[WN] non pro status opgeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:52

Is ook algemeen, niet specifiek op jou.
Officieel mag het sowieso niet en onderling doorgaans ook niet omdat meestal vermeld wordt welke regels gevolgd worden. (vertaling naar het Engels, wat jouw instructeur misschien bekender in de oren klinkt; daar wordt met onderlinge of clubwedstrijden ook meestal vermeld of de KNHS-regels of bv de FNRS-regels gevolgd worden. Zo gaat het met western meestal ook en vaak worden de WRAN-regels gevolgd.)
De organisatie van een onderlinge wedstrijd KAN natuurlijk zelf regels maken, maar dan komen ze in de problemen met het vinden van juryleden.

DubbelFun

Re: non pro status opgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:57

Al hoef je bij een onofficiële wedstrijd natuurlijk ook geen officiële jury (lees WRAN) te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:59

Da's waar, maar een officiële jury trekt over het algemeen denk ik toch meer inschrijvingen dan Jan met de Cojbojhoed op :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:06

of je realiseerd je gewoon dat je dus niet goed genoeg bent om pro te zijn en vraagt ook geen geld van mensen voor jou diensten die niet goed genoeg zijn......

je moet je ook bedenken of je wel wilt lessen / paard in training wilt zetten bij iemand die stiekem lesgeeft, daar niet eerlijk over is en zichzelf vervolgens wel als 'beginner' of 'amateur' ziet.....
ik hoef van zoiemand geen les hoor :-)
ongeacht mijn niveau....

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:16

DubbelDun schreef:
HumbleTalent schreef:
Je kan ook mee doen met het Apprentice Program. Met dit programma kunnen non-pro ruiters voor 1 jaar een prokaart aanvragen, mits werkend als assistent-trainer, om te kijken of het pro-schap iets voor ze is. Wanneer het niet bevalt kan je na een jaar als nog terug naar de Non Pro, zonder de vervelende gevolgen. Maaarrr, dan moet je wel aangesloten zijn bij een NRHA Professional.
Hoe verhoudt dit zich tot andere organisaties; dus bij de AQHA/APHA en de WRAN ?? Anders heb je daar wel een probleem als je daar wél AMA c.q. ≤ Level 3 wilt starten.

Dat verhoudt zich niet. Ik geloof dat je bij AQHA sowieso je non pro kwijt bent. Daar ben je non pro al kwijt op het moment dat je start met andermans paard, ongeacht of je daar geld voor krijgt of niet. APHA en WRAN zijn daarin iets soepeler, maar ik denk dat wanneer je als assistenttrainer gaat werken je ook daar je non pro kwijt bent.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:22

Pienb, je valt in herhaling. Precies dezelfde reactie gaf je ook een pagina eerder. Snap de toevoeging niet?

Ik snap zowiezo je post niet helemaal. Wie ben jij om te weten wat 'mijn instructrice' doet of niet doet. Ik noemde haar wel 'mijn instructrice', omdat ik geen zin had in een heel verhaal en dit meestal door mensen wel gesnapt worden. Ik zal het wat duidelijker forumuleren: ik neem eens in de zoveel tijd zit/houding-lessen bij haar, zoals eerder gezegd geeft ze integrated riding. Of ze stiekem of niet stiekem les geeft, weet ik niet, intereseert me ook niet. Nou vraag ik me af waarom ik een instructrice aan het verdedigen ben. Mensen, leer toch eens lezen.

Sonja en DD, bedankt! Hoe weet je eigenlijk in welk niveau je moet beginnen? Nu neem ik WEL mezelf even als voorbeeld: ik heb een 9-jarige connemara, we zijn lekker fanatiek bezig in de bak, maar tot nu toe zonder wedstrijdambities. Langzaamaan gaat het steeds een stukje beter en begin ik me ook steeds meer af te vragen hoe we het zouden doen in de wedstrijden. Ik weet dat ik bij de WRAN moet starten en naar mijn idee zou ik in de L5 mogen. Ik heb ooit 1 keer een onderling wedstrijdje ergens in Groningen gedaan, ik weet niet of dat officieel of niet was, maar ik denk het wel. Dat was op het paard van iemand anders, toen had ik de mijne nog niet. Het is mijn eigen paard/pony, ik geef geen les, verdien niet mijn brood met de paarden. Is het dan net zoals bij de dresuur (het is met pas helemaal uitgelegd in mijn vaste HK topic ;)? ) dat ik gewoon laag moet beginnen en met mijn behaalde punten hogerop moet komen, of bepaal ik zelf waar ik begin? En als ik zou zelf zou moeten bepalen waar ik thuishoor, hoe doe je dat dan?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:26

Volgens mij mag je dan gewoon L5 beginnen.

Wanneer je hoger wilt beginnen moet je een verklaring van een trainer inleveren dat je hoger niveau aan kan.

Verder werkt het principe hetzelfde als bij de dressuur dat je door punten omhoog moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:27

Jij mag inderdaad L5 starten, maar realiseer je dat je dan in de walk&jog-klasses zit. Gezien de plaatjes die ik van je gezien heb denk ik niet dat jij je daar thuis gaat voelen ;)
Ik zou dus voor de L4 kiezen als ik jou was. Ook beginnersklasse, maar wel met galop.

Hoger instromen mag ook, maar volgens mij heb je dan een aanbeveling van een instructeur of jurylid nodig. Maar die weet ik niet helemaal zeker.

Maar als je L4 begint en dat is te laag, dan zit je in een mum van tijd in de L3, dus dat hoeft ook geen probleem te zijn.

