Hier weer een beginneling met veel vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Hier weer een beginneling met veel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:01

Ademen in galop gaat met stoten, in draf kunnen ze gewoon door ademen. Dat komt door de gang.
Ik galopeer in een rustige galop, lekker over de rug.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:41

Wij mogen hier maar 2 rondjes door het bos rijden, een kleintje en een iets grotere. Maar binnen een uurtje ben je weer terug en dat in een sukkeldrafje. Helaas is de rest van het bos verboden terrein voor paarden. Erg jammer.

En Lenneke bedankt voor je aanbod om een keer mee te rijden. Mss ooit als die van mij zover is dat hij een goede conditie heeft opgebouwd en makkelijk op de trailer gaat want dat is ook nog wel ns een probleem. Wordt aan gewerkt!!!

Nu nog een goed trainingsschema opstellen. Moet ik nog even over nadenken hoe ik de week ga indelen. Za en zon zowiezo lekker naar buiten, ma, woe en vrij in de binnenbak of longeren.

Maar ben er blij met alle info!!!!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:30

hetbommeke schreef:
Na veel gelezen te hebben over Endurance en helemaal enthousiast geworden voor deze tak van sport, zijn er toch nog een aantal vragen die onbeantwoord blijven voor mij. Ik zal maar direct losbranden:

- hebben jullie ook nog les en zo ja, waar besteden jullie dan voornamelijk tijd/aandacht aan?
- hoe vaak trainen jullie gemiddeld per week en hoe lang per keer?
- en wat doen jullie als training? dressuurmatig, longeren etc.
- trainen jullie ook in het donker? ik werk 4 dagen per week, de 5e dag ben ik thuis met de kids, waardoor ik door de weeks alleen maar 's avonds kan trainen.
- gaan jullie altijd alleen op stap? ook in het donker? ik word bij ons op stal min of meer voor gek verklaard dat ik alleen het bos in ga (overdag) of 's avonds langs de weg ga stappen.

Dat was het voorlopig even, is wel weer genoeg voor nu.

Ook mijn antwoorden nog even:
- hebben jullie ook nog les en zo ja, waar besteden jullie dan voornamelijk tijd/aandacht aan?
Geen les, maar ik heb zelf veel les gegeven dus ik probeer mijzlef kritisch te blijven benaderen. Mijn paarden doen ong 1 x in de week dressuur, voor het gymnastiseren. Elk paard werkt aan zijn eigen specifieke dingen. Voorwaards, contact, stelling en rechtlopen is daarbij altijd uitgangspunt
- hoe vaak trainen jullie gemiddeld per week en hoe lang per keer?
Wat versta je onder trainen? Als dat een rit is waar het paard fitter van moet worden dan doe ik dat 1 a 2 x per week in het wedstrijdseizoen. Als dat 'iets doen met je paard"is dan zo'n 3 a 4 x per week
- en wat doen jullie als training? dressuurmatig, longeren etc.
mijn paarden werken 3 a 4 x per week, 1x longe (chambon of pessoa), 1x dressuur (gymnastiek dus gewoon) en 1 a 2x buiten
- trainen jullie ook in het donker? ik werk 4 dagen per week, de 5e dag ben ik thuis met de kids, waardoor ik door de weeks alleen maar 's avonds kan trainen.
in de winter gaat het pitje trainen helemaal omlaag, ik werk wel, maar omdat er geen wedstrijden zijn krijgen ze het vrij rustig. Ik heb gelukkig in de winter overdag vaak wat tijd en mijn paarden lopen 24-7 buiten, dus ik train nooit in het donker
- gaan jullie altijd alleen op stap? ook in het donker? ik word bij ons op stal min of meer voor gek verklaard dat ik alleen het bos in ga (overdag) of 's avonds langs de weg ga stappen.
Ik ga vaak alleen op stap, al gaan soms mijn verzorgmeiden mee, maar de rit die ik doe moet dan ook wel bij het andere paard passen. Vaak alleen dus, soms met een van mijn andere paarden en soms ga ik bij iemand op bezoek zodat de paarden ook leren dat een rit in de trailer niet altijd een wedstrijd is.

Over het hoofd van je paard dat hij vrij hoog houdt: ik denk dat hij nog wat onzeker is en zeker wilt weten dat er nergens gevaarlijke poema's zitten in het bos.
Met goed werk in de bak (dressuur) kan je hem makkelijker leren dat hij zijn koppie omlaag moet doen. leer hem dat buiten ook.
Ik wil dat mijn paarden buiten goed hun rug gebruiken, als ze rustig zijn mogen ze dus met een vrij lange teugel lopen, als ze maar op hun eigen benen lopen, niet op de voorhand en het neusje voor de loodlijn hebben (en netjes hetzelfde tempo houden)
Dit kan je je paard allemaal rustig aan leren leren, zodrag hij zijn hoofd laat zakken en ontspand krijgt hij van jou ook meer ruimte en beloon je hem.

Heel veel succes en plezier!
Succes met

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:28

Moragh bedankt voor je uitgebreide antwoord. Inmiddels begint hij op de bekende paden al wat meer ontspannen te lopen. Alleen vanmiddag ging ik een onbekend pad in en daar stonden hele grote koeien en die waren heeeeeeeel eng Knipoog

Inmiddels ook een andere stal gevonden waar we binnenkort naartoe gaan, met veeeeel meer uitrij mogelijkheden. Helaas geen binnenbak maar we kunnen niet alles hebben nietwaar?

En ik ben nu een paar keer alleen op stap geweest, erg spannend, voor ons allebei trouwens, maar wel heerlijk om dan je eigen tempo te kunnen rijden. En de rust om ons heen, heeeeerlijk!