[SGW] Aanvulling KNHS SGW-regelement nationaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruud_O

Re: Aanvulling KNHS SGW-regelement nationaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:02

Hmm tja dat een volbloed niet kan springen ben ik niet met je eens.
En verder moet je toch ook al eens een keer een parcourtje gesprongen moeten hebben voor je winstpunt.

Dus idd ja meer trainen. Wij zijn nu op de "Albert Voorn" methode aan het oefenen. Ruiter stuurt met een los teugeltje richting de hindernis, paard zoekt het verder zelf maar uit.
De eerste keer schrikt hij zich kapot en daarna, springt als een trein

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:22

Ruudjw schreef:
Dus idd ja meer trainen. Wij zijn nu op de "Albert Voorn" methode aan het oefenen. Ruiter stuurt met een los teugeltje richting de hindernis, paard zoekt het verder zelf maar uit.

Ja werkt dat ?

Fjordy word er erg onzeker van. Die is gewend voor de hindernis wat terug te komen en dan te tellen met mij van 1, 2 en spring. Dus wat harder of wat zachter.
Als zie ik het soms echt niet, en krijgen we of een weigering of een nood sprong O:).

Misschien moet ik het dan gewoon wat vaker oefenen ? En op laag niveau beginnen zodat hij zich nog kan 'redden'?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:24

Idd gewoon rustig beginnen, niet direct op 1,3m
En wel even het lef hebben om op een los teugeltje op een hindernis af te gaan.
Uiteindelijk kon ik een klein parcourtje op 1,1 m springen. Hij landde daarbij ook iedere keer netjes op het goede been.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:01

Goede ontwikkelingen!

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:02

JUST SAAR @ je mag nog steeds crossen en voor prijzen rijden hoor met 16 strafpunten springen, maar je krijgt alleen geen winstpunten , dat is toch prima, kan je ook langer in die klasse blijven !!! want veel balken en dan toch een klassiek parcours verhogen is ook niet alles lijkt me......

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:10

Hoogst persoonlijk: alleen maar de lengte van de cross vind ik niet zo interessant; het is meer de combinatie van lengte, terrein en sprongen. En ik vind het een goed idee om alleen winstpunten toe te kennen als je in alle drie onderdelen voldoende scoort. Groeten Paul

edit: maar dan moet je wel kunnen vertrouwen op de waarde van je dressuurscore dus op de kwaliteit van de jury - en dat is soms veel gevraagd ...
Laatst bijgewerkt door Paul_H op 24-02-09 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_xXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:35

Ruudjw schreef:
Hmm tja dat een volbloed niet kan springen ben ik niet met je eens.
En verder moet je toch ook al eens een keer een parcourtje gesprongen moeten hebben voor je winstpunt.

Werkt goed vind ik, doe ik de laatste tijd ook vaak,
pony gaat lekker door en het vertrouwen groeit echt heel hard.

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:46

Saar ik heb het wel met Ruud eens.. Als het goed is heeft een volbloed alle dingen op te juiste plaats om juist wel te springen. Ik weet natuurlijk niet hoe je hem rijd, dus daar geef ik geen commentaar over. Maar als hij te vlak gaat moet je hem misschien meer sluiten en bij elkaar hebben voor de sprong. Buig er maar eens over met je spring instructie.

Verder over de wijzigingen. Tjah is wel oke. Het voegt niet echt veel toe. Maar legt wel meer druk op een sgw wedstrijd. Zo moet je wel erg veel doen voor je punten in verhouding met springen of dressuur. Alhoewel het de gemiddelde ruiter toch moet lukken. Voor mijzelf zit met het dressuur, heb een stress konijn, dus ben als ik pech heb soms heel afhankelijk van de jury nu, dat is wel jammer. Hopen maar dat ik niet net 164 punten rijd :D

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:40

ik zeg ook niet dat hij niet kan springen
hij kan super springen

het is alleen zodra hij weet dat hij na het springen kan gaan crossen dat hij zo heet wordt dat het een ramp wordt om hem te rijden

thuis in training gaat het echt super dan kan ik foutloos 1,30 met hem springen

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:44

Ik vind het wel jammer dat de dressuur zoveel belangrijker wordt voor de winstpunt... De jury gaat dan inderdaad een grote rol spelen! Je zou dan maar net een jury hebben die niet zoveel van jou type paardje houdt.. :o

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:25

als je hem goed aan het lopen hebt kunnen ze niet om je een...en ik weet zelf uit ervaring dat haflingers heel goed kunnen lopen, zeker als ze er zo sportief uitzien als die van jou.
ken je verder niet persoonlijk en weet ook niet hoe je rijdt, maar wilde je dit toch even melden.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:10

Ik ben het helemaal met Madelene eens. Bovendien horen de jury's tijdens een sgw soepeler te oordelen dan tijdens een gewone dressuurwedstrijd. Elk paard dat ontspannen aan de teugel loopt en aan de hulpen is moet een voldoende kunnen halen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:16

In de P&S stond dat je voor dressuur minimaal een 6 gemiddeld moest hebben voor een wp. Maar hier staat 5,5. ergens een typefoutje dus, maar weet echt niet welke dus :Y)
Iemand opheldering?

