[WN] Sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marei

Re: Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:34

Ik snap niet waarom er een zweepje aan te pas moet komen met western rijden.
Die lange teugels zijn er niet voor niks,toch?Het dubbele uiteinde geeft een mooi tik(=schrik)geluid en een tikje daarmee achter het been geeft altijd een goede reactie dus er hoeft niet gemept te worden.

De sporen zijn idd om mee te scrollen,niet om mee te hakken.Het zijn niet voor niks draaiwieltjes.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:00

Een tik geven met de teugels vereist wel een vorm van handigheid. Knipoog Dan vind ik met sporen rijden handiger. Zeker als je benen een eindje onder het paard hangen, wat bij de kleinere westernpaarden dikwijls het geval is. Je kan de sporen dan op de juiste moment gebruiken en veel fijner. Vooraleer ik die teugels in 1 hand heb en dan nog goed gemikt op m'n paard (in niet op m'n eigen been), is de moment van correctie al lang voorbij.
Ik heb bij mijn jonge paard ook even met zweep gereden omdat hij niet goed reageerde op mijn beendruk. Nadat dit probleem was opgelost, ben ik overgestapt op sporen. Nu kan ik dus veel fijnere hulpen geven en zit die zweep niet meer in de weg.

Maar een beginner gelijk sporen aandoen en dan nog verkeerd laten gebruiken, dat kan niet. Als die beginner dan gaat verkondigen dat hij westernles volgt waarbij hij met wieltjes het paard mag prikken, da's weer geen goede reclame voor het westernrijden. Mensen kijken nu al raar naar mijn "martelwerktuigen".

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:25

Citaat:
Een tik geven met de teugels vereist wel een vorm van handigheid.
zeker als je ook nog eens als beginner moet wennen aan de brug van je teugels die opgeknoopt zitten en je daar ook nog eens een zweep bij moet vasthouden.....

maar inderdaad wat Sonja zegt, een beginner hoort eerst aan de longe....

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:06

cissy schreef:
zeker als je ook nog eens als beginner moet wennen aan de brug van je teugels die opgeknoopt zitten en je daar ook nog eens een zweep bij moet vasthouden.....
.

Hoezo met een brugje in de teugel rijden Duivel , gewoon direkt met een shank laten rijden op twee handen. Boos! Cool .Oke off topic, moest even frustratie kwijt. Bloos
De zweep is net als de sporen bedoeld als extra hulpmiddel om de hulpen te verfijnen, bij goed gebruik heb je hem alleen als "aanwijsstok" nodig bij het paard.
En net als bij alles is overal misbruik van te maken maar dit is meestal uiting van de machteloosheid en onkunde van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:49

Marei schreef:
Die lange teugels zijn er niet voor niks,toch?Het dubbele uiteinde geeft een mooi tik(=schrik)geluid en een tikje daarmee achter het been geeft altijd een goede reactie dus er hoeft niet gemept te worden.

Ik weet niet hoe stabiel en onafhankelijk beginners bij jullie meteen al zitten, of dat die van mij nou specifiek motorisch debiel zijn ofzo Clown maar van mij mogen ze eerst leren om alles STIL te houden voor we rare bewegingen gaan maken onder het rijden Cool

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:32

Ik moet zeggen, mijn man maakte gelukkig geen misbruik van de sporen, en hij raakte het paard er pas mee aan als de instructrise hem vroeg een schopje te geven.

We gaan gewoon nog een lesje proberen deze week, misschien van iemand anders, kijken hoe het gaat Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:44

misschien moet je man eens een waarom vraag gaan stellen.... waarom moet ik een schopje geven en waarom moet dat met sporen om?

@sonja ROFL Huilen van het lachen motorisch debiel...... rare bewegingen tijdens het rijden Duivel

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:11

Een zweep word ook bij western ruiters gebruikt om bv het binnen achter been te activeren
Beetje lastig om daar met je teugels te komen !

Nogmaals het gebruik van hulpmiddelen is niet per defintie verkeerd!!!!
Maar die moeten dan wel worden gebruikt door ruiters die deze op een correcte wijze weten te gebruiken ....

Ik rij op dit moment een paardje bij die een onrustige draf heeft ( last van stijfheid )
Daardoor kan ik mn benen niet stil houden............
Ik heb meteen mijn sporen afgedaan !
Tot nu toe reageert hij goed op kuit, maar stel dat hij dat niet had gedaan, was het voor hem eerlijker geweest om hem af en toe bij te tikken met een zweep als dat hij constant mijn onrustige been ( lees spoor ) voelt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:17

een beginner weet over het algemeen nog niet eens wat ´het binnen been activeren´ betekend dus die heeft geen zweep en sporen nodig, die moet eerst leren de bewegingen uit te zitten voordat hij de hulpen gaat verfijnen..

