billy1 schreef:martinev schreef:Ik ben altijd blij dat de dierenartskeuring na de cross alleen voor de paarden is en niet voor mij... Ondanks dat ik een goede conditie heb (loop heel regelmatig hard en ga zo'n drie keer per week naar de sportschool), kom ik volledig buiten adem over de finish. Zelfs als de cross heel makkelijk liep en ik niet veel speciaals hoefde te doen. Ik heb het idee dat ik toch niet goed adem haal, probeer er steeds op te letten, maar in het heetst van de strijd vergeet ik het weer.
Misschien iemand die tips heeft om er aan te denken dat ik adem moet blijven halen??
heel bewust goed uitademen, het helpt vaak om te gaan praten of bv een liedje te zingen. Gewoon je paard belonen met je stem als ie het goed doen is ook heel erg goed voor je eigen ademhaling!
Ik denk ook dat het te maken heeft met spanning/gezonde zenuwen die je misschien nog hebt tijdens je cross Martine. Ik weet dat dat beter wordt naarmate je meer ervaring krijgt en dus meer met routine je cross kunt rijden. Als je jezelf kunt ontspannen tijdens je rit ga je automatisch ook beter ademhalen.
Misschien kun je van tevoren vragen of je groom, of mensen die met je mee komen kijken en ergens onderweg in de cross staan, willen roepen "denk aan je ademhaling". Klinkt misschien gek, maar het werkt wel.
Of, rijd je met horloge? Laat je die oplopen? Dan heb je bij elke minuut een piepje. Prent jezelf vantevoren in dat je bij elke piep aan je ademhaling denkt.
Oja, stoppen met roken helpt ook! Je hebt echt heel veel meer lucht!
Het was zo'n indruk en veel spanning erbij natuurlijk. Afgelopen seizoen met 2 paarden op 1 dag viel me eigenlijk ook nog reuze mee.
Belonen met m'n stem doe ik wel veel.
.. Bovendien doe ik werk waar ik ontzettend veel voor moet lopen!!
... 
).

Knap hoor!