[WN] Jurysport en pleasure gangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:16

Kreupel gekrabbel is een subjectief iets.....

Bovendien:
Als de krabbelende paard het meest constant is het gangwerk en het nog steeds een correcte jog/lope is, dan kun je als jury niet veel anders doen dan die bovenaan plaatsen. Ook als je als jury zijnde dit ook niet mooi vindt.
Een mooi ruim lopend paard wat om de 5 passen gecorrigeerd moet worden scoort gewoon lager dan.

Dat is geen kwestie van smaak, dat is correct jureren.
Om jouw geval dus goed te kunnen beoordelen had je er dus bij moeten zijn.

Een statement als: "Op een wran wedstijd is een paard niet geplaatst omdat het te ruim liep volgens de jury" is een statement waar je helemaal niks over kunt zeggen, behalve dat we je maar op je mooie ogen moeten geloven dat het echt zo is. En dan ook nog eens dat het feitelijk zo is en niet je eigen interpretatie van het geheel ;)

En zelf jury worden vind ik helemaal geen achterdeur oplossing, maar jij mag natuurlijk vinden van wel ;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:02

Bij elke wedstrijd beoordeeld door een jury loop je het risico dat je het gevoel hebt dat jij of anderen ten nadele worden beoordeeld.
Je kunt inderdaad vragen waarom een bepaalde beslissing is gemaakt en dan in discussie gaan dat je het daar niet mee eens bent maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Vaak kun je wel wat met de uitleg van de jury maar soms ook niet. So be it.

Citaat:
Sonja; Het is en blijft een jurysport en ik denk dat als je er voor jezelf serieus mee bezig bent, je af en toe ook over een enkel jurycommentaar heen moet stappen en je gewoon moet richten op je eigen gevoel.

:j

Mijn man reed met zijn KWPNer ook geen "plearure/krabbel" gang maar werd zeer vaak wel hoog geplaatst. Hij had wel een constant,onspannen over de rug lopend paard wat dus wel degelijk beloond werd.
Dus om nou de WRAN jury in zijn geheel naar beneden te halen voor een enkele jury waar je het niet mee eens bent :n
Ik ben het helemaal met je eens dat het "gekrabbel" in de pleasure gangen en de dralopjes er uit moeten en ook niet positief gewaardeerd mogen worden maar voordat dat veranderd is, duurt het nog wel even. :roll:

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:03

storrum schreef:
Onderstaande video geeft een beeld wat gewenst is en ik noem dat geen "kreupel gebrabbel..."

http://www.youtube.com/watch?v=WVZfC-uGMOo

Ik ben nog niet zo lang met de western-sport bezig en nog zoekende naar de juiste weg. Als ik dit filmpje zie dan zie ik een paard dat totaal niet zijn achterhand eronder zet, is dit werkelijk wat een jury wil zien??? Dan moet ik nog erg wennen ;(

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:13

Je bent niet zoekende daar de juiste weg,maar naar een weg.
En als dat wat je ziet op de video al dit ;( opleverd zou ik stoppen met western.
Of maak een duidelijk verschil tussen western-sport en western-rijstijl.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:18

Jessie_J schreef:
Ik ben nog niet zo lang met de western-sport bezig en nog zoekende naar de juiste weg. Als ik dit filmpje zie dan zie ik een paard dat totaal niet zijn achterhand eronder zet, is dit werkelijk wat een jury wil zien??? Dan moet ik nog erg wennen ;(

Zou ik toch maar eens beter kijken ;)

Een korte pas is niet hetzelfde als "de achterhand er niet onder zetten".
Kijk goed naar hoe het paard zijn been als "klepel" gebruikt als je het midden tussen staart en heup als midden neemt. Gaat het been aan beide kanten even ver, dan gebruikt het paard zijn achterhand goed.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:25

