[WN] probleempje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:50

Ik sluit me bij Vera aan, ik denk dat het grootste probleem je zadel is. Dit is zo te zien veel te klein voor jou (ik ga ervan uit dat het wel op je paard past). Als ik naar de foto 'achterwaarts' kijk in je profiel, lijkt het alsof je deels op de achterkant zit. Je zit zeg maar op je zadel ipv in je zadel.
Verder als ik naar de foto onder de tekst 'zijwaarts door de l heen' kijk, zit je bovenbeen tegen de boom (fork) van het zadel aan. Verder lijkt het op die foto dat je met je bovenbenen klemt, waardoor je voorover gaat hangen wat weer gekke dingen met je benen kan veroorzaken ;)
Ik weet niet of je dressuurruiter bent geweest en steun zoekt van de wrongen die er niet meer zijn? Ook lijkt het op de foto's alsof je je hakken naar binnen drukt wat misschien normaal is in de dressuur maar niet in de western, daar laat je je been recht naar beneden 'hangen' met je teen in de richting waar je heen gaat. :D
Maar ik denk zeker dat het voor het grootste deel te maken heeft met de voor jou te kleine maat van zadel. Ik ben bang dat je op zoek moet naar een zadel met een grotere inch maat.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om op het zadel van die bonte op de bovenste foto in je profiel te gaan zitten? Dat lijkt me een groter zadel dan jou zadel en dan kun je het verschil voelen.

brave_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:00

t kan idd ook spanning zijn.

ik ha d al eerder gereden, eigen verzorgpaard en zo.
ben een keer loeihard eraf gevallen.
met de rug op de bakrand, dacht toen even verlamd te zijn, kon namelijk niet bewegen, en na die tijd nooit weer op een paard gestapt.
was doodsbang.

deed vanaf toen grondwerk.....

maar de paardenkoorts bleef, en wilde mijn angst overwinnen, en kwam via een vriendin bij ee terecht.
zij hebben mij goed geholpen, en het voelt ook wel weer goed aan,
maar het kan zijn dat dat nog steeds niet helemaal weg is, maar toch voelt het misschien niet zo, maar het zou nog wel kunnen.

dat zou idd wel een reden kunnen zijn van de spanning,

maar zij geven goede begeleiding, en ik denk dat ze eerst willen dat ik over de angst heen kom, en dan aan de houding werken denk ik... :D

en ik dacht miss dak hier tips krijg waar ik zelf wat mee kan doen tijdens de lessen!
alles is welkom!

brave_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:05

Jolande schreef:
Ik sluit me bij Vera aan, ik denk dat het grootste probleem je zadel is. Dit is zo te zien veel te klein voor jou (ik ga ervan uit dat het wel op je paard past). Als ik naar de foto 'achterwaarts' kijk in je profiel, lijkt het alsof je deels op de achterkant zit. Je zit zeg maar op je zadel ipv in je zadel.
Verder als ik naar de foto onder de tekst 'zijwaarts door de l heen' kijk, zit je bovenbeen tegen de boom (fork) van het zadel aan. Verder lijkt het op die foto dat je met je bovenbenen klemt, waardoor je voorover gaat hangen wat weer gekke dingen met je benen kan veroorzaken ;)
Ik weet niet of je dressuurruiter bent geweest en steun zoekt van de wrongen die er niet meer zijn? Ook lijkt het op de foto's alsof je je hakken naar binnen drukt wat misschien normaal is in de dressuur maar niet in de western, daar laat je je been recht naar beneden 'hangen' met je teen in de richting waar je heen gaat. :D
Maar ik denk zeker dat het voor het grootste deel te maken heeft met de voor jou te kleine maat van zadel. Ik ben bang dat je op zoek moet naar een zadel met een grotere inch maat.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om op het zadel van die bonte op de bovenste foto in je profiel te gaan zitten? Dat lijkt me een groter zadel dan jou zadel en dan kun je het verschil voelen.

dat kan idd ook, maar ik zit altijd wel meer op de achterkant van het zadel, nooit helemaal daar voor zegmaar, en het zadel past idd op het paard, het is haar zadel, kan proberen naar voren te gaan zitten, en niet op de aachterkant van het zadel, en idd de hakken, ben nog wel gewend om ze naar beneden te drukken, ook al heb ik voor dit lang niet gereden, maar goed!
zijn ounten waar ik wat mee kan,

gr

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:25

spatter schreef:
heb je ook een foto van je zadel van opzij?
ik heb zo'n vermoeden dat jij een herenzadel hebt en dan krijg je dit ook
dan wordt je gedwongen in deze houding ook al wil je dat zelf niet

Heb je in westernzadel dames en herenzadels dan???? Of bedoel je gewoon grotere en kleine maten?

troi

Re: probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:34

Echt verschillende modellen, de dameszadels zijn wat smaller zodat je ivm de toch wat andere vorm van damesheupen wat makkelijker zit.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:56

