IPG Instructrice

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:21

Kijk, dat wist ik dus niet! Zal eens googelen naar die opleiding.

djester

Re: IPG Instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:25

kijk op de site van de Fnrs.. en dan onder opleiding. ofzoiets daar staat het

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:27

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:06

Shadow0 schreef:
djester schreef:
Deze opleiding vraagt veel inzet van de cursist en is niet geschikt om “er even bij te doen”.

Wat jammer blijft, aangezien er een erg groot tekort is aan instructeurs, waardoor een laagdrempeligere versie heel welkom zou zijn. (Er zijn veel aspecten die niet direct te maken hebben met het lesgeven op zich, maar met het beheren van een bedrijf of een gericht aankoopbeleid ofzo, en dat is voor lang niet iedereen van belang. Veel mensen die op zich geinteresseerd zijn, hebben toch niet de mogelijkheden om zo'n uitgebreide opleiding te doen. Ik hoop dan ook nog steeds dat de FPG hier eens een andere weg in kiest en de opleiding modulair en flexibeler maakt, zodat er meer mogelijkheden zijn voor mensen die interesse hebben. Want zoals het er nu uitziet zijn er verenigingen die met dit werk moeten stoppen omdat er geen instructeurs beschikbaar zijn en dat is toch wel heel zuur.

ik vond de opleiding helemaal niet zo uitgebreid. ja aankoopbeleid ed komt voor in de opleiding maar dit is maar een klein gedeelte van de opleiding en die kennis heb je wel nodig om een paard goed te kunnen beoordelen. het beheer van een bedrijf komt juist minimaal aanbod terwijl er veel instructeurs bij een kleine stichting werken en daardoor juist veel met beheer te maken hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:37

Het gaat er volgens mij niet eens om of het 'in principe' te uitgebreid is of niet. Maar als ik om me heen kijk, dan zie ik dat de praktijk gewoon is dat er in veel gevallen niet eenvoudig aan instructie te komen is, en dat ik mensen ken die wel graag de opleiding zouden willen doen maar niet in de gelegenheid zijn om het in de huidige vorm te doen.

En dat vind ik genoeg: dan zou het wenselijk zijn om te gaan zoeken naar een andere vorm.

djester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:00

beheer is vaak ook minimaal. omdat je vaak met een stichting te maken hebt.. en er dus ook een bestuur is!.

de cursus gaat om het lesgeven en het zien van beperkingen. en het herkennen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:05

Wat bedoel je precies met herkennen? Wat leer je daarover bv?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:10

[quote="reiziger"]tegenwoordig is de commandantencursus in Harskamp. Kon je eerst met een paard van 1.50m meedoen, tegenwoordig is het al 1.60m
Het wordt dus alleen maar lastiger om mee te doen :+

quote]

Dit probleem heb ik ook! Mijn pony is 1.43 m (ijslander) En daarmee mag ik niet meedoen in harskamp. Een groter paard lenen wil ik echt niet want dan moet ik met dat paard iedere keer een flinke afstand rijden en dat durf ik niet met andermans paarden... Een paard in Harskamp huren mag niet...

Dus: nu ga ik per 1 januari knhs wedstrijden starten, L1 met winstpunt proberen te halen tussen de paarden en dan niveau 2 opleiding van knhs doen (was voorheen 1e fase) Lekker omslachtig want ik wil niet echt wedstrijden rijden. Ben nu wel gemotiveerd geraakt omdat ik er verder mee wil komen. Maar zo te zien kan ik op zijn vroegst in 2011 aan de fpg beginnen.

:Z dat duurt allemaal zo lang!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:21

Rakni jammer is dat toch hé. Ik heb de FPG gemaild of ze leenpaarden hebben, maar nee dus. Je moet een paard thuis hebben, omdat je daarmee ook moet kunnen oefenen.
Goed van je dat je toch zo doorzet. Succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:49

reiziger schreef:
Rakni jammer is dat toch hé. Ik heb de FPG gemaild of ze leenpaarden hebben, maar nee dus. Je moet een paard thuis hebben, omdat je daarmee ook moet kunnen oefenen.

En dat vind ik dus echt een heel onzinnig argument. Ik vraag me dan echt af waarom de FPG dat zo ziet, en of ze echt denken dat de ruiters beter af zijn met in het geheel geen instructeur.

