Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anneliesdj schreef:De mijne is juist met springen zo maar dat komt omdat ze gewoon wil GÁÁN! Met dressuur is mijne wel rustig, als er tenminste geen hindernissen in de buurt staat of als ze weet dat we op sgw terrein zijn. (op sgw scoor ik gemiddeld 10-15 punten lager dan normaal met dressuur, ze 'ruikt' dat ze daarna mag crossen)
(pik 't even Lielle)
.
anneliesdj schreef:Heeft niets met ruiken te maken hoor,
Kylyco schreef:anneliesdj schreef:Heeft niets met ruiken te maken hoor,
Nee tuurlijk niet. Daarom staat het toch ook tussen aanhalingstekens
LaFunkyJazz schreef:@ Lielle, We zijn al heel hard aan het werk om haar in de dressuur en springen goed te krijgen. Of laat ik zeggen, mezelf goed te krijgen. Zij is erg sensibel, en hoe mijn instructrice het zo goed kan zeggen. Ik niet, haha.
Dus zijn we hard bezig om mijn houding goed te krijgen en mijn hulpen gedoseerd, als ik goed rij, loopt zij de sterren van de hemel. Daar werk ik dus hard aan.
anneliesdj schreef:Ben het helemaal met je eens.
En tegelijk geeft het ook een beetje aan waar het voordeel van een sensibel paard licht; ze werken echt mee, zijn slim, snel en hebben veel lef.
Bij de 'slome' en flegmatieke paarden ontbreken vaak meerdere van die eigenschappen, soms zelfs alle.
) zijn dankzij bovenstaand omschreven paard daardoor ook VOORZICHTIG. Dat is mijn eis bij een paard die de cross moet lopen.

. Mijn paardensportvereniging organiseert ook een paar proefcrossen waarna je je kunt inschrijven voor een volledig cursus, vandaar!
anneliesdj schreef:Ik noem dat geen voorzichtigheid, ik noem dat altijd funcitoneel springen wat de mijne doet
Ze is te lui om te zorgen dat ze ook maar 5cm over houd maar ze weet donders goed dat de cross hindernissen niet meegeven. Ze springt dus erg functioneel; ze houd 1cm over of springt zo dat ze met haar benen er perfekt overheen glijd, soms krijg ik achteraf commentaar; bij die en die hindernis leek het net of ze er vol tegenaan klapte! Nee hoor, ze 'voelt' de hindernis
, een paard dat te voorzichtig wordt gaat onzeker springen. Een paard in de cross blijft echt wel van een hindernis af, ze merken het gauw genoeg na een tikkie op de sprong. Bovendien een paard zit in een bepaalde 'flow' in de cross en moet de hindernis in een galopsprong nemen(lees: vloeiend of eroverheen glijden) en als een paard hier te veel poespas bij gaat gebruiken, gaat hij twijfelen of deinst er voor terug.
Raimaer is echt sensibel en heet, en die is erg zuinig op zichzelf. Die zal dus eerder die halve meter pakken dan maar net er overheen scheren, en eerlijk gezegd vind ik dat wel zo'n veilig gevoel. Ze moeten er alleen niet paniekerig van worden als ze eens een fout maken, dan heb je wel een probleem. Maar liever een die te voorzichtig is, dan een die zijn poten laat hangen.