Edit: ook goed te weten voor jou: in de L5 en L4 MOET je op twee handen starten, dus op trensje of bosal. En volgens mij ben jij al een aardig eindje op weg op 1 hand. Je kunt dus ook kiezen voor L3 (dan MAG je op 1 hand en dus op shanks), maar dan heb je dus volgens mij een aanbeveling nodig.

Edit2: HT volgens mij mag een instromende ruiter zelf kiezen tussen L5 en L4 en is voor L4 geen aanbeveling nodig.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:31

Okee, helemaal duidelijk! Ik zat inderdaad te twijfelen of de L5 met of zonder galop was, maar dat is dus zonder :). Verder mag je dus wel zelf kiezen of je wel of geen galop wilt (dus L5 of L4)?Je hebt bij WN geen 'winstpunten' of wel? (sorry hoor, klinkt écht allemaal heel stom die vragen, maar ik heb me er echt nooit in verdiept en als ik wat vroeg, gaven de dressuurmeiden in het HK topic antwoord :D) Want wanneer bepaal je (of iemand anders) wanneer je hoger mag of kan?

Edit: 2 handen en een trensje wist ik inderdaad wel vanaf. Is ook geen probleem, we wisselen regelmatig lekker af.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:33

Sonja schreef:
Edit2: HT volgens mij mag een instromende ruiter zelf kiezen tussen L5 en L4 en is voor L4 geen aanbeveling nodig.

Hm die aanbeveling weet ik inderdaad niet zeker. Las net wel in het regelboek dat je moet aan kunnen tonen, met resultaten behaald bij erkende vereningingen, dat je een ander Level kan starten. Hoe dat zit met die keuze L4 en L5, schiet mij maar lek!

Soort van winstpunten idd. Het zijn punten die je krijgt naar aanleiding van je plaatsing en het aantal deelnemers.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:36

Yv_: wilde je alleen maar tippen of je dan wel de juiste instructeur hebt als ze zichzelf als beginner ziet en zich niet aan de regels van de verenigingen houd. als jij dat niet erg vind is het voor jou prima. maar gewoon tipje dat je het wel weet....

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:40

Okee, dan heb ik misschien niet goed gelezen of kwam het verkeerd op me over. Heel simpel gezegd: ik heb geen vaste instucteur. Gezien mijn woonplaats kun je misschien begrijpen waarom (en omdat 99% van de zelfstandigen ook dáár vanaf komt). Een aanbeveling gaat dus ook niet lukken :).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:52

ik woon in puntje zuid limburg... hier hebben we ook niks.... (of de grens over)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:57

Ach ik zit in Twente maar hier is het ook niet echt drukbevolkt met trainers die ik in de bak wil hebben ;)
Ik rij er met liefde en plezier een eindje Duitsland voor in.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:55

De 15e moet ik op voor mijn her met de trailer, dat geeft me een stuk meer mogelijkheden :).

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:29

Yv_ schreef:
Okee, helemaal duidelijk! Ik zat inderdaad te twijfelen of de L5 met of zonder galop was, maar dat is dus zonder :). Verder mag je dus wel zelf kiezen of je wel of geen galop wilt (dus L5 of L4)?Je hebt bij WN geen 'winstpunten' of wel? (sorry hoor, klinkt écht allemaal heel stom die vragen, maar ik heb me er echt nooit in verdiept en als ik wat vroeg, gaven de dressuurmeiden in het HK topic antwoord :D) Want wanneer bepaal je (of iemand anders) wanneer je hoger mag of kan?
Kijk eens op http://www.wransite.nl Hier staan alle regels duidelijk vermeld. Ook wat betreft het starten in welk Level.

Oh en wat betreft de vraag van dit topic voor korreltje zout: gewoon pro starten en je aan de regels houden, krijg je ook geen gezeur over oneerlijke concurrentie etc...

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:45

Het feit dat dit de eerste post is van TS of wellicht een schaduwaccount,geeft denk ik al wel aan dat TS zelf wel weet dat hij/zij fout zit en gewoon lekker pro moet starten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:50

goh, precies mijn gedachte :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:56

Met zo'n naam zou dat niet zo vreemd zijn. Nou ja in dat geval hebben we iig iemand een beetje lol bezorgd ;)

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:01

En wij zijn ook zoet geweest met 2 blz vol te schrijven :D

Maar wel interessant... Als "je" 2 stallen zou verhuren, verdien "je " dan ook geld met paarden?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:06

Dat mag want is niet met trainen!showen.
Je mag ook fokken en paarden verkopen (kun je ook geld mee verdienen)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:23

Is volgens mij alleen lesgeven en trainen van paarden en ook dan alleen als er een financiele beloning tegenover staat :)
Dus een pensionstalhouder of fokker mag gewoon in de non pro of L5 ofzo starten.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:46

Op het onderwerp zelf is genoeg gereageerd ik ben het ermee eens dat je wanneer je les geeft en paarden traint voor geld je gewoon een pro moet worden.

Maar ik heb zelf nog een vraagje zit er ook een bepaald bedrag aan vast wat je mag verdienen voor je moet overstappen naar de pro klasse? Ik ken meerdere western ruiters die gewoon een paar lesjes geven per week en gewoon amateur zijn. Dus ik vraag mij af of er een grens aan zit tot hoeveel je mag verdienen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:47

Over welke wedstrijdvereniging gaat je vraag Cecile?

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:49

Sonja schreef:
Over welke wedstrijdvereniging gaat je vraag Cecile?

Uhm in principe over de wran en nqha dat zijn de verenigingen waar ik bij start. Waarschijnlijk kan ik het van de nqha wel ergens vinden...