[WN] [RT] hulpen voor de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [RT] hulpen voor de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:30

Omdat een paard snel geneigd is om schuin te gaan en dat houd je dus met je binnenbeen tegen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:31

Romkabouter schreef:
Wordt lastig als je in het midden van de arena in een bepaalde galop aan wilt springen. (in bv een horsemanship)

Hmmm, een lange kus voor rechtsom en een korte klapzoen voor links Knipoog

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:44

corine1981 schreef:
Hmmm, een lange kus voor rechtsom en een korte klapzoen voor links Knipoog

Haha!
Je kunt ze van álles leren tenslotte...

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:39

wel grappig dat dit onderwerp nu ter sprake komt aangezien ik gister (eerste westernles Haha! ) de grootste moeite had om het paard in de juiste galop te krijgen. Nu had hij volgens de intructrice hier de laatste tijd ook wel een handje van... heb ik weer Tong uitsteken .
Maargoed, de instructrice riep gister zoveel dat ik niet helemaal op een rijtje kreeg wat ik nu precies moest doen. Maar het is dus in principe: buitenbeen naar achter, binnenbeen aanleggen en evt. wat stelling naar binnen...toch? maar dan heb ik nog 1 vraagje, moet je drijven met je binnen of buitenbeen?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:13

Als iemand het weet zou ik toch nog wel graag het hoe en waarom van de preciese hulpen willen weten. Maar misschien weten we de hulpen wel maar niet precies waarom het zo moet?

ik wist zelf wel van binnenbeen eraan en buitenbeen naar achteren, maar er zijn ook paarden die dan toch in hun voorkeursgalop vallen natuurlijk.

Bij mijn eigen paard zeg ik trouwens alleen "galop". Of soms "toe maar". Of ik klik een keer met m´n tong. Maar ja, die heeft ook weinig aanmoediging nodig om aan te springen Knipoog

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:32

Romkabouter schreef:
_Sammie_ schreef:
Laat je je paard niet actief aanspringen in galop, wordt je paard vaak lang, gaat hij niet weg vanuit het achterbeen en springen ze niet altijd mooi door.

Dat snap ik, maar ik zou niet weten waarom je daarvoor je binnenbeen ook perse nodig hebt Knipoog

Als jij een hoek of volte rijdt, en je wil het binnenachterbeen actiever hebben, doe jij dat ook met je buitenbeen?

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:35

ik heb altijd geleert, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:38

elmo_browny schreef:
ik heb altijd geleert, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel.

Als je westernrijd bedoel je? Lachen

@Hannahfrouk: Ik denk niet dat dé manier er is. Iedereen leert het zijn of haar paard anders aan en heeft een andere voorbereiding om de galop op te pakken.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:41

nee, ik rijd gewoon in een manege les Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:43

elmo_browny schreef:
nee, ik rijd gewoon in een manege les Knipoog

Je zit op het rijtechnische gedeelte van het western forum. Dus vandaar dat ik het even vroeg Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:24

_Sammie_ schreef:
Als jij een hoek of volte rijdt, en je wil het binnenachterbeen actiever hebben, doe jij dat ook met je buitenbeen?

Ik wil nooit 1 specifiekbeen actiever hebben Knipoog

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:29

Miss_Montana schreef:
@Hannahfrouk: Ik denk niet dat dé manier er is. Iedereen leert het zijn of haar paard anders aan en heeft een andere voorbereiding om de galop op te pakken.

Een stukje uit een ander topic:

Western riders are quicker to offer a different way of approach to training. "Whatever works" seems to be the mantra of the Western rider.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:44

ik kom heel toevallig hier verzeild en ik zie wat dingen die me verbazen, maar ik wil graag wat leren (heb 0,0 verstand van western). Eigenlijk komen ze trouwens allemaal op dezelfde vraag neer, zie ik net.

- waarom wil je de binnenschouder blokkeren (1e bericht)? Je wil toch dat het binnenvoorbeen het verst naar voren grijpt bij het aanspringen?
- waarom de kont wat naar binnen zetten? Ik zou zelf recht willen aanspringen, en bovendien wil je die binnenschouder vrij houden.
- idem met extra binnenstelling met aanspringen.

