Eten, vacht en kleding voor het bovenlijf tijdens een wedstr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natural_

Re: Eten, vacht en kleding voor het bovenlijf tijdens een wedstr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:23

Haha gelijk heeft Anouar, het ziet er smerig uit! Tong uitsteken

Mijn draver is ook een stuk ronder dan de meeste hoor, is ook wel te zien op de foto's in mijn profiel hihi!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:58

Mijn paard (arabier) is gedeeltelijk geschoren en staat zonder deken 24/7 buiten met schuilstal. Gedeeltelijk wil zeggen een groot deel van de hals en schouder. Hij zweette zich nl kapot tijdens een half uurtje werk door zijn dikke vacht. Pas als de temperaturen onder de 10 graden blijven + guur weer (harde wind en regen) krijgt hij een regendeken op.

Ruwvoer zo'n beetje onbeperkt (gras, hooi en voordroog). Aan krachtvoer krijgt hij op werkdagen 700gr muesli + granenmix aangevuld met een volledig supplement en op dagen dat hij niets doet een 400gr van hezelfde mengsel. Dit is nu in de training niet anders dan in het werdstrijdseizoen. Al is het wel zo dat hij in het wedstrijdseizoen op een wedstrijddag als ontbijt bietenpulp erbij krijgt om beter vocht vast te houden.

En kleding, tja ik ben een koukleum dus ik zorg altijd voor laagjes en goed waterdichte kleding Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:00

natural_ schreef:
Bietenpulp kan ook, maar houd hier echt heel goed rekening mee dat het heeeeeeel goed word geweekt (liefst 12 uur minimaal ofzo, dacht ik hoor maar dat kun je zo vinden op internet) want het zet heel erg uit als het niet geweekt is in de maag, dus de kans op koliek is vrij groot!

Dat is overdreven Knipoog Met koud water minimaal 6 tot 8 uur weken, met heet water is het na een half uur al te voeren Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:14

natural_ schreef:
Haha gelijk heeft Anouar, het ziet er smerig uit! Tong uitsteken

Mijn draver is ook een stuk ronder dan de meeste hoor, is ook wel te zien op de foto's in mijn profiel hihi!

nog niet zo rond als deze:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QY7PNTSY.jpg

Volare kan een enorme voorraad ruwvoer opslaan in z'n darmen Clown

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:29

Whoei, lekker buikje! Haha!

Rex krijgt een halve schep, dat is zo'n 350-400 gram, muesli per dag. Hij krijgt daar wel wat slobber bij, totaal zal het richting 1 kg gaan per dag. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:41

Anouar krijgt nu ook nog 3 kilo brok. Maar dat is omdat hij door allerlei omstandigheden heel erg mager was en niet dik te krijgen was met meer ruwvoer (hij eet ook niet veel ruwvoer, hoeveel je hem ook geeft) Ik wil dit nog even blijven geven tot hij echt hersteld is van de wedstrijd, dan ga ik het weer minderen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:58

Niet specifiek naar jou bedoeld Lenneke (jij hebt dat al allemaal geprobeerd), maar even ter aanvulling: vaak eten paarden ook gewoon minder ruwvoer als ze teveel krachtvoer eten. Dat ligt ze namelijk heel zwaar op de maag.
Helaas krijgen ook nog veel paarden eerst hun krachtvoer (dat ze dan snel naar binnen schrokken) en daarna pas het ruwvoer. Als dat andersom gebeurt scheelt dat al een hoop.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:20

Nina_rex schreef:
Helaas krijgen ook nog veel paarden eerst hun krachtvoer (dat ze dan snel naar binnen schrokken) en daarna pas het ruwvoer. Als dat andersom gebeurt scheelt dat al een hoop.

Nadat mij werd uitgelegd hoe de spijsvertering van ruw- en krachtvoer ineen zit bij een paard heb ik ook mijn voederschema omgegooid. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig van merk, maar nu ben ik ten minste gerust dat hun spijsvertering optimaal werkt.

Groeten, SuSEQ

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 07:35

Hier krijgen de paarden eerst ruwvoer en een uurtje later krachtvoer. Van de pensionstallen die ik ken één van de weinige die het zo doet.

Anouar is helaas nooit een grote eter geweest en na de leverproblemen is z'n eetlust nog minder geworden. Zelfs toen hij nog dag en nacht in het land stond en helemaal geen krachtvoer kreeg stond hij heek vaak te slapen onder de boom als ik kwam.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 12:47

Dat paardje wint idd qua buikie, hihi! Mijn paardje heeft 24/7 kans om ruwvoer te eten. Zomers op het land gras en 's winters in de bak in een speciale ton hooi en dan ligt er 's avonds op stal ook nog eens genoeg hooi tot de volgende morgen. Het zal dan ook nooit zo zijn dat hij zonder ruwvoer ergens staat.

