[WN] aankooponderzoek bij een quarter--> wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:50

sflj schreef:
wat is dat toch met die buigproeven? Wat mankeert daaraan?

De gemiddelde veearts trekt je paard hartstikke kreupel als je een beetje pech hebt. De nieuwe eigenaar van mijn paint liet ook klinisch keuren en die veearts (prima met paarden overigens, ik kende 'm wel, die kwam) is grotere beesten gewend. Buigproef was geen probleem, is een nette vent die niet TE hard trok (wat je ook regelmatig ziet gebeuren) maar bij de spatproef zette hij het paard véél te hoog in zijn greep... Godzijdank ging het goed, maar voor hetzelfde geld trekken ze je paard echt goed kreupel.

essiedepessie

Re: aankooponderzoek bij een quarter--> wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:12

Ik heb mijn jaarling vorig jaar alleen klinisch laten keuren en voor het hoogst mogelijke bedrag bij klinische keuring in de verzekering gezet. Het aankoop bedrag was hoger dan dat, maar foto's maken met een jaarling zag ik niet zitten.

Misschien dat ik dat in de toekomst nog eens laat doen, maar misschien ook niet.

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:35

troi schreef:
Nee, maar kan je wel een nuttig referentiekader geven om vervolgens je eigen plan te trekken..

precies :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:40

Ik heb vorig jaar mijn jaarling in de usa ook alleen klinisch laten keuren, en zonder buigproeven. Rontgen heeft zo jong geen zin (van meedere DA's gehoord). Er zit dan nog zoveel kraakbeen dat het en niet echt goed te zien is en er kan nog van alles veranderen en gebeuren.

Vanaf 2,5 wil ik ze gekeurd hebben, met cirkels op het harde en buigproef (wel door DA van mijn keuze) en het ligt dan aan de prijs, en of er tijdens de klinische keuring iets onduidelijk is, of er foto's gemaakt worden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:13

sflj schreef:
wat is dat toch met die buigproeven? Wat mankeert daaraan? Ik heb mijn paard klinisch laten keuren, verder niet. Andere paard was nog een veulen en dus helemaal niet gekeurd.
Maar wat maakt het je uit wat de rest van de wereld doet? Doorgaans trek ik me niet zoveel aan van wat 'normaal' is hoor.

Helaas leer je dan alleen van je eigen ervaringen en eventuele fouten ........

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:09

@vrolijk, ik zag dit topic wat laat, en ik ben het met je eens dat een keuring alleen uit de usa niet voldoende hoeft te zijn, maar dat is het in europa ook echt niet hoor. Ik haal paarden ook uit de usa, uiteraard met keuring, en leg ze dan eerst voor aan een gerenomeerd kliniek, want ik weet helaas maar al te goed dat je foto's ook zo kan maken dat alles er voordeliger uitziet dan dat het in werkelijkheid is. Dus ik ga wel op de keuring uit de usa af, nadat ik hier advies heb ingewonnen over hoe de foto's beoordeeld zijn, ik heb tot nu toe gelukkig nog geen slechte adviezen gekregen van de paarden die ik zelf heb aangekocht.... je laat hier toch ook door je eigen veearts de foto's beoordelen?

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:42

Keuren altijd zowel röntgonologisch als klinisch.

De buigproef hoort daar bij maar wel (in mijn geval) door een dierenarts die ervaring heeft met quarters in de sport. Het ziet er eng uit maar een goede buigproef moet deskundig, maar wel degelijk met aardig wat druk, uitgevoerd worden. Het verhaal dat een volledig gezond paard (wat geen enkel probleem of aanleg tot problemen heeft) door een normaal uitgevoerde buigproef permanent kreupel zou worden getrokken is een fabeltje.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:56

Ik heb mijn twee paints allebei alleen klinisch laten keuren. De jongste was pas 5 maanden, dus daar kwam weinig bij kijken.

Ik denk dat ik in de toekomst op mijn gevoel uit ga, net als nu. Als ik een slecht gevoel heb over het paard of de verkopers zou ik het paard wel op de foto laten zetten. En het ligt natuurlijk ook aan het bedrag, maar ons oudste paard heeft ook aardig wat gekost maar daar heb ik het toen ook niet vanaf laten hangen.

Als ik het over mocht doen zou ik ze wel op de foto laten zetten, omdat ik nu meer ervaring heb als toen en weet wat de risico's zijn. Maar gelukkig is het bij ons goed afgelopen, en zijn onze paarden gewoon gezond.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:57

de da die mijn quarter gekeurd heeft, is bekend met quarters en komt ook op de manege waar ik rij. buigproef is niet gedaan, maar dat was omdat ze niet lang genoeg stil bleef staan.
ik heb dr wel op de foto gezet, ze was toen bijna 2. het kan allemaal nog veranderen.
mijn paardje kostte maar 1500 euro, toch heb ik het wel gedaan. voor 2, achter 4, kogels en sprongen. toen was ze goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:25

Westex schreef:
Het verhaal dat een volledig gezond paard (wat geen enkel probleem of aanleg tot problemen heeft) door een normaal uitgevoerde buigproef permanent kreupel zou worden getrokken is een fabeltje.

