[WN] Welk paard/pony western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:51

Paintless schreef:
en van de ezels.. alleen mogen die geen wedstrijden starten.. helaas.

Oh nee??? }:)

Paintless

Re: Welk paard/pony western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:58

wel? jippie.. ik vind het veels te leuk om naar te kijken. ben ik in de war met WRAN zeker, waar het niet mag.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:56

sorry maar, nee.

met een niet- quarter of paint kun je niet echt ver komen in westernsport.

alle officiele shows zijn AQHA of APHA en kan dus alleen met deze rassen.

beetje vrije tijd en spelen is leuk met een ander ras maar als je voor het eche werk wilt gaan (en dan bedoel ik dus geen wran) heb je toch een goede quarter nodig....

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:41

Pienb schreef:
sorry maar, nee.

beetje vrije tijd en spelen is leuk met een ander ras maar als je voor het eche werk wilt gaan (en dan bedoel ik dus geen wran) heb je toch een goede quarter nodig....

Ik vind WRAN nou niet bepaald "een beetje spelen".... Bovendien zijn de WRAN-shows toch ook echt wel officiele shows, en geen "beetje spelen-wedstrijdjes om te oefenen". :Y)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:35

Amen Haarbal! ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:22

Paintless schreef:
wel? jippie.. ik vind het veels te leuk om naar te kijken.

Ze hebben dan meestal twee benen en doen het samen met een paard. Kan bij alle clubs voorkomen 8-)

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:11

Pienb schreef:
sorry maar, nee.

hallo tjee waar heb je je verstand zitten ;( ;( ;(

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:51

nederlands kampioen is nederlands kampioen. of dat nou op een haffie of een kwartje is, bij de WRAN of de NRHA, maakt niet uit.

aaah, die ezels.. ja die doen veelvoudig mee met wedstrijdjes. :j

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:48

Ach Berend, ik hou het op "de eerste post van een Bokker die nog niet beter weet"... :P

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:06

Haarbal schreef:
Ach Berend, ik hou het op "de eerste post van een Bokker die nog niet beter weet"... :P

ja daarom de beste stuurlui staan aan wal ,maar weet niet eens of dit wel iemand is die kan sturen :P

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:09

uhm zoek f fop haar foto's ze heeft wel gave paarden :j
en ach ik heb nog steeds lol bij de wranwedstrijden en het is hobby hoor, laat mij maar lekker ene prutser zijn die iig plezier heeft met haar paard ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:35

Ach alsof het gemiddelde niveau op een Quartershow wél wat voorstelt! Laat me niet lachen, allemaal 1 pot nat.
Zolang iedere jan banketstaaf nog een duur paard kan kopen en binnen afzienbare tijd 'Kampioen' van heeeeel Nederland kan worden, zegt dat nog niet zoveel hoor.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:52

waarom lees ik dat alleen met quarters, paints en haflingers western gereden kan worden?
vergeten we niet een heel belangrijk ras..... de APALOOSA'S 8-)
o nee die vallen niet onder de cat. paarden maar onder eigenwijze mormels *\o/* _O-

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:27

Dat wou ik net zeggen; daar kun je helemaal niks fatsoenlijks mee! ;) Ja oke,een leuk kleurtje fokken maar dan houdt t wel zo ongeveer op, haha!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:40

piggeljay schreef:
waarom lees ik dat alleen met quarters, paints en haflingers western gereden kan worden?
vergeten we niet een heel belangrijk ras..... de APALOOSA'S 8-)

Dat kán wel........ maar liever niet. :D

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:57

Pienb schreef:
sorry maar, nee.

hugrum.. de appaloosa heeft ook rassenshows:)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:20

owja, sorry was de appi's vergeten, die gaan ook nog wel :-)

en ja, ik heb ook zo mijn ervaring.
brons en zilver op de europeese kampioenschappen AQHA, vele all-around titels in youth en open, 2 keer world show qualified enz enz.
mijn enige probleem is dat ik er een beetje uit ben (jaartje of 7/8) en nu weer vol ga beginnen.

en ja, ik heb in mijn tijd ook wel eens een wran wedstijd gereden en het is leuk om te beginnen ed maar niet 'het echte werk' zoals ik het zie.
dan heb ik het over world show, europeese, duitste kamioenschappen enz.
kijk maar eens op you tube naar de world show trail. sorry, maar dat lukt je echt niet met een haflinger gewoon omdat hun bouw en gangwerkt dat niet aankan.

en ja, ook niet alle aqha shows zijn geweldig, het niveau in nederland is gewoon nog steeds niet zo super geweldig.
ga maar eens in amerika kijken, een wereld van verschil!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:26

Er wordt toch ook niet gevraagd met wat voor paard je de top bereikt (die maar voor weinigen is weg gelegd) maar welke paarden geschikt zijn om western mee te rijden. En dat zijn imo bijna alle paarden wel. We hoeven niet allemaal fanatiek de L1 te halen. Als je een paardje hebt dat lekker aan de hulpen staat is dat toch al geweldig?