Zijn krachtvoer is dus altijd na ruwvoer!

Wat heeft Anouar dan precies Lenneke? *nieuwschierig* Bloos

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:27

SuSEQ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig van merk, maar nu ben ik ten minste gerust dat hun spijsvertering optimaal werkt.

Het gaat altijd goed totdat het fout gaat he. Haha! Koliek e.d. zijn wel duidelijk te merken, maar bijv. een maagzweer kan jaren voor kleine problemen zorgen zonder dat je het opmerkt. De symptomen zijn vaak onopvallend en heel verschillend van aard, zoals veel gapen, weinig eetlust na inspanning, weinig eetlust in het algemeen, beetje vermageren, kribbig reageren met aansingelen of opzadelen, noem maar op. Geen van de symptomen wijst duidelijk op een maagzweer, en er is ook niet een symptoom dat er altijd is... heel lastig te detecteren dus!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:20

natural_ schreef:
Wat heeft Anouar dan precies Lenneke? *nieuwschierig* Bloos

Hij heeft leverbot gehad. Daar is hij helemaal van genezen, z'n lever werkt weer helemaal normaal. Alleen de eetlust is niet helemaal terug. Hij wil wel graag eten, maar hij heeft vooral heel veel honger in lekkere dingen Haha!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:26

Hee dat ken ik.. Honger in lekkere dingen hihi Bloos

Maar leverbot? Zegt me niks.. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 06:59

Een soort wormpje dat ze via de mond binnen krijgen (komt voor langs slootkanten en in poldergebied), dat vreet zich door de maagwand naar de lever en gaat daat lekker de lever op zitten eten. Maar gelukkig is een lever een geweldig orgaan dat zichzelf meestal weer 100% kan herstellen.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 18:38

Oh gelukkig maar, wel een tijdje uit de running geweest of niet??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:49

Lenneke, hoe kun je dat testen?

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 18:51

Zal je dat niet merken? Moet je wel net weten wat het is.. Maar neem aan dat je wel dingen merkt (verminderde eetlust, vermagering e.d.) of niet?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:59

Ik heb een paard met klachten en een chronische ontsteking, maar een DA kan niet IN je paard kijken...

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:02

Nee maar kan wel constateren neem ik aan of het dat zou kunnen zijn..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:45

Niet bij alles...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:54

natural_ schreef:
Oh gelukkig maar, wel een tijdje uit de running geweest of niet??

Nee hoor, ook met de leverbot liep hij gewoon klasse 3. Maar hij loopt nu wel stukken beter.

Leverbot is eigelijk niet aan te tonen, maar alle symptomen klopte en na behandeling waren ze allemaal verdwenen. Dat zegt voor mij genoeg. Nu krijgt hij gewoon elk jaar een anti-leverbot-wormenkuur, gewoon ontwormen doe je tenslotte ook.

Dit jaar had Anouar ergens in z'n lichaam een ontsteking. Er was niet echt iets aan hem te zien, hij wilde alleen niet dikker worden. Voor de zekerheid bloedonderzoek laten doen en daar kwam dit uit.
Volgens de DA had het geen zin om uit te zoeken waar het zat, het zou toch opgelost moeten worden met een antibioticakuur. Dus hij heeft 5 dagen elke dag een injectie antibiotica gekregen van de DA en na 2 dagen was hij alweer helemaal de oude en vlogen de kilo's er weer aan.

Ik las van de week een stukje waarin stond dat topsporters veel vatbaarder zijn voor allerlei ziektes omdat ze een lagere weerstand hebben. Zou dat ook voor paarden gelden?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:41

Lenneke_ schreef:
Ik las van de week een stukje waarin stond dat topsporters veel vatbaarder zijn voor allerlei ziektes omdat ze een lagere weerstand hebben. Zou dat ook voor paarden gelden?

Ik denk dat het wel geldt voor paarden heel vaak en intensief getraind worden, zoals dressuur- en springpaarden. Bij endurancepaarden is er toch meestal een betere balans tussen training en rust, omdat er vaak maar 2-4 keer in de week getraind wordt (en dan nog niet iedere keer heel intensief).

In rust is het parasympathische zenuwstelsel actief, dat ervoor zorgt dat alles zijn gangetjes gaat.
Algemeen geldt dat bij (grote) inspanning het sympathische zenuwstelsel wordt geactiveerd, oftewel het fight-or-flight-systeem (vechten of vluchten). Dat is een evolutionaire aanpassing, die ervoor zorgt dat een dier in staat van paraatheid komt als er gevaar dreigt. De reflexen worden sneller, de zintuigen gevoeliger, hartslag en ademhaling worden sneller en de bloedvaten wijder (allemaal om meer zuurstofrijk bloed naar de spieren te brengen), overtollig balast wordt geloosd (vooral bij vluchtdieren, daarom zie je paarden altijd poepen als ze zenuwachtig zijn).
Maar ook: de darmwerking vermindert of wordt zelfs stilgelegd, het immuunsysteem vermindert of stopt zijn werking, de lever en nieren verminderen hun werking voor het filteren van afvalstoffen uit het bloed, groei en lichamelijk herstel stoppen tijdelijk, etc. Dus alle processen die niet direct van belang zijn voor overleven op de korte termijn, worden even uitgesteld om meer energie vrij te maken voor acuut belangrijke processen.