Permanent heb ik ook niet van gehoord nee, maar ik vind een week niet rad wegens getrek aan die poten toch ook niet echt tof...

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:14

weer even een vraagje erbij hoor:
word er tijdens zo'n keuring ook gekeken naar HERDA of HYPP ?
en is dat iets waar jullie op zouden testen ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:09

er word niet gekeken naar HERDA of HYPP dit moet je op eigen verzoek laten onderzoeken. Als er voorouders met dit risico in het stamboom zitten zou je het kunnen laten testen. Het duurt wel even eer je de uitslag hebt.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:17

ts, in de Hoefslag van deze week staat een heel artikel over paarden keuren , misschien leuk om te lezen hoe een DA die heel veel paarden keurt er zelf over denkt.

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:52

rapido schreef:
er word niet gekeken naar HERDA of HYPP dit moet je op eigen verzoek laten onderzoeken. Als er voorouders met dit risico in het stamboom zitten zou je het kunnen laten testen. Het duurt wel even eer je de uitslag hebt.

Tot hoever terug kijk je dan? Wanneer blijft zo'n voorouder risicovol ?

is mijn vraag eigenlijk nog wel te snappen? :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:18

@Zicootje : als een of beide ouders het 'hebben' blijven ze dat ook altijd houden en kunnen het dus doorgeven.
Door te testen weet je of het paard in kwestie het heeft en zo ja in welke vorm (heterozygoot of homozygoot).

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:44

ik begrijp dat als een of beide ouders "het" hebben dat ze "het" houden
maar ik bedoelde eigenlijk met mijn vraag. "als je in de pedigree ziet dat er bijv. Impressive of poco bueno bloed in zit maar dan ergens in de 4de generatie terug, in hoeverre heb je dan kans dat je veulen drager is of daadwerkelijk ziek word? "
is testen dan het enige antwoord ?
hoop dat je me daar ook nog wat verduidelijking kan geven..

greetzz

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:19

De kans op doorgeven blijft 50% en het zwakt niet af omdat het verder weg zit.
Zolang de ouders niet 'vrij' zijn kan het veulen het dus altijd meekrijgen. Nu zou ik me om Herda N/H niet zo druk maken zolang je niet wilt gaan fokken, maar met Hypp N/H ligt dat heel anders ;(

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:26

@DD thanks voor de uitleg, je hebt voor mij een en ander heel duidelijk gemaakt :D
en mijn keuze iets vergemakkelijkt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:00

Ik zou een eventueel nieuw aan te schaffen ouder paard vierkant op de foto's willen hebben, bloedtest op eventuele pijnstillers of verdovende middelen laten afnemen, afhankelijk van bloedlijn op HYPP/HERDA laten testen, bij een Paint op OLWS. Een dekhengst ook even laten kijken of hij genoeg en kwalitatief voldoende sperma produceerd, bij een merrie die ik voor de fok wil gebruiken ook even nagaan of ze schoon is en er mee gefokt kan worden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 18:36

Dat kost allemaal meer dan sommigen paarden :-)
Hypp: als een paard negatief is staat er altijd bij n/n indien dit er niet bij staat? Ga er dan maar vanuit dat ze het wel hebben en lekker links laten liggen dus!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:46

Het is jammer dat de eigenaar van een nieuw paard niet gelijk meegekeurd wordt.
Ik denk dat dan heel veel paarden problemen voorkomen worden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 05:37

@Pienb: En? Heb je je nieuwe aanwinst laten keuren?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 07:55

Nee, ik heb m niet laten keuren.
Daarvoor was dit topic trouwens ook niet :-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:40

Ariebren schreef:
Het is jammer dat de eigenaar van een nieuw paard niet gelijk meegekeurd wordt.
Ik denk dat dan heel veel paarden problemen voorkomen worden.

:?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:30

Pienb schreef:
Dat kost allemaal meer dan sommigen paarden :-)
Hypp: als een paard negatief is staat er altijd bij n/n indien dit er niet bij staat? Ga er dan maar vanuit dat ze het wel hebben en lekker links laten liggen dus!

Je kunt de officiele resultaten van de HYPP test opvragen hoor. Als het goed is heeft de eigenaar, als ze hebben laten testen, een officiele bevestiging van de AQHA gehad, of een brief van het van Haringen Laboratorium in Wageningen. Een paard dat me bevalt, en Impressive in de stamboom heeft en N/N is getest, zou ik niet per definitie links laten liggen. Ik zou de test eventueel nog eens over doen als ik er mijn twijfels bij had.
Bij een N/H of H/H paard zou ik nieteens gaan kijken.