Romkabouter schreef:troi schreef:Krijg namelijk wel eens de indruk dat een dressuur naar western omslag zorgt voor beter gedrag bij paarden.
Absoluut onzin.
De omslag dressuur naar western zorgt vaak voor ander gedrag van mensen.
Daardoor zal het paard zich ook anders gedragen.
Dit had ook zonder de overstap naar western gekund
Maar als een bepaalde discipline leid tot een bepaald type gedrag bij de ruiter (cultuur), en verandering van discipline vervolgens leid tot een verandering van het gedrag van de ruiter wat vervolgens weer leid tot verandering van het gedrag van het paard, is naar mijn mening nog steeds de discipline verandering de oorzaak. Is nou eenmaal zo dat cultuur vaak erg hardnekkig is.
Maar naar jouw mening is het dus wel zo dat een western manier van omgaan met paarden (en dat zeg ik maar even zo om aan te geven dat ik het zeker met je eens ben dan manier van omgaan los kan staan van je uiteindelijke doel, western of engels rijden) zorgt voor een beter gedrag bij paarden? Want dat leidt tot mijn volgende vraag, namelijk waar zal hem dat dan in zitten? Ligt het aan de signaalhulpen of iets anders? In beide disciplines eis je dingen van je paard en ook zeker dingen waar je paard lang niet altijd zin in heeft (om maar wat te noemen).