[WN] Waarom zo weinig western in Limburg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Re: Waarom zo weinig western in Limburg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:15

Ik woon ook in Limbabwe.. en mijn tip is:)
Kijk eens in Belgie bij de PRAB...
alles ong 1 uurtje rijden en het zijn leuke wedstrijden!
Alle rassen ;)

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:20

Loes'sCorner schreef:
Ja maar in mijn directe omgeveing heb ik niet echt veel westernruiters ;)
Op de stal waar ik nu sta ben ikzelfs de enige........

Heb even op de WRR site gekeken maar die wedstrijden zijn voor mij wel echt heel dichtbij zeg :)
Weet iemand hoe het daar werkt, lidmaatschap en kosten?

Lidmaatschap is volgens mij niet verplicht maar dan moet je meer start kosten betalen. Je doet dan ook niet meer voor de high point e.d. Als je lid bent van de WRR ontvang je regelmatig een magazine in het duits. Is erg interessant. Als je meer info wil dan pb maar even.

@ Nadieh: wat PRAB betreft moet ik je gelijk geven dat het gezellig is. Alleen vanuit Tegelen is het wat verder rijden dan vanuit jullie. Als ik naar de PRAB wil moet ik toch al gauw meer dan een uur rijden. En ik woon niet zo ver van Tegelen vandaan. Heb dit een jaar gedaan maar de tijd wordt wat krap. Daarom dit jaar maar wat WRR.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:08

Loes'sCorner schreef:
Ja maar in mijn directe omgeveing heb ik niet echt veel westernruiters ;)
Op de stal waar ik nu sta ben ikzelfs de enige........

Heb even op de WRR site gekeken maar die wedstrijden zijn voor mij wel echt heel dichtbij zeg :)
Weet iemand hoe het daar werkt, lidmaatschap en kosten?

ik woon in Bergen, en mijn alpenquarter staat in Well, dat is hooguit een half uurtje van Tegelen vandaan.
Ik heb een leuke instructrice gevonden, maar die komt weer uit Cuijk en dat is denk ik voor haar te ver om naar Tegelen af te rijden, maar je zou het allicht kunnen vragen (stuur maar een pb als je interesse hebt)
Verder ben ik zelf met westernrijden begonnen in Castenray, hele leuke en goede les heb ik daar gehad. Ze geeft ook les aan huis, maar niet voor 1 persoon. Je zou wel met je paard naar Castenray kunnen gaan, is maar een klein half uurtje.
Verder ben ik ook de enigste op stal die western rijd, maar een stalgenootje begint ook interesse te krijgen en wil straks haar jonge paard misschien western om laten scholen.
En mocht je je geroepen voelen om een clinic oid te organistern, ik ben van de partij! Maar ikzelf ben niet zo'n organisatorisch talent.........
:D

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:29

Er zijn in Panningen een aantal zeer goedbezochte DRHA/NRHA wedstrijden geweest,maar helaas is de accomodatie niet meer geschikt voor de reining, nu ze er een nieuwe en dus veelst te stroeve bodem hebben neergelegd. Jammer dus, weer een accomodatie minder.... |(

Tip voor TS: een groepje Limburgse westerners , met ongeveer dezelfde nivo/disipline verzamelen (oproepje? Bokt, Marktplaats ) en samen een trainer kiezen om vaste les of clinicdagen te organiseren in een gehuurde bak?

De lessen van Jeroen H. worden op het moment niet gedaan.

@ Loesjecorner: Maar je had toch les? En dat ging toch weer goed allemaal?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 10:46

@Hiphopje, ik heb eerst in Well gewoond en dat is met de trailer vanuit mijn stal in Belfeld toch wel een stuk rijden hoor, en niet zo'n hele fijne route.
Maar van wie heb je les dan?

@Vanes, helaas verviel die lesgever weer in het oude manier van lesgeven wat absoluut niet bij ons past..........ik kwam met tranen van mijn pony af, nee dat ging echt niet en het had ook en te zwaar effect op mij humeur en prive leven.

Wel jammer dat die lessen van Jeroen niet meer doorgaan, maar dat neemt niet weg dat het zwaar storend was dat ik naar herhaaldelijk proberen contact zoeken met hun op deze manier hoor dat het stop is gezet nu, echt jammer want dat is wel lekker dichtbij!
Waarom is dat stop gezet en zijn ze van plan het weer op te starten?

