Een van de problemen van een WOW zadel is dus echt de prijs. Die vind ik echt erg hoog. Ja kunt het aan blijven passen aan je paard, maar ik weet niet of ik er zelf lekker in zou zitten. Ik hou van de lange buitenritten, voornamelijk in stap, af en toe een stuk draven of galopperen. Dat zal er in het begin zeker nog niet van komen, dus zou een gewoon engelsboomzadel kunnen voldoen. (Hier zit ik zelf niet echt lekker in, 1x op een barefoot gereden en dat zat in stap iig 10 keer beter.) Maar dan denk ik weer kan het dan niet boomloos, lijkt me zo handig aan te passen, het zit fijn en ik zit er toch niet lang op (opbouwen van 0 tot 20 minuten in een jaar oid de tijd, dat dan 1 x per week), dus de wat mindere drukverdeling is niet zo´n punt lijkt me (als de ruggegraad dan ten minste wel gewoon vrij blijft, want dat vind ik wel moeten) ? Of moet je hiervoor echt een boomzadel hebben?
Ik zie door de bomen en boomlozen het bos niet meer. Zo veel opties en keuzes...
Opzich is dat juist goed, maar dan heb je wel iets of iemand nodig die je kan vertellen hoe je het precies aan moet pakken, en dit zou ik het liefste zelf doen. Alle kennis en ervaring zelf hebben dus. Of dat haalbaar is? Geen idee.
Maar nog niet direct persé nodig dus, in mijn ogen. 
). Ik rij op mijn oudere paard ook regelmatig zonder zadel, maximaal een uur dan wel. Daar krijgen ze echt niet meteen rugklachten van.