Ragdollcat schreef:Ik had dat ergens 2 maanden terug gelezen in de draverspraat.
Ik vond het interessant, want ik wist niet dat er ook dravers met ararbieren gekruist werd om er een endurance paard van te maken en te trainen, en dravers die uitgekoerst zijn werden ook getraind voor endurance.
Neem er eens een kijkje, gebruik daarvoor de zoekfunctie, want ik weet de precieze naam niet meer.
Hihi da's "ons" forum
, maar ik kan me dat niet herinneren hoor. Wel is het zo dat dravebieren in aanleg heel geschikt zijn voor endurance, maar voor zover ik weet zijn de meesten toevalstreffers, of i.i.g. niet speciaal voor de endurance gefokt. Op Joker R. na, bedenk ik me net: die is wel doelbewust voor de endurance gefokt, destijds. En heeft zijn sporen ook wel verdiend daarin.
Er worden wel dravers getraind voor de endurance natuurlijk, grotendeels gewoon door de mensen zelf omdat ze endurance leuk vinden, en een enkeling doet het op iets grotere schaal en koopt regelmatig nieuwe paarden aan, en verkoopt ze na training weer door.
In Duitsland wordt er wel meer gefokt met dravers buiten de drafsport. Bijv. bij Gangpferde Vierhaus fokken ze al jarenlang dravers als gangenpaarden, die dan ook geregistreerd staan in het stamboek als "Töltende Draver". Zo ook mijn jonge aanwinst, wiens vader bij Vierhaus ter dekking staat. Starbucks is dus ook echt niet gefokt voor de drafsport, maar als rij-gangenpaard, maar dat is in Nederland nog een grote uitzondering. Net zoals voor de endurance.