Ik zou trouwens ook werkelijk niet weten wat je zou moeten oefenen...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:10

hmm, oefenen kan ook met een leenpaard die je niet meeneemt naar Harskamp. Ik heb een heel geschikte pony die helaas dus niet groot genoeg is. Maar ik kan er wel mee oefenen..

En orun niveau 2 vind ik nog heel spannend, daar zakken heel veel mensen op het rijden van (vreemde) paarden onderdeel. Ik rij ook al 3 jaar op dezelfde pony.. Ben ik daardoor geen goede fpg instructrice??

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:29

rakni schreef:
hmm, oefenen kan ook met een leenpaard die je niet meeneemt naar Harskamp. Ik heb een heel geschikte pony die helaas dus niet groot genoeg is. Maar ik kan er wel mee oefenen..

En orun niveau 2 vind ik nog heel spannend, daar zakken heel veel mensen op het rijden van (vreemde) paarden onderdeel. Ik rij ook al 3 jaar op dezelfde pony.. Ben ik daardoor geen goede fpg instructrice??

het idee achter verschillende paarden moeten kunnen rijden is dat je als instructrice ook de paarden waarmee je werkt bij moet kunnen rijden. De meeste manege's hebben een divers paardenbestand om zo voor bijna elke ruiter een geschikt paard te hebben.
Ik ben ook een echte ponyruiter, heb zelf een fjord, maar moet op mijn werk toch ook de andere paarden bijrijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:35

jordal schreef:
het idee achter verschillende paarden moeten kunnen rijden is dat je als instructrice ook de paarden waarmee je werkt bij moet kunnen rijden.

Het idee daarachter is best leuk. Maar de praktijk leert dat het ten eerste voor lang niet alle situaties geldt (ik ken op dit moment geen instructeurs die paarden 'bijrijden') en de manier waarop het is opgezet meer beperkt dan mogelijkheden toevoegt. Ik vind de principes en uitgangspunten echt zo verkeerd niet, maar er is ook een praktijk. En die praktijk houdt nu in dat er niet zo gek veel instructeurs beschikbaar zijn, waardoor er organisaties dreigen te stoppen. Dat lijkt me een mooi moment voor 'als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan' en dus een herbezinning voor de FPG.

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:17

Shadow0 schreef:
jordal schreef:
het idee achter verschillende paarden moeten kunnen rijden is dat je als instructrice ook de paarden waarmee je werkt bij moet kunnen rijden.

Het idee daarachter is best leuk. Maar de praktijk leert dat het ten eerste voor lang niet alle situaties geldt (ik ken op dit moment geen instructeurs die paarden 'bijrijden') en de manier waarop het is opgezet meer beperkt dan mogelijkheden toevoegt. Ik vind de principes en uitgangspunten echt zo verkeerd niet, maar er is ook een praktijk. En die praktijk houdt nu in dat er niet zo gek veel instructeurs beschikbaar zijn, waardoor er organisaties dreigen te stoppen. Dat lijkt me een mooi moment voor 'als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan' en dus een herbezinning voor de FPG.

ik ben het met je eens dat er in een aantal regio's weinig instructeurs zijn. Maar ik denk dat in de praktijk de organisaties vaak voor de minder fijne tijden instructie zoekt en het betaald meestal niet goed.
Een stichting die zijn paarden belangrijk vind zorgt er ook wel voor dat de paarden bijgereden worden, hetzij door instructrices hetzij door vrijwilligers. doe je dit niet dan krijgen de paarden toch echt wel lichamelijke problemen. Helaas ken ik ook stichtingen waar de paarden niet bijgereden worden en waar de paarden niet bepaald in goede conditie zijn. Voor het werk is het juist heel belangrijk dat de paarden bijgereden worden zodat ze goed in hun bespiering blijven en goed op eigen benen kunnen lopen zodat de ruiters er ook goed op kunnen zitten. Op een scheef paard zullen de ruiters ook scheef zitten.
Met een beetje inzet kun je echt wel een paard vinden waarmee je de cursus kunt doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:22

jordal schreef:
ik ben het met je eens dat er in een aantal regio's weinig instructeurs zijn. Maar ik denk dat in de praktijk de organisaties vaak voor de minder fijne tijden instructie zoekt en het betaald meestal niet goed.

Nee, het betaalt niet goed nee. Daar is het het werk niet naar - het moet allemaal uit subsidies en donaties worden gedraaid, en dat loopt niet lekker. Juist daarom moet de FPG zich realiseren dat het niet haalbaar is voor mensen om zich echt flink in te zetten... de meesten kunnen het alleen maar naast hun baan en gezin doen.