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:22

cissy schreef:
een beginner weet over het algemeen nog niet eens wat ´het binnen been activeren´ betekend dus die heeft geen zweep en sporen nodig, die moet eerst leren de bewegingen uit te zitten voordat hij de hulpen gaat verfijnen..

Idd !!! Had je ergens gelezen dat ik het over een beginnende ruiter had dan ?
Of heb ik iets gemist Bloos

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:26

Ik vind het niet netjes dat de desbetreffende stal hier bij naam word genoemd! Je bent volwassen en als het niet naar je zin is daar moet je gewoon stoppen met lessen daar en een andere stal/manege zoeken!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 19:28

cissy schreef:
misschien moet je man eens een waarom vraag gaan stellen.... waarom moet ik een schopje geven en waarom moet dat met sporen om?

Vandaar dit topic, ik ga niet zomaar in de eerste keer westernles een instructeur tegenspreken. Aangezien ik dus niet weet/wist hoe met westernrijden sporen gebruikt worden. (ik had ze dus niet om, mijn man wel.)
En al helemaal mijn man niet natuurlijk. het was zijn eerste keer op een paard.

En ze legde wel uit waarvoor dat schopje zou moeten dienen- om hem in draf te krijgen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 19:29

rapido schreef:
Ik vind het niet netjes dat de desbetreffende stal hier bij naam word genoemd! Je bent volwassen en als het niet naar je zin is daar moet je gewoon stoppen met lessen daar en een andere stal/manege zoeken!

Ik heb nergens gezegd dat ik het niet naar mijn zin had, ik had alleen een vraag, en die is er deels nog.
Ik neem niet aan dat het erg is dingen te willen leren. Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:34

backup, het hele topic gaat over een beginner dus vandaar...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:35

Dingen leren is alleen maar goed Knipoog maar het is zo jammer dat als er een naam word genoemd er meteen negatieve reacties over diegene/stal worden vermeld! Ik vind dat niet zo netjes maar dat is persoonlijk net als de negatieve reacties die mensen graag geven!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:36

Klijntjuh schreef:
rapido schreef:

Ik heb nergens gezegd dat ik het niet naar mijn zin had, ik had alleen een vraag, en die is er deels nog.
Ik neem niet aan dat het erg is dingen te willen leren. Knipoog

Nee, dat is zeker niet erg
en ik denk dat het beter is dat je je vraag stelt, als dat je onwetend lekker door gaat met het misschien wel verkeerd gebruiken van sporen !!!

Maar wat voor vraag/vragen heb je nu nog ?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:36

Inderdaad rapido!

Okee, eerst ter verduidelijking: De mensen op Madepolder zijn goed aanspreekbaar.. Als je het ergens niet mee eens bent of iets wil vragen: Gewoon dóen!
Op welk paard reed je Klijntjuh?

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:37

cissy schreef:
backup, het hele topic gaat over een beginner dus vandaar...

Ja dat weet ik Haha! Ik zat me net ook te bedenken dat je dat ook bedoelde !
Maar ik gaf alleen weer een reactie op iemand anders die zei dat je met teugels ook kon werken .......

Sorry Bloos

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:05

Vindt het eigenlijk niet slecht dat een stal met naam en toenaam wordt genoemd. Ze zegt hier niet dat daar iets slechts gebeurt enkel wat haar ervaringen zijn en dat ze zich erover verwonderd en dus onze mening wil. Dat de reacties hier vrijwel unaniem negatief zijn is niet de schuld van de TS. Ik zie niet in waar om je dan de stal ineens niet meer mag noemen. Als ze zou zeggen dat ze ergens een stal had gevonden die helemaal geweldig was en die met naam en toenaam zou noemen is het ineens geen probleem meer...

