Hoe les leuk houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre_x

Re: Hoe les leuk houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:37

Je kan toch gewoon les geven? Gewoon dat ze alles steeds beter leren, ik ga af en toe springen, dan weer dressuur, dan weer spelletjes en je kan ook aan hun vragen wat ze leuk vinden

groetjes sterre Clown

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:43

Als je muziek daar kunt daaien:
Misschien kun je voor de ls met de kids de ponys leuke fleurige bandages omdoen (en misschien een staartbandage) en bloemen in de manen, manen vlechten enzo... en dan op een leuk liedje een soort "kür" te rijden, en dan foto's maken, die kun je misschien dan aan hun laten zien, en meegeven ofzo?
Nouja iig veel succes Lachen

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:19

Prima om je te verdiepen in hoe je een les op kunt leuken maar ik denk dat het vooral handig is om te weten wat kinderen met pdd-nos aankunnen. Er zijn al een aantal mensen met ervaring die hier gereageerd hebben, ik zou er niet te licht over denken.
Wat voor 'gewone' kinderen heel leuk is kan voor autistische mensen echt heel vervelend of zelfs beangstigend zijn.

Eyesore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:18

anouska4ever schreef:
Ja of stoelendans (ik weet alleen niet of ze goed kunnen afstappen enzo).
Maar je kan ook bijvoorbeeld het stoplicht-spel doen, dan roep je bijvoorbeeld "rood" en dat is dan halthouden en oranje stap en groen=draf enzo

Je kan 'stoelendans' ook doen met pionnen, dat ze allemaal gelijk verdeeld zijn over de bak en dat in het midden van de bak pionnen staan en dat als de muziek stopt ze zo snel mogelijk naar de pion toe moeten rijden, of de pion om moeten schoppen ofzo.

xxxkimmxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:16

Veel variatie, maar niet aan iets nieuws beginnen als ze het oude nog niet kunnen!
Succes!

alice.kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:39

Ik heb zelf een tijdje geleden dezelfde topic geplaatst, maar dan voor een verstandelijk gehandicapt meisje. Wat ik zelf veel met haar doe is spelletjes, maar dan versimpellen.

Wat zij super leuk vindt is 'horseball':
Neem gewoon een leuke knuffel als bal (knuffel is al leuk) en ga daar eerst een beetje mee proberen over te gooien. Hiermee laat je de pony en het kind eraan wennen.
Je kunt dan aan allebei de kant van de bak een band leggen dit stellen goals voor. Laat ze een keer scoren en dan zet je steeds een stapje verder. Je kunt het tempo wat hoger leggen: draf.
Dit is ook een leuk spelletje voor 2 kinderen en je kunt zelf stapvoets meedoen. Je kunt ook verschillende goals door de hele bak maken en ze hier laten scoren of ze mogen maar een paar seconden voor het goal staan. Als ze de knuffel laten vallen dan moeten ze hem aan de ander geven of weer opnieuw beginnen.

Je kunt ook d.m.v. balken en pionnen een heel simpel estafette doen.
Je kunt dan bijv. een bal laten over brengen. Je kunt ze dan met een hand laten sturen en ze ondertussen de bal laten overbrengen. Je kunt ook wat strobalen neerzetten en ze af laten stappen. Met de teugel in de hand en de pony aan de rechterkant moeten ze zelf over de strobalen lopen en de pony moet ernaast mee lopen.

Wat ik ook wel eens doe: is aan de longe gym op het paard.

Als de kinderen al een beetje evenwicht hebben en de pony is zo braaf dan kun je ze ook lage sprongetjes met iets 'engs' eronder laten springen. Leg er bij. een paar takken onder of een pionnetje.
Dit is voor hen meestal al heel wat en ze zijn dan zo trots en krijgen weer meer zelf vertrouwen.
Je kunt ze ook tussen een breede oxer door laten lopen. Tussen de oxer stil laten staan en de balken aantikken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het is namelijk al een heel verhaal geworden. Ik vind het eigenlijk ook wel leuk om te horen wat jij zoal doet met die kinderen?

