[SGW] bloederige merrie SGW starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: bloederige merrie SGW starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:13

dat scheelt wel. Dan zou het in principe moeten kunnen, hoewel ik zelf toch de voorkeur zou geven aan een paar lessen voor mijn eerste wedstrijd.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:26

ik ga zelf ook met een bloederige en ook nog sensibele merrie starten met goede springkwaliteiten. Ik verwacht geen problemen ook zeker niet dat de kwaliteit achteruit gaat.
Ik heb nu een paar trainingen gehad en merk dat zij het erg leuk vind er er veel van leert. ik zou het wel doen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:45

Karennnn schreef:
Nog een vraagje: Ik krijg wekelijks dressuurles en onderhand terug wekelijks springles, is het noodzakelijk om ook SGW les te krijgen of red je het ook zonder? (ik wil natuurlijk niet meteen een mega proef binnen rijden dus we hebben tijd)

Ja hoor, jij hebt zelf al ervaring in sgw en dat is een groot voordeel.
Een sgw les is vooral voor ruiters die het nooit hebben gedaan en wat hulp willen bij het springen van bepaalde combi's of als je een paard hebt wat het allemaal nog eng vind.

Ikzelf heb nog nooit een les gevolgd. Ik had voor mijn eerste sgw alleen een paar keer in het bos geoefend, veel hindernissen die ik in de cross tegenkwam waren helemaal nieuw voor me. Maar ik was wel een ervaren springruiter en mijn paard was voor de duvel niet bang, die sprong alles. Dat is dus helemaal goed gekomen en nog, ze is L sgw bij de pony's en daarna L sgw bij de paarden, ze heeft zelfs al eens gewonnen van een heel peloton kwpn'ers, mijn kleine duveltje :D :+:

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:37

Ik heb zelf wel ervaring in de SGW maarhet paard wat ik ga starten niet. Ik heb juist naast mijn eigen training ook een les genomen. Je kan het zonder doen maar van elke les leer je wat en kun je handige tips krijgen en kan je gewezen wordt op je eigen fouten. ik weet ook weer waar ik op moet letten

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 08:23

caroline78 schreef:
Ik heb zelf wel ervaring in de SGW maarhet paard wat ik ga starten niet. Ik heb juist naast mijn eigen training ook een les genomen. Je kan het zonder doen maar van elke les leer je wat en kun je handige tips krijgen en kan je gewezen wordt op je eigen fouten. ik weet ook weer waar ik op moet letten

Ik denk ook wel dat het sowieso beter is, maar het moet wel 'te doen blijven'.
Aangezien ik binnenkort terug dressuur en springles krijg, zou het voor mij iets te druk worden moest daar ook nog eens crossles bijkomen. Dat zou bovendien ook nog al veel gaan kosten met der tijd ;) Indien het zonder kan, ga ik het zonder proberen, moesten er ergens problemen komen haal ik er sowieso een lesje bij.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:50

Ik train altijd in het bos bij ons, ook een crossparcours; dus daar spring ik voor het seizoen wel eens wat , ook de jonge paarden worden hier wat geleerd .. maar crosslessen doen wij niet,, of toch niet in de zin van : een georganiseerde dag met een speciale trainer waar je je moet voor inschrijven.

Maar als Karen zelf al aangeeft dat ze kan springen , en SGW reed op redelijk niveau .. en het paard kan goed springen. Dan denk ik niet dat je crosslessen hoeft te nemen hoor :)
Een paar sprongetjes zijn wel aan te raden , maar dat is nog geen crossles.
Ik blijf dus bij mijn standpunt , crossles is niet echt nodig in dit geval.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:54

hangt er vanaf. Ik heb best wel wat crosskilometers gemaakt inmiddels, maar ik wil toch altijd weer lessen met een nieuw paard, mede omdat ik een goede basis wil leggen voor het hogere werk later. Ik train gewoon structureel bij een vaste instructeur, net zoals ik regulier dressuurles heb. Ik weet niet hoe dat in Belgie werkt.

Arendonk heb ik trouwens ooit nog meegedaan zelf, in 2006.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:05

Ik hoor in België niet veel van georganiseerde crosstrainingen .. om eerlijk te zijn. Er zijn wel stages voor de ruiters die naar het EK gaan. Verder traint mijn instructrice me , af en toe een cross sprongetje , maar voor de rest leer je vooral veel tijdens de wedstrijd , is haar mening . Hier sluit ik me dus bij aan , haar kinderen rijden EK eventing .. dus ik denk niet dat haar methode slecht is ..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:15

ik vind dat dus raar. IMO moet voor je paard de cross een eitje zijn omdat ze thuis al alles gezien en gedaan hebben. Dat ze het vooral tijdens de wedstrijd leren gaat IMO pas op op veel hoger niveau (2* en hoger zeg maar).

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:46

Ik heb mijn jonge paard na 3 maanden onder het zadel te lopen (was overigens al 5jaar) in SGW gestart . De derde wedstrijd liep hij foutloos in de tijd :) Zonder enige speciale crosstraining.
Ik zeg niet dat ik met hem niet gesprongen heb ik het bos voordien.. dat deed ik wel , maar geen crosstrainingen.