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:08

Das waar, daar heb je gelijk in!
Maarja, er rijden ook mensen mét verstand, en er komen ook góeie mensen vandaan.. Jaja, ik zit hier ook een beetje m'n mening te geven Tong uitsteken
Ik rij/sta er ook met m'n paard.. Knipoog En ik ruk en pluk niet Knipoog
Klijntjuh:
Wat ga je nu doen? Ik zou het gewoon aan je lesgever (Mig misschien?) vertellen en vragen, en gewoon vrágen of je zonder spoortje mag proberen.. Knipoog

xxiloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:05

Klijntjuh schreef:
Sonja schreef:
Beginners horen niet met sporen te rijden, niet met zweep, niet met scharenbitten en wat mij betreft uberhaupt niet eens met teugels in de handen.
Beginners horen aan de longe om eerst een fatsoenlijke onafhankelijke, evenwichtige en stabiele zit te ontwikkelen.

Helemaal mee eens!!!!

bij kinderen wordt dat ook in het begin zo geleerd en over dat snuggen ofsoow iets dat wordt al heel lang niet meer gedaan en over dat paarden in het donker mat de oren in hen nek naar de muur staan is ook niet zo ik rij er zelf krijg prima les en heb het er naar mijn zin en als je ergens mee zit kan je altijd aar iemand daar toe lopen en vragen of het ook anders kan en mag ik vragen op welk paard julie hebben gereden?
en van wie kregen julie les?
gr tessa

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:10

TiaraBungy schreef:
Inderdaad rapido!

Okee, eerst ter verduidelijking: De mensen op Madepolder zijn goed aanspreekbaar.. Als je het ergens niet mee eens bent of iets wil vragen: Gewoon dóen!
Op welk paard reed je Klijntjuh?

oef.. een lief klein schimmeltje.. ben even de naam kwijt.
Mijn man reed op Carlos Knipoog

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:37

Sonja schreef:
Marei schreef:

Ik weet niet hoe stabiel en onafhankelijk beginners bij jullie meteen al zitten, of dat die van mij nou specifiek motorisch debiel zijn ofzo Clown maar van mij mogen ze eerst leren om alles STIL te houden voor we rare bewegingen gaan maken onder het rijden Cool

Uhm,heb je gelijk in!Mijn antwoord was meer gebaseerd op op reacties en niet op TS,excuse me Bloos
Hoewel je die beweging met de teugels maar 1 tot 2 keer hoeft te gebruiken in een les,zodat je je daarna op je zit e.d. kan concentreren.
Laatst bijgewerkt door Marei op 04-11-08 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:39

Ik vind dat je alleen met sporen moet rijden (zowel engels als western) als je daaraan toe bent, wat betekent dat je een onafhankelijke zit hebt en je benen stil kunt houden! Zo niet, dan geen sporen waar je nodeloos mee gaat zitten porren.

Zelf vind ik dat ik mijn benen - ondanks jaren paardrijden - nog steeds niet altijd stil genoeg houd, terwijl ik wel mijn benen aan mijn paard wil kunnen houden. Dus geen sporen. Maar om mijn merrie soms toch wat extra 'hulp' te kunnen geven, bijv om de achterhand net wat meer te activeren, rijd ik met een zweepje (western ja Knipoog ). En dat bevalt me prima! Ben er mee begonnen toen ik ging buitenrijden en het wel makkelijk en veilig vond om iets bij me te hebben waarmee ik 'belagers' van me af kan houden in nood of een vlieg van de kont kan verwijderen, maar rijd sindsdien gewoon altijd met dat zweepje, bevalt goed.
Moet wel zeggen dat ik teugels aan een stuk heb, dus geen 2 losse teugels (dat vind ik sowieso niet zo handig aan mijn bitloze hoofdstel).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:21

Adrienne schreef:
Geef mij maar 100 keer liever sporen dan een zweep.

Ik zie het altijd met lede ogen aan hoe ruiters met een zweep hun agressie en onkunde los laten op een paard . (in mijn geval gaat het dan (helaas) altijd om dressuur ruiters want in de western zie je niet veel mensen met zweep rijden)

Mijn paardjes worden altijd erg nerveus als ze in de buurt moet komen van zo’n etter met een zweep.
Sta stil klets, loop door klets, doe niet klets, brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr de rillingen gaan dan over mijn rug! Gewoon akelig om te zien.
Sporen zijn gewoon veel eerlijker dan dan een zweep! Overmatig slaan met zo'n zweep is zooooooooo veel makkelijker dan aan sporen en wordt dus zooooooooo veel makkelijker misbruikt!

Dus zeker geen zweep in de handen van een beginner, dan liever een spoor met wiel als het nodig mocht zijn. Als het paard dan iets wat gevoelig reageerd leert zo’n ruiter direct zijn been stil te houden Knipoog

Mee eens Cool