Nina_rex schreef:Als hij iedere week al 5 dagen krijgt om te herstellen van evt. kleine beschadigingetjes enzo, dan lijkt me dat ruim voldoende. En mentaal zal hij ook niet overtraind worden, met maar 2 keer per week.
Nina, ik denk toch dat het nuttig is om na een wedstrijdseizoen je paard een maandje (of meer) complete rust te geven zodat wondjes, pijnpunten of beschadigingetjes die je niet ziet of geen weet van hebt, kunnen verdwijnen en herstellen zonder dat de conditie er te snel op achteruit gaat. Ik beschouw het een beetje als hun jaarlijkse vakantie, zij het niet in mooi weer en aan een zwembad
Ik vind het niet altijd nuttig, in het geval van mijn paarden nu ook niet, dus doe ik het niet. 
, in de zomer dus. Dan is het soms ook gewoon te warm om echt te trainen. In de winter zijn de paarden lekker fris en willen graag aan de slag (ze hebben vaak toch al minder of soms zelfs niks te grazen, vervelen zich wat meer...), dus doe je ze er geen plezier mee om ze stil te zetten. En dan staan die van ons het jaarrond 24/7 buiten, om het nog niet te hebben over paarden die 's winters alleen in de paddock komen of zelfs dat niet...