[WN] Flame (western) inrijden, 5e keer los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:32

Maar waarom had je dan niet gewoon een andere snaffle kunnen proberen, een myler, billy allen oid kan ook al heel goed helpen.
Waarom dan gelijk een shank?

Ben benieuwd welke trainer dit een goed idee vindt, maar die zullen er ongetwijfeld zijn hoor :j

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 18:38

@ Niels
Ik vind anders dat jij met jouw tinker (de laatste foto) veel meer druk op de teugels hebt, dan ik met mijn paard. Jij gebruikt ook een scharenbit.

Ik vind een scharenbit sowieso veel mooier en heb sinds mijn 8e jaar met westernrijden ook niets anders gebruikt. Meestal waren dat dan ook stangen, deze is echter gebroken en de scharen is vele malen korter. Dus geschikt om ook jonge paarden mee te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:53

Elk bit is geschikt, zolang je een zachte hand hebt. Dat zie ik niet.
Dat je iets mooier vindt is imo een kulargument.

Op dat moment van die foto is mijn profiel heb ik inderdaad druk. Dat doe ik om verzameling te vragen, ik sluit van voor en bump de achterhand erbij. Daarna laat ik los :j
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JZASPE84.jpg Deze foto beter? ;)
Ook scheelt het dat bij mijn tinker de basis erop zit. Bij een paard moet je af en toe gewoon doorvragen, anders krijg je hoogstens dat het hoofd laag is en verder niks.

Plus dat ik een mylerbit heb met de kleinste scharen die er te vinden zijn.
http://mylerbitsusa.com/images/cheek/32b.jpg

De scharen die jij gebruikt zijn volgens mij even lang als het bit wat ik gebruik voor mijn showquarter. Zo zacht is dat bitje echt niet...

Lutjehorsy

Re: Flame (western) inrijden, 5e keer los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:00

Ik heb echt wel een zachte hand. Van een foto is dat echt niet goed te zien. Als ik een harde hand zou hebben, dan zal ik mezelf er het meeste mee hebben. Veel pijn in mijn handen en polsen en schouders zouden dan het gevolg zijn, echter heb ik dit niet.
Ik stuur wel overdreven en dan kan het op een foto lijken, dat ik een harde hand heb. Dit is echter niet waar. Als jij last van je vingers, polsen, ellebogen en schouders hebt ga je echt niet aan die teugels hangen.

Het bit wat ik gebruik is zeker wel korter dan die van jouw quarter. Dit is juist wel een zacht bitje onder de scharen. Daarom wordt, die vaak gebruikt voor jonge paarden.
Het gaat ook om hoe je het bit gebruikt en ben echt niet hard handig. Het belangrijkste is dat het bit goed past, maar ja dat is mijn mening.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:01

Lutjehorsy schreef:
Ik heb echt wel een zachte hand. Van een foto is dat echt niet goed te zien. Als ik een harde hand zou hebben, dan zal ik mezelf er het meeste mee hebben. Veel pijn in mijn handen en polsen en schouders zouden dan het gevolg zijn, echter heb ik dit niet.
Ik stuur wel overdreven en dan kan het op een foto lijken, dat ik een harde hand heb. Dit is echter niet waar. Als jij last van je vingers, polsen, ellebogen en schouders hebt ga je echt niet aan die teugels hangen.

Het bit wat ik gebruik is zeker wel korter dan die van jouw quarter. Dit is juist wel een zacht bitje onder de scharen. Daarom wordt, die vaak gebruikt voor jonge paarden.
Het gaat ook om hoe je het bit gebruikt en ben echt niet hard handig. Het belangrijkste is dat het bit goed past, maar ja dat is mijn mening.

je kunt ook een harde hand hebben zonder aan je teugels te hangen hoor... zoals jij je teugels gebruikt om mèt shanks door de bocht te graken met je groene paard, dat is een harde hand. punt. Maar goed, zolang jij vind dat je alles super doet kunnen we hier commentaar geven tot we een ons wegen he...

Niels zn paard loopt trouwens 1000 keer ronder dan de jouwe, dus die buigt correct in als hij zn shank laat kantelen in de mond (want van echte strakke teugels is daar nog steeds geen sprake, in tegenstelling tot jouw binnenteugel in de bochten). Jouw paard loopt nog een beetje vlak en in de bochten heel onzeker en zonder 'verende' achterhand. als je dan een hefboomwerking daarbovenop gooit, krijg je een paard dat met de neus in de grond getrokken wordt; zonder verzameling...