Door sport of andere zware inspanning wordt dit systeem evengoed geactiveerd, zeker bij een vluchtdier zoals een paard. Train je (te)veel en (te) intensief, dan betekent dat dat je lichaam al die uren in de fight-or-flight modus zit, en dus dingen als vertering, groei, leverwerking en het immuunsysteem op een (te) laag pitje staan. Bovendien, als je het lichaam tussendoor te weinig rust gunt, kan het zijn dat het blijft hangen in deze toestand. Dus een constante toestand van stress en paraatheid, waarbij broodnodige lichaamsfuncties niet of nauwelijks meer uitgevoerd worden.
Bij paarden kan zich dat bijv. uiten in maagzweren. Die worden veroorzaakt door bacteriën, die normaal weinig kans krijgen. Maar bij chronische stress en dus een constant verzwakt immuunsysteem, krijgen ze wel een kans en gaan ze zich ontwikkelen. (bij paarden spelen nog veel andere factoren een rol, zoals onvoldoende ruwvoer en intensieve training waarbij het maagzuur teveel tegen de hogere delen van de maah klotst)

Daarom: training kan alleen effect hebben met rust.
Niet alleen voor de spieren; de overcompensatie die je na de training verlangt om jezelf of het paard een verbetering te geven, kan alleen in parasympathische toestand plaatsvinden. In sympathische toestand heeft het lichaam er echt geen belang bij de spieren sterker te maken voor eventuele toekomstige inspanningen; als het nu niet goed reageert, komen er immers misschien geen toekomstige inspanningen meer, denkt het. Knipoog
Maar dus ook voor het immuunsysteem, leverwerking etc. Vraagt je (niveau van) sport van je dat je zoveel traint dat je in die gevarenzone terechtkomt, dan ben je inderdaad extra kwetsbaar. Ook mentaal!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:47

2-4 keer per week trainen? bedoel je dan maar 2-4 keer per week rijden of 2-4 keer per week echt lang en in flink tempo rijden?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:19

In mijn geval (klasse 2 met mijn 25-jarige draver): inderdaad 2-4 keer per week rijden (of iets anders; voor de koets, grondwerk), verder weidegang. Lachen
Echt trainen doe ik 1-2 keer per week, meestal 1 langere rit (3-4 uur) op rustig tempo (ongeveer 10 km/u), en 1 of 2 snellere, kortere ritten (zeg maar 10-15 km aan 15-20 km/u). En ik probeer 1 keer per week in de bak te werken aan gymnastiseren Schijnheilig , af en toe een sprongetje etc.

Qua aantal trainingen is dit denk ik wel normaal/gemiddeld. Ik rij bewust niet iedere dag, ik probeer na iedere trainingsdag een dag rust in te bouwen. Vroeger reed ik wel iedere dag. Net als heel veel beginners liep ik destijds tegen een blessure aan bij mijn paard, en sindsdien besteed ik veel meer aandacht aan goed herstel tussendoor.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:05

Nina_rex schreef:
Lenneke_ schreef:

Ik denk dat het wel geldt voor paarden heel vaak en intensief getraind worden, zoals dressuur- en springpaarden. Bij endurancepaarden is er toch meestal een betere balans tussen training en rust, omdat er vaak maar 2-4 keer in de week getraind wordt (en dan nog niet iedere keer heel intensief).

Daarom: training kan alleen effect hebben met rust.
Niet alleen voor de spieren; de overcompensatie die je na de training verlangt om jezelf of het paard een verbetering te geven, kan alleen in parasympathische toestand plaatsvinden. In sympathische toestand heeft het lichaam er echt geen belang bij de spieren sterker te maken voor eventuele toekomstige inspanningen; als het nu niet goed reageert, komen er immers misschien geen toekomstige inspanningen meer, denkt het. Knipoog
Maar dus ook voor het immuunsysteem, leverwerking etc. Vraagt je (niveau van) sport van je dat je zoveel traint dat je in die gevarenzone terechtkomt, dan ben je inderdaad extra kwetsbaar. Ook mentaal!

Ik vrees dat veel endurance paarden wel overtraint worden hoor.... dus dat daar die vatbaarheid wel voor geldt (zeker de eerste jaren dat men endurance doet, later leert men (hopelijk) wel dat minder beter is...)