Het zegt imo alleen maar iets over jou dat jij denkt én aanneemt dat ze altijd ergens onderuit willen komen...triest
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
).
Ook Quarters hoor Sonja!!
Maar ja, Pienb vind zichzelf al zó goed en ze heeft zóveel ervaring......veel succes in Aken!
MissPK schreef:Maar Pienb er zijn nu eenmaal ook paarden die graag iets doen voor hun ruiter zonder ze te hoeven straffen met iets anders, écht waar hoor! Weet je hoe dat komt? Wederzijds respect en inleven in het karakter van het paard van de ruiter enz![]()
-
nienke_92 schreef:Precies! Je doet té veel en je denkt té veelJe hebt helemaal gelijk! Ik verwacht veel te veel van een wedstrijd... Ik probeer heus wel rustig te blijven, haal na elk onderdeel paar keer adem en ga verzitten. Maar zoals afgelopen zondag (en trouwens ook de keren daarvoor) wil hij zelf het pattern zo snel mogelijk afhebben. Aangezien ik nogal bang ben wat hij allemaal gaat uitspoken wacht ik zolang ik denk dat het kan en ga dan verder na het volgende onderdeel. Ik heb nog eens kritisch naar het filmpje van afgelopen zondag zitten kijken. Dan zie ik heel duidelijk dat hij stil staat als ik het hek dicht doe, ik haal adem, maak mijn teugels netjes weer op maat en dan begint Asterix alweer te lopen. Ik krijg hem dan met moeite terug waarna hij gaat klieren, zodat ik liever naar het volgende onderdeel loop... (ik ga zelfs nog goed verzitten tijdens het lopen).
Volgens mij ligt het probleem eerder bij mijzelf, ik ben bang dat hij rare fratsen gaat uithalen bij de pauzes.
Je paard voelt jou onbewuste spanning echt wel hoor. Haal jij tijdens de les ook na elk onderdeel een paar keer diep adem en ga je verzitten? Nee, denk ik dus moet je dat nu ook niet doen. Dan voelt je paard dat er wat staat te gebeuren en daar anticipeert hij op. Ik weet het: het is moeilijk, heb er zelf ook last van af en toe 
piggeljay schreef:ach ja de een is voor het opknopen van zijn paard en de ander heeft iets zolang mijn paard maar goed loopt waarom zou ik hem dan in de weg gaan zitten met hem laten wachten.
ik denk dat het afhankelijk is van het paard zelf.
het ene paard staan graag stil en de andere is werklustig.
mijn buurvrouw kan zondags uren op de bank een boek zitten lezen en ik heb na 3 bladzijdes al zoiets "ik moet wat doen"
mij dan op de bank laten zitten is dan een straf.
goed "een paard is geen mens" zoals pienb zegt en dat geeft volgens mij wel weer hoe veel zij van haar paard houd want anders zou ze die uitspraak niet doen.
nee inderdaad een paard is ook geen mens maar een paard heeft ook geen relativerings zintuig, dus het paard wil werken voor je.
wij hebben zelf een paard op stal staan die ook erg met je meedenkt en niet op wedstrijden was uit te brengen.
verschillende trainers en clinic's bezocht en ook geoefend stil staan, wachten, rechte lijnen rijden naar het hek wachten en als hij zelf naar rechts wilde gaan naar links afbuigen.
resultaat... een paard die regelmatig omhoog kwam en abrupt stopte tijdens het galoppperen.
tot we een trainer vonden die het helemaal geen probleem vond dat het paard meedacht en het zelfs stimuleerde en nu.. het paard wordt elke wedstrijd rustiger en een horsemanship proef geen probleem.
dus maak er geen probleem van nienke_92 kijk naar je paard en blijf proberen en die dingen doen die je nu al doet, echt het komt vanzelf goed maar ik denk dat je door te dwingen meer kwaad doet dan goed.
) de ander moet je een aai over de bol geven (en meer geduld hebben).Pienb schreef:en missPK: het is een PAARD, een dier. geen mens. dat is wat anders als een mens maar zeker ook iets anders als een 'ding' of 'voorwerp'. dat is mijn insteek.
.
) maar ook geen voorwerp...