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:07

Brudoe!!! :D

En?? :o

Heb je al met die kinderen gewerkt, en hoe ging het?? ;)

Ben wel nieuwsgierig............ :o

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:53

Hoi,

Hoe ze met paarden om moeten gaan en paar rassen dus lekkr makelijk houden met rassen dus een shetland arabier kwpn enzo.
Hoe je moet poetsen en wat een paardje mag eten en niet mag eten. en wat je nooit mag doen en wat je wel mag doen.

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:34

gym oefening vond ik altijd heel leuk!
natuurlijk wel als je een rustig paard hebt..

EmilieXRaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:41

1 2 3 piano met de paardjes
de stoelendans
voltige

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:52

ik weet neit of ze het kunnen zo niet dan kijk je kan ze leren opzadelen als ze dat nog niet kunnen.
Je kunt met ze gaan springen.
Of zonder zadel rijden
Of je leert ze moeilijke fuguren rijden

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:55

Hoi

Ik denk laat ik ook maar is even reageren.
Ik geef zelf ook les aan 2 kinderen met autisme en pddnos.
Wat ik heel duidelijk merk bij die kinderen is dat structuur en duidelijkheid heel belangrijk is.
Wij hebben een vaste routine hoe we beginnen, hier voelt het kind zich erg prettig bij.
En samen overleggen we dan wat hij wil doen of het dus een spelletjes middag wordt?
Nu ben ik bezig met hem de bakletters te leren waar die zitten.
Dit vind hij erg lastig.
We hebben nu het woordenspelletje bedacht ik noem het woordje bal en dan moet hij naar die letter toe draven of stappen.
Dit werkt erg goed.
Mocht je verder nog ideeen willen hebben dan hoor ik dat graag.

Groetjes Natasja

JessieRenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:40

Carrousel! :p

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:14

Hmm misschien kun je op Google wat kijken naar leuke spelletjes?
Misschien een keer iets met Polo doen?
Of iets in de richting van Western?

Feija

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:14

Wat de kleintjes bij ons altijd erg leuk vonden: rondje om de wereld. Ik weet niet of dat de echte naam ervan is, maar het is de bedoeling dat je een rondje op je paard maakt, zeg maar achterstevoren zitten. Maar dat gaat wat meer naar voltige toe dan gewoon rijden..

qamez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:28

probeer de lessen af te wisselen met verschillende diciplines. Maar het lijkt mij sowiezo al leuk genoeg om paardrijles te krijgen en daardoor beter te kunnen rijden. Misschien is het ook een idee om eens te vragen wat zij leuk zouden vinden om te doen met de paarden in een les.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:48

misschien voorzichtig wat makkelijke voltige oefeningen doen :)
bijvoorbeeld met de teugels los en benen uit de beugels..?

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:00

Sinds 2005 geef ik aan een meisje (nu 12jr) rijles op haar eigen pony. Zij heeft ADHD en PDD-nos. Hierin had ik als instructrice helemaal geen ervaring en was het heel erg aftasten hoe ik met haar en de situatie moest omgaan.

Ik kan je vertellen, ik vond het behoorlijk pittig.

Het is misschien niet voor elk PDD-nos kind gelijk, maar het meisje welke ik les geef kan niet tegen veranderingen. We beginnen de les altijd met spiertjes losmaken. Gymnastische oefeningen. Ik ervaar dat het belangrijk is dingen in eenvoud uit te leggen en niet teveel stof in 1x te behandelen. Wanneer je iets toezegt, kom dit na. De ene week doen we aan het einde van de les een sprongetje. Als ik dit niet na kom is ze behoorlijk ontdaan.

Ik zou het dus niet te druk maken in teveel afleiding zoeken, maar houdt het simpel en begrijpend.

clim_bling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:28

HT2009 schreef:
Sinds 2005 geef ik aan een meisje (nu 12jr) rijles op haar eigen pony. Zij heeft ADHD en PDD-nos. Hierin had ik als instructrice helemaal geen ervaring en was het heel erg aftasten hoe ik met haar en de situatie moest omgaan.

