[WN] [RT]galop erop 'bouwen', hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 08:42

pff ik snap mijn pony niet hoor :P
onder het zadel nog niet geprobeerd maar aan de longe; feilloos dus nu :D !
stomme knol haha.
op kus geluidje en zonder bokken aanspringen; lekker doorgalloperen zonder moeite ook..
pff maf beest :D

maar ik ga rustig door.. eerst bevestigen nu aan de longe en dan weer onder het zadel

trickywonder

Re: [RT]galop erop 'bouwen', hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:22

goed zooo! vooral doorgaan!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:48

Als je paard moeite heeft om in de goede galop aan te springen kan het trouwens helpen om wat stelling naar buiten te vragen. Dan geef je de binnenschouder wat meer ruimte om goed naar voren te grijpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:50

Galoppade begint op het achterbeen :?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:51

Tsja, heel eerlijk gezegd snap ik de redenering ook niet helemaal, maar bij mijn paard werkt het. Anders springt hij dus standaard verkeerd aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:53

Dan moet je (onbewust?) méér doen dan alleen stelling naar buiten nemen, anders zou je het achterbeen niet beïnvloeden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:55

Niet onbewust hoor... stelling naar buiten vragen wordt trouwens steeds minder. Goed contact met de buitenteugel en gewicht iets naar buiten verplaatsen.
Als ik dat niet doe, gooit hij mijn gewicht dus op de binnenkant.
Zal mijn volgende les eens precies vragen hoe het nu allemaal in elkaar zit. Want als ik er op zit kan ik het ook niet zien, alleen voelen :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:48

Het voorkomt dat ze op het laatste moment de schouder eruit drukken. Lan was daar vroeger een meester in. En ik was niet zo nette buitenteugelgebruiker. Het is volgens mij ook minder stelling naar buiten alswel de schouder iets naar buiten sturen waardoor de achterkant ook naar binnen komt. Dit als ze niet zo houden van de achterhand bij zetten nog.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:53

Klopt Anya, bij mijn paardje werkt dat 'trucje' ook goed, vooral ook tegen verkeerd aanspringen.. :)

TS, fijn dat het aan de longe iig wel al goed gaat! Ga zo door!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:45

@anya: in het begin was het echt wel stelling naar buiten... maar zoals ik al probeerde te zeggen: dat wordt steeds minder extreem. Nu is het vooral zorgen dat ik goed contact houd op de buitenteugel, zodat hij de schouder er idd niet meer uit kan drukken.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:47

Laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat de hulpen die je in de western gebruikt de zelfde zijn als in de dressuur. Dat is niet zo. Je hebt gelijk dat je met alleen je buiten been aan springt. Je binnen been komt er pas bij als je paard naar binnen valt. De hulpen zijn met even anders om een reden. Een er van werd al aan gegeven voor de wissels later. Maar ook bv voor je roll back is het van belang straks. Sommige zeggen dat het niet uit maakt omdat je aan het omscholen bent. Dat vind ik eigenlijk nog de domste opmerking.. Jou paard is nog niet geschoold als het om gallop gaat en je hebt nu juist de kans om het direct goed aan te leren samen met je instructeur. Dus gewoon vol houden en het kwartje gaat van zelf vallen. Haflingers fjorden en bv tinkers zijn nou eenmaal niet gebouwd om makkelijk te kunnen galloperen. Draven gaat hen veel beter af. Je moet dus meer oefenen en meer geduld hebben. Maar het komt van zelf goed.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:08

Adrienne schreef:
Laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat de hulpen die je in de western gebruikt de zelfde zijn als in de dressuur. Dat is niet zo. Je hebt gelijk dat je met alleen je buiten been aan springt. Je binnen been komt er pas bij als je paard naar binnen valt. De hulpen zijn met even anders om een reden. Een er van werd al aan gegeven voor de wissels later. Maar ook bv voor je roll back is het van belang straks.

Er zijn er anders genoeg in de dressuur die ook het buiten been gebruiken om het paard te laten aan galopperen en dat is ook inderdaad voor de wissels later. ;) .
Het is maar net hoe je het je paard leert (is al eerder gezegd :) ).
Wat de hulpen aan gaat is het ook maar net wie je instructeur/trice of trainer is, ze hebben vaak onderling verschillende methodes of gedachten over wat het "beste" is.
En soms reageert het paard op de ene hulp beter dan op de andere hulp.
Mijn mening is dat de dressuur ruiters nog veel kunnen leren van de western ruiters maar de western ruiters ook veel van de dressuur ruiters , als je er maar voor open staat en niet star vasthoud aan één manier van rijden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:55

Ach sommige mensen hebben de wijsheid blijkbaar al in pacht :=
en dat die niks meer van een ander kunnen leren dat klopt inderdaad. Want voor die informatie door die eikenhouten biels heen gedrongen is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:25

Adrienne schreef:
Laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat de hulpen die je in de western gebruikt de zelfde zijn als in de dressuur. Dat is niet zo. Je hebt gelijk dat je met alleen je buiten been aan springt. Je binnen been komt er pas bij als je paard naar binnen valt. De hulpen zijn met even anders om een reden. Een er van werd al aan gegeven voor de wissels later. Maar ook bv voor je roll back is het van belang straks. Sommige zeggen dat het niet uit maakt omdat je aan het omscholen bent. Dat vind ik eigenlijk nog de domste opmerking.. Jou paard is nog niet geschoold als het om gallop gaat en je hebt nu juist de kans om het direct goed aan te leren samen met je instructeur. Dus gewoon vol houden en het kwartje gaat van zelf vallen. Haflingers fjorden en bv tinkers zijn nou eenmaal niet gebouwd om makkelijk te kunnen galloperen. Draven gaat hen veel beter af. Je moet dus meer oefenen en meer geduld hebben. Maar het komt van zelf goed.