Ach, ik ben ook weleens niet geplaatst omdat mijn paard volgens zeggen te Amerikaans liep. Terwijl ik dacht de sterren van de hemel gereden te hebben :D Nja, ene oor in, andere uit, 3 weken later werd ik op precies dezelfde manier Nederlands kampioen bij een Amerikaanse jury. Heeft voor mij nog altijd meer waarde dan die keer dat ik niet geplaatst werd bij een WRAN jurylid. Kan zomaar zijn dat diegene mijn rijstijl gewoon niets vindt. :)

Smaken verschillen en ook waar mensen werken worden fouten gemaakt. Hoevaak gebeurt het niet dat iemand die een heel rondje op 2 handen rijd (op shank :D) en toch hoog geplaatst wordt. Iedereen langs de kant heeft het gezien en de jury kennelijk niet, nja, kan allemaal gebeuren.

Het blijft een jurysport, ik kan me er niet druk om maken, ik ben gewoon selectief in het rijden van wedstrijden en bij welke jury ik dat doe 8-)

Verder wel met Rom eens eigenlijk :j als het krabbelende paard het meest constant en netjes loopt, dan kun je die niet onderaan plaatsen. En krabbelen vind ook ik subjectief. Het filmpje wat hier besproken wordt is een filmpje van een in mijn ogen correct lopend paard. Terwijl Jessie_J dit kennelijk niet vindt. Dan zijn wij nog niet eens jury's.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:33

Dan kom je bij de definitie 'achterhand' gebruik.
Als ik mijn dressuurbril opzet, dan zal ik eerder zeggen dat er geen sprake is van correct/voldoende achterhand gebruik. De definitie van Rom geldt echter in deze situatie. Niet de mate waarin een paard op de kont gaan zitten en tot meer oprichting komt. Die oprichting willen ze juist niet zien ;)

Wil je dat wel, dan moet je geen western gaan rijden ;)
Laatst bijgewerkt door Anya op 25-05-09 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:46

Zo, dat was effe lekker, je gif spuwen op het WRAN jurykorps!
Het is wel prettig dat er zoveel kenners langs de lijn staan die het beter weten dan de jury.
Laatst was ik op een wedstrijd waar de omstanders (ouders ofzo?) van een deelnemer ook luidruchtig hun mening gaven over het feit dat hun protege als laatste geplaatst werd. Je kent het wel, leuk pleasurepaard, leuke combinatie, goeie spullen. Er werd o.a. geroepen, het is toch geen wedstrijd wie het snelste kan!! Inderdaad, maar ook niet wie het langzamste rijd.
In het WRAN regelboek staat dat langdurig achter de loodlijn lopen of langdurig met de oorpunten dieper dan de schoft in de L2 en de L1 een DQ is.
Als je dan je paard zo laat lopen moet je niet zeuren dat dit ten koste van de plaatsing gaat, dat zijn nu eenmaal de WRAN regels.
Als je paard in de lope van voren draaft en van achter galopperd is er niet meer sprake van een drietact gang en dat is de lope wel, als er dan een extended jog gevraagd wordt en je kan hem niet laten zien maar je paard wil in galop springen en als je bij een overgang van jog naar walk je paard nog even stil zet dan kan er natuurlijk wel aan de verstandelijke vermogens van een WRAN jury getwijfeld worden, maar of dit terrecht is mag je zelf invullen.
Het door het slijk halen van het WRAN jurykorps of van de WRAN in het algemeen vind ik een beetje erg kinderachtig en niet terrecht.
En als er dan wordt gesuggereerd dat je zelf eens moet proberen om jury te worden moet je dat niet kinderachtig vinden.
WRAN jury worden is niet eenvoudig, van de kandidaten die zich voor de laatste twee cursussen hebben opgegeven zijn er 3 geslaagd. Dus om nu gelijk de kwaliteit van de opleiding in twijfel te trekken??
Dit hele topic is gewoon typisch Nederlands!!
Een organisatie huurt een jury in om z'n mening te geven over de deelnemers. Dat doet een jury zo goed mogelijk met de kennis die hij heeft en onder de omstandigheden die er ter plaatse zijn. Ongeacht het niveau van de ruiter. Maar het blijft zijn mening en interpretatie van de regels. Er zijn geen twee jury's op de hele wereld die precies hetzelfde jureren. Dat hebben we op genoeg NK's en Summershows gezien!
Mijn persoonlijke ervaring is dat echt goede ruiters zelf weten wat er goed en fout ging en het tekent de klasse van de ruiter dij zij een jurybeslissing accepteren, ook als die niet in hun voordeel is.
Juryleden zijn soms net als sommige deelnemers, zij kunnen zich vergissen en zijn niet volmaakt. In een ding onderscheiden zij zich, zij zijn zich bewust van hun eigen niveau!! en dat is aanzienlijk hoger dan het niveau van dit topic.

