[WN] Omscholen Draver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ezelvrouwtje

Re: Omscholen Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:54

Oh maar dat mag, ieder mag zijn mening hebben............... en het gaat hierbij om wat paard prettig vindt. En ik ken mijn paard inmiddels 14 jaar, dus .........
En nogmaals, ik wil niet in de SPORT.......... maar vind de manier van rijden prettig.......... wil me verder ook niet verdedigen. Was gewoon benieuwd naar ervaringen van mensen met een draver........

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:23

Ik heb een draver, en rijd western.

Hij is altijd dressuur gereden maar nooit goed doorgereden, hij is pas 7 jaar oud. Ik heb een eigen westernzadel gekocht en een westernhoofdstel. Ik vind de manier van rijden veel leuker dan dat western. Wat mij opviel is dat hij erg tegen het bit was, hij was erop aan het kauwen en zodra ik even de teugels losliet, schoot hij in paniek van ''waar moet ik heen'', ik heb in eerste instantie veen met een westernhoofdstel gereden, en nu ook een nieuw zadel erbij gekocht, inmiddels rijden we buiten (alleen in stap nog) bitloos. Ik moet zeggen dat hij het erg goed oppakt en dat hij er veel zelf vertrouwen van krijgt. Ik ben erg blij dat ik deze stap heb gemaakt (dressuur was toch nooit wat voor mij) en mn paardje vind het echt heel erg leuk.

Wel heeft een draver snelle gangen, en daar hebben wij (met losse teugel) wat moeite mee, dan moet ik hem wel echt oppakken. Voor de rest echt heel leuk:D

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:47

ch-ntii dat klinkt dus erg bekend, tegen bit......... en bij ruimte geven bijna over de eigen voorbenen vallen omdat ze zo verbaasd zijn....
Dat is bij Joy inmiddels goed doorgedrongen, zeker in stap....

En inderdaad, ze hebben snelle gangen, zijn ze ook voor "gemaaakt" toch? Toen ik joy net had kende hij 2 gangen.... hard en heel hard.......plat door de bocht........ stuur kwijt........ rem nooit van gehoord........ en oh, ja ruiter, da's diegenen die voor zijn voeten lag... ;-)

Dat is inmiddels beter, hij is dan ook 17... hij zou rustiger moeten worden met de leeftijd.....

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:05

Haha, dat klinkt ook bekend, mijne kon in eerste instantie ook niet rustig aan doen, inderdaad ; in galop plat door de bocht, ik heb les gehad en het ging echt super goed, veel rustiger en gecontroleerd, nu moet ik zeggen dat mijn paardje ook wel goed reageerd op stem en beweging, ik kon hem dus makkelijk terug halen vanuit galop, hij kreeg alleen zn achter benen er niet onder. Nu ben ik gaan trainen om zijn kont wat meer spieren te geven en ook op zn achter hand lopen, het ging heel goed. Maar nu door een blessuure staat hij al 4 weken stil en ben ik weer langszaam aan het opbouwen (30 min stappen zit ik nu).

Ik geloof echt dat het de manier is hoe je met het paardje omgaat, mijne was behoorlijk snel, maar door hem te longeren en te laten reageren op mijn stem heb ik dat er een beetje uit kunnen halen, ook wanneer ik erop zat veel praten en uitleggen wat hij moet doen (walk, jog, easy.. etc). Ik heb daar echt heel veel profijt van gehad.

En oefening baart echt kunst!, hij ging hard, maar door veel oefenen ging hij veel mooier en wat langzamer door de bochten heen :P

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 13:24

yep.......... het zijn sjeesbeesden. Joy is inderdaad ook gevoelig op de stem............. hij doet alles op stem aan de longe, maar ja als ik erop zit... dan vergeet ie ooit te luisteren... ;-)

Merk nu wel dat met manier van rijden .. hij veel meer ontspant en voor reden vatbaar is hihi.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:35

Praat je ook goed tegen hem? mijne weet echt wel wat ik bedoel wanneer ik er opzit en easy..walk roep..

