Het Ideale Endurancepaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Re: Het Ideale Endurancepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:11

Djilan schreef:
Arabieren zijn niet lelijk, jíj vindt ze lelijk Knipoog Betreft smaak en dat is persoonlijk. Dat is een verschil.
Daarnaast zit er binnen het ras ook aardig wat verschil.

Inderdaad, en smaak is persoonlijk, de een vind een arabier mooi en de ander een draver, KWPN of wat dan ook, prima toch! Maar om een ander ras nou lelijk te noemen vind ik persoonlijk niet fijn overkomen.

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een ras wat goed bij je past en daar gewoon lekker mee gaan trainen en als dat goed gaat gaan starten in de klasse I en kijken hoe dat gaat Lachen

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:24

Volgens mij was ik in mijn opening heel duidelijk dat 'ik ze persoonlijk erg lelijk vind". Lachen Bedankt voor de reacties!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:30

Pilgrim ik had het ook niet over jou maar Arabesk. Die zei dat arabieren lelijk zijn Knipoog

Zelf vind ik trouwens heel veel rassen leuk. Van arabier tot barok. Zou erg graag een Andalusier of Lippizaner hebben, maar die zijn voor mij onbetaalbaar èn niet direct geschikt voor de endurance Knipoog

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:34

Inderdaad kunnen er binnen een ras ook veel verschillen zitten. De draver die ik hiervoor had, was mooi van lelijkheid Haha! . Hij had een ramshoofd en een compact lichaam. Maar een gouden karakter. En als ik bv de arabier zie van Anelies, vind ik dat ook een plaatje van een dier.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:51

Ik heb ook 2 dravers, een hele oude Haha! van 25 (die nog klasse 2 loopt, we hebben inmiddels meer dan 1000 wedstrijdkilometers gereden zonder ooit afgekeurd te zijn!), en een jonge van 4,5. Die jonge is niet gefokt voor de drafsport, maar als rij-/gangenpaard - maar dat is in Nederland nog een grote uitzondering. Meestal kom je toch bij 2-4-jarigen die in de training niet goed genoeg blijken, of oudere (4-...) dravers die uitgekoerst zijn.
"Afgekeurd" vind ik trouwens een misplaatste term, er kunnen tig redenen zijn waarom zo'n paard verkocht wordt. te langzaam, te lui, te graag galopperen... En zelfs voor goede koerspaarden komt er een moment dat ze door hun hoge winsom geen kans meer maken en uit de sport genomen worden.

Ik heb zelf bewust voor een draver gekozen voor de endurance. Ik heb niet de ambitie om op topniveau in de CEI's mee te rijden, en ik vind dravers gewoon geweldig, dus dat was een gemakkelijke beslissing. Knipoog

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:13

Arabesk schreef:
Zo'n Achal-Teke, die zijn volgens mij kei en keihard. Ook niet echt fraai om te zien, maar wel pezig en taai dat heeft ook wel wat.

Arabieren zijn lelijk ja, ik heb er ook eentje, ben zelf meer gecharmeerd van trekpaarden, maar ja, soms komen er paarden op je pad die erg lief zijn Lachen

AT zijn idd heel geharde paarden. Fraai... niet fraai... beauty is in the eye of the beholder. Smaken verschillen nu eenmaal. Bovendien denk ik dan altijd: weet je wel dat er twee heel uiteenlopende types zijn binnen het AT stamboek? Heel oordelend denk ik van niet...
Er is namelijk het ranke racetype en het zware type. Veel leken zullen dat laatste type vaak niet eens aanwijzen als zijnde een AT. Lachen Als iemand interesse heeft in foto's laat het even weten. Het zou een misvatting zijn te denken dat een AT alleen maar heel iel is en daarom ongeschikt voor ons zware westerlingen. Lachen Vergelijk eens met een Engels volbloed die nog op de baan loopt en een die niet meer op de baan loopt: een soort voor en na verhaal. Een wereld van verschil, en dan is het 1 en hetzelfde paard, nog niet eens een ander type binnen het stamboek. Ok, tot zover specifiek daarover.

MBT endurance is het vooral een kwestie na te gaan wat je echte ambities zijn. Zoals al eerder is gezegd zijn alleen de hogere klassen over het algemeen (uitzonderingen daargelaten dus) voorbehouden aan bloedpaarden als AV, NRPS, EV en AT.

