Arabesk schreef:mijn paard is bang in het donker in het bosde sul
Is gewoon een kwestie van vaker doen en meer ervaring krijgen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Arabesk schreef:mijn paard is bang in het donker in het bosde sul
fransje23 schreef:Arabesk schreef:mijn paard is bang in het donker in het bosde sul
Is gewoon een kwestie van vaker doen en meer ervaring krijgen
scoxxx schreef:Een auto/brommer met lichten op, recht op hen afrijdend, verblind hen (netals konijnen).
scoxxx schreef:Ik begreep dat paarden net zo goed in het donker zien als katten.
Echter overgang licht-donker en vice-versa levert een paard wel zichtmoeilijkheden op (i.t.t. ons mensen).
Een (lantaarnpaal)-lamp in het donker, recht schijnend in een paardentoet... zou dan inderdaad (meer) verblinding tot gevolg hebben.
Dat merk ik overigens ook tijdens het buitenrijden in het donker: echt pikke-donker = no problemo voor hen. Een auto/brommer met lichten op, recht op hen afrijdend, verblind hen (netals konijnen).
Hilli schreef:Wat trouwens grotere schrikreacties teweeg brengt zijn wandelaars of fietsers zonder licht, zeker op een donkere avond. Die zijn er dan ineens.. *SCHRIK*
sflj schreef:
[/quote]fransje23 schreef:Hilli schreef:Wat trouwens grotere schrikreacties teweeg brengt zijn wandelaars of fietsers zonder licht, zeker op een donkere avond. Die zijn er dan ineens.. *SCHRIK*
Mijn paard heeft die wandelaars en fietsers vaak eerder door dan ik of de tegenliggers. Die wandelaars schrikken zich dan een ongeluk, terwijl ik wel goed verlicht ben..
Hilli schreef:Overigens spreek ik slecht verlichte wandelaars/hardlopers en fietsers wel aan. Ik ga niet zo heel hard, maar een stukje verderop rijden de auto's wel hard. Je moet er niet aan denken dat iemand daar aangereden wordt...
Loopt er weer een malloot half op de weg, half in de berm, donkere kleren aan, geen reflectie of verlichting, en vaak ook nog een (onverlichte) hond erbij.
En die zie je vaak dus echt pas als ze al bijna voor de auto liggen.
Meestal kun je op het laatste moment wel uitzwalken, maar als er op dat moment bijv. ook een tegenligger komt, is er iemand de pineut... 
scoxxx schreef:Voorts zouden paarden bijziend zijn (of noem je dat verziend?) Als ik mijn lenzen uitdoe (om scherp te kunnen zien op afstand), is dat hetgeen wat een paard ook ziet qua scherpte dan.
Alles op afstand is voor hen een stuk waziger.
Lenneke_ schreef:Anouar ziet vooral lekker hapjes heel goed, of zou hij daar een extra voelspriet voor hebben
Ruiken en horen doen ze véél beter dan wij, en hun tastzin met de tastharen op kin en neus is ook heel erg goed ontwikkeld.
Nina_rex schreef:en hun tastzin met de tastharen op kin en neus is ook heel erg goed ontwikkeld.
Hilli schreef:Overigens spreek ik slecht verlichte wandelaars/hardlopers en fietsers wel aan. Ik ga niet zo heel hard, maar een stukje verderop rijden de auto's wel hard. Je moet er niet aan denken dat iemand daar aangereden wordt...

sflj schreef:scoxxx schreef:Ik begreep dat paarden net zo goed in het donker zien als katten.
Echter overgang licht-donker en vice-versa levert een paard wel zichtmoeilijkheden op (i.t.t. ons mensen).
Een (lantaarnpaal)-lamp in het donker, recht schijnend in een paardentoet... zou dan inderdaad (meer) verblinding tot gevolg hebben.
Dat merk ik overigens ook tijdens het buitenrijden in het donker: echt pikke-donker = no problemo voor hen. Een auto/brommer met lichten op, recht op hen afrijdend, verblind hen (netals konijnen).
Volgens dit topic zien paarden niet veel meer dan de mens, in het donker.