Ik kan je vertellen, ik vond het behoorlijk pittig.

Het is misschien niet voor elk PDD-nos kind gelijk, maar het meisje welke ik les geef kan niet tegen veranderingen. We beginnen de les altijd met spiertjes losmaken. Gymnastische oefeningen. Ik ervaar dat het belangrijk is dingen in eenvoud uit te leggen en niet teveel stof in 1x te behandelen. Wanneer je iets toezegt, kom dit na. De ene week doen we aan het einde van de les een sprongetje. Als ik dit niet na kom is ze behoorlijk ontdaan.

Ik zou het dus niet te druk maken in teveel afleiding zoeken, maar houdt het simpel en begrijpend.

Ik geef geen les maar ik loop mee in een groepje geestelijk gehandicapten kinderen.
De eerste komt altijd een kwartier te vroeg binnen en bakt de bal. Gaat die ophangen en vraagt op welk paard hij mag... En zo begint het altijd! Dus ik denk dat structuur erg belangrijk is..

Tjitske

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:11

tinkerbellz schreef:
Als de kids niet zo makkelijk op en af kunnen stappen, kan je ook stoelendans doen met balkjes in de bak...
Als de muziek stopt moeten ze de pony met de voorbenen voor de balk en de achterbenen achter de balk hebben staan...

Ook kan je verschillende soorten muziek opzetten (als je een installatie daar hebt) en kijken of het de kids lukt om de pony's in de maat van de muziek mee te laten lopen...

Stoelendans met twee kinderen? Wordt toch lastig...

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:56

Ik deed vaak schipper mag ik overvaren.
vond ik altijd heel leuk! :)

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:05

Ik geef nu ongeveer een half jaar les aan een 11 jarige jongetje die ook autisme heeft en nog een soort van gedragsafwijking.
Hij heeft sinds kort een eigen pony, super super braaf beestje, waar hij erg veel schik mee heeft.
Hij wil echt alles leren, van voeren, mesten, opzadel tot rijden en western aan toe.
Uit mijn ervaringen is gebleken dat hij het lastig vind meerdere dingen tegelijk te doen. Dan is hij er met zijn aandacht niet bij.
Bedenk een vast patroon om te beginnen, poetsen, opzadelen, naar de bak, opstijgen en dan eerst warm stappen etc.
Laat de kindjes zelf eens bedenken wat ze leuk vinden om te leren. De jongen die ik dan les geeft roept dan gelijk: pirouette net als anky en salinero! :D
Dan gaan we kleine voltes oefenen en sturen en leg ik hem uit dat hij dat eerst moet kunnen ;) Zo hou je het spannend voor ze en leren ze wat ze leuk vinden!
Zonder zadel vind hij ook super, helemaal omdat hij zo stijf als een hark is en dan toch helemaal ontspand en lekker rond rijd!
Spreek voor de les af wat je gaat doen, laat ze kiezen wat ze leuk vinden en pas het programma er op aan! Wat ik daarbij doe is na de les een schriftje bijhouden wat er goed ging en wat we gedaan hebben en dan mag hij voor de volgende keer erin schrijven wat hij nu wil doen en wat ie zelf leuk en goed vond gaan! Zo hou je ze bezig ! ;)

Leuk om te lezen hoe anderen het ervaren! Succes allemaal!

xLovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:06

spellen doen en dan weleens een parcourtje of gewoon eens een les ( dressuur ) vna dat soort dingen :D

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 09:29

Bedankt voor de tips allemaal! Ondertussen zijn het al meer kinderen geworden:) Vooral voltige valt erg bij ze in de smaak! En indd alles simpel houden en opletten of ze het wel snappen.
Bevalt in elk geval erg goed :)

delayla97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:13

* Grond werk

*Estafette

*Tikkertje

*Vies en lekkertje

*Slalomme met pionetjes

*Balkjes lopen/springen

*Stoele dans met pionetjes

*1,2,3 spel 1 is stap 2 is drafen 3 is galop

*Voltige