Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dan vind ik met sporen rijden handiger. Zeker als je benen een eindje onder het paard hangen, wat bij de kleinere westernpaarden dikwijls het geval is. Je kan de sporen dan op de juiste moment gebruiken en veel fijner. Vooraleer ik die teugels in 1 hand heb en dan nog goed gemikt op m'n paard (in niet op m'n eigen been), is de moment van correctie al lang voorbij.zeker als je ook nog eens als beginner moet wennen aan de brug van je teugels die opgeknoopt zitten en je daar ook nog eens een zweep bij moet vasthouden.....Citaat:Een tik geven met de teugels vereist wel een vorm van handigheid.
cissy schreef:zeker als je ook nog eens als beginner moet wennen aan de brug van je teugels die opgeknoopt zitten en je daar ook nog eens een zweep bij moet vasthouden.....
.
, gewoon direkt met een shank laten rijden op twee handen.
.Oke off topic, moest even frustratie kwijt.
Marei schreef:Ik snap niet waarom er een zweepje aan te pas moet komen met western rijden.
Die lange teugels zijn er niet voor niks,toch?Het dubbele uiteinde geeft een mooi tik(=schrik)geluid en een tikje daarmee achter het been geeft altijd een goede reactie dus er hoeft niet gemept te worden.
maar van mij mogen ze eerst leren om alles STIL te houden voor we rare bewegingen gaan maken onder het rijden
motorisch debiel...... rare bewegingen tijdens het rijden
cissy schreef:een beginner weet over het algemeen nog niet eens wat ´het binnen been activeren´ betekend dus die heeft geen zweep en sporen nodig, die moet eerst leren de bewegingen uit te zitten voordat hij de hulpen gaat verfijnen..
cissy schreef:misschien moet je man eens een waarom vraag gaan stellen.... waarom moet ik een schopje geven en waarom moet dat met sporen om?
rapido schreef:Ik vind het niet netjes dat de desbetreffende stal hier bij naam word genoemd! Je bent volwassen en als het niet naar je zin is daar moet je gewoon stoppen met lessen daar en een andere stal/manege zoeken!
maar het is zo jammer dat als er een naam word genoemd er meteen negatieve reacties over diegene/stal worden vermeld! Ik vind dat niet zo netjes maar dat is persoonlijk net als de negatieve reacties die mensen graag geven! Klijntjuh schreef:rapido schreef:Ik vind het niet netjes dat de desbetreffende stal hier bij naam word genoemd! Je bent volwassen en als het niet naar je zin is daar moet je gewoon stoppen met lessen daar en een andere stal/manege zoeken!
Ik heb nergens gezegd dat ik het niet naar mijn zin had, ik had alleen een vraag, en die is er deels nog.
Ik neem niet aan dat het erg is dingen te willen leren.
cissy schreef:backup, het hele topic gaat over een beginner dus vandaar...
Ik zat me net ook te bedenken dat je dat ook bedoelde !

En ik ruk en pluk niet 
Klijntjuh schreef:Sonja schreef:Beginners horen niet met sporen te rijden, niet met zweep, niet met scharenbitten en wat mij betreft uberhaupt niet eens met teugels in de handen.
Beginners horen aan de longe om eerst een fatsoenlijke onafhankelijke, evenwichtige en stabiele zit te ontwikkelen.
Helemaal mee eens!!!!
TiaraBungy schreef:Inderdaad rapido!
Okee, eerst ter verduidelijking: De mensen op Madepolder zijn goed aanspreekbaar.. Als je het ergens niet mee eens bent of iets wil vragen: Gewoon dóen!
Op welk paard reed je Klijntjuh?
Sonja schreef:Marei schreef:Ik snap niet waarom er een zweepje aan te pas moet komen met western rijden.
Die lange teugels zijn er niet voor niks,toch?Het dubbele uiteinde geeft een mooi tik(=schrik)geluid en een tikje daarmee achter het been geeft altijd een goede reactie dus er hoeft niet gemept te worden.
Ik weet niet hoe stabiel en onafhankelijk beginners bij jullie meteen al zitten, of dat die van mij nou specifiek motorisch debiel zijn ofzomaar van mij mogen ze eerst leren om alles STIL te houden voor we rare bewegingen gaan maken onder het rijden

). En dat bevalt me prima! Ben er mee begonnen toen ik ging buitenrijden en het wel makkelijk en veilig vond om iets bij me te hebben waarmee ik 'belagers' van me af kan houden in nood of een vlieg van de kont kan verwijderen, maar rijd sindsdien gewoon altijd met dat zweepje, bevalt goed.Adrienne schreef:Geef mij maar 100 keer liever sporen dan een zweep.
Ik zie het altijd met lede ogen aan hoe ruiters met een zweep hun agressie en onkunde los laten op een paard . (in mijn geval gaat het dan (helaas) altijd om dressuur ruiters want in de western zie je niet veel mensen met zweep rijden)
Mijn paardjes worden altijd erg nerveus als ze in de buurt moet komen van zo’n etter met een zweep.
Sta stil klets, loop door klets, doe niet klets, brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr de rillingen gaan dan over mijn rug! Gewoon akelig om te zien.
Sporen zijn gewoon veel eerlijker dan dan een zweep! Overmatig slaan met zo'n zweep is zooooooooo veel makkelijker dan aan sporen en wordt dus zooooooooo veel makkelijker misbruikt!
Dus zeker geen zweep in de handen van een beginner, dan liever een spoor met wiel als het nodig mocht zijn. Als het paard dan iets wat gevoelig reageerd leert zo’n ruiter direct zijn been stil te houden