Ik spring trouwens aan op buitenbeen, bij een verder doorgereden paard alleen even een korte 'tik' met mijn been, een jong paard bereid ik meer voor met een paar halve ophoudingen en evt juist wat buitenstelling zodat ze meer ruimte hebben in de binnenschouder.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:04

Ik heb wel meerdere galoptopics gelezen, met ongeveer dezelfde vraag, maar het antwoord op bovenstaande vragen van Lielle is me dus ook nooit duidelijk geworden. Ik zou zelf ook zeggen, je wilt dat binnenbeen naar voor hebben, ook uiteindelijk het voorbeen, dus dat moet dan toch ook naar voren kunnen springen? De achterhand naar binnen kan ik me dan meer bij voorstellen, als je de kont iets naar binnen draait komt het binnenachterbeen meer naar voren en springt het paard waarschijnlijk makkelijker in de juiste galop aan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:59

niet als je wel binnen stelling houdt, dan heeft het binnenvoorbeen weinig ruimte meer.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:18

Ik ga hier proberen de correcte hulpen duidelijk uit te leggen in het western rijden, vooral dan in het begin van de galop aanleren aan zowel paard als ruiter. Eerst en vooral verzamel je paard! Dan:

- Buitenbeen aanleggen en "been geven": met dit been drijf je het paard dus! Omdat het paard als eerste stap in de galop doet met z'n buitenachterbeen. Dat buitenachterbeen wil je dus als eerste activeren, vandaar! Het binnenbeen gebruik je wakend, zodat het paard niet naar binnenvalt.
- Binnestelling vragen: door binnenteugel iets hoger te doen en eventueel binnenbeen aan te leggen als het paard naar binnenvalt. Hij laat hierdoor zijn binnenschouder "los", die hij nodig heeft om naar voren te brengen in die galop.
- Laat die buitenteugel niet zomaar vieren, hou hier ook contact mee of het paard valt over zijn buitenschouder naar buiten.
- Kusje geven.

Uiteindelijk moet het paard aanspringen op je buitenbeen (en kusje geven), dan spreek ik over met 1 hand en losse teugel. Het einde van het verhaal dus.

En dan heb je nog allerlei verhalen over hoe je het anders kan doen als je paard niet correct aanspringt, maar hier was recent nog een topic over.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:23

even afgezien van het kusje Knipoog kan ik me hier stap voor stap in vindne (incl buitenbeen) , en is er volgens mij ook geen verschil met de dressuurmatige aanpak.
Alleen die binnenstelling waardoor de schouder 'los' komt snap ik dus echt niet. Ik vraag juist wat contrastelling (of ik houd ze iig recht) omdat je IMO op die manier juist de binnenschouder ruimte geeft. Ook bij het aanleren van een wissel zal ik eerder de ' oude' stelling bewaren tot na de wissel.

Ik weet trouwens wel zeker dat mijn ervaren dressuur/crosspaard idd aan een losse teugel kan aanspringen op alleen buitenbeen (en zonder kusje, die blijf ik geweldig vinden) , dus het eindresultaat is hetzelfde.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:42

Lielle schreef:
even afgezien van het kusje Knipoog kan ik me hier stap voor stap in vindne (incl buitenbeen) , en is er volgens mij ook geen verschil met de dressuurmatige aanpak.
Alleen die binnenstelling waardoor de schouder 'los' komt snap ik dus echt niet. Ik vraag juist wat contrastelling (of ik houd ze iig recht) omdat je IMO op die manier juist de binnenschouder ruimte geeft. Ook bij het aanleren van een wissel zal ik eerder de ' oude' stelling bewaren tot na de wissel.

Ik weet trouwens wel zeker dat mijn ervaren dressuur/crosspaard idd aan een losse teugel kan aanspringen op alleen buitenbeen (en zonder kusje, die blijf ik geweldig vinden) , dus het eindresultaat is hetzelfde.

Moeilijk uit te leggen hoor. Als je je buitenbeen aanlegt gaat het paard z'n achterhand naar binnen doen. Om te voorkomen dat hij z'n hele lijf naar binnen gooit, vraag je binnenstelling en houdt je je binnenbeen wakend aan de singel (desnoods vang je hem hiermee op, snap je?). Ze stel je hem recht, met z'n achterhand iets naar binnen.

Ook ga bij western meestal op een cirkel juist die richting uit en een cirkel rijdt je met binnenstelling. Ik zie mezelf niet eerst buitenstelling vragen om dan aan te springen en dan binnenstelling vragen, neen, ik wil dat m'n paard direct netjes vertrekt.

Als je wissels gaat oefenen begin je met buitenstelling op die cirkel te vragen, da's voor een paard moeilijker. Door dan je hulpen te veranderen, gaat hij de "makkelijkste" weg kiezen en dan wisselt hij (makkelijker gezegd dan gedaan hoor Haha! ).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:14

Bedankt voor de poging tot duidelijke uitleg. Het klinkt al een stuk logischer in ieder geval (die vraag m.b.t. de schouder had ik dus ook).