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:19

P&S heeft het fout het is echt een 5.5 (67.4 srafpunt)! Wel erg dom en verwarrend dat het verkeerd in P&S wordt gepubliceerd......

Er staat wel bij 67.5 strafpunten, bij het gemiddelde van een 6 krijg je 60 strafpunten.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:23

Okee :)
Dankjewel! hoofdrekenen is niet mijn sterkste vak, zeker niet zo laat op de avond :o

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:31

In P&S las ik ook dat de verplichte promotiegrens van 20 naar 40 is verhoogd. Lijkt me ook een goede zaak, ook al zal het nu met de meetelling van dressuur en springen bij een groot aantal wsl nu ook iets minder snel gaan. :o

die 165 pnt moet met een redelijk proefje toch makkelijk te halen zijn?
Van mezelf weet ik ook dan mn paard in de SGW dressuur ook best wel eens uit zn dak wil gaan, maar dat betekent dus thuis en op gewone wedstrijden nog beter te oefenen. :D

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:32

Ik denk dat het nu belangrijk gaat worden dat je voor de SGW-sport een pool van juryleden gaat maken: mensen die goed zijn in hun (vrijwillige) vak en die gevoel hebben voor hoe dressuur bij een SGW wordt gereden. Wat je daarmee kunt winnen, is meer eenheid in de beoordelingen (goed voor de ruiters) èn een mogelijkheid om kennis en ervaringen uit te wisselen (goed voor de juryleden en daarmee ook voor de wedstrijden en de ruiters). Het maakt mij niet zoveel uit wie zo'n pool organiseert en of het één pool is of dat je er meer hebt. Waar het mij om gaat is dat als de resultaten mee bepalen of je winstpunten behaalt, dan moet je er op kunnen vertrouwen dat de beoordeling in alle redelijkheid klopt. Groeten Paul

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:39

madelene schreef:
als je hem goed aan het lopen hebt kunnen ze niet om je een...en ik weet zelf uit ervaring dat haflingers heel goed kunnen lopen, zeker als ze er zo sportief uitzien als die van jou.
ken je verder niet persoonlijk en weet ook niet hoe je rijdt, maar wilde je dit toch even melden.

Constant aan de teugel gaat nog niet helemaal goed, maar we werken er aan :)

Ik schrok ook al, van wat ik in de P&S had gelezen: dat je minimaal 180 zou moeten hebben (een 6 dus)... Ik zag het al helemaal gebeuren: Ik heb paps ein-de-lijk zover gekregen om een takke-end (uur rijden) naar een SGW wedstrijd te krijgen, mag ik na het dressuur niet eens door :+

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:58

Die 5,5 gemiddeld geldt voor je winstpunt, om door te gaan na het crossen geldt nog steeds minimaal een 4,5 gemiddeld.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:05

Oke, Dat scheelt weer! Dank je!

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:10

lieziej schreef:
Ik vind het wel jammer dat de dressuur zoveel belangrijker wordt voor de winstpunt... De jury gaat dan inderdaad een grote rol spelen! Je zou dan maar net een jury hebben die niet zoveel van jou type paardje houdt.. :o

Ik start ook een haflinger in het SGW, heb eigenlijk nooit problemen met de jury (maar dan is een B proefje voor een Z afgericht paard ook wel heel makkelijk ;) ) De kunst is dat je gewoon zo rijdt dat ze niet om je heen kunnen :)

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:20

oee en de grens van het moeten promoveren is inderdaad ook verlengt naar 40 WP!
Dat is voor mij wel gunstig! (ben niet van plan om met mijn pony'tje te gaan starten in het L-paarden :p)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:26

Goede veranderingen hadden ze wel eerder mogen doen zeker de dressuur. Misschien dat daar dan ook eens wat aandacht aan wordt besteed want dat is soms erg droevig. Dat van de BB cross is niet anders dan met BB springen daar mag ook iedereen in starten en voor de prijzen meedoen maar bij ons is dat meestal niet meer dan een lintje ondanks soms wel 30 starts

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:30

Mjoor schreef:
lieziej schreef:

Ik start ook een haflinger in het SGW, heb eigenlijk nooit problemen met de jury (maar dan is een B proefje voor een Z afgericht paard ook wel heel makkelijk ;) ) De kunst is dat je gewoon zo rijdt dat ze niet om je heen kunnen :)

Kijk, dat bedoel ik ;) Ik rij dan wel bij de C ponies O:) Dus hopelijk gaan ze niet te veel zeuren dat ik hem niet constant aan de teugel heb lopen ( Ja ik heb les sinds december, en ja het gaat al veel beter ;) )

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:46

Naast de wijzigingen in het SGW reglement, zijn er ook per 1 april wijzingingen in het spring reglement. Die dus ook weer van toepassing zijn op het crossen.