[WN] paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:52

Tja, helaas lopen er veel 'ongezonde' quarters, maar dat heb je helaas bij elk ras. Je moet net geluk hebben dat het paard gezond is én dat je er een klik mee hebt én het ook nog in je budget past.

Ik heb trouwens ook nooit op Bo proef gereden oid. Ik zag hem in zijn box en toen even in de bak en ik wist meteen dat hij mijn paard moest worden.
De prijzen in de USA zijn nu wat goedkoper dus ik zou persoonlijk het best aandurven om daar wat vandaan te halen. Maar dat is voor iedereen natuurlijk anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:54

Zo goedkoop is de dollar momenteel ook weer niet hoor, die tijd hebben we gehad helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:55

Dat wel, maar de paarden (quarters en paints) zijn wel wat goedkoper dan ze hier zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:58

De paarden is het geld ook niet, de postzegel wel. :D
Zeker voor die paarden die lager geprijsd zijn nekt je de invoerskosten. Voor de duurdere paarden is het gewoon een vervelende bijkomstigheid ;)

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:23

Leuk om al die ervaringen en antwoorden te lezen !

Ik moet jullie zeggen dat ik ca. 12 jaar geleden mijn eerste Quarter heb gekocht vanaf een foto via Nedpoint. Het paard stond nog in Amerika. Het paard was gezond maar de klik was er niet. (het paard moest MIJ niet, werd er bewust afgegooid!)
Ik heb nog contact gehad met Nedpoint afgelopen maand maar daar werd me verteld dat de "postzegel" toch al zo veel is dat het al met al te duur wordt voor mij. Die ervaring heb ik dus al gehad en is me toen niet goed bevallen, dus zoek het dichter bij huis.
Nee, dan mag ik toch graag het paard eerst bekijken, betasten, proberen en gadeslaan. En dat doe ik liever hier in een straal van ca. 2.5 uur rijden vanaf Flevoland !!

Ik ga morgen weer kijken naar een paardje. Ik ben benieuwd....
Ik zit al half te denken ( na het al bekeken hebben van meer dan 7 paarden..) wat zal er met dit paardje zijn ?!
En dan bedenk ik ook weer in mijn achterhoofd; toch maar een Mafllinger kopen ?!?!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 09:27

Ik besef me dat ik ook erg veel geluk gehad heb :D

Tja het blijft idd een kwestie van geluk hebben. Het sneue is dat met elke afkeuring je aankoopbedrag ook naar beneden moet worden bijgesteld ;(

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 20:06

Inderdaad ja, ik hou na die keuringen zo steeds minder over, dat is balen :(

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:46

Oh ja, jouw 'paard van de foto': Freckles toch? ;)

N.a.v. je opmerking over een 'maflinger' vraag ik me overigens af of je ook wedstrijden wilt rijden en dus perse een QH of paint nodig hebt? Want als dat niet zo is, dan wordt idd je zoekrange naar westernpaard veel groter. Het is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak of je een haflinger of fjord qua model net zo leuk vindt als een quarter of paint ...
Hetzelfde zou ook gelden voor een half-quarter.

Overigens gaf je mij al eens eerder aan dat je niet zo van de vlekjes bent, maar in het algemeen zijn paints wat goedkoper dan quarters (geen idee waarom eigenlijk), dus je zou toch nog eens kunnen overwegen om dat model ook mee te nemen in je zoektocht. Ze hebben nl wel het heerlijke karakter dat quarters ook hebben, en zoals je weet 'een goed paard heeft geen kleur'. Wij zochten ook absoluut geen paint maar een quarter, maar hebben er nu 2 die werkelijk superfijn zijn!

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 10:40

Ja Simodi, dat paard van de foto was inderdaad Freckle !

Ik wil graag reining gaan rijden en daarin ook wedstrijden gaan rijden, gewoon op landelijk niveau leuk met de amateurs mee kunnen komen. Dat is wat ik het liefste wil. En aangezien ik al ruim 11 jaar een quarter heb gehad die mij heel goed beviel en aangezien het karakter van deze paarden mij ook aangspreekt, zoek ik een qh. Vlekjes zijn nog steeds uit den boze :D al heb ik al wel gekeken naar een SBP wat totaal niet klikte toen.

Ik heb jaren geleden leren rijden bij Ed Gosen die toen een Haflinger had voor de lessen. Dat was best wel leuk en ik vind die beestjes nog steeds wel leuk, en aangezien de spoeling steeds dunner wordt de gedachten van... zal ik dan misschien toch maar een haflinger kopen ?? Maar diep in mijn hard ben ik verknocht aan de quarter ! :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:42

@lenie: kijk niet alleen in NL, maar ook eens over de grens in Duitsland bijv.
Als je echt een fanatieke wedstrijdruiter bent dan heb je met een Quarter natuurlijk wel drie dubbele kansen (AQHA + WRAN + DRHA).

Anne_Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:58

Heb je verhaal even gevolgd omdat een vriendin van mij (en ook een stalgenoot trouwens) ook tegen dat probleem aanliepen. Veel paarden gezien en laten keuren en echt heel vaak tegen problemen aangelopen die uiteindelijk op de foto naar voren kwamen. Zo zonde dat het toch vaak gebeurd.
Succes vandaag!!!! Hoop voor je dat dit m is!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:41

Lenie schreef:
Ik heb jaren geleden leren rijden bij Ed Gosen die toen een Haflinger had voor de lessen. Dat was best wel leuk en ik vind die beestjes nog steeds wel leuk, en aangezien de spoeling steeds dunner wordt de gedachten van... zal ik dan misschien toch maar een haflinger kopen ?? Maar diep in mijn hard ben ik verknocht aan de quarter ! :P

Was dat niet Stevo? Die was idd erg leuk, maar ging bij mij steevast bij het galoperen naar links als ik naar rechts wilde en andersom! :D Een echte haflinger, die eigen wil is bij QH/paint toch net iets minder! ;)

Hoe is het met dat andere paardje gegaan waar je naar ging kijken?

