[WN] Welke sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:55

Let wel als je wedstrijden wilt gaan rijden dat het in iedergeval bij de Wran niet is toegestaan te rijden met sporen zonder wielen.

Citaat:
409. Additioneel toegestane uitrusting:

sporen met wielen
chaps
hobbles (dienen aan het zadel bevestigd te zijn)
rope/riata (dienen opgerold aan het zadel bevestigd te zijn)
tapaderos (niet toegestaan bij paarden die aan Working Cowhorse deelnemen)

410. Verboden uitrusting:

hoofdstellen van (ijzer)draad, onverschillig met welke bekleding
kinriemen/kettingen smaller dan 1,3 cm en/of te strak aangesnoerd
martingaal, tie-down en slofteugel
neusbanden
dubbele beteugeling/dubbele bitten (bijv. stang&trens)
zwepen, elektroshock
sporen zonder wielen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:57

Maar zouden ze hier niet mee bedoelen dat de wieltjes van de sporen zijn gezaagd en je dus een scherp uitsteeksel overhoud Verward

Tss....dat electroshcok nou niet mag Cool

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:03

Ja flauw he SM Haha!

Maar heb ooit tijdens een clinic van Chris Knol gezien dat hij een man er op aansprak dat je met die sporen niet mag starten bij de WRAN
Soms zitten regels echt heel raar in elkaar Verdrietig

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:30

Volgens een ooit uitgevoerd onderzoek van de universiteit van utrecht laten knopsporen sneller blauwe plekken achter e.d. dan wielsporen. Overigens zijn die knopsporen gewoon te koop bij zadelmarkt voor 15 euro. Hij bood mij laatst nog een partij van 50 sets ter overname aan Lachen Volgens mij zijn die knopdingen ook gewoon bij divoza te koop, staan ook in de gids dacht ik.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:53

Als we er om te beginnen van uitgaan dat je je sporen normaal gebruikt krijg je geen blauwe plekken of wondjes. De ene ruiter kan met messcherpe hulpmiddelen rijden en ze superzacht laten zijn, een ander kan het zachtste hulpmiddel in een martelwerktuig veranderen. De oppervlakte van de sporen die ik bedoel is dusdanig dat bij normaal gebrukt deze zacht werken. Ook mer een groot, bot wielspoor kan je een paard pijn doen en verwonden, ik heb op een stal gestaan waar bepaalde paarden na het rijden afgsponst werden, niet om ze af te koelen , maar om het bloed weg te spoelen. Dat gebeurde met botte wielsporen. UIteindelijk kan je doordat het wiel zelf smal is daarmee best leuke kerfjes in je paard maken.
Uiteindelijk is het, soms jammer genoeg, aan de ruiter wat hij/ zij gebruikt en laten we de reactie van het paard ook flink laten meetellen. Mijn paard vind wielsporen een crime, knopsporen zijn geen enkel probleem. Mijn conclusie uit zijn reactie op wielen is dat hij ze scherper vind of misschien irritanter of wat dan ook. Met de knopen heeft hij dat gedrag niet. Voor mij een klare zaak , geen wielen maar knoppen.
Op een ander paard rijdt ik wel met wielsporen, soms zelf met een wat scherper wiel, maar dan heb ik het wel over een ervaren. doorgereden, goed aan de hulpen staand paard. Dus allemaal, luisteren naar je paard en je eigen gezonde verstand. Daarmee bereik je vaak meer dan met welk, goedbedoeld , advies van wie dan ook.
Dus, Buitenzorg, aan jou de keus. Je weet nu in ieder geval wat er zo al te koop is en hoe er over gedacht wordt. Succes .

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:03

om opp die sporen terug te komen ik heb van JJ van de DJ ranch sporen gekregen . ook rond niet zo'n klein wiel en zowat geheel rond, zitten wel kleine kerfjes in, volgens hem kon ik die het best nemen als mijn eerste paar omdat ze dus 1 van de zachtere zijn..

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:58

Ik heb 2 jaar geleden gewoon sporen gekocht in hippodam, voor 15 gulden inclusief bandjes. Die heb ik nog steeds, ze zitten goed, zijn nog heel en zien er nog goed uit. Het ligt er denk ik aan waar je het koopt, een vriendin van me heeft dezelfde sporen ergens anders gekocht voor 80 gulden, zonder bandjes Haha!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:13

jilleroo schreef:
om opp die sporen terug te komen ik heb van JJ van de DJ ranch sporen gekregen . ook rond niet zo'n klein wiel en zowat geheel rond, zitten wel kleine kerfjes in, volgens hem kon ik die het best nemen als mijn eerste paar omdat ze dus 1 van de zachtere zijn..

Die heb ik ook......het wieltje heeft geen prikkers ( Vork ), is gewoon rond met een klein kerfje ipv spikes. Werkt perfect en is zeer vriendelijk.....