Zet je eigenlijke eisen eens netjes en precies op papier.
Type (bouw, karakter)
Stokmaat (deels afhankelijk van bouw kan deze lager of hoger uitkomen. Houd dus rekening met een marge)
Aanschafkosten
Eisenpakket voor sport

Een AT is voor mij het ideale paard. Punt. Dus ook voor mijn endurance ambities. Mijn eisenpakket had bovenaan de lijst staan: ik wil een AT, geen enkel ander ras. Punt. Van daaruit heb ik verder gekeken.
Maak dus ook een volgorde van belangrijkheid. Wat is voor jou de eerste vereiste, een eis waarop je echt niet wilt inwilligen? Waarop wil je wel best compenseren? Schrijf dat voor jezelf uit en ga daarna kijken naar een eventueel paard of ras.

AT zijn relatief duur om alleen uit te brengen in de endurance. Ze zijn qua prijs het beste te vergelijken met de PRE of Lusitano mét papier. Is het nog relatief goedkoop aangezien de AT vele malen zeldzamer is, maar dat geheel terzijde.
Ik zeg relatief duur omdat de meeste mensen wel heel leuk zeggen dat ze graag eens een 100+ willen doen maar dat dit eigenlijk veel te hoog gegrepen en dus onrealistisch is. Eerste klassen kun je prima doen met de meeste paarden, mits goed getraind. Een paard dat niet de meest efficiënte motor en gangen heeft, heeft gewoon net wat meer inzet nodig. Is het realistisch te denken 'ik ga het misschien wel heel ver schoppen in de endurance'? Is het dan nuttig een duur paard dat uitermate looplustig is aan te schaffen? En wat is duur? Dat is ook iets voor in je eisenpakket: wat wil je uitgeven. Wil je puur op efficiëntie kopen of wil het oog/hart ook wat?

Ik zou denken dat de samenvatting van alle voorgaande reacties simpelweg is: stel heel duidelijk een eisenpakket samen in volgorde van belangrijkheid en noteer waarop je eventueel zou willen inboeten en waarop absoluut niet. Van daaruit kun je naar individuele paarden gaan kijken of misschien naar een bepaald ras, mocht de vonk overslaan.

Succes ermee.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:31

De Akhal Teke's die ik ken zijn minder hard dan de gemiddelde arabier.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:42

@ Lenneke: ik stuur je even een PB voor ik off topic ga.

De AT is zeer geschikt voor endurance, maar niet elke Teke is even geschikt voor deze tak van de sport. Net zoals niet elke Arabier even geschikt is voor endurance. Over het algemeen is de Teke een zeer gehard paardenras, net zoals de Arabier over het algemeen een erg gehard ras is. Er zijn niet heel veel Tekes in NL dus in hoeverre je echt iets over het ras kunt zeggen zonder ervaring of echte blootstelling aan het ras is de vraag. Maar ik ken je ervaring met de AT natuurlijk niet.

Wat ik verder wil zeggen stuur ik even over pb. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:05

Maar wat vind de TS dan van Russische arabieren? Die zijn een stuk groter en grover dan de egyptische.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:52

Ik rij zelf met een draver, hele ambiteuze plannen heb ik (nog ) niet. 160 km zie ik mezelf nog niet rijden. Voor komend seizoen vind ik tot de 100 het max. maar wie weet wordt het toch meer.
Een heerlijk paard is het, absoluut maar ik denk dat arabier metabool toch een kleine voorsprong hebben.

Verder kan ik bijna niet anders dan met de rest mee gaan, zolang je de 160 km nog niet van plan bent te rijden zou ik vooral voor een gezond paard gaan wat bij jou past en waar je prima mee over weg kan. Lachen

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:04

Lenneke_ schreef:
Maar wat vind de TS dan van Russische arabieren? Die zijn een stuk groter en grover dan de egyptische.

Dan zou ik eerder nog naar een Franse gaan, dat lijken vaak niet eens Arabieren meer Knipoog

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:10

Er zijn dravers die gefokt en getraind worden voor de endurance, en of kruising draver x arabier.

Ik persoonlijk vind deze 2 rassen het meest geschikt voor deze sport, met op nr 1 de arabier.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:16

Ragdollcat schreef:
Er zijn dravers die gefokt en getraind worden voor de endurance

Interessant, waar/door wie? Lachen

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:19

Nina_rex schreef:
Ragdollcat schreef:
Er zijn dravers die gefokt en getraind worden voor de endurance

Interessant, waar/door wie? Lachen

Ben ik ook benieuwd naar Lachen

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 16:17

Ik ook, dat zou voor mij intressant zijn!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:35

@ Pilgrim: wat is er mis met Wesley, jouw eigen NRPS-er van 1.46?