Grappige is, dat ik zelf dus met mijn ervaren oudere paard totaal geen moeite heb om in de juiste galop te komen, maarrrr, heb ook nog een jong paard en met haar gaat het toch wel een stuk lastiger.

Wie weet het antwoord op deze vraag dan: als het paard niet correct aanspringt helpt het soms wat naar binnen te hangen. Ik weet dat uit ervaring, heb zelfs eens meegemaakt dat een paard dat een bepaalde galop weigerde op die manier nog tot de juiste galop te brengen was. Maar toch klinkt het tegenstrijdig, omdat je juist op de kant hangt die naar voren in beweging moet.

Of heeft dat met het buitenachterbeen te maken?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:26

Er zijn verschillende "trucjes" om een paard alsnog correct te laten aanspringen, maar naar binnen hangen zou ik zeker niet doen (heb ik ook nog nooit gehoord). Dan geef je misschien in jouw ogen meer vrijheid aan dat buitenachterbeen, maar die binnenschouder moet ook zeker vrij zijn. Daarom dat je je binnenhand naar boven doet, jij blijft dan ook automatisch rechter zitten. Het kan wel zijn dat het paard onder jou gewicht wil blijven en zo dus correct aanspringt ... maar ik zou dat zeker niet als oplossing gebruiken.
Ik zie nu voor mij een paard dat naar binnen wegrent, met z'n hoofd naar buitengericht en met z'n benen zowat alle richtingen uit. Kortom niet echt onder controle.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:36

Naar binnen hangen maakt het alleen maar moeilijker voor een jong paard. Het paard waar jij op zat heeft waarschijnlijk bij het aanleren geleerd dat naar binnen hangen die galop betekend. Dat kun je je paard namelijk ook leren Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:39

ik zou dat ook niet snel doen.

Bolieke, thanks! Maar waarom wil je die achterhand naar binnen? Ik houd mijn paard juist recht in het aanspringen, maar mss is dat een western/dressuur verschil.

Ik heb het trouwens wel over het aanleren bij ene jong paard, dan gebruik ik graag wat contrastelling. Een ervaren paard houd ik vrijwel recht in de hals, met een heel klein beetje stelling.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:52

Bij mijn jonge paard hielp contrastelling niet. Hij heeft ook eens een periode gehad dat hij het vertikte links aan te springen. Het probleem bij hem was dat hij niet luisterde naar mijn buitenbeen. Als ik m'n buitenbeen aanlegde ging hij juist tegen die druk in! En hij duwde z'n achterhand naar buiten, probeer zo maar eens correct aan te springen!
Door extreem te oefenen op die achterhand naar binnen te zetten (met ook binnenstelling), leerde ik hem te wijken voor die druk. En dat achterbeen te activeren als ik daar "benen geef".
Nu dat probleem opgelost is, leg ik gewoon m'n achterbeen naar achter, geef daar iets druk en spring correct aan. Het is dan trouwens een normale reactie dat het paard zijn achterhand naar binnen doet, omdat je daar toch druk geeft.
Het is trouwens niet dat je overdreven binnenstelling gaat vragen hoor, gewoon een lichte buiging. Het belangrijkste is dat hij dat bit los laat en die schouders vrij wil/kan bewegen.

Op de vraag waarom je die achterhand naar binnen doet, kan ik alleen verzinnen dat het andersom zeker niet lukt Bloos Haha! !!! Knipoog
Natuurlijk leer je een westernpaard op een rechte lijn aanspringen, maar vooral nadat je je paard de hulpen op de cirkel al netjes hebt aangeleerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:53

Ik vind het belangrijk dat je vooral je heup goed houd, mee met de galopbeweging dus, en een geoefend paard springt op dat kleine gewichtsverschil (ik geef precies een 'duwtje' met de heup) perfect aan. Door de heupbeweging gaat je buitenbeen naar achter en kun je eventueel licht aantikken. In principe is dat meer dan voldoende, een jong paard hoort imo aan de longe al goed te leren aansmpringen: met balans en vertrouwen. Onder het zadel kun je dan gewoon nog even de stemhulp toevoegen in het begin.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:25

Ik zet de kont naar binnen (buitenbeen) en buitenbeen druk door voor de galop. Bij een jong paard probeer ik de schouder erbij te houden. Eventueel kun je zelfs nog iets naar buiten sturen bij een jong paard dat steeds de 'verkeerde' galop pakt.