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:34

Miryamk schreef:
Er wordt toch ook niet gevraagd met wat voor paard je de top bereikt (die maar voor weinigen is weg gelegd) maar welke paarden geschikt zijn om western mee te rijden. En dat zijn imo bijna alle paarden wel. We hoeven niet allemaal fanatiek de L1 te halen. Als je een paardje hebt dat lekker aan de hulpen staat is dat toch al geweldig?

amen !ook niet alle beginnende voetballers komen bij een topclub te voetballen toch?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:34

Pienb schreef:
en ja, ik heb in mijn tijd ook wel eens een wran wedstijd gereden en het is leuk om te beginnen ed maar niet 'het echte werk' zoals ik het zie.

Het is maar net hoe je wilt kijken, voor mij staat dat gedoe met kampioenschappen in een grote hal heel erg ver van "het echte werk" }>
Hoeveel van die paarden die op de door jou aangehaalde shows kunnen nog op een ranch iets nuttigs doen? Kun je ermee op trektocht? Kun je er betrouwbaar mee op buitenrit? Hoeveel van die paarden zouden ingezet kunnen worden tussen de "fans" van Ajax en Feijenoord? En zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer soorten "echt werk" te verzinnen.
Wedstrijden zijn nou juist per definitie NIET "het echte werk" maar hoogstens een gestyleerd afgeleide daarvan. 8-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 01:03

ben ik niet met je eens.
ja, absoluut, het kan overdreven worden.
als je bv kijkt naar die halter paarden op de worldshow, dat is inderdaad niet normaal meer, die beesten zijn zo vetgemest en volgespoten dat ze amper kunnen lopen.
dat vind ik ook niet goed hoor!

voor mij zijn de shows het echte werk, als je geen shows wilt doen wil je dus vrijetijdsrijden en dat is voor mij iets anders dan western.
en over ranchwerk en tussen voetbalfans gesproken...
hoeveel friezen, haflingers en fjorden ken jij die dat doen dan?
quarters zijn ooit als proef ingezet bij de politie in amsterdam en worden in verschillende landen als politiepaarden gebruikt.
voor echt ranchwerk heb je een paard met cowsense nodig, hier wordt niet voor niks op gefokt met bepaalde bloedlijnen.

je kunt het inderdaad met ieder paard doen.
maar goed, ik rijd nu eenmaal ook liever in een nieuwe dikke SUV met alles erop en eraan ipv een fiat panda uit 1980.
het rijd beide, maar er is toch echt wel verschil :-)
voor mij is dat met western rijden en rassen niet anders.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 06:51

'Met een Fiat panda lach je iedereen uit' :D

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 07:57

Sorry maar ik kan het niet laten om hier op te reageren! (zit de hele tijd al op mijn handen :D )
Ik heb een Welsh en die doet het helemaal niet slecht in de western sport!
Ben inmiddels 3 x maal Nederlands kampioen En 2x All Round Champion geworden ( op het NK) 2 high point titels dus .....................................
ja je hebt echt een quarter/paint/appaloossa nodig om western te rijden |o
Sorry hoor een AQHA of een paint show is een RASSENshow bij de WRAN is het tenminste gemengd en dus voor alle rassen en maakt het wel zo aantrekkelijk en een uitdaging om je met alle rassen te meten ( vind ik temninste).
Er is altijd wel een onderdeel die geschikt is voor je paard ongeacht het ras!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:34

_/-\o_
ken dr ook een paar met top quarters en ja die worden er regelmatig uit gereden door de "fiat panda`s"...(niet dat ze dat erg vinden)Ik denk ook dat het aan het kunnen van de ruiter moet liggen, kan je wel een duur getrainde quarter gaan kopen, maar kan je de knopjes niet goed bedienen dan heb je er nog niets aan.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:40

Pienb schreef:
ga maar eens in amerika kijken, een wereld van verschil!

Over welke wedstrijden heb je het dan? De gemiddelde kleine wedstrijd in Amerika heeft hetzelfde nivo als hier. Je moet natuurlijk niet de Worldshow gaan vergelijken met bijv. de Nederlandse kampioenschappen want dat is net als appels en peren.
Maar in USA heb je ook gewoon goede en minder goede ruiters. Dat is niet anders dan hier.