[WN] Welzijn van dieren op wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:41

Over hoeveel ruiters hebben we het nou eigenlijk? En denk je dat je die ruiters kan veranderen door regeltjes? We hebben het hier over mensen die nou eenmaal anders naar dieren 'kijken' dan wij.......en altijd de grens op gaan zoeken wat nog maatschappelijk toelaatbaar is. Het is gewoon een stukje mentaliteit.......

Criminaliteit op plaatsen met cameratoezicht is drastisch gedaald :7

Anya

Re: Welzijn van dieren op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:48

ja dat is zeker zo.. maar dan doen ze het om de hoek ;)

Ik denk dat als je de meeste ruiters vraagt een top tien of een top 20 te maken, dat dan veel mensen met min of meer dezelfde namen komen.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:03

Zou een regel werken die aangeeft hoeveel hartslagen en ademhalingen een paard mag doen per minuut?
Zoals in de endurance?
Ik kan me voorstellen dat de waardes hoger zouden moeten liggen dan bij een endurance omdat dit een paar minuten topprestatie is, maar dan zou je excessen uit kunnen sluiten van zwaar pompende paarden die druipen van het zweet.

Controleurs is een zeer goed idee, maar wie wil die baan? vrijwillig!
En wie willen wij in zo een functie? Er zijn mensen die al piepen als je je paard een keer aanraakt met je sporen en er zijn mensen die er nog niks van zeggen als een paard half dood gemept wordt.

Camera's zijn ook een goed plan, maar hoe ga je dat financieel mogelijk maken? Huren bij de wran? en hoe dek je de camera onbereikbare plaatsen af?
(bv bij de silverranch gebeurt er in de inrijbinnenbak niet zo veel geks meer, maar buiten................)

Persoonlijk vind ik dan ook nog eens dat er niet alleen gekeken moet worden naar de mensen die prof zijn en hun paard te hard aanpakken, maar bij de beginners zie ik ook dingen waar mijn ogen pijn van doen. Slecht passende zadels, hangen aan de monden, want rustiger op zit is er nog niet, constant spoorgebruik omdat ze hun benen niet stil kunnen houden, enz. Deze mensen kunnen nog niet paardrijden, maar gaan wel in een vreemde omgeving starten met een paard. Misschien op een andere manier, maar ik vind het ook geen prettig gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:05

MissPK schreef:
Anya: In principe zou ik daar best toe bereid zijn maar ;) Door wie en hoe gaan deze mensen worden gekozen dan?
Daar ligt een groot probleem voor mij, ik ben helaas mijn vertrouwen kwijt in mensen die zogenaamd onafhankelijke functies hebben in de westernwereld...

Hier moet ik me (helaas |( ) bij aansluiten. Heeft geen zin. Je weet al precies van welke stallen de ruiters nooit aangesproken zullen worden, hoe bont ze het ook zouden maken.

Op zich klinkt cameratoezicht goed, maar dan stoffen ze die beesten tussen de trailers af hoor. Het is wat PK al zegt, een mentaliteitsprobleem van een relatief kleine groep. Zie het maar als de categorie ruiters die een groom met sponsjes en klei heeft voor tussen het losrijden en de proef... Die verander je niet door andere regels in te voeren, want die omzeilen ze ook...

Ik denk dat 'wij' als groep gewoon meer ballen moeten krijgen en ruiters die zich niet gedragen gewoon publiekelijk aan de schandpaal moeten nagelen. Stomweg direct aanspreken op het gedrag. Het jammere is echter dat er vaak een hoop gemor langs de kant is over iemand, en tegen de tijd dat je dusdanig pissig bent dat je 't zat bent om medelijden met het paard te moeten hebben en je stapt erop af om er wat van te zeggen, dat iedereen om je heen inééns moet plassen of tot de ontdekking komt dat z'n laarzen gepoetst moeten worden... En geloof me, ik spreek helaas uit ervaring inmiddels. Je staat er echt alleen voor want ineens is er niemand meer thuis. Ja achteraf, op internet.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:08

Anya Precies......want ze doen het toch! En dat soort ruiters ook.........maar dan kunnen wij tenminste tegen de buitenwereld zeggen: op de Shows gaat alles zo lief en aardig dus er is geen dierenleed in 'Het Westernwereldje'! Alsof Anky zo lekker bezig is in de inrijbak, zodra ze weer goud haalt is iedereen het weer vergeten.