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:30

Shadow0 schreef:
jordal schreef:

Nee, het betaalt niet goed nee. Daar is het het werk niet naar - het moet allemaal uit subsidies en donaties worden gedraaid, en dat loopt niet lekker. Juist daarom moet de FPG zich realiseren dat het niet haalbaar is voor mensen om zich echt flink in te zetten... de meesten kunnen het alleen maar naast hun baan en gezin doen.

ik vind dat het werk juist beter betaald moet worden. je hebt erg veel verantwoordelijkheden en daar mag best wat tegenover staan. al doe je het maar voor een paar uur naast je baan/gezin je moet wel kwaliteit leveren en verantwoord bezig zijn.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:39

Ook ik vind het jammer dat de cursus inderdaad zoveel tijd kost. Ik zou hem graag willen doen. Echter ik werk, heb een gezin en paarden. Een opleiding wil ik er graag bij doen, maar ik vind de belasting wel erg hoog. (minimaal een dag in de week). Ben dus nog hevig aan het twijfelen of ik me op moet geven. (moet voor 15 sept, heb dus nog maar een paar dagen........).
Opleidingseisen voldoe ik wel aan. (Orun 2)

Weet iemand hoe het zit met de plaatsing? Ik heb gelezen dat er 16 cursusplekken zijn en dat je op gesprek moet komen. Enig idee hoeveel mensen zich aanmelden? (dus wat is de kans om daadwerkelijk mee te kunnen doen?)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 06:47

weet iemand of je in de nieuwe structuur van de orun de niveau 2 met of zonder rijden vereist is? (scheelt nogal)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:23

jordal schreef:
ik vind dat het werk juist beter betaald moet worden. je hebt erg veel verantwoordelijkheden en daar mag best wat tegenover staan.

Kun je vinden, en je hebt ook niet ongelijk, maar als je naar de huidige maatschappij kijkt is het duidelijk dat dat niet gaat gebeuren.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:42

Er ging even iets mis :+
Laatst bijgewerkt door reiziger op 11-09-09 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:43

Paard vinden zal het probleem niet zijn, Jordal. Het vervoer 10 keer naar Harskamp is het probleem.

Ik heb gekeken naar de MMI, (manege medewerker instructie) als vooropleiding, maar die staat er op de site van de KNHS als vooropleiding voor de IPG niet bij?

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:39

Ik heb me ook opgegeven. Nog meer hier dit jaar??

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:13

Ik heb me opgegeven in juli oid en vandaag gehoord dat ik mogelijk geplaatst wordt. Er zijn nog 3 plaatsen en of ik mee kan doen hangt af van de herexamens op 1 oktober. Blijkbaar waren er mensen die beter gekwalificeerd zijn.

Heb meerdere keren contact met de stichting geprobeerd te zoeken voor meer informatie. O.a. wel of niet meenemen van eigen paard (Den Helder/Arnhem op vrijdag is met de auto al een drama, maar met vrachtwagen met paard is het helemaal een hel...) en de cursusdata ivm 3 maanden tevoren vrij moeten vragen op het werk.

Nu hoor ik dus 5 oktober of ik wel of niet mee kan doen en dan zou ik 9 oktober al moeten starten. Over kort dag gesproken...Ik kan nu wsl geen vrij meer regelen voor 9 oktober dus dat betekend dat ik nog maar 1 les mag missen in de rest van de cursus. Dan zit ik meteen met een probleem, want ik zal gerust nog weleens nachtdienst hebben of geen vrij kunnen regelen in het verloop van de cursussen...

Stage denk ik nog wel in te kunnen plannen naast een 48-urige werkweek (excl de uren dat ik lesgeef), maar dat moet dan wel in mijn dienstenblokken, want alles is hier overdag. Vind het niet erg om een aantal weken dubbele werkweken te draaien, maar 200 uur stage in een half jaar naast een fulltime baan en je eigen paarden is wel echt heel veel...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:23

OOOOH Gomir, weet je dit heel zeker...
Ik vond Nijmegen-Arnhem al een ramp. Ik was soms pas om 3u `s nachts thuis...

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:18

Maar de meeste mensen hier hebben zich opgegeven voor de commandantencursus of niet? Ik ga de IPG volgen. Nog meer mensen die dit vervolg gaan doen?