Het is echt heel leuk te zien hoe het voortzet en hoe beter het steeds gaat :)..

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:35

heb je geen foto'tje?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:45

Ik heb ooit een draver gehad die ook nog wel had gelopen op de baan. Voor ons was juist de oplossing western. Hij had heel erg in zijn hoofd dat als er iets met teugeldruk was of spanning in het algemeen hij harder moest. Eigenlijk was dat de oplossing voor alles... harder gaan.

Heeft heel lang geduurd voor we hem normaal konden laten stappen en draven, galop ging met kleine stukjes tegelijk en zeker bochten duurde toen heel erg lang. Maar het neckreining had hij zo door. Dus voor we het wisten hadden we een stuur!

Deze is ook voor recreatief buiten gebruik getraind en later ook gebruikt, heeft er wel heel lang moeite mee gehad om op druk van het bit in de mond anders te reageren dan te rennen. Bitloos geprobeerd maar hetzelfde verhaal bij drk op de neus.

Als je een draver hebt die lang heeft gerend is het een kwestie van geduld en liefde. Het voordeel vond ik de neckreining in het begin... want ook sturen was eerst gewoon harder gaan met neckreining hebben we dat in ieder geval weten los te koppelen.

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:19

KDS: Inderdaad, dat heb ik nu dus ook ervaren. Voor een draver is druk: HARDER, NOG MEER DRUK NOG HARDER. Hij gebruikt het bit als steun op het moment dat ie aan het racen is......... dus als je loslaat......... lig je ernaast, hahaha omdat ie abrupt stopt. We zijn nu dus bezig met sturen op de hals (neckreining) en dat begint ie al erg goed op te pakken........ gewoon grappig als je de teugel tegen de hals legt, binnenhand iets omhoog en hij draait gewoon............. ik wist eerst niet wat ik meemaakte!

Overigens, zelfs al het verwijderen van de neusriem (druk) gaf al ontspanning! Kun je nagaan.

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:21

ch_ntii123 schreef:
heb je geen foto'tje?

Jazekr, maar moet even uitvogelen hoe ik de foto hier in krijg.......... :P

En of ik tegen hem praat? Jazeker, alles wat hij moet doen hangt een mondelinge toelichting bij (Whoa, back up...etc). En als hij begint te stressen vertel ik hem in alle rust van mijn werkdag....... :D Al is het maar om mijn ademhaling en spanning los te moeten laten, hahahaha.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:05

Ik ben vandaag voor het eerst echt bitloos gegaan buiten, stuk stappen en stukje draven, ging heeel erg goed, hij reageerde goed op de neus. (ik heb t gister ook geprobeerd met een bit erbij voor het geval dat hij niet te stoppen was (hij is enige tijd kreupel geweest en ben nu weer aan t opbouwen) maar hij raakte enorm gestresst, ik leg de link naar het bit..)

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 22:04

Dit is wel heel typisch......... ik ben de gehele dag aan het struinen geweest naar bitloos (soort, type........ cross rope, sidepulle.......)....... omdat ik gisteren na het rijden echt zoiets had van........ IK GEEF OP....... NU........ na 13 jaar gooi ik de handdoek in de ring....... maar ja....... sta je vanavond op stal..... met de vraag "zou bitloos dan werken?......"
Bedoel ben van scherp bit met thiedeman naar een simpel westernhoofdstel met d-snaffle......... waarom niet bitloos.... jouw berichtje chn-tii geeft me wel moed...........

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 06:54

Ja waarom niet bitloos?? Mij wordt de vraag altijd gesteld waarom rijd jij zonder bit....... waarop ik de bal meteen terug kaats waarom rijd jij MET bit??????????? en ja dan zie je ze denken waarom met bit, euhm ja weet ik eigenlijk niet!