Ja wie weet ga ik dat eens doen, een oproepje om ruiters te verzamelen.

Ik ben inmiddels wel verplaatst van stal, sta nu volpension met rijhal in Belfeld, dus ik zou eigenlijk liever aan stal willen maar dat zal wel helemaal lastig worden.

Ik wist niet dat de manege in Panningen niet meer geschikt was, jammer want dat was wel een mooie locatie en idd met de wedstrijden goed bezocht!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:01

oh, sorry, ik dacht dat je in Tegelen woonde.
ik heb les van www.eye-sight.nl
Is Castenray ook niet te doen voor je? En als je met meerdere bent komt ze misschien wel aan huis.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:40

Ja ik heb dus ook net een advertentie gezien van die in castenray, zal haar eens een seintje doen en kijken hoe of wat want zag dat ze ook wat met Pleasure deden en dat lijkt me wel leuk.

Bedankt voor je link en tips, waar sta jij in Well, seurenheide?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:53

Loes'sCorner schreef:
Ja ik heb dus ook net een advertentie gezien van die in castenray, zal haar eens een seintje doen en kijken hoe of wat want zag dat ze ook wat met Pleasure deden en dat lijkt me wel leuk.

Bedankt voor je link en tips, waar sta jij in Well, seurenheide?

you're welcome ;)
Nee, ik sta op de Halve Maanseweg, stukje verderop, andere kant van het water. Heb daar een binnenbak èn buitenbak en paardjes lopen heerlijk de hele dag buiten! Lekkere ruime stal.

zorro2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:04

@Loes'scorner als je de A73 op kan in de buurt ben je op nog geen half uur in Well ( ik rijdt vanuit blitterswijck een half uur naar Roermond! en Well is van hieruit 5 minuten )
Mijn paard staat bij hiphopje op stal.
En inderdaad western begint wel erg hard te kriebelen maar ik wordt maandag geopereerd en dan mag ik heel lang niet rijden.
Dus vakantie voor Zorro en kriebels voor mij ;(

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:26

zorro2004 schreef:
@Loes'scorner als je de A73 op kan in de buurt ben je op nog geen half uur in Well ( ik rijdt vanuit blitterswijck een half uur naar Roermond! en Well is van hieruit 5 minuten )
Mijn paard staat bij hiphopje op stal.
En inderdaad western begint wel erg hard te kriebelen maar ik wordt maandag geopereerd en dan mag ik heel lang niet rijden.
Dus vakantie voor Zorro en kriebels voor mij ;(

Heey, shoarmaboertje, ook hier? :D
Zorro zal de vakantie niet erg vinden. Kun jij je mooi ondertussen inlezen in de wereld van het westernrijden :P (en mij aanwijzingen geven als ik het fout doe :D )

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:09

Hmm Ik woonde in NL Limburg en nu net over de grens in BE Limburg :+
Wij hebben al heel wat trainers gehad en zijn nu heel tevreden met Tom Calie in Peer!
Super fijne trainer die heel relaxed en op een vriendelijke manier les geeft!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 20:38

@bleubell, helaas is de belgische grens vauit hier wel een stukje rijden, doe er alleen al n goed uur over om tot de grens te komen met een trailer........dus dat is echt te ver weg maar toch bedankt.

Ik hoor toch veel positieve reacties naar de stal in Castenray toe, ga daar toch eens een snuffeltje geven ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 01:04

die site lijkt mij persoonlijk helemaal niks. weer een engelsruiter die western gaat doen omdat het ' z lekker relaxed is' en denkt het dan te kunnen.
als ik nog nooit van iemand heb gehoord en deze nog nooit heeft geshowt heb ik er weinig vertrouwen in.

maar goed.
nee, in limburg is bijna niks.
beste is de grens over.
idd wrr of ewu in duitsland of prab in belgie

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 06:38

@Pienb, op welke site doel je nu, die van de lesgever van Hiphopje of die van de stal in Castenray?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 06:49

Ik woon in ZV en ook daar zijn geen westernwedstrijden.
Ik wijk uit richting BE of naar Brabant (Oud-Gastel).
Moet gemiddeld 1 uur rijden voor een wedstrijd. Ben het wel gewend.
Voor endurance moet ik veel langer de auto in, gemiddeld 1,5 uur. Ik vind het er zelf bij horen en weet niet beter.

