WOW zadel / zadel met flair en endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: WOW zadel / zadel met flair en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:46

O ik snap nu waarom er een misverstand ontstaat haha, ik wil zelf dus geen endurance gaan rijden (wedstrijdgebeuren spreekt me totaal niet aan) maar dus wel lekker lange buitnritten en daarvoor heb je natuurlijk ook een goed zadel nodig. Mij zul je niet in een outfit zien haha, maar ik snap wat je bedoelt.
Een van de problemen van een WOW zadel is dus echt de prijs. Die vind ik echt erg hoog. Ja kunt het aan blijven passen aan je paard, maar ik weet niet of ik er zelf lekker in zou zitten. Ik hou van de lange buitenritten, voornamelijk in stap, af en toe een stuk draven of galopperen. Dat zal er in het begin zeker nog niet van komen, dus zou een gewoon engelsboomzadel kunnen voldoen. (Hier zit ik zelf niet echt lekker in, 1x op een barefoot gereden en dat zat in stap iig 10 keer beter.) Maar dan denk ik weer kan het dan niet boomloos, lijkt me zo handig aan te passen, het zit fijn en ik zit er toch niet lang op (opbouwen van 0 tot 20 minuten in een jaar oid de tijd, dat dan 1 x per week), dus de wat mindere drukverdeling is niet zo´n punt lijkt me (als de ruggegraad dan ten minste wel gewoon vrij blijft, want dat vind ik wel moeten) ? Of moet je hiervoor echt een boomzadel hebben?

Ik zie door de bomen en boomlozen het bos niet meer. Zo veel opties en keuzes... Verward Ziek Opzich is dat juist goed, maar dan heb je wel iets of iemand nodig die je kan vertellen hoe je het precies aan moet pakken, en dit zou ik het liefste zelf doen. Alle kennis en ervaring zelf hebben dus. Of dat haalbaar is? Geen idee.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:02

Aha! Ik vond je paardje al niet zo'n mega endruance typje, niet dat zo-een geen endurance zou kunnen hoor!

Voor jouw doel en jouw type paard zou een Massimo Trail super kunnen zijn., da's dan wel een boomzadel.
Qua boomloos zou ik dan toch iets met wat meer structuur nemen dan een barefoot...
Voordeel van boomloos is dat je ze (meestal) kan testen en dat het zich wat vormt. Met jouw type paard kan boomloos ook vaak vrij goed.
Nadeel is gewoon dat het niet zo goed het gewicht verdeelt als een boomzadel...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:22

Ik ga eerst maar eens met de boomloze aan het testen denk ik. Bedankt in ieder geval voor jullie ervaringen / tips / adviezen!!!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:46

boomloos is heel slecht voor de drukverdeling...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 08:15

Een zadel met boom op een steeds veranderende pony heeft nog meer nadelen lijkt me.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:51

Beide dingen worden vaak als loze kreet gezegd...
Helaas is het niet zo eenvoudig... in beide gevallen niet...

Wanneer past een boomzadel bv niet meer... Aangezien heel veel paarden al starten met een matig passend zadel is de stap naar slecht passend en pijn niet zo'n grote.
Een zadel dat vanaf het begin al goed past, op een paard dat geen enorme veranderingen heeft blijft makkelijk in de marge van comfortabel zitten.
De grootste veranderingen zie ik als een paard jaren met een slecht passend zadel heeft gelopen en daarna een goed passend zadel krijgt, dan kan het opeens weer goed bewegen en zie je flinke spiergroei.

Boomloos kan voor een veel veranderend paard soms een betere optie zijn, dan wel een boomlooszadel met een goede singelophanging, en een goede bevestiging van de beugelophanging.
Liefst iets van structuur in het zadel (maar dan krijg je de discussie: "wanneer is iets een boom"?)
Ik heb met boomloze zadels ook veel problemen gezien, en ik ken ook veel mensen die weer van boomloos naar boomzadels zijn gegaan.

Ik blijf erbij dat een goed passend boomzadel beter is dan boomloos, en gelukkig zijn er steeds meer mensen die een goede zadelpasser bij hun paard halen en ook wat meer geld daaraan uit kunnen geven.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:23

Ik ben het met Esther eens, ben ook zeker geen voorstander van boomloos. Vrijwel iedereen die ik ken die het geprobeerd heeft is inmiddels weer teruggeswitcht i.v.m. drukplekken, rugproblemen etc.

Maar... in jouw geval, opbouwen van 0 tot 20 minuten in een jaar, dat dan 1 x per week, lijkt me dat nog helemaal niet zo'n rol spelen. Je zit er toch maar even op, en het lange lichtrijden/verlichte zit wat je tijdens endurance hebt (en wat vaak het grootste probleem is met boomloos) doe je nog niet.
Ons jonge paard hebben we de eerste keren met barebackpad gereden, zelfs dat is geen probleem (ook wel fijn, zoveel contact).

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 09:51

Ik heb al wel een bare back pad (een goeie ook nog, een van voest, de wollen variant). Ik had al bedacht dat het misschien wel handig was om daaronder een pad te gaan leggen met inlages (die ook onder de barefoots moeten). Want het nadeel van een bare back pad vind ik dat er druk op de ruggegraad komt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:48

Wat ik verder nog kan bedenken is een wat aanpasbaar zadel zoals een ROC. Is dat aan te raden?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:54

Zeker aan te raden. Ja Maar nog niet direct persé nodig dus, in mijn ogen. Lachen

Die druk op de ruggegraat valt best mee hoor, ik neem tenminste aan dat je geen stijgbeugels aan je barebackpad hebt? Dan is het te vergelijken met zonder zadel rijden (oké, net ietsje zachter Haha! ). Ik rij op mijn oudere paard ook regelmatig zonder zadel, maximaal een uur dan wel. Daar krijgen ze echt niet meteen rugklachten van. Knipoog

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:58