Ik krijg op buitenrit heel veel aanspraak over het niet gebruiken van een bit! Mijn paardje heeft een heel slecht gebit, en was ook altijd erg tegen het bit in en sinds ik bitloos rijd, zijn de problemen opgelost!! Buitenritten rijd ik ook bitloos, ik heb zelfs vorig jaar september de elfstedentocht te paard gereden, jazeker geheel bitloos!!!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:56

Ik heb een draver en ik rij western met hem, de mijne is nu 5 jaar en loopt lekker laag met zijn hoofje aan lange reins beheerst neckreining en heeft zelfs al een super jock (langzame draf weet niet hoe te spellen) en kan de rollback zowel links als rechtsom in gallop. Dus het kan zeker wel met een draver met slidingstops en spins en dergelijke ben ik nog niet bezig omdat mijn paardje nog niet genoeg spieren op zijn kont heeft, en ik nog niet weet of hij daar wel aanleg voor heeft. Kijk gewoon naar je paardje dravers zijn gewoon net ff wat gevoeliger, de mijne reageerd heel erg op hoe ik me voel heb ik een jollige bui dan doet mijn paardje daarin mee dan is hij net ff wat sneller, ben ik super relax dan hij ook en dan gaan we echt super slow. Op die momenten gelooft dan ook niemand meer dat ik op een hard draver met aardig wat volbloed zit 8-) bij een draver hoe meer druk in de mond hoe harder hij gaat zo worden ze op de baan getraind. Rij een draver met je zit en let op je ademhaling, het zijn net mediums ze voelen iedere twijfel, spanning, angst, geluk, gewoon puur en ongestoord genieten met je paard en je paard met jou !

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 08:11

girly_1 schreef:
Ik heb een draver en ik rij western met hem, de mijne is nu 5 jaar en loopt lekker laag met zijn hoofje aan lange reins beheerst neckreining en heeft zelfs al een super jock (langzame draf weet niet hoe te spellen) en kan de rollback zowel links als rechtsom in gallop. Dus het kan zeker wel met een draver met slidingstops en spins en dergelijke ben ik nog niet bezig omdat mijn paardje nog niet genoeg spieren op zijn kont heeft, en ik nog niet weet of hij daar wel aanleg voor heeft. Kijk gewoon naar je paardje dravers zijn gewoon net ff wat gevoeliger, de mijne reageerd heel erg op hoe ik me voel heb ik een jollige bui dan doet mijn paardje daarin mee dan is hij net ff wat sneller, ben ik super relax dan hij ook en dan gaan we echt super slow. Op die momenten gelooft dan ook niemand meer dat ik op een hard draver met aardig wat volbloed zit 8-) bij een draver hoe meer druk in de mond hoe harder hij gaat zo worden ze op de baan getraind. Rij een draver met je zit en let op je ademhaling, het zijn net mediums ze voelen iedere twijfel, spanning, angst, geluk, gewoon puur en ongestoord genieten met je paard en je paard met jou !

Girly, het klinkt allemaal zeer bekend in mijn oren, heb joy al 13 jaar, dus ken hem toch wel aardig. En inderdaad, hoe meer druk (en niet alleen in de mond) hoe sneller ze gaan............. En ja, Joy is mijn spiegel, dat klopt..........in elk opzicht. Maar beland nu even in een cirkeltje, vandaar.......

Wat voor bitloos rijd ja, want dat is ook een oerwoud aan mogelijkheden, denk je iets gevonden te hebben, blijkt op een andere site dat het niks is. Ik zit zelf te denken aan een cross rope bridle..........

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 08:13

Dounya schreef:
Ja waarom niet bitloos?? Mij wordt de vraag altijd gesteld waarom rijd jij zonder bit....... waarop ik de bal meteen terug kaats waarom rijd jij MET bit??????????? en ja dan zie je ze denken waarom met bit, euhm ja weet ik eigenlijk niet!

Ik krijg op buitenrit heel veel aanspraak over het niet gebruiken van een bit! Mijn paardje heeft een heel slecht gebit, en was ook altijd erg tegen het bit in en sinds ik bitloos rijd, zijn de problemen opgelost!! Buitenritten rijd ik ook bitloos, ik heb zelfs vorig jaar september de elfstedentocht te paard gereden, jazeker geheel bitloos!!!