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb op al heel wat zadels gezeten en sommige pasten en andere niet. Ik denk dat het dan meer in type zadel ligt of je het prettig vind zitten of niet. Je hebt reining zadels, cutting zadels, pleasure zadels, allemaal met een ander soort zit en in diverse inch maten. Hier staat uitleg over een paar typen zadels: http://www.whoa.nl/zadels1.htm

@brave_j: je hoort echt voor de cantle te zitten (dat is de verhoogde rand aan de achterkant van de seat/zit) en niet erop. Heeft je instructrice je dat nooit verteld? Een van de eerste dingen die ze moet toelichten is hoe je moet zitten. Ik ben alleen echt bang dat het zadel te klein voor je is omdat je benen nu al tegen de fork aan zitten. Maar ja het is lastig als het niet je eigen paard is, want om nou zo maar een zadel te kopen gaat misschien wat te ver. Misschien is het toch een idee de eigenaar van dat bonte paard te vragen of je een keer op dat zadel mag zitten (op die bonte) om te kijken of dat beter gaat en het probleem oplost?

Dat je zit zo is door angst geloof ik niet.

brave_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 15:51

dat is ook een manegepaard daar (de bonte). dus dat moet wel kunnen. denk ik.

maar dit is een ontzedttend fijn paard (de bruine van de foto),

maar goed, ik wil jullie allen bedanken voor de tips!
en zal er zeker wat aan doen..!
heb veel tips gekregen, en veel kan ik wel grbruiken!

kayleymorits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:20

kan je ff zegge of je dat ene doet met je schoeders

kayleymorits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:20

schouders

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:58

@Keyleymorits: vreemde vraag?

@brave_j: ik heb vandaag eens geprobeerd om op de rand van mijn zadel te gaan zitten waar ik echt moeite voor moest doen want ik glee er steeds af :+ Maar als ik daar zit, gaan mijn benen automatisch naar voren en steken mijn tenen verder naar buiten. Dus denk echt dat het daarmee samenhangt. Ik bedoelde overigens niet dat je moet ruilen van paard, maar alleen dat andere zadel moet uitproberen om te kijken of jij dan een betere zithouding krijgt. Misschien past dat zadel ook wel op jou lespaard, of hebben ze nog andere zadels beschikbaar. Gewoon informeren bij de instructrice van de manege waar je lest of er andere zadelmogelijkheden zijn. Bij welke manege les je als ik vragen mag?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:19

Wat ik kan zien, is het zadel te klein voor je, dan kan je ook niet goed zitten...

kayleymorits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:14

vreende vraag het is geen vraag maar ik schreef schoeder daaron heb ik er schouder neer gezet duh

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:35

kayleymorits schreef:
vreende vraag het is geen vraag maar ik schreef schoeder daaron heb ik er schouder neer gezet duh

Als je het nou eens in fatsoenlijk nederlands schrijft kunnen we je ook volgen..............

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:36

Evelyne79 schreef:
kayleymorits schreef:

Als je het nou eens in fatsoenlijk nederlands schrijft kunnen we je ook volgen..............

:D

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:09

kayleymorits schreef:

Zover was ik ook al en dat begreep ik er ook wel uit maar je schreef
kayleymorits schreef:
]kan je ff zegge of je dat ene doet met je schoeders

of te wel mijn 'vrije' vertaling:
'Kun je even zeggen of je dat ene doet met je schouders'
En dat vind ik dus een vreemde vraag... :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:58

simodi klopt, je hebt echt damesmodelzadels, zoals troi al zegt
die hebben een smallere zit en voor hoger oplopend
daardoor kan een vrouw haar dikkere bovenbenen beter kwijt
een heer zit echt niet graag in zo'n zadel vanwege de hogere opbouw aan het begin van de zitting

jolande je hebt dit type zadel bij allerlei soorten zadels
ik heb zelf een roping allround met zo'n zitting

kayleymorits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:33

dankje wel voor de vertaling hihi

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:01

tenen naar binnen draaien knie aansluiten recht op zitten en voor je kijken en lekker genieten van je paard en het rijden...meid toppie wat je zo veel kwijt ben ik weet hoe zwaar het is heel veel respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:29

Tenen naar binnen komt vanuit de heupen. Dit zadel geeft jou geen ruimte om je bovenbeen te draaien. Als je geen mogelijkheid hebt voor een ander zadel dan zal je je op dat punt erbij neer moeten leggen, forceren vanuit de knie of enkels geeft alleen maar een verkrampte zit en pijn in je gewrichten.

Ik heb hetzelfde probleem op mijn Barefoot (hebben ook een brede zit) maar op mijn nieuwe FreeForm met smallere zitting kan ik veel losser zitten en steken mijn benen niet meer af. Voor een heel groot deel zal het dus niet aan jou liggen ;)