Trouwens, dan moeten we ook niet op de paarden hun rug gaan zitten! :P

PeppySan Huren bij de WRAN? Ga jij ff gauw je mond spoelen zeg! :D Die hebben poen zat.......

Het zou in mijn optiek al een hele grote stap voorwaarts zijn als ruiters tijdens het inrijden iets tegen 'die andere' ruiters zouden zeggen.......

*edit* precies Sonja!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:12

Ja, maar waar trek je de grens van wat wel en niet acceptabel is. Slecht passende zadels...die mensen moet je geen sanctie op leggen, maar gewoon advies. Je zult zien dat zeker bij beginners het eerder ontbreekt aan algemene kennis van dat soort zaken dan onwil of erger nog, om er expres een slecht passend zadel op te gooien, alleen omdat hij misschien mooi is :)

Ik denk dat hartslagen geen graadmeter zijn. Bij de endurance is het vooral ter bescherming van de paarden ivm oververhitting en vermoeiing als ik me niet vergis. Ik denk niet dat het bruikbaar is op een westernwedstrijd, hogere hartslagen kunnen ook voortkomen uit stress en dat hoeft niet te ontstaan door een harde aanpak, dat kan ook andere oorzaken hebben.

Als de regels én de naleving/controle ervan goed in elkaar zou steken, zou ik er zo wat extra voor willen betalen op een wedstrijd, een dergelijke job zou voor mij niet eens vrijwillig hoeven en moeten gebeuren. Op het moment dat men ergens voor betaalt wordt, kun je ook dingen gaan eisen. Bijv. constante toezicht, ook 's avonds laat en 's morgens vroeg, eventueel met 2 mensen die elkaar afwisselen. Hetzelfde geldt voor camera toezicht. De mensen die hier niet voor willen betalen (en als je per combinatie een eurie of 3 rekent, dan kom je op een NK oid al aan een aardig bedrag) zijn mijns inziens ook de mensen die de toezicht juist nodig hebben :)

Maargoed, ik ben maar wat aan het brainstormen hoor :D

Sonja: ja, daar heb je zeker een punt, maar mijn ervaring is dat het geen reet uitmaakt als ik kenbaar maak wat ik ervan vind. Dan word ik gewoon de rest van de tijd met de nek aangekeken en gaan zij vrolijk door met hun 'manier van rijden'. Het heeft dus niet altijd effect en ik denk dat het op dat soort momenten juist goed is als je op regels kunt teruggrijpen. En controle dient ook op het gehele terrein te gebeuren, ook tussen de trailers, in de stallen en in afgelegen buitenbakken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:17

Cameratoezicht? Bijna iedere GSM beschikt tegenwoordig over de mogelijkheid om foto's te maken en/of een filmpje te maken, toch? *-:)
Ik heb me voorgenomen om voortaan gedrag op het inrijterrein dat m.i. niet door de beugel kan te filmen en de beelden voor te leggen aan de showmanager. En als die er niets mee doet, is er altijd nog Youtube en Bokt }>

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:20

Ik denk dat je daar een hoop gezeik mee krijgt ivm portretrecht WB...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:21

Great minds think alike :=

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:21

Da's eng zeg......... :=

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:23

niet helemaal, je kunt argumenteren dat een wedstrijd openbaar is en daarmee de privé omgeving ontstijgt

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:26

Maar iemand 'schaden' mag niet......en openbaar stellen dat iemand debiel doet is dat wel!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:34

Niet met foto's, film o.i.d. Maar er is altijd nog vrije meningsuiting. Je mag nog steeds met woorden iets vinden.
Maar zoals Sonja al zegt: mensen trekken zich vaak terug als het erop aan komt. Of omdat ze bang zijn. of omdat het toch niet helpt.