XoNo

Re: Jurysport en pleasure gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:54

Ik denk dat je niet iedereen die in dit topic gereageerd heeft over 1 kam moet scheren Jan.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:00

Jan_Trel schreef:
In het WRAN regelboek staat dat langdurig achter de loodlijn lopen of langdurig met de oorpunten dieper dan de schoft in de L2 en de L1 een DQ is.
Als je dan je paard zo laat lopen moet je niet zeuren dat dit ten koste van de plaatsing gaat, dat zijn nu eenmaal de WRAN regels.
Als je paard in de lope van voren draaft en van achter galopperd is er niet meer sprake van een drietact gang en dat is de lope wel, als er dan een extended jog gevraagd wordt en je kan hem niet laten zien maar je paard wil in galop springen en als je bij een overgang van jog naar walk je paard nog even stil zet dan kan er natuurlijk wel aan de verstandelijke vermogens van een WRAN jury getwijfeld worden, maar of dit terrecht is mag je zelf invullen.

Gaat dit over dezelfde combinatie als waar TS het over heeft?
Dat klinkt idd iets anders dan "te ruime gangen"....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:01

Dat wilde ik net zeggen. Want volgens mij wordt er vrij genuanceerd gereageerd. En gaat pagina 2 allang niet meer over jureren, maar over de mate waarin een filmpje al dan niet correcte pleasuregangen laat zien en met welke bril je daar wel of niet naar zou kunnen kijken.

Twee mensen met zeer ruim lopende paarden geven aan tot nog toe wel -punten te hebben gekregen, maar dan voor bijvoorbeeld te hoog met de hals lopen (terecht) maar nog nooit hebben gehoord dat hun paarden té ruim zouden hebben gelopen. Er komen nog meer voorbeelden voorbij. Volgens mij is het een genuanceerd topic.

En dan nog: je kunt beter een discussie in het openbaar voeren, dan stiekem langs de lijn. Dan kun je ook nog eens nieuwe argumenten inbrengen. Want de discussie over het al dan niet dralopje van de pleasure speelt al jaren en die gaat ook niet weg.

En zolang je erover praat, kun je er ook wat van leren.

Tenslotte als deze combinatie bovenstaande heeft getoond, dan gaat het niet over té ruime gangen.
Dus dat is dan ook weer iets om van te leren.

Maar nu je hier toch in het topic bent Jan, bestaat er zoiets als te ruime gangen in de pleasure? En dan bedoel ik dus niet de 'dressuur uitgestrekte draf o.i.d. met zwaaiend voorbeen).