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:19

nielsd schreef:
Bij ons regelde de nieuwe eigenaar altijd het transfer form, maar het maakt niet zo veel uit wie het verstuurt. Als de handtekeningen van de nieuwe en oude eigenaar er maar onder staat.

Paspoort op naam zetten is nergens voor nodig. Een paspoort is geen eigendomsbewijs, dat is alleen een koopcontract.

gr Niels

paspoort nergens voor nodig?! nee het is idd geen eigendomsbewijs, maar ik zou het toch ook maar zo snel mogelijk op jou naam laten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:24

Waarom? Als het niet voor eigendom is, is het alleen geldverspilling.
Het aankoopcontract (het bonnetje :D ) is het enige bewijs.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 21:02

Ik ben zaterdag nog bij een paard wezen kijken dat cowhorse/cutting gefokt is.
Dat zijn toch echte karakterpaarden hoor ! oplettend, houden alles in de gaten.
Ik moet zeggen dat ik best wel leuk even op het paard gereden heb maar hij was rechtsom wat stijfjes (..)
en verder is het niet mijn type van karakter dat ik hiermee verder ga. Dan toch liever een wat rustiger karakter van een reiner dan van dit type paard die nog wel eens "met je in discussie" wil als je je benen verkeerd gebruikt bij de hulpen !

Maar goed, we gaan door met kijken..

Simodi: ja inderdaad, dat was Stevo ! een rakker maar als je een keer gewonnen had van hem was het ook goed !
Ik kan me nog herinneren dat ik met hem wel eens alleen het bos inging voor een buitenrit, we verdwaalden vaak maar hij wist altijd de weg weer terug te vinden naar stal :D

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:38

nielsd schreef:
Waarom? Als het niet voor eigendom is, is het alleen geldverspilling.
Het aankoopcontract (het bonnetje :D ) is het enige bewijs.

pff als je een euro of 15 geldverspilling vind. ikzelf vind het toch fijn om alles wat bij mijn paard hoort toch ook echt op mijn eigen naam te hebben. paspoort is er ook niet voor niks! Als iedereen er zo over denkt krijg je dus van dit soort dingen. maarja hier gaat het topic niet over.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:40

Wie zegt dat paarden uit amerika gezonder zijn? Als je kijkt hoe ze daar vaak opgroeie kan dat nooit goed zijn voor de benen.
Uit amerika krijg je wel goedkoper betere paarden/bloedlijnen maar of ze ook gezonder zijn en langer meegaan betwijfel ik...

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:47

hoe groeien ze daar op dan?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:01

hangend , aan een boom
en als ze rijp zijn kan je ze plukken

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:31

ik heb niet zo veel verstand van fruit, maar ik heb nog nooit een appel of peer gezien met slechte benen.
wat ik wel weet is dat de harde ondergrond waar de meeste paarden in amerika op opgroeien, beter is dan de vaak natte en zachte poldergrond hier.
ook dat het minder vaak dan hier stal baby's zijn,dag en nacht buiten aan de wandel,lijkt mij juist beter voor hun benen.
@ jos, hebben jullie dit jaar hulp nodig met plukken?
groetjes uit Halfweg.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:35

Weer helaas een qh paardje voorbij moeten laten gaan.

Ben nog steeds zoekende..... dan toch maar die Maflinger ?

Wie rijdt er verder nog op een haflinger en dan reining gericht ???

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:10

Jammer Lenie,

Ik zou zelf niet voor een maflinger gaan, maar das mijn persoonlijke smaak ;)

Rustig aan verder zoeken, de klik pownie komt je vanzelf tegen hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:18

Lenie: Jammer. Je hebt wel veel pech.

Wat voor een quarter zoek je eigenlijk? Wat voor eisen?

nattetas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:10

hoi,ja die keuringen die weten wat,het kost allemaal een hoop geld,ik heb vorig jaar ook totaal 4 quarters laten keuren,de eerste keuring heb ik zelf helemaal betaald omdat ik dacht dat hij zeker wel goedgekeurd zou worden,maar je kan er helaas niet met blotenoog inkijken,dus werd hij afgekeurd op een ocd en een botontkalking,de andere 3 heb ik laten keuren onder de afspraak van dat als die is afgekeurd dat het dan voor de eigenaar zou zijn en als die is goedgekeurd dan zijn de kosten voor mijn rekening,helaas waren ze alle 3 afgekeurd en 2 op ocd en de derde op hoefkatrol,nu heb ik een heel mooi hengstje van bijna 3 die 100 procent is goedgekeurd.Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat je uit moet kijken dat je niet straks al je geld aan keuringen kwijt bent en nog geen paard op stal hebt staan.
heel veel succes.

groetjes natascha

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:21

Hoi Nattetas,

Ja..... keuringen kosten een boel geld. Daar ben ik ook achtergekomen !!!
Zo gaat je budget ook snel achteruit als je een paar afkeuringen hebt gehad voor je eigen kosten.... :(