Smoske schreef:Ik heb zelf ponygewenning aan kleuters gegeven van 2.5 jaar tot 6 jaar en ik geef hippotherapie aan kindjes tussen 2.5 en 12 jaar.
Bij beide activiviteiten staat het 'leren paardrijden' niet voorop maar wel het 'leren omgaan' met een pony op een speelse en veilige manier.
Bij de gewone ponygewenning betekende dit dat de kindjes ongeveer 30 minuten kwamen waarbij ook de verzorigng en het optomen aan bod kwamen, ze zaten dus maar 15 min op paard maar dit was voor de meeste kindjes voldoende.
Bij de hippo (ik noem het zelf orthopedagogisch paardrijden) staat ook het leren paardrijden niet voorop maar werken we mbv van het paard aan de ontwikkeling van het kind.
En hierbij doe ik ook veel spelletjes (alsook de verzorging)
Spelltjes/opdrachten die ik o.a. doe bij jonge kinderen:
-prenten/kleuren benoemen en indien het mogelijk is naar een bepaalde plaat/kleur sturen.
- stuuroefeningen adhv een parcour met kegels, pionnen, brug, ...
- spelletjes zoals bal in hoepel werpen vanuit stilstand, stap en draf/balletjes met een stok van paal stoten, ring van paal nemen, etc. t(hierbij werk je dan ook nog aan Ooghandcoordinatie en concentratie e.d.)
- voltigeeroefeningen zoals kniezit, achterstevoren, zijzit, enz...
- opdrachten zoals lichaamsdelen van het kind aanraken (met liedje kan) en ook delen van het paard (oren, staart)
- ontspanningsoefeningen zoals plat liggen op de buik/rug
- concentratieoefeningen: in draf een bal opgooien en vangen bv
-..afhankelijk van de problematiek van het kindje probeer ik de oefeningen aan te passen.
--> ik werk zonder zadel met een rolsingel, op deze manier leren jonge kindjes veel beter het paard aanvoelen en oefenen ze evenwicht beter dan met zadel.
--> leuk is ook om met foto's te werken en de bewegingen die op de foto staat na te doen
Hopelijk heb je ook wat aan deze tips! Ik vind het vooral belangrijk dat jonge kinderen (en je spreek over peuters/kleuters) zich goed voelen op de pony en vertrouwen krijgen.
ik ben zelf Equi Therapeut en werk ook via de EAT methode 
maar.. kinderen van 2.5 tot 4 jaar al met paarden laten omgaan?
hoe doe je dit precies en welke meerwaarde heeft dit? een keertje aaien ok.. of een brokje voeren,maar meer kun je toch niet met 2.5 jarigen doen? 
bij mijn werk is de leeftijdsgrens voor zover ik weet 6 jaar om echt therapie tegeven, dit in verband met de veiligheid en vanwege de hanteerbaarheid van de paarden door de clientjes.
Ook hebben veel kinderen onder de 6 jaar gewoonweg geen besef van veel zaken die wel belangrijk zijn.