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:14

Nee, het gaat niet over die combinatie met die te ruime gangen. Ik zou niet weten wie dat is, ik weet ook niet welke jury het wel gezegd heeft en dat interreseert mij ook niet.
Ik wil alleen maar aangeven dat de kenners om de bak ook niet altijd volmaakt zijn en soms dus totaal geen idee hebben wat er gevraagd wordt en wat er getoond moet worden. Maar het zijn wel het soort mensen die de oorzaak altijd bij de jury leggen.
En Xono ik scheer niet iedereen over een kam, in sommige reacties kan ik me heel goed vinden. Ik erger me alleen maar aan het afhakken van juryleden in het algemeen. Ik voel mij ook niet aangesproken, ik ben al zo vaak afgehakt, ik groei niet meer aan :D
Ik respecteer meningen en de opmerkingen die in sommige topic's gemaakt zijn hebben zeker bijgedragen aan ontwikkelingen binnen van sport.
Dus ik scheer nooit iedereen over een kam. 8-)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:27

Ik ben dit topic gestart omdat ik me oprecht zorgen maak over het fenomeen "pleasuregangen", niet om de WRAN of de jury af te kammen / gal te spuwen / aan te vallen :n

Ik maak mij zorgen als de jury dergelijke uitspraken doet; dan zie ik alweer wannabee's kijken naar alle filmpjes op You Tube en hun paarden proberen in een dergelijk keurslijf proberen te gieten.
Ze doen het tenslotte in USA ook....

En om mensen langs de kant af te schilderen als "de beste stuurlui.." vind ik ook een beetje kort door de bocht, tenslotte staan er ook veel ruiters langs de kant die best aardig meerijden in de Nederlandse "top".

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:28

Anya schreef:
Maar nu je hier toch in het topic bent Jan, bestaat er zoiets als te ruime gangen in de pleasure? En dan bedoel ik dus niet de 'dressuur uitgestrekte draf o.i.d. met zwaaiend voorbeen).

Kijk Anya, er openlijk over discussieren doe je als je je eigen naam eronder zet ;) .
Jij en ik doen dat en er zijn een aantal mensen waarvan iederen wel weet wie het is. Maar met de opmerkingen van die mensen heb ik geen moeite. Elke zinvolle bijdrage aan een discussie is altijd welkom.
Maar deze mensen vallen ook niet ongenuanceerd aan. Tegen dat ongenuanceerde roepen ageer ik. En wie zich aangesproken voelt zal daar wel een reden voor hebben. :D
Ik wil best mijn mening geven over hoe ik vind dat een pleasurepaard moet lopen.
Ik vind dat hij moet bewegen vanuit de achterhand, zichzelf als het ware naar voren moet duwen. Dan wordt hij ook licht in je handen terwijl hij een natuurlijke hoofd/hals houding kan hebben. Veel pleasurepaarden beginnen van voren te bewegen en laten de achterhand erachter aan komen. Die paarden lopen over het algemeen niet licht in de hand. Vaak lopen ze ook nog te diep en achter de loodlijn.
De jog is een rustige ontspannen two beat, als een paard daaraan voldoet is het goed. Het ene paard beweegt nu eenmaal wat ruimer dan het andere paard, zeker bij de WRAN waarbij je zo grote verscheidenheid aan rassen hebt. De pleasure is zeker niet een wedstrijd wie het langzaamst kan bewegen met behoud van tact. Ik heb dat tenminste nog nooit uit de WRANregels kunnen halen.
Een pleasure paard is een plezierig paard om op te rijden en dat moet het uitstralen. En van teveel gerommel in z'n mond ben ik ook niet gecharmeerd.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:34

Dat juryleden (van welke vereniging dan ook) tov elkaar anders jureren is algemeen bekend.
Het voordeel bij de wran was dan toch dit je er een sport van maakte om je paard zo te rijden zoals de jury dat wilde zien op dat moment.Ik vind dan ook dat dit een extra dimensie gaf aan het showen.
Het is onzin om dan te zeggen,ja ik rij mijn paard zoals altijd en niet zoals de jury het wil zien,de jury,s moeten maar allemaal hetzelfde jureren.Waar is de lol dan nog??
Dat is (was) voor mij dan ook de rede dat ik op elke show de gehele dag aanwezig was.(iets wat een in ander topic wel is besproken *rijden en naar huis*)
Ik moet zeggen dat het wran jury corps (op een enkeling na) zeer goed jureert.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:37

Vera schreef:
En om mensen langs de kant af te schilderen als "de beste stuurlui.." vind ik ook een beetje kort door de bocht, tenslotte staan er ook veel ruiters langs de kant die best aardig meerijden in de Nederlandse "top".

