[WN] ik snap er echt niks meer van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: ik snap er echt niks meer van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:41

@DD: Dat zul je moet aankaarten /navragen bij het bestuur

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:55

Romkabouter schreef:
chery schreef:
Voor iemand die net western start is het allemaal weleens erg onduidelijk vind ik.

Exact. Daarom zijn dus levels, je begint onderaan in Level 5 en werkt je op naar Level 1.

punt.

Hoe simpel kan het zijn 8-)

Dat is bij de WRAN en die snap ik..... :D
maar als ik rassenshow wil starten, dus NRHA of AQHA?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:04

Maar het level systeem werkt niet op deze manier.
Als dit nog een jaar zo door gaat is er geen hond meer die L1 of L2 start.
Prima als dat is wat de wran wil.
Maar dan moet er een alternatief komen voor de amateur en open ruiters.
Trouwens green as grass is geen nrha classe.
En wat betreft die wissel van L1 naar L2 heb ik de vraag per email gesteld aan Marijke Kuys.
Ik neem aan dat ik daar antwoord op krijg.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:06

Romkabouter schreef:
Nou ja, 1 van de bijschaaf puntjes is dus een dispensatieregeling zodat je als je een tijd niet gereden hebt dispensatie aan kunt vragen om een level lager te starten.

Ik vind dat onzin.Waarom een level lager? kun je ineens niet meer rijden als jij of je paard een tijd uit de running zijn geweest?

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:22

Persoonlijk vind ik het gat tussen vrijwillig promoveren en verplicht promoveren ook erg groot. Als je het een beetje uitkient kun je dus jaren in een klasse blijven hangen, zonder dat je verplicht moet promoveren. Dit maakt de doorstroming ook niet ideaal. :D
Wat me bij wedstrijden opvalt is dat de L3 ontzettend groot is! ;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:41

Miss_Fancy schreef:
Persoonlijk vind ik het gat tussen vrijwillig promoveren en verplicht promoveren ook erg groot. Als je het een beetje uitkient kun je dus jaren in een klasse blijven hangen, zonder dat je verplicht moet promoveren. Dit maakt de doorstroming ook niet ideaal. :D

Nou "jaren" dat valt best mee hoor, je neemt namelijk je punten gewoon mee.
Als je dan enkele onderdelen rijd, en zit bij de plaatsingen dan kan het best snel gaan.
Dat was "vroeger" bij de amateur toch anders, daar waren je punten meer voor bijv de highpoint titels en niet voor het over stappen naar de open. Dus dan was het heel wat makkelijker op lang ( zo niet eeuwig ;) ) in de amateurs te blijven zolang je er maar geen geld mee verdiende. :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:26

Rob_H schreef:
Maar het level systeem werkt niet op deze manier.

Correct.

Het gaat wel werken als je bv iedereen die niet geplaatst is degradatiepunten toe gaat wijzen.
dus bij bij 10 starts is 1 t/m 5 geplaatst.
Die krijg 5 t/m 1 punt. Nummer 6 krijg dan -1 en zo verder naar -10

Of daar natuurlijk varianten op. Hoe het nu is, zitten de L1 over een paar jaar vol en blijft die ook.

Rob_H schreef:
Ik vind dat onzin.Waarom een level lager? kun je ineens niet meer rijden als jij of je paard een tijd uit de running zijn geweest?

Je niveau zal omlaag gaan als je een tijd niet start door wat voor omstandigheden dan ook. Bij een goede levelverdeling zal het dus wel fijn zijn als je een stapje lager mag. Of natuurlijk Horse Concours.

Bovendien vind ik nog steeds dat een Level per combinatie zou moeten zijn en niet per ruiter.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:32

Miss_Fancy schreef:

Als je 2 onderdelen per wedstrijd start en je ook niet vooruit gaat in je rijden en dan ook nog eens 1x per 2 maanden een wedstrijd doet kan dat.
Als je elke maand een wedstrijd rijdt, 3 onderdelen start met redelijk deelname, dan haal je gemiddeld wel 7 punten per wedstrijd.
Dan ben je dus in 10 wedstrijden (=binnen een jaar) op die 75 punten.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:09

Als je een tijdje niet bent gestat zou ik het netjes vinden als je dan een level lager strat maar dan wel horse conours.
verder vindt ik het level systeem prima en vrij overzichtelijk. En ja de L3 zit aardig vol maar ik denk dat dat nog een aanloopprobleem is. Volgend jaar zal een gedeelte ervan overgegaan zijn naar de L2.
Minpunten als je geen prijs hebt, alsjeblieft niet dan wordt het zo'n gejojo. Geen bijhouden meer aan. Hooguit voor degene die een jaar lang geen punten hebben gehaald. Zoals nu in de l2.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:33

Voor een jaar lang geen punten halen moet je erg je best doen, dat is een beetje het probleem ;)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:42

Romkabouter schreef:
chery schreef:
Voor iemand die net western start is het allemaal weleens erg onduidelijk vind ik.