Jullie geven me wel allemaal weer moed hoor, hahahaah.
Wat gaaf elfstedentocht te paard.............. knap hoor........ Ik durf de bak nog niet eens uit...... :(:) Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk, het blijft een uitdaging

dounya wat voor bitloss rijd jij?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:06

Ik rijd bitloos met een sidepull ( http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... +1335.aspx ) (ik hoop dat je hem kunt zien)
Ik heb hem gekocht in Nijkerk bij countrymill, voor euhmm volgens mij 50-55euro.

Ik ben begonnen met een touwhalster, leuk op te beginnen maar je kan er absoluut niet mee sturen als je paardje het niet gewend is. Mijn paardje reageerde er heel rustig op, alleen hij wist niet welke kant hij op moest. Op een gegeven moment dacht hij aan neckreining en dit heb ik in stap veel geoefend, harder dan stap heb ik nooit met het touwhalster gedaan, puur omdat het mij een onveilig gevoel gaf, ik vertrouwde hem wel, maar stuurloos op een paard leek me toch niets. Toen ben ik ook verder gaan kijken, een bosal is behoorlijk duur, een touwhalster kan je niet mee sturen, een kruislinks-hoofdstel was een optie net zoals de sidepull. Toch heb ik voor de side pull gekozen, die zag er mooi uit en ook in de westernstyle, wat de kruislinkse niet is. Bij de sidepull geef je druk op de neus, en kan, als je hard trekt pijn doen, maar dit geld ook voor de kruislinkse (hierbij geef je druk achter de oren/of ook op de neus, ligt eraan welke je heb).

Ik ben erg tevreden met mijn ''keuze'' en heb er nog geen moment spijt van gehad, ook al wist ik niet of hij het zou accepteren. Omdat mijn paardje een paar weken stil heeft gestaan vanwege onduidelijke kreupelheid, ben ik het nu weer aan het opbouwen, en ik moet zeggen dat hij er goed op reageert, hij stopt (wel met mondelijke toelichting). Ik ga er dus geen bit meer inhangen als het niet nodig is.
Ikzelf vind dat ik nog even zo een neusbondje moet halen om om de neusriem te doen, vind ik gewoon wat liever.

Ik moet zeggen dat ik in het begin ook dacht, jeejtje nu moet ik toch echt weer is naar buiten, maar dan zonder bit. Ik heb vaak alleen rondjes stappen gedaan, om hem het idee te geven dat het helemaal niet snel hoeft. Nu rijd ik gewoon van alles, en ik voel me ook veilig als we gaan galloperen (wat voor hem moeilijk is, en weer sinds tijden niet gedaan hebben). Als ik buiten rijd, en er staat een kabouter op de weg, dan schrikt hij, springt omhoog en kijkt er raar na, hij zal nooit wegrennen (zeg nooit nooit). Als hij tussen de rijbaanen in staat om over te steken, raakt hij helemaal gestresst, maar hij weet dat hij op mij kan vertrouwen en ook dan blijft hij netjes staan (hij staat te trippelen, maar alsik scheeuw HO!, en nu blijf je staan ... en de rest van het verhaal , dan weet hij echt wel dat hij still moet staan! :), daarom weet ik dat ik hem kan vertrouwen, hij vertrouwt mij tenslotte ook!)

sorry voor t lange verhaal:P

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 09:14

hahahaha, geweldig verhaal, ik zie het helemaal voor me...... vooral die enge kabouter.

Heb je ook last vn "bakspooken" dat zijn die die meestal in de hoeken van de bak loeren....

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:21

Nee, in de bak heeft hij nergens last van, iemand die ineens over de bakrand kijkt, iemand die gek doet, een paard die gek doet, niets mis mee, en in de bak zitten ook geen kabouters..