Zoals ik al zij ik scheer niet iedereen over een kam!
En bij het willekeurige voorbeeld wat ik gaf vind ik het niet zo kort door de bocht hoor.

Bovendien hoef je het niet altijd met de jury eens te zijn, maar je kan ten minste zijn mening respecteren ook al kost dat soms moeite. Wat mij stoort zijn die degenererende :D opmerkingen aan het adres van alle WRAN juryleden. Dat is nou weer wel iedereen over een kam scheren! 8-)
De jury die het in de ogen van iedereen goed doet, moet denk ik nog geboren worden.

Given

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:44

Er is idd geen 1 jury hetzelfde en blijft het altijd moeilijk. Ik heb altijd zoiets van, Ga gewoon lekker rijden en haal de goede dingen er voor jezelf uit in de wedstrijd=) Uiteindelijk weet je voor jezelf na een wedstrijd waaraan je moet werken. Dat probeer ik ook altijd te doen :o En over die ruime gangen gesproken/Hard gaan.. Ook ik haal iedereen altijd in in de pleasure maar word vaak door mijn goede achterhand en halshouding wel degelijk beloond voor mijn constante " Harde " rijden.
En zo niet.. ach ja het blijft een moment opname, volgende keer beter en weer lekker thuis trainen wat ik nu dan ook maar is lekker in het zonnetje ga doen :P !

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:49

Beste Jan,
Ik ben blij dat je telkens weer de moeite neemt om je mening te geven :j

Maar nogmaals, het topic gaat niet over kritiek op de jury van de WRAN.
Uiteraard zijn er altijd mensen die het niet laten kunnen om dit als aanleiding te gebruiken, zullen we dat naast ons neerleggen?

Ik zou heel graag willen weten hoe het te rijmen valt dat zo'n summiere omschrijving in het regelement een dergelijke visie kan geven.
Het is juist van groot belang dat de jury zich realiseert wat een impact een bepaalde uitspraak kan hebben.

Rob, nee ik zou mijn paard nooit willens en wetens stukrijden omdat de jury dit graag zo ziet, never.
Dan maar geen plaatsing....
Maar wat ik wel ongelofelijk vind is dat mensen het kennelijk ergens voor henzelf goed kunnen praten en het de normaalste zaak van de wereld vinden.... dat begrijp ik gewoon niet :n

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:56

Given schreef:
...door mijn goede achterhand en halshouding...

_O-

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:01

Jan dankjewel voor je antwoord.

En nee, ik zou mijn paard niet anders gaan rijden omdat een bepaalde jury iets anders wil zien. Ik rij mijn paard zo goed mogelijk met de beperkingen van mij als ruiter en de beperkingen van mijn paard. En als een jury dat niet mooi vindt, dan is dat maar zo. Over het geheel genomen weet ik redelijk goed wat ik beter had moeten doen. En soms heb je pech.. dan hebben ze je correctie gezien. En soms heb je geluk.. En soms vind ik de jury niet lief.. (meestal omdat ik dan boos ben op mezelf) maar ja.. ze zijn er niet om lief gevonden te worden :+
Het lijkt me eerlijk gezegd geen baantje om jaloers op te zijn. :n