Exact. Daarom zijn dus levels, je begint onderaan in Level 5 en werkt je op naar Level 1.punt.Hoe simpel kan het zijn 8-)

chery schreef:
Dat is bij de WRAN en die snap ik..... :D
maar als ik rassenshow wil starten, dus NRHA of AQHA?

Sorry maar zo simpel is het niet. Het vergelijk wat door Chery wordt getrokken is met de NRHA klassen. Levels 1 t/m 5 is dan niet te vergelijken! Een (echt) beginnend western ruiter (zeg even level 5 tot 3) heeft ,grof gezegd, eigenlijk niks te zoeken op een NRHA wedstrijd. Daar hebben ze geen aangepaste patterns en zo. Je moet dus minimaal een Reining proef fatsoenlijk aanelkaar gereden kunnen krijgen.

Veel mensen vergissen zich in het Rookie = beginner = beginnend western ruiter verhaal. Dat gaat dus bij NRHA Reining niet op.

Juist omdat het vergelijk kwa level van de WRAN met de inschaling bij de andere verenigingen zo ver te zoeken is vind ik het hele level systeem van de WRAN waar-de-loos!

O en Chery, de NRHA is geen rassenshow. NRHA staat voor National Reining Horse Association, geen ras gedefinieerd dus 8-) ;)
maw al heb je een vuilnisbakje wat goed Reining loopt dan kun je mee doen :D ;) ;)

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:53

Romkabouter schreef:
Als je 2 onderdelen per wedstrijd start en je ook niet vooruit gaat in je rijden en dan ook nog eens 1x per 2 maanden een wedstrijd doet kan dat.
Als je elke maand een wedstrijd rijdt, 3 onderdelen start met redelijk deelname, dan haal je gemiddeld wel 7 punten per wedstrijd.
Dan ben je dus in 10 wedstrijden (=binnen een jaar) op die 75 punten.

Ben ik niet helemaal met je eens. Wat ik van het puntensysteem begrijp is dat er wordt gekeken naar de punten per jaar.
Dan zit je met 7 punten per wedstrijd, bij 10 wedstrijden, op 70 punten. Dit is nog buiten de verplichte overgang naar het volgend level.
In het nieuwe seizoen begint de telling dan volgens mij gewoon weer opnieuw en wordt niet bij de 70 punten opgeteld. Volgens mij kan je dan heel lang in een bepaald level blijven hangen. :D
Misschien begrijp ik het verkeerd hoor.
Laat duidelijk zijn dat ik absoluut niets tegen het level-systeem heb, want ik vind het zo wel vrij overzichtelijk, maar misschien kan het iets bij worden geschaafd als dat in de toekomst zo blijkt te zijn. ;)

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:56

Bij de wran neem je je punten gewoon mee naar het volgende jaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:57

Nee hoor, je gaat gewoon door met die punten. Trouwens, die punten heb je vlot bij elkaar hoor, zeker met een WRAN B.

En idd, NRHA heeft een veel hoger niveau dan de WRAN. De meeste L2 reiningruiters starten daar alleen Rookie en GAG.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:12

OK dat had ik verkeerd begrepen. :o
Je krijgt alleen minpunten als je een heel seizoen geen punten haalt.
Dan klopt het helemaal dat je de punten goed bij elkaar kan halen. :D
Dank jullie

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:27

Citaat:
O en Chery, de NRHA is geen rassenshow. NRHA staat voor National Reining Horse Association, geen ras gedefinieerd dus 8-) ;)
maw al heb je een vuilnisbakje wat goed Reining loopt dan kun je mee doen :D ;) ;)

Sorry, bedoelde NQHA, al die namen ook....
Raak nu al in de war :o

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:43

Het raadsel is opgelost.
Heb uitleg gekregen van Marijke .
De desbetreffende ruiter is op eigen verzoek gepromoveerd naar de L1,met veel minder dan de verplichte 76 punten,(bij 26 punten MAG je over naar een hoger level)
Door omstandigheden is de combinatie een tijdje niet gestart en toen het weer kon heeft men netjes bij de wran aangevraagd of men terug mocht naar de L2.
Gezien de wran heeft aangegeven dat men coulant omgaat met de level indelingen in de eerste 3 jaar heeft men dit verzoek ingewilligd.
Het gaat om het feit dat bij de level indelingen in eerste instantie de ruiter zonder opgave van redenen een level lager mocht aanvragen. (ook al had de wran bv level 3 in gedachten)
Ik denk dat de meesten dit hebben opgevat als zijnde de mogelijkheid om bij het in eerste instantie vast stellen van de level indeling door de wran te veranderen.(Ruiter X viel in de categorie om ingedeeld te worden in level 2,maar mocht zonder opgave van redenen kiezen om in level 3 te starten.)
Letterlijk staat er in de stuk wat in de WHW heeft gestaan.

