Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jeanine84 schreef:Ik snap sowieso niet wat een 1,5 jarige daar te zoeken heeft..laat dat beestje lekker thuis op de wei en begin aan deze poespas als ze 3 zijn!
Zack schreef:We (of iig ik!) bedoelen het niet rot.
Maar als ze alleen wat magertjes was geweest dan had je denk ik niet zulk commentaar gehad.
Haar vacht ziet er ook erg dof uit.
Ik weet ook hoe het is om met een jong paard op stap te gaan (keuring) in dezelfde situatie als jou, moe maar wel nog rond kijkend en zijn oortjes erop.
En ook dat zie ik helaas niet op deze foto's.
shadomagic schreef:Ik heb net nog even een gesprek gehad met mijn ouders, morgen gaan we de DA nog eens bellen en hopen nu dat we erachter komen waarom ze nu zo mager is.
shadomagic schreef:Ik heb net nog even een gesprek gehad met mijn ouders, morgen gaan we de DA nog eens bellen en hopen nu dat we erachter komen waarom ze nu zo mager is.
ElCid schreef:Bloedtest laten doen; geen wormen, etc. zegt niets, er kunnen nog veel meer dingen mis zijn, zoals lever en nieren die niet goed werken. Paard lijkt ziek, heeft ook een slechte vacht. De meeste biks is i.m.o. geen goed voer en daar komt een paard ook niet van aan. Onbeperkt hooi en lucerne zijn betere opties.
Verder sluit ik me bij Storrum aan!
Zie het verschil met mijn hengst toen deze 20 maanden was; op een dieet van ca. 3 kg granen, 3 a4 kg lucerne en ca. 5 kg hooi:
shadomagic schreef:Limburg in België? Ik woon namelijk in België.
Als ik ze laat onderzoeken wordt dat meteen op alles.
Van iemand die we kennen en veel goede connencties heeft hebben we nu speciale brokken gekregen voor magere paarden. Hier zitten speciale voedingwaardes in die het paard bij laten komen.
Of het werkt? Geen idee, maar het proberen waard.
Voor mensen die het intereseren hoeveel eten ze krijgt, hier even een opsomming wat ze krijgt:
's morgens, een heel plak voordroog (Grootste maat pakken hebben wij, 1 plak is 10 cm dik, 1,5 m hoog en 1,5 m breed)
Hier doet ze tot midden in de middag mee.
Daarbij krijgt ze 1,5 kg veulenbrok (Pavo podo grow), 1,5 kg van die speciale brok (sinds eergisteren), een paar handjes muesli en 3/4 kopje zonnebloem olie erover.
's middags als het hooi op is, krijgt ze nog een schep veulenbrok en een half plak voordroog.
's avonds (rond 7 uur) krijgt ze hetzelfde als 's morgens.
En dan nog voor ik ga slapen (rond half 11) krijgt ze nog wat voordroog.
Als dit niet genoeg is zeg het dan
shadomagic schreef:Dat is wel zo, maar ik heb eigenlijk liever een te dik paard dan een mager
, er hoeft maar iets mis te gaan, qua ziekte oid en ze vallen dan te snel terug, maar met de berg voer die jouw merrie krijgt hoort ze dus ook (te) dik te zijn, succes ermee! 
ElCid schreef:shadomagic schreef:Limburg in België? Ik woon namelijk in België.
Als ik ze laat onderzoeken wordt dat meteen op alles.
Van iemand die we kennen en veel goede connencties heeft hebben we nu speciale brokken gekregen voor magere paarden. Hier zitten speciale voedingwaardes in die het paard bij laten komen.
Of het werkt? Geen idee, maar het proberen waard.
Voor mensen die het intereseren hoeveel eten ze krijgt, hier even een opsomming wat ze krijgt:
's morgens, een heel plak voordroog (Grootste maat pakken hebben wij, 1 plak is 10 cm dik, 1,5 m hoog en 1,5 m breed)
Hier doet ze tot midden in de middag mee.
Daarbij krijgt ze 1,5 kg veulenbrok (Pavo podo grow), 1,5 kg van die speciale brok (sinds eergisteren), een paar handjes muesli en 3/4 kopje zonnebloem olie erover.
's middags als het hooi op is, krijgt ze nog een schep veulenbrok en een half plak voordroog.
's avonds (rond 7 uur) krijgt ze hetzelfde als 's morgens.
En dan nog voor ik ga slapen (rond half 11) krijgt ze nog wat voordroog.
Als dit niet genoeg is zeg het dan
Met dit voer zou je paard moeten ontploffen, daar voer ik bij wijze van spreke 3 paarden mee. Overigens is 3/4 olie iets teveel, 1/2 kopje is echt het maximum wat aan paarden in training wordt gevoerd. De arts die ik bedoel zit in Nederlands ( Noord) Limburg, in Haps, in de buurt van Cuijk.
Maar een goede DA bij jou in de buurt moet deze bloedtest ook kunnen doen!
) Tieneke schreef:Hmm, ik denk dat je veel te hard je best doet. Mijn paard kwam ook maar niet bij en ik gaf meer en meer muesli en brok. Dierenarts alles laten onderzoeken: paard was helemaal gezond... Hij bleef afvallen. Maar nu heb ik voor mijn paard de oplossing gevonden: bijna geen muesli en helemaal geen brok meer, maar wel nog een kleine schep muesli en veel scheppen maisvlokken, verspreid over de dag. En nu is hij mooi. Mais werkt niet bij elk paard en je moet een tijd doorzetten tot je resultaat ziet, maar bij mijn paard kwam het er wel.
Het zou goed kunnen dat je paard door al dat eten te veel energie heeft, waardoor het afvalt. Zo ging het bij mijn paard in ieder geval.
Dus mijn advies, als medische oorzaken zijn uitgesloten: terugschroeven naar een beetje muesli aangevuld met een goede dikmaker en veel ruwvoer blijven geven zoals nu.