Haar paarden zijn eigelijk zeer goed en weigeren zo goed als nooit. Dus ja .. crosstrainingen zullen niet overbodig zijn , maar ik denk niet dat het in het geval van Karen een must is .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:54

Dara verschillen we dan over van mening, dat is duidelijk. Ik zeg niet dat het zonder training gaat mislukken, maar IMO is een training altijd zinvol voordat je wedstrijden gaat rijden.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:58

Daar geef ik je gelijk in ..
We verschillen inderdaad van mening !
Maar ik zeg ook niet dat een tranining overbodig en stom is ..
Maar uit mijn ervaring weet ik dat het mogelijk is om toch te starten zonder deze trainingen. (zonder accidenten in de cross :P )

Daarom dat ik Karen ook zeg dat het niet echt nodig is : haar paard kent wel bossprongen en de ruiter kan springen en SGW rijden.
Je hoeft bij je eerste cross niet te winnen of foutloos te zijn .. alles op zijn tijd

Maarja , meningsverschillen zijn er hierover blijkbaar wel ! :o

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:10

't Is maar waar je de training voor wilt gebruiken of denkt nodig te hebben. Dat varieert schat ik zo van als groentjes volledig bij het handje genomen worden tot als ervaren rotten slijpen aan de combinatie voor het (nog) hogere werk. Ik vind het nuttig om niet alleen je eigen rondjes te draaien maar ook iemand met een goed oog voor wat je goed of fout doet (een trainer, dus) te gebruiken. Groeten Paul

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 08:58

Ik sluit mij toch een beetje aan bij Mallodie.
Misschien dat ik met de tijd zeker een lesje meepik om het beter onder de knie te krijgen, maar voorlopig loopt ze de B en L hindernissen (en ook de hogere) op haar sokken, het lijkt me dus niet echt noodzakelijk om nu al een les te nemen voor de B cross, al ga ik dat (moesten we het met de tijd blijven doen) zeker wel doen.

Een voordeel is wel dat ik in een club rij met verschillende eventers (zowel ponyruiters als volwassenen) die op hoog niveau eventen. en ons dus altijd kunnen bijstaan in tijden van nood :)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:50

Dat is altijd handig als er altijd wel meer ervaren eventers in de buurt zijn! Als er dan toch dingen zijn die serieus fout zijn , dan kunnen zij je nog altijd wat helpen.
Zou je starten bij de LRV ? of bij de VLP (federatie)?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:10

Mallodie schreef:
Ik heb mijn jonge paard na 3 maanden onder het zadel te lopen (was overigens al 5jaar) in SGW gestart . De derde wedstrijd liep hij foutloos in de tijd :) Zonder enige speciale crosstraining.

:oo Dat is wel heel erg snel hoor.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:19

anneliesdj schreef:
Mallodie schreef:

:oo Dat is wel heel erg snel hoor.

Bedoel je dat ik hem al snel gestart ben ? of dat hij snel leert .. je reactie kan op beiden slaan :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:22

Dat je hem snel gestart hebt, ik vat het op alsof hij 4 maanden ervoor nog nooit een zadel had gezien.
Dan vind ik het wel heel erg snel.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:23

Ik begrijp dat een ruiter met al wat ervaring die zelfstandig wat crosshindernissen traint best door een B of L cross kan komen. Ik snap alleen niet dat je geen les wilt. Ik ga er even van uit dat je jezelf en je paard wilt verbeteren en zonder instructie val je toch steeds weer in je eigen valkuilen? Ik vind het juist fijn om regelmatig op mijn 'fouten' gewezen te worden. Ik kom echt wel rond in de cross zonder die instructie maar ik wil het graag op de goede manier doen, mezelf en mijn paard verbeteren en naar een hoger niveua toe werken. Ik ben er van overtuigd dat je daar instructie bij nodig hebt, iemand die het van de grond bekijkt en rustig kan zien wat je doet en hoe je paard daarop reageert. Dit lijkt me zowel in de lagere als hogere klassen noodzakelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:28

precies wat ik probeerde te zeggen sfranken :j

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:40

@ Anneliesdj : Hij werd in de zomer van 2007 , 5jaar.
Toen heeft iemand hem zadelmak gemaakt. In december van datzelfde jaar 'kreeg' ik hem , er stond toen nog geen stuur of dergelijk op. Ik heb hem toen heel veel in het bos gereden om te voorkomen dat hij zich zou vervelen in de paddock en omdat we een zeer groot pivébos hebben aan de stallingen. (dit was zonder begeleiding , wel met ander ervaren paard)
Dan ben ik wat dressuur gaan rijden , dit was met mijn instructrice. We zijn met hem beginnen springen en begin maart 2008 was onze eerste LVR cross , in de klasse aspiranten. Deze klasse zou overeen komen met het B in Nederland (maar daar ben ik het niet mee eens , aspiranten is gemakkelijker en lager).
Hier heb ik veel sprongen uit de stand gesprongen omdat hij probeerde om eronderuit te komen. Twee weken later hebben we weer een aspiranten-crossje gedaan, dit liep al vlotter.
En dan zijn we in Mei gestart in Waregem , B in de belgische klasse. (Zou L in NL zijn , ben ik weer niet mee eens :))
Sindsdien loopt hij foutloos..
Even voor de duidelijkheid : Hij was toen al 5,5j , toen we gestart zijn. En normaal gezien starten we niet zo snel met de jonge paarden .. het duurt meestal ene jaar voordat ze het eerste echte parcours lopen , maar deze nam alles heel goed op , leert zeer snel en is goed in het hoofd !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:45