Trainer halen we met een groepje van "ver"... dan krijgen we allemaal op 1 dag een uur les van haar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:19

Pienb schreef:
die site lijkt mij persoonlijk helemaal niks. weer een engelsruiter die western gaat doen omdat het ' z lekker relaxed is' en denkt het dan te kunnen.
als ik nog nooit van iemand heb gehoord en deze nog nooit heeft geshowt heb ik er weinig vertrouwen in.

Ach, iemand die ook al een tijdje meeloopt zei kort geleden het volgende: "Op een wedstrijd starten 400 deelnemers, 399 daar van noemen zichzelf "trainer"."
Of : "iedereen die een cowboy hoed op zet noemt zichzelf "trainer". "
en 1 van de leukere: "als je een boom stevig schudt vallen er zo 100 "trainers" uit.

Veel mensen die wedstrijden rijden of zelf vinden dat ze "ervaring hebben" denken dat, als dat min of meer succesvol doen, dat ze ook meteen les kunnen geven.
Les geven is iets heel anders als goed kunnen paard rijden, een heel goede ruiter is niet meteen een lesgever; er is niets moeilijker om aan een ander iets op de juiste manier over te brengen.
Iemand die heel goed les kan geven hoeft daarentegen helemaal geen succesvol wedstrijdruiter te zijn, daar heb je toch echt weer andere "kwaliteiten" voor nodig. Net zo goed dat een goede wedstrijdruiter niet perse heel goed hoeft te zijn in het trainen van jonge paarden.

Om goed les te geven moet je beschikken over didactische kwaliteiten, moet je een gevoel over kunnen brengen, enthousiast zijn en heel veel weten over het onderwerp wat je wil onderwijzen. Dus het feit dat je op het niveau wat hier in Nederland gereden wordt leuk een paardje rond kan sturen zegt helemaal niets over het feit dat je het ook aan een ander kan/ wil uitleggen. Er zijn zat ruiters die beter rijden dan de gemiddelde wedstrijd ruiter, maar die ambitie niet koesteren, maar die wel de kunde hebben een ander tot in de finessen uit leggen wat paardrijden is, in welke disciplne, op welk niveau dan ook.

Als je geen goede "western trainer" kan vinden, wat dus inderdaad heeeeeeeeeeeeel erg moeilijk is onthoud dan 1 ding; uiteindelijk rijden we allemaal paard en elk paard zullen we op dezelfde wijze moeten uitleggen wat hij/ zij moet doen, welke discipline je ook wil rijden, de basis is altijd hetzelfde.

Je zal heel goed moeten zoeken en vooral je eigen gezonde verstand gebruiken; als iets je niet zint dan neem je het niet over en zal je in het ergste geval weer verder moeten zoeken.
Succes!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:23

En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Ik heb zo'n rijtje trainers (engels en western) die goed kunnen rijden maar niet goed kunnen lesgeven echt wel langs zien komen. En ook mensen die redelijk rijden maar goed kunnen lesgeven. En dan zijn er nog de 'goed presterende ruiters' die zich trainer noemen, maar die niet naar mijn paard mogen wijzen ;)

De echt goede trainers beteft maar een heel klein select groepje. Aan de andere kant: iedereen die een beetje kan rijden en enig didactisch gevoel heeft, kan een beginnende ruiter best de eerste beginselen van het rijden bijbrengen. Zolang ze de eigen beperkingen maar kennen. Je hebt geen toptrainer nodig op te leren zitten en wat te sturen. Pas bij verdere ontwikkelingen worden dat soort trainers relevant

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:30

@elcid, helemaal met je eens, imo is een goede lesgever niet altijd een goede ruiter en andersom!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:46

nou, mijn lesgever, geeft gelukkig goed les. Ze weet het perfekt uit te leggen en over te brengen. Zonder haar was ik met mijn racemonster nooit zo ver gekomen als ik nu ben. En dat ze dan geen wedstrijden zelf rijd, maakt mij niets uit! Ik deel sinds kort de les met mijn dochter, zij rijd dressuurmatig op een welshpony, en ik dus western op mijn haflinger, en dat gaat prima!
Dus degene van de link die ik gegeven heb, geeft echt wel goed les, ook al heeft ze geen diploma op zak of rijd ze geen wedstrijden. En niet alleen met lesgeven is ze goed, ze heeft mij ook goed geholpen in de omgang met mijn haflinger, waar ik op moest letten, dat ze niet door me heen ging drammen en dat soort dingen. De les begint bij mij al met het poetsen!!!! Ze is altijd ruim op tijd, en staat al 'les te geven' als ik nog aan het poetsen en opzadelen ben! ;)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:08

