Leuke ideeen gezocht voor peuter en kleuterlessen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Leuke ideeen gezocht voor peuter en kleuterlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:01

vandaag een nieuwe variant qua spelletje bedacht.
normaliter mogen de kleinere kinderen aan het einde altijd een spelletje doen/ dus snelstappen/langzaam stappen en dan als wedstrijd.
ivm dat er een shetlander meeliep kon dit niet ( niet eerlijk :+ ) dus ik stond midden in de bak, en had een petje op.
opdracht: wie het eerst mijn petje had, had gewonnen
waren ze erg fanatiek mee, en goede oefening om te leren sturen, tempo bepalen, en pony's onder controle te houden.

_xCatlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:59

Laat ze in de zomer ook is waterspelletjes doen, misschien met een tuinslang ze natspuiten zodat hun weg moeten lopen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:16

Citaat:
Mij valt op dat kinderen speciale belangstelling hebben voor de hoefverzorging. Een manier om met zijn tweeën dit op een veilige manier te doen, heb ik nog niet gevonden. Tips zijn welkom.

Mooie schoentjes geven is een van de favorieten. Zelf hou je andere been op, kind 'lakt' andere hoef.
Ze goed leren hoe ze moeten staan, dus aan de zijkant van het paard / pony en niet eronder ;) Dat ze er dus ook niet simpelweg onderdoor gaan lopen etc. En opletten voor de staart (evt. in knoop doen).

Manen kammen en antiklit spuiten is ook zoiets wat ze tijden kunnen doen, of (variant) paard in de anti mug zetten 8-)

Ik vind echt paardrijden (erop zitten, stap/draf/galopje) voor kinderen beneden de 6 jaar te jong. Even een rondje stappen is wat anders natuurlijk. Maar er zijn zoveel leuke dingen te doen zonder erop te zitten. Maar goed... mijn stokpaardje :+ HEt is volgens mij ook niet goed voor het bekken. Dat ze het leuk vinden wil niet zeggen dat het verantwoord is.

lionne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:47

zet pionnetjes neer ga erom heen stappen
dat deed ik ook om een beetje te leren sturen!
het was leuk om dat zo te leren
daarna in draf en dan galop
of leg balkjes neer om over heen te stappen
ook leuk!

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:51

Wauw even offtopic.. Ik zoek me een ongeluk waar mijn kleine meidje van bijna 5 op "les"kan... ik zat te denken aan 1 x per week een half uurtje... Ergens in de buurt van Zwolle. Iemand ideeen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:36

Je zou hier van harte welkom zijn, maar helaas is het te ver weg :)

Wat mijn nichtje leuk vind is van die 'zitoefeningen' :D
Dus stilstaan en een rondje draaien in het zadel, of puntje van je neus aanraken in draf.

Of natuurlijk Annemaria Koekkoek :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:36

_xCatlin schreef:
Laat ze in de zomer ook is waterspelletjes doen, misschien met een tuinslang ze natspuiten zodat hun weg moeten lopen?

Da's vragen om ongelukken ;)
Met de meeste pony's dan toch :))

lionne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:46

zet een paar pionnen neer en ga eromheen stappen
of leg balken in de bak om eroverheen te stappen
en als ze kunnen drafen lef dan draafbalkjes neer
ook altijd leuk :D

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:23

Ik heb zelf ponygewenning aan kleuters gegeven van 2.5 jaar tot 6 jaar en ik geef hippotherapie aan kindjes tussen 2.5 en 12 jaar.

Bij beide activiviteiten staat het 'leren paardrijden' niet voorop maar wel het 'leren omgaan' met een pony op een speelse en veilige manier.
Bij de gewone ponygewenning betekende dit dat de kindjes ongeveer 30 minuten kwamen waarbij ook de verzorigng en het optomen aan bod kwamen, ze zaten dus maar 15 min op paard maar dit was voor de meeste kindjes voldoende.