Ja dat kan wel maar dat het paard al 5 is en dus ook meteen zou mogen starten wil niet zeggen dat dat ook goed is.
Er zijn niet voor niets regels mbt leeftijd. Dat geld niet alleen voor lichamelijke gezondheid maar ook voor geestelijke.

Maar ik begrijp dat ze dus al een half jaar onder het zadel was, das al het dubbele van wat je net zei ;)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:46

Als je eventing start in LRV verband hier in België, en in het geval van TS zal dat zoiets zijn, zit zij met haar club wel héél goed, want enkele Belgische subtoppers LRV zitten bij hen id club.

Dan stap je s morgens meestal je parcours samen met hen af, geven ze tips ed.

Verder zal zij waarschijnlijk bij clubtrainingen al snel even wat begeleidt worden.

Dus geen echt probleem.

@mallody: bij het ene paard gaat alles supersnel, bij het andere zal het jaren duren, en lukt het misschien nooit. Toch opletten dat het niet TE snel gaat, en je dan een "dipje" tegenkomt. Dat is wel het gevaar bij paarden die alles zo snel oppakken, je moet zelf beseffen dat je niet mag overvragen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:51

Ha , Neen Anneliesjd :
Hij is zadelmak gemaakt (5x ruiter op de rug)
En dan kreeg ik hem een paar maanden later , ondertusse stond hij op het land en werd er niets mee gedaan.

@ Leintjeds : dat begrijp ik wel , de keuzes werden niet door mij gemaakt (ik steunde ze wel). het was de eigenaresse (en tevens mijn instructrice) die besliste welke concoursen wanneer gereden worden.
Ik begrijp inderdaad wel dat dit niet bij alle paarden het geval is .. De andere paarden op stal (ook van diezelfde instructrice) doen langer over hun 'opleiding'.

Ik wou dit enkel vertellen omdat ik geen SGW-lessen gevolgd heb (wel met de instructrice maar Karen heeft ook ervaren personen in haar team dus dit komt overeen) en dit besproken paard loopt nu zonder problemen. Dit was een voorbeeld om aan te halen dat ik niet echt vind dat cross- lessen noodzakelijk zijn in het geval van Karen .

Maar ik begrijp wel dat niet ieder paard op die manier op te leren is :)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:01

sfranken schreef:
Ik begrijp dat een ruiter met al wat ervaring die zelfstandig wat crosshindernissen traint best door een B of L cross kan komen. Ik snap alleen niet dat je geen les wilt. Ik ga er even van uit dat je jezelf en je paard wilt verbeteren en zonder instructie val je toch steeds weer in je eigen valkuilen? Ik vind het juist fijn om regelmatig op mijn 'fouten' gewezen te worden. Ik kom echt wel rond in de cross zonder die instructie maar ik wil het graag op de goede manier doen, mezelf en mijn paard verbeteren en naar een hoger niveua toe werken. Ik ben er van overtuigd dat je daar instructie bij nodig hebt, iemand die het van de grond bekijkt en rustig kan zien wat je doet en hoe je paard daarop reageert. Dit lijkt me zowel in de lagere als hogere klassen noodzakelijk.

Ik zeg ook niet dat ik geen les WIL, maar het moet wel doenbaar blijven. Ik neem al dressuurles en springles om op mijn fouten gewezen te worden, heb dan ook clubles 1x in de week (en dit is zo goed als verplicht zonder de druk van echte verplichting, meer morele verplichting :) ) als ik dan nog eens crossles zou nemen zou ik 4x in de week aan het lessen zijn. Ik heb nog andere paarden en jonge paarden die ook veel aandacht opslorpen, dus dat neemt veel tijd in.

Verder ook zoals Lientjeds zei, krijg ik bij parcourverkenning ed bekwame eventers rondom me die me de nodige tips kunnen geven.
En als laatste is eventing voor mij een manier om dit paard meer tot uiting te laten komen, ik denk dat het haar héél goed ligt en dat ze het graag zou doen. Maar ik ga nooit een Z cross ofzo lopen (dat durf ik gewoonweg niet) Ik wil gewoon genoeg afwisseling voor de merrie. En ik zal wel zoveel mogelijk proberen bij te leren van clubgenoten, maar wekelijks les zit er sowieso niet in voor mij (laat staan voor mijn vader!) en als ik de kans krijg om eens een lesje mee te pikken, zal ik dit zeker doen. ;)