U kunt natuurlijk correctie aanvragen van uw indeling. Wij zullen alle correcties één level naar beneden zonder verdere vragen doorvoeren. Wilt u meer dan één level naar beneden, óf één of meer levels omhoog, dan dient u daar een nadere motivatie voor te geven, vergezeld van bewijsmateriaal van de prestatie (bv uitslagen van buitenlandse wedstrijden waarmee uw niveau aangetoond wordt).

Dit heeft mijns inziens totaal niets te maken met iemand die is gepromoveerd en dan ineens terug wil naar een lager level.
Maar goed het is een beslissing van het wran bestuur wat natuurlijk mogelijkheden bied voor de toekomst.

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:28

oooh jee,
Ik begin me nu al schuldig te voelen!!!!!!
heb in vorig seizoen met Peppy alles in de trail gewonnen wat er te winnen viel in de trail,dit was L2,dus door naar de L1.
Ik heb geen klik met Peppy en mijn vrouw wilde beginnen met wedstrijden,probleem gedeeltelijk opgelost,Tineke kreeg Peppy,maar ik wilde ook nog de wedstrijden in.
Geen probleem,onze Bandit had al een jaar stilgestaan maar was geen groen paard,dus trainen en starten in de L1,paard komt te kort en Bandit is mij aan de kleine kant.
Nu ga ik op Dolly starten,die past mij beter en Richard wilde toch al met ons jonge spul aan de gang.Tot zover alles geen probleem.
Maaarrrrrrr,Jantje heeft door het zware werk wat hij 30 jaar doet toch wel vaak last van zijn rug en de oefeningen voor de L1 (alles wat dichter op elkaar ed) zijn hem en Dolly
op dit moment iets te moeilijk en te zwaar.Een leven zonder wedstrijden vind ik maar niks,dusssssss heb ik op dolly een startkaart voor de L2 aangevraagd.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:35

Waarom zou je je schuldig voelen? Je leest nu dat het kan.
Dat er mensen zijn die dit niet de juiste gang van zaken vind (waaronder ik) is een persoonlijke instelling.
Ik ben de laatste die bv in jou geval daar geen begrip voor kan opbrengen.(trouwens ook in het geval van degene bedoeld in dit topic)
Het gaat me nu meer om een uitleg die ik krijg die kant nog wal raakt.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 17:43

schuldig voelen is niet nodig hoor jan.
ik heb alleen nooit begrepen dat er de eerst 3 jaar coulant met de levels werd omgegaan . fout van mij , niet goed gelezen.
zolang dit mag , zou ik er zeker gebruik van maken , ik denk dat dit voor meerder ruiters pespectieven biedt.
*jos zit eraan te denken om het L2 showoutfitje maar eens uit het vet te halen ;) *

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:34

jaaaah Jos,doen,join the club!! *\o/* *\o/*

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:43

Dat ik dit topic gemist heb :-)
Dat is zo mooi aan de rassenshows en nrha/nsba: heb je al dat levelgedoe niet :+
Wat ik gewoon heeeeeel raar vind bij de wran is dat amateurs tegen ' pro's ' MOETEN starten (oftewel, pro's geen apart level hebben)
Verder vindik t prima dat er levels voor beginners zijn maar 3 levels voor beginners en 1 voor gevoorderden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:44

@pienb; probeer eens out-of-the-box te denken ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:53

Miss_Fancy schreef:

Maakt niet uit want L1 en L2 wordt toch standaard bij elkaar gegooid.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:57

Pienb schreef:
Dat ik dit topic gemist heb :-)
Dat is zo mooi aan de rassenshows en nrha/nsba: heb je al dat levelgedoe niet :+
Wat ik gewoon heeeeeel raar vind bij de wran is dat amateurs tegen ' pro's ' MOETEN starten (oftewel, pro's geen apart level hebben)
Verder vindik t prima dat er levels voor beginners zijn maar 3 levels voor beginners en 1 voor gevoorderden?

wat ik heel raar vind is dat een beginner die op het paard van de buurman start in de open moet starten tussen de pro's al rijdt ie op het niveau van een beginner. Om de enkele reden dat het zijn / haar eigen paard niet is.

Pien. De wran is niet ideaal. Maar laten we eerlijk zijn: sommige van die amerikaanse regeltjes raken ook kant nog wal. Je bent er hooguit al jaren aan gewend (in jouw geval). *D