Waarom zou je ook niet je binnenbeen dan gebruiken?
Mijn paard springt ook altijd aan van binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter. Wat is het voordeel van alleen het buitenbeen?

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:44

Binnenschouder voldoende vrijheid geven.
Western rijden is wijken voor druk van teugel en been : binnenbeen los = geen druk , buitenbeen geeft druk 2 handbreedtes na singel (+ kusgeluidje) = druk om het paard zijn buitenachterbeen te laten onderbrengen om te kunnen aanspringen.
Binnenbeen wordt bij galop enkel grbuikt om stelling te vragen en om even te ondersteunen.
Beenzetting galop :Drietaktgang.
1. buitenachterbeen
2. buitenste diagonaal (binnenachter en buitenvoor)
3. binnenvoorbeen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:11

Dank je CQtie voor de goede uitleg!

Klopt het op 1 been aanspringen wordt door een aantal dresuur ruiters over genomen.

Niels, het gaat er om de hulpen zo duidelijk en eenvoudig mogelik te maken. Neem bv weg galloperen na een rolback. Als je gallop aan kunt geven met alleen je "lead been" ipv met beide benen maak je het je paard een stuk eenvoudiger. Je stopt brengt je hand opzij , je buitenbeen gaat er tegelijkertijd af omdat je wl dat hij die kant op draait, met je binnen been wat je nieuwe lead been wordt geef je gallop aan. Dit is duidelijker voor je paard dan been er af om de draai te maken en in de draai been er weer aan voor gallop. Beetje lastig te omschrijven maar ik hoop dat je me kunt volgen.

Voor die gene hier die hier alleen pleasure rijden is het denk ik minder van belang of je nou met 1 of 2 benen aan gallopeerd. Die kunnen gewoon er mee weg komen hun dressuur hulpen te blijven gebruiken. :D ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:12

aanspringen op buitenbeen is niet 'des westerns' puur. De meeste springruiters doen het ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:28

Thanks. Ik snap wat je bedoeld Adrienne. Zoals je het zegt is het inderdaad makkelijker. In de praktijk merk ik eigenlijk nooit zoveel verschil, enige is na een rollback. Dan is op buitenbeen aanspringen een voordee ja. Zal eens kijken hoe ik met Bo rollback, volgens mij na een rollback wel met buitenbeen, maar dan wil ie zelf toch al in galop dus dan is een binnenbeen niet nodig.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:21

Citaat:
Klopt het op 1 been aanspringen wordt door een aantal dressuur ruiters over genomen.

Overgenomen. :roll:
Kwestie van het kip of het ei, wie was het eerst. Ikke, nee ikke _-:( :=

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:20

sliding schreef:
Citaat:
Klopt het op 1 been aanspringen wordt door een aantal dressuur ruiters over genomen.

Overgenomen. :roll:
Kwestie van het kip of het ei, wie was het eerst. Ikke, nee ikke _-:( :=

Het is in de dressuur nooit gebruikelijk geweest zo aan te springen dus zijn ze dit echt wel aan het over nemen, verder zet ik er niet bij waar het van wordt over genomen.
Zoals Anya al schrijft, het was ook al gebruikelijk bij de spring sport.
Spring en western ruiters lopen blijkbaar gewoon voorop bij het vereenvoudigen van hulpen. :D ;) 8-)

De dressuur hobbeld er gewoon een beetje achteraan, wat is daar mis mee? Er vergaat geen wereld door hoor _O- _O-

@Niels, Als het goed is kom je dit ook tegen bij je wissels. Oude "lead" been er af nieuwe "lead" been er aan.
En uh wel controle houden over je rollback Niels zorg dat dat weg galloperen van jou blijft! ;) :D
Er is nl ook een reining pattern (3) waar je aan het eind van de stop geen rollback maar een back up en vervolgens spin moet maken....... Bij Cowhorse patterns zie je zelfs stops direct gevolgd door spins. Dat wordt vrij lastig als je paard na een stop en draai alleen maar aan gallop denkt... ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:50

Als ik stop wacht mijn paard tot wat ik inzet, een rollback, back-up of niks. Maar als ik hem omdraai, dan maakt denkt ie zeker aan de galop. Mag van mij, ik rijd geen Cowhorse ;)

Bij wissels zie ik geen enkel voordeel eerlijk gezegd? Imo alleen maar voordeel van je bent dan wel duidelijker dat je echt de wissel wil maken.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:27

Bij wissels lijkt me alleen je lead been wisselen toch makkelijker dan als je alsnog je andere been ook gebruiken moet. Of misschien is het maar net wat je gewend bent ;) Wat ik wel weer weet van enkele dressuurmensen is dat ze lichtrijden op het binnenachterbeen en dan op moment van zitten aanspringen in galop omdat rechterbeen in werking komt (ik kan het ook net verkeerd vertellen :+ )

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:30

Sonja schreef:
Ach sommige mensen hebben de wijsheid blijkbaar al in pacht :=
en dat die niks meer van een ander kunnen leren dat klopt inderdaad. Want voor die informatie door die eikenhouten biels heen gedrongen is...

Ik begrijp nu helemaal wat je bedoeld, Sonja. :roll:

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:27

Adrienne schreef:
Het is in de dressuur nooit gebruikelijk geweest zo aan te springen

Ik heb het 26 jaar geleden op mijn eerste pony al zo geleerd hoor :D
Van een ZZ Zwaar instructrice ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:29

Dan zal die wel in Amerika geweest zijn of op zijn minst wel eens een hamburger gegeten hebben ;)