Ik rij rond met zo'n ding om mijn nek in waterdicht tasje als ik train.
Dan kan ik zien welke afstand ik gereden heb, hoe hard ik ga, de maximum snelheid en de gemiddelde gereden snelheid.
Ik rij nu klasse 1 en train weer anders dan Roskus. (mijn probleem zijn de overige hippische disciplines die ik zonodig ook nog wil beoefenen
)Let op, dit schema werkt tot op heden voor mijn paard, zegt niet dat het iets is voor jullie paard,
bovendien wijk ik hier vaak van af, afhankelijk van mijn werk, de mogelijkheid tot leuk lessen of een wedstrijd.
Ik weet ook niet hoe goed je je paard kent en hoe goed jullie conditie nu is.
Tevens luister (voel ik aan) ik naar mijn paard, dus heeft ze een off-day, dan passen we het werk aan!
(baasje heeft ook wel eens een off-day
)Maandag: snipperdag (dat heet staprit van km of 8 wordt dan nog wel vaak gereden)
Dinsdag: springles
Woensdag: paard mee op de trailer naar het bos, rit van minstens 25 km. liever 32 en ca 11 km/u of erboven.
Donderdag: dresuur les
Vrijdag: snipperdag (zie maandag) of menles ipv zaterdag
Zaterdag: menles ipv vrijdag, of lange buitenrit dag (buitenrit kan ook in omgeving stal zijn), zie woensdag.
Zondag: lange buitenrit dag, of dressuur dag, of cross les dag, of een wedstrijd etc. etc.
Voordat ik endurance reed leek mijn schema hier al op, met het verschil dat ik dan wel buiten ritten maakte,
maar kortere afstanden en geen idee hebbend van de snelheid.
Sjol is een diesel, dus veel draven, heel veel draven in constant tempo. (galop werken we aan, maar is te
verwaarlozen, denk dat wij altijd dravers blijven, galopje is om even wat anders te doen voor paard en ruiter. )
Koudbloeden hebben van zichzelf ook een hoge hartslag, en inderdaad moet je dan ook wel echt bij elk groompunt goed koelen (over de hals en dan wreef ik het altijd over de onderkant van z'n hals uit met m'n hand, want daar is belangrijk) als je zeker wil zijn. Ik hield niet bij hoe lang ik precies reed meestal, maar ik reed toch wel zo'n 3 x per week ritten van 2 á 3 uur, en 2 á 3 x per week ritten van 1 uur daarnaast, waarbij ik voornamelijk draafde om duur-conditie te krijgen. Dat werkte voor mijn ijslander erg goed! Met een koudbloed moet je ook voor klasse I over het algemeen flink trainen.