Voorbeeld: de foto's van painted black (bewust geen westernpaard hier). Iedereen spreekt er schande van. De KNHS onderzoekt: concludeert dat er niks aan de hand is. 'Vrijspraak' volgt en men gaat over tot de orde van de dag. Als je dat een paar keer hebt meegemaakt ga je niet je kop op het hakblok leggen. Want de brenger van het slechte nieuws werd niet voor niets vaak onthoofd.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:07

Sonja schreef:
Ik denk dat je daar een hoop gezeik mee krijgt ivm portretrecht WB...

Ik denk dat je daar een hoop gezeik mee krijgt .

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:15

Raar eigenlijk hè? Dat degene die het filmt er vrijwel zeker gezeik mee krijgt en degene die zijn paard afrost/ de tanden flost/ lekspoort/ sufspint/ etcetc waarschijnlijk niet? :?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:21

de dader is wel vaker geen dader maar slachtoffer van andermans daden. das niet alleen in de ruitersport zo, maar zo werkt zelfs het zelfverdedigingsrecht.. iemand die een dader van een steekpartij een gebroken kaak slaat, maakt van de steker een slachtoffer, kennelijk is hij/zij dan geen dader meer.
zo werkt dat in dit bekrompen land. en als je er iets van zegt, dan ben je een lül

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:21

Heel raar,maar helaas heel reëel.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:38

camera's zijn een invasie van de privacy !
controle is goed en gebeurd reeds op de (vooral grotere) NRHA wedstrijden en FEI wedstrijden. de monitors of stewards die deze taak volbrengen worden hiervoor betaald en zijn ofwel NRHA jurys ofwel FEI stewards. voor beide postjes is een gedegen opleiding en regelmatig examen vereist. door het systeem van "grievances" kunnen hun beslissingen aangevochten worden. waardoor zij zeker geen carte blanche krijgen.
deze "officials" worden vanzelfsprekend erg goed betaald voor hun job en zijn dus niet goedkoop. mag ik alle bokkers er ook nog even op wijzen dat vele "paardenmensen" het vele malen erger vinden dat er aan een paard langdurig gefoefeld en gejengeld word ipv een paar keer kort maar intens gecorrigeerd.
als het voorbeeld van beschaving en cultuur, Nederland dus, hier toch heel zwart/wit paal en perk wil aan stellen en elke bokker politie laat spelen, dan zullen er ongevallen gebeuren, zie het voorbeeld van Anja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:45

@Dofuzz: vooral niet naar Engeland gaan dan, daar hangen ze ongeveer op elke straathoek :D

Hoe goed is 'goed betaald'?? Over wat voor bedragen hebben we het dan helemaal. Duurder als een amerikaanse judge zal het vast niet zijn :)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:49

ik hoor bedragen tussen 250 en 600 €/dag. nachtmonitoring wordt dubbel betaald.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:50

Daar zit een flink verschil in, dat het 's nachts duurder is mag logisch zijn.

Maar zoals Xono -meen ik - al zei; hoeveel zal dat per start extra zijn ??

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:56

Denk dat dat enorm meevalt :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:58

Dat denk ik ook, buiten het feit dat een WRAN bijv dit idd ook zo kunnen sponsoren om duidelijk te maken dat het ze menens is om de naam 'western' een beter imago te geven.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:58

daarbovenop komen natuurlijk ook nog vervoersonkosten, hotel, eten en drinken, enz. dus ga maar uit van ongeveer 1000€/dag als alles meezit.