Bij de hippo (ik noem het zelf orthopedagogisch paardrijden) staat ook het leren paardrijden niet voorop maar werken we mbv van het paard aan de ontwikkeling van het kind.
En hierbij doe ik ook veel spelletjes (alsook de verzorging)

Spelltjes/opdrachten die ik o.a. doe bij jonge kinderen:

-prenten/kleuren benoemen en indien het mogelijk is naar een bepaalde plaat/kleur sturen.
- stuuroefeningen adhv een parcour met kegels, pionnen, brug, ...
- spelletjes zoals bal in hoepel werpen vanuit stilstand, stap en draf/balletjes met een stok van paal stoten, ring van paal nemen, etc. t(hierbij werk je dan ook nog aan Ooghandcoordinatie en concentratie e.d.)
- voltigeeroefeningen zoals kniezit, achterstevoren, zijzit, enz...
- opdrachten zoals lichaamsdelen van het kind aanraken (met liedje kan) en ook delen van het paard (oren, staart)
- ontspanningsoefeningen zoals plat liggen op de buik/rug
- concentratieoefeningen: in draf een bal opgooien en vangen bv
-..afhankelijk van de problematiek van het kindje probeer ik de oefeningen aan te passen.

--> ik werk zonder zadel met een rolsingel, op deze manier leren jonge kindjes veel beter het paard aanvoelen en oefenen ze evenwicht beter dan met zadel.
--> leuk is ook om met foto's te werken en de bewegingen die op de foto staat na te doen

Hopelijk heb je ook wat aan deze tips! Ik vind het vooral belangrijk dat jonge kinderen (en je spreek over peuters/kleuters) zich goed voelen op de pony en vertrouwen krijgen.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:30

Ik sluit me aan bij VanHuisuit wat het 'hoefverzorging' betreft. Kinderen vinden dit idd leuk!
Ik laat ze ook de hoeven schoonmaken waarbij ik in eerste instantie de hoeven zelf opneem en de kindjes veilig leer staan. Ook het lakken van de hoeven mogen ze doen. In een latere fase kunnen sommige kinderen de voorbenen zelf optillen en laat ik dit ook doen waarbij ik er steeds op toezie dat het veilig gebeurd. De achterbenen doen we 'samen' (gemiddelde leeftijd van 5 jaar die dit beginnen te doen bij mij)

Ik vind dat er bij jonge kinderen te vaak meteen 'gereden' moet worden. Verzorging en 'ermee leren omgaan' is even belangrijk en misschien in een eerste fase nog meer belangrijk dat snel leren rijden!

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:10

Of een vliegtuigje nadoen ( Knoop in de teugels, handen uit elkaar. En dan evt draaien. )
Of... Hoofd schouder knie en ... teen [ of been:P ]
en dan oren ( van de pony) cap , puntje van de staart. [ of natuurlijk iets anders :) ]

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:15

Een peuter is een kind in de leeftijd van 18 maanden tot 4 jaar, een kleuter in de leeftijd 4 tot 6 jaar. Maneges hanteren een leeftijdsgrens van 6 of hoger, dat ligt er maar net aan waar je het vraagt. Deze grens is er niet voor niets, maar maneges gaat het dan ook voornamelijk om het geven van rijles. Dat is om meerdere redenen niet mogelijk aan kinderen die jonger zijn.. In principe zijn er natuurlijk wel allerlei spelletjes te doen met peuters en kleuters waar een paard een grote rol speelt, maar er moet rekening mee gehouden worden dat, met name peuters, zelf nog niet in staat zijn gevaren in te schatten.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:15

not2miss schreef:
Een peuter is een kind in de leeftijd van 18 maanden tot 4 jaar, een kleuter in de leeftijd 4 tot 6 jaar. Maneges hanteren een leeftijdsgrens van 6 of hoger, dat ligt er maar net aan waar je het vraagt. Deze grens is er niet voor niets, maar maneges gaat het dan ook voornamelijk om het geven van rijles. Dat is om meerdere redenen niet mogelijk aan kinderen die jonger zijn.. In principe zijn er natuurlijk wel allerlei spelletjes te doen met peuters en kleuters waar een paard een grote rol speelt, maar er moet rekening mee gehouden worden dat, met name peuters, zelf nog niet in staat zijn gevaren in te schatten.

