[WN] Overstappen naar Western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Re: Overstappen naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:50

Roane schreef:
Ik heb al ontdekt dat westernruiters engelse zadels 'postzegels' noemen, en ik als engelse ruiter noemde westernzadels 'badkuipen.' Haha!

Tja, ik zit gewoon echt met mijn heupen, en dan niet het gevoel hebben dat je shaky zit op een smaller zadel maar, een westernzadel is voor mij te breed omdat ik het gevoel heb dat mijn heupen 'uit elkaar getrokken' zijn elke keer als ik af stap.
Dit wist ik van te voren ook niet, dacht dat zo'n westernzadel ook wel wat zou zijn voor mij.
Maar ik weet nou wel zeker dat ik het niet uren vol zal houden op een westernzadel. Lachen Schijnt een mannen-vrouwen ding te zijn.

Westernzaadels kunnen aangepast worden hoor voor mensen met heup of bekken problemen!!!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:57

Romkabouter schreef:
Honeys schreef:
Teveel gestress en getut, en de mensen in t wereldje zijn ook niet altijd je van het. Ook de manier hoe die mensen met hun paard omgaan, valt bij mij niet altijd in t goede keelgaatje Knipoog

Dan vrees ik dat wedstrijden sowieso niet je pakkie an is, maar misschien kom je daar vanzelf nog achter Knipoog
En misschien ook niet Knipoog

Ach ik vind wat showen wel leuk, allleen bij t Engelse rijden is t zo...ja.. k weet eigenlijk de woorden er niet voor.. Teveel kak ??? Of westernwedstrijden wel wat voor me zijn moet ik nog achter komen idd Knipoog , wil t dan eerst wel even goed leren en t juiste paard ervoor hebben..

K vind trouwens dat westernzadels geweldig lekker zitten..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:09

Geloof me, westernwedstrijd ( en dan vooral de showclasses zoals western pleasure) zijn nog veel erger Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:11

chery schreef:
Roane schreef:
Ik heb al ontdekt dat westernruiters engelse zadels 'postzegels' noemen, en ik als engelse ruiter noemde westernzadels 'badkuipen.' Haha!

Tja, ik zit gewoon echt met mijn heupen, en dan niet het gevoel hebben dat je shaky zit op een smaller zadel maar, een westernzadel is voor mij te breed omdat ik het gevoel heb dat mijn heupen 'uit elkaar getrokken' zijn elke keer als ik af stap.
Dit wist ik van te voren ook niet, dacht dat zo'n westernzadel ook wel wat zou zijn voor mij.
Maar ik weet nou wel zeker dat ik het niet uren vol zal houden op een westernzadel. Lachen Schijnt een mannen-vrouwen ding te zijn.

Westernzaadels kunnen aangepast worden hoor voor mensen met heup of bekken problemen!!!

katchinggg!!! Haha! Iets zegt mij dat dat met mijn gelimiteerde budget niet mogelijk is. Knipoog

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:03

Romkabouter schreef:
Geloof me, westernwedstrijd ( en dan vooral de showclasses zoals western pleasure) zijn nog veel erger Knipoog

Toch wil ik t wel eens meemaken :-P ... Als t me bevalt en ik heb t paard ervoor zou ik me denk ik ( op dit moment) wel willen opwerken naar t reining. Maar eerst maar eens zien of ik er talent voor heb Haha! ...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:26

Honeys schreef:
Hoi,

Ben zelf ook waarschijnlijk van plan om Western te gaan rijden.

K rij nu al 21 jaar Engels, sinds Mei ook officieele wedstrijden maar merk dat ik er gewoon geen plezier meer in heb. Teveel gestress en getut, en de mensen in t wereldje zijn ook niet altijd je van het. Ook de manier hoe die mensen met hun paard omgaan, valt bij mij niet altijd in t goede keelgaatje Knipoog .

Leuk dat jij t ook gaat proberen. Een tip, ik neem zelf eerst een prive les in de vorm van een soort proefles om te kijken hoe t mij bevalt etc. ( kost waar ik ga trouwens 25 EUR voor een uur, is wel een goed bekende westernstal ) Is voor jou misschien ook iets om je te orienteren?

Ik ga ook eens kijken naar dat boek waar jij t over hebt...

Succes!

kijk.. da's dus meer in mijn richting.
ik vind 20 per halfuur gewoon erg veel (zeker als daar ook losrijden en uitstappen bij zit)
dat komt richting de euro per minuut dat ik actief les krijg! Bloos!

verder zoek ik gewoon al eeuwen een manier van wat 'relaxter' omgaan met je paard,
én minder bit, meer zit. (rijmt Vork) (en ik heb het idee dat western daar wel in de buurt komt?)
dus het zou écht jammer zijn als ik dit niet zou kunnen doordat er alleen (dure) privéinstructie te krijgen is.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:31

MarcR schreef:
Toen mijn dochter twee jaar geleden is overgestapt naar western riding heeft zij bij enkele trainers een proefles gevolgd en dit was telkens gratis, ook bij diegenen die haar trainster niet is geworden.
In Vlaanderen is het manege systeem met lespaarden en groepsles bijna onbestaande in de western wereld. De trainers, die beginnelingen die geen paard hebben aanvaarden, hebben 1 of enkele lespaarden en geven individueel of per 2 a 3 ruiters les. De meeste leerlingen schaffen zich redelijk snel een eigen paard aan en gaan daar dan mee lesvolgen. Ik ken de situatie in Nederland niet zo goed.
Na enkele weken western training vroeg ik aan mijn dochter hoe het haar beviel en haar antwoord was :
"Dit is hetgene ik al zoek sinds ik paardrijd" Mijn dochter reed 8 jaar manege en LRV.

hier herken ik me wel in Clown
rijd nu 7 jaar op de manege (+ meer dan n halfjaar verzorgbeestje Lovers) en ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat dit het toch niet is.

verder is er bij mij helaas echt niet de mogelijkheid tot een eigen paard Clown
maar mss als ik wat jaartjes verder ben... Pling

mhfp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:17

cissy schreef:
Beestenfreak, dat hangt van jouw intelligentie af en of jij het uit elkaar kan houden, let wel als je het met je eigen paard doet kan het wel verwarrend voor hem zijn. Maar voor jou als les hoeft het niet.

Ben eigenlijk blij dat je dat zegt, want dat wilde ik namelijk horen Knipoog. Ik zou ook graag western gaan rijden met onze nieuwe Paint hengstje, maar ik wil ook nog wat dressuur blijven rijden met mijn andere ruin, die Westfaler is en op de klassieke manier opgeleerd is (wel in geringe mate, want hij heeft hoefkatrol). En ik vreesde ook dat het erg verwarrend zou worden... Maar het is dus mogelijk? Misschien in het begin nog niet... Ik ben niet echt bang om ze 'door elkaar te halen', maar eerder om in oude gewoontes te hervallen, zoals regelmatig aansporen, stelling rond het binnenbeen, enz. Maar dit is goed nieuws, bedankt! Haha!

Groetjes,
Syl.