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:20

Vera schreef:
Rob, nee ik zou mijn paard nooit willens en wetens stukrijden omdat de jury dit graag zo ziet, never.
Dan maar geen plaatsing....
Maar wat ik wel ongelofelijk vind is dat mensen het kennelijk ergens voor henzelf goed kunnen praten en het de normaalste zaak van de wereld vinden.... dat begrijp ik gewoon niet :n

beste Vera,
Ik vind jou best een aardig *vrouw persoon* je hebt een leuk paard ,ook al is ze wat kleiner als dat ik had gedacht ;) ,en je insteek mbt het trainen van je paard is mijns inziens helemaal goed.
Waarom schrijf je dan toch van die vreemde dingen??
Rijden zoals een jury dat wil zien staat toch zeker niet gelijk aan het willens en wetens stukrijden van een paard.
Of praat ik het alleen maar voor mijzelf goed als ik zeg dat als een jury wil zien dat ik met giga losse teugel alle overgangen rijd ik dat doe,of als de jury een te laag ingesteld paard mooier vind,ik dat doe,of als ik tegen een dralop aan zit omdat de jury dat wil zien ik dat doe.
Waar rij ik mijn paard dan stuk mee?door hem te leren dit alles te kunnen als ik dat wil?

Vera

Re: Jurysport en pleasure gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 16:40

Waar ik op doel, Beste Rob :), is dat ik mijn paard niet half kreupel wil rijden om daarmee het felbegeerde lintje te behalen.
Uiteraard zal ik mijn best doen om een mooi beeld neer te zetten maar niet ten koste van mijn paard.
En als krabbelen en kreupelen het gaat worden, dan zal ik onderaan eindigen.
Maar ik weet dat jij ook je paard dat niet zal aandoen, dus uiteindelijk praten we over hetzelfde ;)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:43

Ja Vera dat dacht ik ook.En inderdaad ik zou mijn paard nooit stuk rijden om die rede.
Vandaar dat ik het jammer vond dat je dat wel suggereerde.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:51

even een par opmerkingen:
anya: de ' verzameling' of ' van achteren rijden' zoals ze dat in de dressuur zien is anders dan bij western. bij western wordt er niet alleen gekeken naar ' stapt hij met achterbeen in de afdruk van voorbeen' .

verder: voor mensen die willen weten hoe men echt pleasure wil zien: de aqha heeft net een nieuwe pleasure dvd uitgebracht waarin dit besproken wordt en alle nieuwe hypes en modes mbt pleasure (en dan bedoel ik rijden niet outfit) staan. dus ik zou zeggen, bestellen dat ding. als aqha lid kostie 20 dollar ofzo, geen geld als je daarmee eindelijk weet wat men wilt toch?

e ja, het kan zijn dat er verschillen zijn tussen wran en aqha en apha judges. volg een (echte) judge clinic en zorg dat je de judges en hun voorkeuren leert kennen en bepaal dan of je bij die judge wel of niet gaat starten of iets anders rijd dan je normaal doet.

als je dat niet wilt: tja, dan moet je misschien geen onderdelen rijden war een jury bepaald. (algemene opmerking, op niemand persoonlijk!)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 16:58

Pienb schreef:
even een par opmerkingen:
anya: de ' verzameling' of ' van achteren rijden' zoals ze dat in de dressuur zien is anders dan bij western. bij western wordt er niet alleen gekeken naar ' stapt hij met achterbeen in de afdruk van voorbeen' .

En dat is nou net zo jammer, want daarmee rijd je je paard uiteindelijk een stuk gezonder.

Citaat:
als je dat niet wilt: tja, dan moet je misschien geen onderdelen rijden war een jury bepaald. (algemene opmerking, op niemand persoonlijk!)

Nee daar gaat het hier niet om; het gaat er om dat er niet volgens de richtlijnen gejureerd wordt.
Er is niemand die zegt dat we tegen de eigen mening van de juryzijn, het zijn tenslotte ook mensen ;)
Maar wel tegen het feit dat de regelementen niet worden gehanteerd en daarmee een vorm van pleasure wordt neergezet die het paard schaadt.
Laatst bijgewerkt door Vera op 25-05-09 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt