[WN] Hulp gezocht met afleren achterwaarts.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Hulp gezocht met afleren achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 11:27

dankje voor de uitleg!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:09

gebruik ook eens je stem

eerst misschien aan de longeerlijn zodat ze stap , draf en galop kent en dan te paard
als het goed is kent je paard heel goed het woordje HO en zou ze daarop puur moeten stoppen(zonder achteruit te gaan)
zeg daarna heel duidelijk stap of draf , hopelijk werkt dit

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:12

of 'walk' (stap) en 'jog' of 'trot' (draf)
zo leren wij het de paarden (lekker internationaal)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 15:29

Ik heb deze week mijn eerste dressuurles met haar en leg dit probleem ook aan de instructrice voor, ik ben benieuwd en hou jullie uiteraard op de hoogte!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:58

Je zou ook een enkele westernles kunnen overwegen om achter haar 'knopjes' te komen (of de western instructrice vragen de knopjes te achterhalen), scheelt je denk ik veel werk..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 17:15

Ik heb zowiezo al contact met een westerninstructeur.
Ga eens kijken hoe het bij de les gaat want heb zelf de basis van het westernrijden ook onder de knie.
we zullen zien...

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:28

Wildgirl schreef:
Hij is een ze :D
Zoals ik al zei, wendingen inzetten lukt eerst redelijk, na 3 keer ging ze achteruit de bocht door.....

Dan de andere kant uitdraaien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:58

Bij een slim paard heeft ie dat na 3x ook al door :)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 01:26

Pienb schreef:
probeer het anders eens met een zweepje. het klinkt alsof ze niet weet wat je wilt en daardoor achteruit gaat. een zweepje op de kont kan haar helpen om te snappen dat je juist niet achteruit wilt (aangezien benen niet werken...)
zeker als je toch engels wilt gaan rijden... ben absoluut niet voor zweepjes (100% western) maar denk wel dat het haar kan helpen om te snappen wat jij wilt.

Als jij niet wilt luisteren slaan ze je toch ook niet met een zweep

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 01:36

Volgens mij bedoeld ze niet dat je moet slaan maar enkel het zweepje tegen de billen aan houd, als remmende hulp.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:53

mn vorige baas had ook een paardje die dit deed. Paard had goede reiningachtergrond maar Als hij iets verkeerd deed ging hij automatisch achterwaarts, soms vanuit de lope vol in de remmen en achterwaarts. Ook na het stilstaan of opstappen eerst achterwaarts. Dit paard was door de stalmeester al afgeschreven want verschillende ruiters hadden al geprobeerd het eruit te rijden dmv met zweepje voorwaarts, met been naar voren rijden, veel druk, weinig druk ect .. t werd alleen maar erger en hij ging nu zelfs liggen als je been gaf (angst doordat ze geprobeert hadden hem vooruit de schoppen en met zweep en het paard niet staakte maar het gewoon niet begreep) ! Dierenarts helemaal nagekeken en geen lichamelijke problemen. Hij stond nu al een half jaar in de wei en mn baas wou hem weer gaan rijden maar het probleem was nog hetzelfde. Hij heeft me letterlijk dit paard gegeven, wou m niet meer zien en ik heb m overgenomen en de eerste maand er niet opgezeten: alleen in de roundpen grondwerk gedaan zodat het paardje beter op de stemhulpen reageerde, vooral voorwaarts (dmv klikken) en goed belonen, daarna de eerste paar keer erop (in de roundpen) en zoveel mogelijk vanuit de stap naar draf en terug overgangen gemaakt op de stem, daarna een paar weken alleen maar iedere dag het bos in en daar na een tijdje voorzichtig de problemen langzaam opgezocht, ook vanuit de draf naar de stop en weer wegdraven. Ging nog af en toe niet goed maar meestal wel en dan goed belonen. Na een paar weken weer de rijbak in en alles weer opgebouwd en het gaat nog steeds goed (2 jaar inmiddels :) ) Af en toe heeft hij nog wel eens een terugval als hij een fout maakt of er iets is dat hij achterwaarts wil gaan maar reageert nu goed op de stemhulpen voorwaarts. Mn baas rijd hem nu weer zelf maar nog wel ook af en toe in het bos en roundpen om het een beetje bij te houden. Dit paardje had het echt een groot probleem maar met wat stappen terug en paar weken grondwerk, veel op de stem werken en veel belonen is het best snel weer goed gekomen. Hij begrijpt het nu allemaal beter en heeft er weer plezier in *D Normaal gebruik ik als barrel racer regelmatig zweepje maar in dit geval zou ik geen zweep gebruiken omdat het paard het niet begrijpt en een zweep dit alleen maar erger maakt (angst en verzet) zoals bij het paard van mijn baas gebeurd is en je dan veel langer nodig hebt om het weer goed te maken. Ik zou gewoon een paar stappen terug doen , aan het vertrouwen , stemhulpen en grondwerk doen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:10

@sassybarrel, precies wat mijn merrie ook doet!
Vanmiddag gereden en best tevreden, nog maar 4 keer echt hard in de achteruit en veel schijnovergangen gereden in stap en draf, wat ze prima oppakte!
Bij 2 keer ging ze zelf gelijk voorwaarts!
de buren kwamen kijken, zo hard was ik aan het belonen :D )
Morgen komt een goede vriendin van mij en tevens westernruiter en instructrice kijken en helpen.
De dressuurles ging door ziekte niet door en ik denk dat ik er nog maar een aantal weken mee wacht.
Zweep gebruik ik idd ook niet, zelf tijdens het longeren(waar het ook fout gaat) gebruik ik voornamelijk mijn lichaam en dat werkt super.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:15

Super dat er al "vooruit" gang in zit. :D

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:35

Wildgirl schreef:
@sassybarrel, precies wat mijn merrie ook doet!
Vanmiddag gereden en best tevreden, nog maar 4 keer echt hard in de achteruit en veel schijnovergangen gereden in stap en draf, wat ze prima oppakte!
Bij 2 keer ging ze zelf gelijk voorwaarts!
de buren kwamen kijken, zo hard was ik aan het belonen :D )
Morgen komt een goede vriendin van mij en tevens westernruiter en instructrice kijken en helpen.
De dressuurles ging door ziekte niet door en ik denk dat ik er nog maar een aantal weken mee wacht.
Zweep gebruik ik idd ook niet, zelf tijdens het longeren(waar het ook fout gaat) gebruik ik voornamelijk mijn lichaam en dat werkt super.

Zo te horen gaat het al goed vooruit +:)+
Wat bij de ruin van mn baas ook goed hielp was buitenrijden, in het bos is hij lekker ontspannen en neemt hij de voorwaartse stemhulpen beter op, vooral als er nog andere paarden bij zijn die voor lopen. Na een paar weekjes buiten was hij daarna in de arena ook een stuk veranderd. Maar zo te horen neemt jouw paard het toch al snel op :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:38

Klopt sassy, buiten gaat het iets beter maargoed daar ben je natuurlijk ook minder bezig met dressuurmatig rijden.
Nadeel is dat ik nu alleen naar buiten moet en ik wil haar toch iets meer aan de hulpen hebben voordat ik dat doe.
Ze pakt het idd goed op, nog een beetje wisselend, voor het weekend aan de longe met lichte bijzet ging ze rustig in draftempo 30 m achterwaarts, totdat ze op haar kont zat :D
We oefenen rustig verder!

kirsten19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:18

Als je tijdens het achterwaarts gaan WHOA roept, stopt ze dan? Misschien helpt het om haar veel stil te zetten en dan stil te laten staan. En dan vooral veel belonen. Misschien dat ze dan begrijpt dat stilstaan ook haar rustpunt is en dus een soort beloning. Maar ondertussen heb je al best veel tips gekregen, dus ik kan me voorstellen dat je eerst de andere tips probeert. Veel succes en laat je weten hoe het over een tijdje gaat????

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 23:10

Het gaat (gelukkig)steeds beter!
Ik ben gisteren voor het eerst alleen een rondje door het dorp gereden om uit te stappen.
Onder iedere put zat uiteraard een spook en ze heeft 3 keer gemest :D
Ook was het net een brulkikker op de terugweg maargoed, ze bleef wel doorlopen!
In de bak beperken we ons nog tot stap en draf, dit gaat steeds beter, ik gebruik heel duidelijk het woord voorrrrrrrrrrrrruit en daar reageerd ze overwegend positief op!
Iedereen bedankt iig voor het meedenken en meeleven, ik zat er best wel een beetje mee.
We zijn nu trouwens naast het voorwaarts gaan vooral aan het werk met het volgen van de hand en het inbuigen.
De oprichting komt al steeds meer alleen is ze op rechts vooral zo stijf als het maar kan.
Zo blijven we bezig hihi :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:26

anneliesdj schreef:
Volgens mij bedoeld ze niet dat je moet slaan maar enkel het zweepje tegen de billen aan houd, als remmende hulp.

dank je, ja dat bedoel ik, niet meppen maar laten merken dat dit de verkeerde kant is.
je kan hem ook met z'n kont tegen de muur zetten bv

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:31

Wildgirl: mooi om te horen dat het beter gaat!