Mee eens dat een jonger kind nog geen gevaren kan inschatten en het bij de 'ponygewenning' ook niet om het 'leren rijden' gaat vind ik héél belangrijk om erbij te zeggen! Bij ons (België) gaan kindjes vanaf 2.5 jaar naar school en zijn ze dus al 'kleuter' vandaar dat ik 'ponygewenning voor kleuters gegeven heb tussen 2.5 en 6 jaar' (om misverstanden te vermijden ;) ) Ook de hippo geef ik vanaf 2.5 jaar en veiligheid staat idd altijd voorop, of je nu naast of op het paard werkt.

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:51

een pacoursje uitzetten waar ze door heen moeten rijden in stap
bijv. om een pion een rondje draaien,
ballen overleggen ofso

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:24

Smoske schreef:
Ik heb zelf ponygewenning aan kleuters gegeven van 2.5 jaar tot 6 jaar en ik geef hippotherapie aan kindjes tussen 2.5 en 12 jaar.

Bij beide activiviteiten staat het 'leren paardrijden' niet voorop maar wel het 'leren omgaan' met een pony op een speelse en veilige manier.
Bij de gewone ponygewenning betekende dit dat de kindjes ongeveer 30 minuten kwamen waarbij ook de verzorigng en het optomen aan bod kwamen, ze zaten dus maar 15 min op paard maar dit was voor de meeste kindjes voldoende.

Bij de hippo (ik noem het zelf orthopedagogisch paardrijden) staat ook het leren paardrijden niet voorop maar werken we mbv van het paard aan de ontwikkeling van het kind.
En hierbij doe ik ook veel spelletjes (alsook de verzorging)

Spelltjes/opdrachten die ik o.a. doe bij jonge kinderen:

-prenten/kleuren benoemen en indien het mogelijk is naar een bepaalde plaat/kleur sturen.
- stuuroefeningen adhv een parcour met kegels, pionnen, brug, ...
- spelletjes zoals bal in hoepel werpen vanuit stilstand, stap en draf/balletjes met een stok van paal stoten, ring van paal nemen, etc. t(hierbij werk je dan ook nog aan Ooghandcoordinatie en concentratie e.d.)
- voltigeeroefeningen zoals kniezit, achterstevoren, zijzit, enz...
- opdrachten zoals lichaamsdelen van het kind aanraken (met liedje kan) en ook delen van het paard (oren, staart)
- ontspanningsoefeningen zoals plat liggen op de buik/rug
- concentratieoefeningen: in draf een bal opgooien en vangen bv
-..afhankelijk van de problematiek van het kindje probeer ik de oefeningen aan te passen.

--> ik werk zonder zadel met een rolsingel, op deze manier leren jonge kindjes veel beter het paard aanvoelen en oefenen ze evenwicht beter dan met zadel.
--> leuk is ook om met foto's te werken en de bewegingen die op de foto staat na te doen

Hopelijk heb je ook wat aan deze tips! Ik vind het vooral belangrijk dat jonge kinderen (en je spreek over peuters/kleuters) zich goed voelen op de pony en vertrouwen krijgen.

ik ben zelf Equi Therapeut en werk ook via de EAT methode :j
maar.. kinderen van 2.5 tot 4 jaar al met paarden laten omgaan?
hoe doe je dit precies en welke meerwaarde heeft dit? een keertje aaien ok.. of een brokje voeren,maar meer kun je toch niet met 2.5 jarigen doen? :=
bij mijn werk is de leeftijdsgrens voor zover ik weet 6 jaar om echt therapie tegeven, dit in verband met de veiligheid en vanwege de hanteerbaarheid van de paarden door de clientjes.
Ook hebben veel kinderen onder de 6 jaar gewoonweg geen besef van veel zaken die wel belangrijk zijn.