wie weet helpt het :D

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:41

Een paard wat broke is wijst op een bepaalde graad van scholing. Braaf en broke is niet echt het zelfde. Een paard kan gewoon braaf zijn maar niet broke . Er zijn paarden die onder het zadel alles doen wat je vraagt maar de draak uit hangen aan de hand of in de stal. Dat paard is dan saddle en bridke broke maar niet altijd even braaf.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:48

Wat ik dus al aangaf broke is een graad meter,als B.V. jij in een wissel te veel been geeft om dat je zelf niet constant bent in je hulp,en hij geeft een bok daar op, heb je hem dus niet genoeg ''broke '' gemaakt op been,of je trainer heeft hem klaar=broke gemaakt en jou been komt harder in als de graad waar op hij broke is.
Een paard hoort zo licht mogelijk te zijn maar wel broke genoeg om een rider error op te vangen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:51

daar he je gelijk in MPS!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:52

Bridle broke is geen woord,van af broke to ride behoord er met in ieder geval met een trens gereden kunnen worden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:00

misschien bedoeld ze halter broke?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:21

Nee ik bedoel niet halter maar echt bridle (hoofdstel) . Een paard kan nl saddle broke zijn maar totaal niet in de mond geschoold . Die paarden lopen te drammen en te hangen op het bit. Geven niet tot nauwelijks na enz .

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:39

Dan zijn ze gewoon niet broke nee

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:13

merk toch op dames en heren dat niet zozeer het meest broke paard wint in de showpen (al is dat veelal zo) maar dat om te winnen (met name in de open, nonpro of cri's) ook het talent van het paard een grote rol speelt. ongeacht hoe goed een paard getraind of broke is, als het geen natuurlijke harde stopper of snelle spinner is zal die training het er niet kunnen uithalen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:20

precies dofuzz, dat is wat ik zeg. broke is niet per definitie in de show te bepalen naar plaatsing

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:26

"Broke" in de letterlijke zin is "gebroken" - maar ik vind dit erover..
Elk paard heeft een temperament en de bedoeling is dat jij en je paard respect voor elkaar hebben - dit respect blijkt in luisteren en wachten op de hulpen van de ruiter (en tijdig loslaten/belonen van de ruiter), maar het paard moet ook plezier in het werk blijven hebben.
Ik heb eens een zeer mooie vergelijkende schaal gevonden en dit vind ik perfect om naar te streven :
Het temperament van paarden wordt gemeten in -10 (zeer kalme, introverte paarden) 0 (dit is het streefdoel) en +10 (extroverte tot zeer nerveuze paarden).
-10 en +10 zijn uitersten die beiden hun nadelen hebben, want zowel een +10 als -10 paard luisteren niet als het erop aankomt (de-10 kunnen evengoed gevaarlijk zijn omdat zij in bepaalde situaties kunnen exploderen zonder dat je het hebt voelen aankomen).
0 is het streefdoel : een paard dat alert is, respect toont en toch betrouwbaar en energiek genoeg is, dat plezier toont en luistert.
Elk paard kan je door training tot de 0 brengen (of ergens in de buurt).
Mooi toch en zo visueel begrijpbaar !!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:32

Juist ook een ''gewoon'' ranch paard is meestal super broke,maar gaat nooit van zijn leven een show pen zien.
@Adrienne,als men het over bridle heeft, gaat dat niet over een hoofdstel, maar over een paard dat in de Vaquero school de drie opleidings stages(Hackamore,two rein,spade bit)heeft doorlopen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:47

Mijn doodgewone recreatiepaard moet ook broke zijn, in mijn ogen heeft dit inderdaad allemaal niets te maken met wedstrijden of in hoeverre een paard getraind is.

Wat CQtie daar neerschrijft vind ik wel mooi verwoord.