Mijn draver is ook een stuk ronder dan de meeste hoor, is ook wel te zien op de foto's in mijn profiel hihi!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

natural_ schreef:Bietenpulp kan ook, maar houd hier echt heel goed rekening mee dat het heeeeeeel goed word geweekt (liefst 12 uur minimaal ofzo, dacht ik hoor maar dat kun je zo vinden op internet) want het zet heel erg uit als het niet geweekt is in de maag, dus de kans op koliek is vrij groot!
Met koud water minimaal 6 tot 8 uur weken, met heet water is het na een half uur al te voeren
natural_ schreef:Haha gelijk heeft Anouar, het ziet er smerig uit!
Mijn draver is ook een stuk ronder dan de meeste hoor, is ook wel te zien op de foto's in mijn profiel hihi!

Nina_rex schreef:Helaas krijgen ook nog veel paarden eerst hun krachtvoer (dat ze dan snel naar binnen schrokken) en daarna pas het ruwvoer. Als dat andersom gebeurt scheelt dat al een hoop.

SuSEQ schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig van merk, maar nu ben ik ten minste gerust dat hun spijsvertering optimaal werkt.
Koliek e.d. zijn wel duidelijk te merken, maar bijv. een maagzweer kan jaren voor kleine problemen zorgen zonder dat je het opmerkt. De symptomen zijn vaak onopvallend en heel verschillend van aard, zoals veel gapen, weinig eetlust na inspanning, weinig eetlust in het algemeen, beetje vermageren, kribbig reageren met aansingelen of opzadelen, noem maar op. Geen van de symptomen wijst duidelijk op een maagzweer, en er is ook niet een symptoom dat er altijd is... heel lastig te detecteren dus! natural_ schreef:Wat heeft Anouar dan precies Lenneke? *nieuwschierig*

natural_ schreef:Oh gelukkig maar, wel een tijdje uit de running geweest of niet??
Lenneke_ schreef:Ik las van de week een stukje waarin stond dat topsporters veel vatbaarder zijn voor allerlei ziektes omdat ze een lagere weerstand hebben. Zou dat ook voor paarden gelden?

, af en toe een sprongetje etc.Nina_rex schreef:Lenneke_ schreef:Ik las van de week een stukje waarin stond dat topsporters veel vatbaarder zijn voor allerlei ziektes omdat ze een lagere weerstand hebben. Zou dat ook voor paarden gelden?
Ik denk dat het wel geldt voor paarden heel vaak en intensief getraind worden, zoals dressuur- en springpaarden. Bij endurancepaarden is er toch meestal een betere balans tussen training en rust, omdat er vaak maar 2-4 keer in de week getraind wordt (en dan nog niet iedere keer heel intensief).
Daarom: training kan alleen effect hebben met rust.
Niet alleen voor de spieren; de overcompensatie die je na de training verlangt om jezelf of het paard een verbetering te geven, kan alleen in parasympathische toestand plaatsvinden. In sympathische toestand heeft het lichaam er echt geen belang bij de spieren sterker te maken voor eventuele toekomstige inspanningen; als het nu niet goed reageert, komen er immers misschien geen toekomstige inspanningen meer, denkt het.![]()
Maar dus ook voor het immuunsysteem, leverwerking etc. Vraagt je (niveau van) sport van je dat je zoveel traint dat je in die gevarenzone terechtkomt, dan ben je inderdaad extra kwetsbaar. Ook mentaal!