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:20

Ze hoeft van mij echt niet rond te lopen. Ik snap je punt niet. Ik trek haar neus niet in de grond. Snap niet waar je dit allemaal op basseert.
Dat ze nog een beetje vlak loopt en onzeker. vind ik niet meer dan normaal. We doen rustig aan en we gaan met stappen vooruit.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:36

Lutjehorsy schreef:
Ze hoeft van mij echt niet rond te lopen. Ik snap je punt niet. Ik trek haar neus niet in de grond. Snap niet waar je dit allemaal op basseert.
Dat ze nog een beetje vlak loopt en onzeker. vind ik niet meer dan normaal. We doen rustig aan en we gaan met stappen vooruit.

Als jij wat wilt bereiken met je paard (en dat hoeven geen wedstrijden op dergelijke te zijn maar ook gewoon een lekker relaxt ritje) Is het wel degelijk belangrijk dat je paard rond loopt. Pas als je paard verzameld loopt en zijn achterhand eronder komt dus rond loopt kan jij goed aangaloperen en door galoperen. Als ik jou was zou ik een goede trainer zoeken die jou verder kan helpen met het inrijden van dit jonge paardje. Gewoon voor wat extra begeleiding.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:45

Lutjehorsy schreef:
Meestal waren dat dan ook stangen, deze is echter gebroken en de scharen is vele malen korter. Dus geschikt om ook jonge paarden mee te rijden.

Dus jij bent van mening dat een gebroken shank vriendelijker is dan een stang? Vreemde opvatting, maar op zich niet vreemder dan geloven dat een shank geschikt is voor jonge paarden.

Even over de foto's... leuk paardje heb je daar :j

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 07:48

Lutjehorsy schreef:

een paard dat nog niet rond loopt+ shanks met hefboomwerking= neus richting grond, zonder dat de achterhand laag is --> op de voorhand...

ik baseer mij op het niveau en de houding van het paard in combinatie met de werking van zo'n bit

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:00

je kan op shanks gaan rijden als je paard alles beheerst en als jij ook alles kan, beleren doe je bitloos of met een snaffle

shanks zijn voor gevorderden net als stang en trens in het engels,
beetje raar allemaal hoor ;)

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:48

Wat ontzettend sneu, zo'n 'wellus/nietus' spelletje.

Ik ben het met de anderen eens, maar denk niet dat het nodig is om daar op door te gaan.

Heb je tijdens het beleren getraind met dubbele lijnen? Dit is echt ideaal om het sturen en de rest te leren. Aan de dubbele lijnen kun je echt bijna even veel als onder het zal, van de basis tot wijken, etc. Echt een aanrader (mits je dit goed gebruikt en er geen shank in hangt :+ )

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:05

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:13

wauw wat een mooi paard! ik ben er opslag verliefd op! loopt al netjes!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:38

Wat een heerlijk paardje!! Verder ben ik het wel eens net kritiek... Er us cast wel een reden waarom ze schud met haar hoofd, mijn haflinger had de eerste keer heel erg last van het zadel, druk werd niet gied verdeeld. Tweede keer zaten er haken op haar kiezen, en dat is niet fijn!
Ik rijd haar nu op een dubbelgebroken watertrensje en bitloos, had ik er op dat noment een enorne stang bij gehangen denk ik dat ze wel was gestopt met schudden en haar mond open doen, maar had zij ondertussen heeeeel veel last van haar tanden...
Edit: Zie net dat je teugels loshangen doe die alsjeblieft vast! Als ze schrikt/erin gaat staan doordat ze scheefzakken heb je echt een probleem!

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:31

Ten eerste, echt een leuk paardje, kan je trots op wezen!
Ten tweede, naar mijn idee is het (zeker met inrijden) goed om duidelijk contact te houden met je paard. Zo geef je hem ondersteuning en leer je hem dus ook laag en rond te lopen. Dus nu kan je natuurlijk heel hard volhouden dat je nauwelijks contact hebt met haar (daar ga ik verder niet over oordelen, foto's blijven moment opnames) maar ooit zal je wel met haar aan de slag moeten. En dan is dit bitje uitermate ongeschikt om mee te beginnen,het werkt gewoon veels te sterk in voor een jong paard om fijne aanleuning van te krijgen.
Inrijden blijft een kunst, ik rij al bijna 10 jaar western, en ik zal me er nog steeds niet aan wagen, maar mijn paard lekker wegbrengen naar een goede trainer. Dit is zo'n belangrijke leeftijd en het is een stuk moeilijker om op latere leeftijd al die dingen weer te moeten fixen.
Bedoel het verder echt niet als aanval, maar gewoon als goede raad (net als iedereen hier)

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:13

Love_Sanne schreef:
Wat een heerlijk paardje!! Verder ben ik het wel eens net kritiek... Er us cast wel een reden waarom ze schud met haar hoofd, mijn haflinger had de eerste keer heel erg last van het zadel, druk werd niet gied verdeeld. Tweede keer zaten er haken op haar kiezen, en dat is niet fijn!
Ik rijd haar nu op een dubbelgebroken watertrensje en bitloos, had ik er op dat noment een enorne stang bij gehangen denk ik dat ze wel was gestopt met schudden en haar mond open doen, maar had zij ondertussen heeeeel veel last van haar tanden...
Edit: Zie net dat je teugels loshangen doe die alsjeblieft vast! Als ze schrikt/erin gaat staan doordat ze scheefzakken heb je echt een probleem!