Op de WK's zijn er pony's die een 160 uitlopen van 1.42 (Roosje van Yvonne v/d Velde) en 1.46 (Latino van Jannet van Wijk).
Deze pony's dragen 75 kilo minimaal. Indien de ruiter + zadel lichter zijn dat 75 kilo, dient er lood meegedragen te worden opdat die 75 kilo gehaald wordt.

Zowel Roosje als Latino behoren/behoorden tot de (bewezen) beste paarden in het NL A-kader.
Hoe kleiner hoe beter in de endurance: zijn zoveel beter in staat om hun warmte kwijt te kunnen.
De huidige wereldkampioene heeft, zo las ik, voor Maleisië specifiek gezocht naar een klein paard. En is inderdaad wereldkampioene geworden op dit paard.

Ik zelf heb een dravebier van 1.46. Ik heb juist van haar zeer grote verwachtingen! Ikzelf + zadel zullen zo'n 65 kilo bedragen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:36

Ik had dat ergens 2 maanden terug gelezen in de draverspraat.

Ik vond het interessant, want ik wist niet dat er ook dravers met ararbieren gekruist werd om er een endurance paard van te maken en te trainen, en dravers die uitgekoerst zijn werden ook getraind voor endurance.

Neem er eens een kijkje, gebruik daarvoor de zoekfunctie, want ik weet de precieze naam niet meer.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 20:37

Ik ben echt te groot en te zwaar voor Wesley, het kan wel, maar ik vin het geen mooi gezicht. Al ben ik wel stapelgek op die pony!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:41

Ragdollcat schreef:
Ik vond het interessant, want ik wist niet dat er ook dravers met ararbieren gekruist werd om er een endurance paard van te maken en te trainen

De Dravebier Haha!

@ Pilgrim: waarom probeer je het niet? Een hele beroemde dame in de endurance (waar we allemaal tegenop kijken omdat ze verschrikkelijke goede prestaties neerzet) rijdt IJslanders van 1.30 a 1.35. Zij zelf is 1.80 a 1.85.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 20:42

Ik vind het zelf echt geen gezicht! Dat is het grootste probleem. Maar ik denk wel degelijk dat hij geschikt is, hij loopt met gemak lange afstanden. Hij is gewoon mijn type pony niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:46

Ah de dravebier, een leuke naam voor deze kruising, zal het onthouden.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 16:51

Dravebier; inderdaad ook maar eens naar kijken Lachen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:25

Ragdollcat schreef:
Ik had dat ergens 2 maanden terug gelezen in de draverspraat.

Ik vond het interessant, want ik wist niet dat er ook dravers met ararbieren gekruist werd om er een endurance paard van te maken en te trainen, en dravers die uitgekoerst zijn werden ook getraind voor endurance.

Neem er eens een kijkje, gebruik daarvoor de zoekfunctie, want ik weet de precieze naam niet meer.

Hihi da's "ons" forum Lachen , maar ik kan me dat niet herinneren hoor. Wel is het zo dat dravebieren in aanleg heel geschikt zijn voor endurance, maar voor zover ik weet zijn de meesten toevalstreffers, of i.i.g. niet speciaal voor de endurance gefokt. Op Joker R. na, bedenk ik me net: die is wel doelbewust voor de endurance gefokt, destijds. En heeft zijn sporen ook wel verdiend daarin.
Er worden wel dravers getraind voor de endurance natuurlijk, grotendeels gewoon door de mensen zelf omdat ze endurance leuk vinden, en een enkeling doet het op iets grotere schaal en koopt regelmatig nieuwe paarden aan, en verkoopt ze na training weer door.

In Duitsland wordt er wel meer gefokt met dravers buiten de drafsport. Bijv. bij Gangpferde Vierhaus fokken ze al jarenlang dravers als gangenpaarden, die dan ook geregistreerd staan in het stamboek als "Töltende Draver". Zo ook mijn jonge aanwinst, wiens vader bij Vierhaus ter dekking staat. Starbucks is dus ook echt niet gefokt voor de drafsport, maar als rij-gangenpaard, maar dat is in Nederland nog een grote uitzondering. Net zoals voor de endurance.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:19

Mooie allrounders zijn natuurlijk ook Selle Francais paarden.
Veel met een fikse scheut engels volbloed. Naast endurance ook geschikt voor alle andere disciplines.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:21

Ruudjw schreef:
Veel met een fikse scheut engels volbloed.

En draversbloed Schijnheilig , zoals de beroemde springpaarden Galoubet A (vader van Baloubet van Pessoa) en de al eerder genoemde Jappeloupe de Luze (ooit zelfs Olympisch kampioen): allemaal SF én minstens 50% draver. Lachen