Maar buiten, een tractor die komt aanscheuren is wel raar maar zal hij niet voor wijken, ook een enorme truck die staat geparkeerd of een langs sjeesende auto is niets mis mee, maar die kleine plastic zakjes, rare grassprietjes, een balkje hout, DAT IS ENG;)

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 09:47

Oh ja dat 3e grassprietje van links heeft net een andere kleur!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:53

dravers kunnen een heeeeerlijk galopje hebben! ideaal voor western! mijne doet niet liever dan met de neus over de grond in een geweldig ontspannen galopje nu hij weet wat het is...
kortnemen en sterke bitten gebruiken is bij dravers meestal niet goed om ze om te scholen. vaak werden ze al met een vrij scherp bit gereden en zijn ze geleerd geweest dat trekken harder betekent (en dus ook hoofd in de lucht; typische draver-moves :Z ).

wat bij de mijne het allerbeste werkte, was tussendoor gaan rijden met enkel een halsring. dan was hij echt vanzelf pakken rustiger (wel zeker weten dat hij luistert op stem en zit he!)

bijrijdster rijdt trouwens met sidepull met hem en op een bosal reageert hij ook uitstekend; voor moest je een halsring niet meteen zien zitten (maar dat was wel hetgene dat bij ons voor de echte doorbraak heeft gezorgd)

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:38

ezelvrouwtje schreef:
Dounya schreef:

Jullie geven me wel allemaal weer moed hoor, hahahaah.
Wat gaaf elfstedentocht te paard.............. knap hoor........ Ik durf de bak nog niet eens uit...... :(:) Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk, het blijft een uitdaging

dounya wat voor bitloss rijd jij?

Ik heb vele bitloze optomingen uitgeprobeerd, heb een tijdje met de DR Cook gereden ook nog eerst ging dit goed maar later had mijn paardje zoiets van pff wat wil jij nou! en walsde er gewoon doorheen,
Toen heeft mijn paard een korte periode in training gestaan bij mijn instructrice en daar heeft hij kennis gemaakt met de bosal! en sindsdien wil ik niet meer anders! Ik vind dit voor "ons" een goede "Keus" veel mensen roepen maar dat bosals hard zijn. maar volgens mij zit gewoon alle hardheid in de handen van de ruiter en dat geld voor zowel met of zonder bit!!!! Natuurlijk zijn er bosals die behoorlijk hard kunnen inwerken met een harde ruiterhand, maar ik heb dan ook een hele zoektocht gehad naar de perfecte bosal!! en dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad! Heb een tijdje de bosal te leen gehad van mijn instructrice! en dat ging perfect, tot ik met mijn eigen bosal aan kwam! oh oh oh wat een toestand zeg! niks werkte meer of hij was te hard of hij was te zacht.. ja ook in bosals zit heel veel verschil! Tot ik uiteindelijk een deal heb gemaakt met mijn instructrice om die van haar over te kopen! ( DANK JE WEL ) en sindsdien gaat het zo mooi als poes!!!! dus ik zou zeggen als je de mogelijkheid hebt om te kunnen testen met verschillende hoofdstellen zou ik dat zeer zeker gaan doen om voor JULLIE de juiste combinatie te vinden..

Die elfstedentocht was een jeugdwens van dik 15 jaar geleden en heb enorm genoten van die speciale tocht! geweldig om dat te hebben mogen meemaken!!

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 12:41

Kheb net een sidepull van een bokker overgenomen... Dus beginnen we met side pull. Zo een gekruisd ding heb ik ooit gehad toen hij aan het wisselen was...... dat werkte prima, behalve de release, als je dus losliet,, met gevolg dat het gekruisde deel onder ging klemmen en je dus alsnog contstante druk had, en da's volgens mij niet de bedoeling.

Nog even vraag onder categorie nieuweling: Sidepull rijd je toch niet met constante aanleuning, maar gebruik je toch neckreining en losse teugel?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:57

Ja, ik rijd hem met neckreining, ik denk eigenlijk dat het ook niet goed is constante druk! Je paardje moet het wel snappen wat betreft neckreining maar het is echt de moeite waard...

Ik heb nu net weer even gedraaft en zodraa ik constante druk zette ging die steeds harder:P