[WN] van dressuur na western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: van dressuur na western

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:58

Romkabouter schreef:
troi schreef:
Krijg namelijk wel eens de indruk dat een dressuur naar western omslag zorgt voor beter gedrag bij paarden.

Absoluut onzin.

De omslag dressuur naar western zorgt vaak voor ander gedrag van mensen.
Daardoor zal het paard zich ook anders gedragen.

Dit had ook zonder de overstap naar western gekund Knipoog

Maar als een bepaalde discipline leid tot een bepaald type gedrag bij de ruiter (cultuur), en verandering van discipline vervolgens leid tot een verandering van het gedrag van de ruiter wat vervolgens weer leid tot verandering van het gedrag van het paard, is naar mijn mening nog steeds de discipline verandering de oorzaak. Is nou eenmaal zo dat cultuur vaak erg hardnekkig is.

Maar naar jouw mening is het dus wel zo dat een western manier van omgaan met paarden (en dat zeg ik maar even zo om aan te geven dat ik het zeker met je eens ben dan manier van omgaan los kan staan van je uiteindelijke doel, western of engels rijden) zorgt voor een beter gedrag bij paarden? Want dat leidt tot mijn volgende vraag, namelijk waar zal hem dat dan in zitten? Ligt het aan de signaalhulpen of iets anders? In beide disciplines eis je dingen van je paard en ook zeker dingen waar je paard lang niet altijd zin in heeft (om maar wat te noemen).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:10

troi schreef:
Maar als een bepaalde discipline leid tot een bepaald type gedrag bij de ruiter (cultuur),

Het is niet de discipline die het type gedrag bepaald, het is de ruiter zelf. Als die door western anders om heeft leren gaan met zijn paard waardoor het het leuker gaat vinden en dan met diezelfde omgang dressuur gaat rijden, zal het paard het ook leuk gaan vinden.

troi schreef:
Maar naar jouw mening is het dus wel zo dat een western manier van omgaan met paarden (en dat zeg ik maar even zo om aan te geven dat ik het zeker met je eens ben dan manier van omgaan los kan staan van je uiteindelijke doel, western of engels rijden) zorgt voor een beter gedrag bij paarden?

De manier van omgaan staat idd los van je uiteindelijk doel. Hoe je die manier wilt noemen moet je zelf weten. Ik geef er geen naam aan.
Anderen geven het een naam en verdienen daar veel geld mee omdat ze het een naampje hebben gegeven. Good for them Knipoog

troi schreef:
Want dat leidt tot mijn volgende vraag, namelijk waar zal hem dat dan in zitten?

In het hoofd van de ruiter.
Als de ruiter, zoals jij het noemt "op de westernmanier" weer dressuur zou gaan rijden, zou dit ook tot een ontspannen paard gaan leiden.

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:14

Ik rij voornamelijk dressuur maar neem af en toe wat western lessen om ook eens met het paardje van mijn vriend (foto in profiel) te kunnen rijden. Momenteel enkel voor het plezier maar ook om in geval van nood het beestje wat te kunnen rijden...

In het begin lijkt het volledig anders en had ik vooral een gevoel van gebrek aan controle. maar nu het vertrouwen er is, vind ik, ondanks een aantal andere hulpen dat er veel gelijkenissen zijn. We hebben dan ook wel 't geluk om een paardje te hebben dat reining opgeleid is en erg verdraagzaam is voor beginnende ruiters. Als hij niet snapt wat ik vraag doet hij ook niks maar gaat ook niet in protest....

LadyRosaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:06

Ik ben in begin dit jaar overgestap. omdat een zwaar gekneusde knie heb gehad, kan de druk wrongen van een dressuurzadel niet weer verdragen en een springzadel was ook te veel van het goed. Kon van vrienden een western zadel lenen om wel gewoon door te trainen(niet te slim idee) heb toen een paar western lessen gehad van een duitse.
Sinds dien ben verslingd geraakt aan het western rijden.
En we gaan er nu voor samen met mijn driejarig merrie (naar onze eigentop).

Door een ongeluk heb ik het geluk van het western rijden en de lol van het training weer terug

Lyvre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:48

Ik ben overgestapt toen ik 8 was, pff dat is 10 jaar geleden.
En ik rijd nog steeds western (ik ben niet professioneel, ik kan niet zo veel ik ben gewoon een plezier rijder)
Het is in het begin wenne, maar zeker de moeite waard, dat merk je wel. Ik vind de manier waarop je met
het paard omgaat gewoon veel prettiger voor het paard en voor jou.

x.
Koe

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:59

Ik ben ook net overgestapt. In het begin vond ik het wel lastig.
Als Engelse ruiter was ik gewend om op te stappen, in te rijden, teugels vast en rijden met je kadaver! Figuren rijden, in de krul en veel meer controle.
Dat gevoel was ik in één klap kwijt.. hihi.

Ik krijg les van Paulette Zorn en die helpt me heel erg bij het 'los laten' in de breedste zin van het woord.

Ik ben nu dus ook helemaal van het dressuren af en word een heuse Cowgirl Knipoog