Ze heeft nooit met haar hoofd geschud, moet je toch even beter lezen. De teugels zitten vast aan de knop, even beter kijken als je commentaar levert, die niet klopt

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:23

Lutjehorsy schreef:
Flame is nu vijf jaar oud. Hiervoor heeft ze wel andere bitjes in gehad: een dubbelgebroken met koper, trensbitje. Dit was wel goed om te oefenen, maar lagen niet zo goed bij haar in de mond. Toen vond ze sturen al helemaal niet leuk en begon ze zelf met haar hoofd te schudden. Sinds ik dit bit in haar mondje heb, gaat het juist beter.
Ik ben al wel een tijdje met haar bezig, hoor! Ze is nog aardig groen qua sturen en losrijden, maar dat betekent niet dat we snel dit bit hebben gebruikt.

Of ik kan niet lezen? Er zijn hier zoooveel mensen die commentaar leveren op het bit, je weet nu wat de mensen ervan vinden die hier een reactie hebben geplaatst... Veel succes verder met het peerdje, want ze blijft leuk! :)

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:07

Jammer dat Lutjehorsy alleen op het commentaar reageert en niet op de tips/vragen/etc. ingaat.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:13

@Love_Sanne Als je het hele topic bekijkt zie je dat ik mezelf verbetert heb:

Lutjehorsy schreef:
Eigenlijk bedoel ik niet dat ze met haar hoofd schudde, maar dat ze haar mond steeds open had. Met dit bitje doet ze dat niet.

@ Klaasje
Ik heb gisteren familiefeest gehad en ben daarom erg moe. Ook heb ik door mijn ziekte en medicijnen last van concentratieproblemen en dit verergert nogal als ik erg moe ben. Vandaar dat ik vanmiddag snel reageerde op hetgeen wat bij me bleef "hangen".

Ik heb het niet zo op dubbele lijnen. Ook niet veel ervaring mee overigens. Door mijn reuma kan ik niet veel lopen en staan, dus lijkt me niet echt handig om te doen. Ik weet dat het heel nuttig kan zijn, maar voor mij niet haalbaar.
Laatst bijgewerkt door Lutjehorsy op 11-05-09 18:30, in het totaal 4 keer bewerkt

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:25

Ik ben ook echt super trots op mijn paardje
@ mistercooper
Ik ben juist van mening dat een paard/pony juist eerst moet leren op eigen benen te staan oftewel zijn/haar evenwicht te vinden. Voordat je gaat proberen om een betere aanleuning te krijgen.
Ook wil ik graag dat ze goed naar stem luistert. Dit doet ze echt super goed (net een hondje).
Ik ben nu aan de ontspanning aan het werken en om door hulpen de juiste reactie te krijgen. Gaat steeds beter.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:28

Lutjehorsy schreef:
@Love_Sanne Als je het hele topic bekijkt zie je dat ik mezelf verbetert heb:

Lutjehorsy schreef:
Eigenlijk bedoel ik niet dat ze met haar hoofd schudde, maar dat ze haar mond steeds open had. Met dit bitje doet ze dat niet.

@ Klaasje
Ik heb gisteren familiefeest gehad en ben daarom erg moe. Ook heb ik door mijn ziekte en medicijnen last van concentratieproblemen en dit verergert nogal als ik erg moe ben. Vandaar dat ik vanmiddag snel reageerde op hetgeen wat bij me bleef "hangen".

Vandaar. Geeft niks, maar ik ben wel benieuwd naar een antwoord.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:31

Antwoord op wat precies? Snap niet helemaal over hetgeen je het hebt.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:32

Allereerst een leuk paardje om te zien, maar waarom ga je niet eerst mooi met een side pull aan de slag werkt prima heb ik eerst ook gedaan met mijn paardje werkt heel goed. Heb je ook les of iemand die je hiermee helpt?

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:35

@ Chanoek
Ja, ik heb begeleiding.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:19

Klaasje schreef:
Wat ontzettend sneu, zo'n 'wellus/nietus' spelletje.

Ik ben het met de anderen eens, maar denk niet dat het nodig is om daar op door te gaan.

Heb je tijdens het beleren getraind met dubbele lijnen? Dit is echt ideaal om het sturen en de rest te leren. Aan de dubbele lijnen kun je echt bijna even veel als onder het zal, van de basis tot wijken, etc. Echt een aanrader (mits je dit goed gebruikt en er geen shank in hangt :+ )

Dit bedoelde ik, Lutjehorsy ;)