Ik kan het, en dat gebeurd niet vaak, deze keer alleen maar met Pienb eens zijn. ;) :D
Als ik die site zo bekijk is dit iemand die maar weinig ervaring heeft met de westernsport. Weer zo iemand die denkt dat je na (in elk geval hopelijk) een paar lesjes dit er ook wel even bij kunt doen.
Er staat niet eens bij bij wie ze zelf traint. Iets wat ik wel erg belangrijk vindt om te weten. Mensen die zichzelf niet meer verder scholen vallen voor mij als les gever zo wie zo direct af.

Dit alles doet verder niks af aan of ze goed les kan geven hoor. Maar er is verschil tussen goed les geven en goed echt western les geven. Vaak verzand dit in dressuur op een western zadel.
Niet erg voor mensen die nooit verder gaan kijken dan zo iets want die merken het verschil toch niet!
Maar dit soort "wild groei" is wel heel vervelend binnen een sport die toch nog maar erg klein is in Nederland.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:00

nou, ik kan je verzekeren dat ik geen dressuurles krijg op een westernzadel :D
Maargoed, ik ben tevreden op deze manier.
Ik snap best wel dat mensen met wedstrijdambities hele andere eisen hebben.
Ik vind het ook heel erg jammer dat degene uit Castenray niet voor een persoon aan huis komt. Er zit wel degelijk verschil in manier van lesgeven tussen deze twee. Ik hoop wel in de toekomst samen met mijn stalgenootje af en toe les te gaan neme van degene uit Castenray. De westernlesgevers liggen nu eenmaal niet voor het oprapen.
Maar misschien voelt iemand zich geroepen om een soort van clinic te organiseren in deze omgeving? ;)

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:09

Lotje02 schreef:
Een vriendin van mijn rijdt western in Venlo en die mensen hebben afgelopen weekend ook wedstrijd gehad hier in de buurt. Ik weet alleen niet hoe ze heten en of ze ook lesgeven aan mensen met een eigen paard. Maar ik kan het voor je navragen als je wil?

Ik denk dat je Tripple D Farm bedoelt.
Heb er zelf gereden maar ben er gestopt omdat bij mij in de groep
steeds beginnelingen kwamen en in zelf al bijna 9 jaar reed
(Niet daar maar heb alles bij een particulier geleerd)

Het klopt dat er een wedstrijd is geweest. Maar weet niet zeker of ze ook les geven aan mensen met eigen paard
De site: http://www.tripledfarm.nl

Verder is er nog iemand anders met westernpaarden in de buurt( ze gaan veel met elkaar om)
De eigenaar maakt westernzadels als het goed is staat de link naar zijn site op die van triple D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 21:58

Die íemand' anders in Venlo die je bedoelt is Loui van de Kerkhof van Vaquero zadelmakerij, www.vaquero.nl

Niet geheel onbekend in de westernsport ;) maar wist niet dat hij les gaf?
Maar ik geloof dat dat vooral trail en cutting is?

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:56

Hier nog een Limburger die het probleem kent. Hier in Zuid-Limburg zit inderdaad wel een hoop qua koeienwerk, maar andere disciplines niet of nauwelijks en wedstrijden al helemaal niet. Eerssel was zo ongeveer het dichtstbijzijnde, maar daar zijn de wedstrijden al meerdere keren afgelast wegens te weinig deelnemers...

zorro2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:58

@hiphopje...
Pas maar op ik heb een hele week de tijd om me in te lezen...
Kan dan wel vertellen hoe het moet ;) en ook nog didactisch verantwoord.
Heb ooit in het verleden geleerd hoe je les moet geven.

Hoop dat ik alle kennis daarna snel genoeg weer op Zorro kan uitproberen.

Voor de rest: Degene waar Hiphopje les van krijgt doet dit met ziel en zaligheid
en kan het ook nog eens een keer overbrengen :(:)
Het is echt niet altijd zo dat een diploma heilig is. Het goed kunnen uitleggen en
aandacht voor amazone en paard is ook heel belangrijk.
Er zijn genoeg mensen die dit NIET kunnen en wel overal les geven.
Doe mij dan maar die betrokken persoon die met veel ervaring weet hoe het voelt.... }:0