[SGW] SGW rijden met sensibel, heet paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Candace

Re: SGW rijden met sensibel, heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:54

Niets mis met een heet en sensibel paard hoor. Je kan er rustig mee starten, als je het beestje maa ronder controle hebt gaat er weinig verkeerd! Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:10

Ik denk dat juist die paarden het meest geschikt zijn voor de cross.
Ik heb hier ook een super hete en sensibele donder, in het parcours stuiterd ze de ring door omdat ze zo graag wil, met rijden moet ik heel voorzichtig zijn want elke mm teugel of beenhulp kan een mm teveel zijn.
Maar het is echt een super goede voor de cross, in het starthok flipt ze bijna omdat ze zo graag wil gaan en ik heb nooit problemen met de tijd Haha!
Het is wel zo dat ik haar nooit helemaal durf te laten gaan, ik zit de hele cross tegen te houden omdat ik anders bang ben dat er ongelukken gebeuren maar ze springt echt alles en altijd.
Ik was in de B zelfs eens eerste van de 60 en dan is ze ook nog een E pony tegen al die grote paarden.

Maar goed, ze is voor de duvel niet bang en heeft een heel groot hart, heel sensibel maar ook vergevingsgezind als ik eens een fout maak en dat is ook erg belangrijk.

Grootste must bij sgw is dat je paard niet bang is, dan bedoel ik voornamelijk dingen die ze tussen de hindernissen kan tegenkomen, papiertjes, honden ed.
Als ze in die zin betrouwbaar is zou ik het gewoon eens proberen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 16:12

Jou paard klinkt precies als de mijne. Alleen niet zo vergevingsgezind als ik een fout maak. Daar moet ik dus gewoon op oefenen.

Afgelopen dinsdag op oefenparcours (gewoon springen) geweest, en ze was super heet, maar in het parcours super te sturen en sprong alles (was 2e keer springen op vreemd terrein)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:20

Hoez is ze niet vergevingsgezind als je een fout maakt? Hoe reageert ze daar op?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 16:52

Wiebelig, schieterig, niet dat ze gaat rennen, of helemaal gek wordt. Maar met springen is dat eigenlijk bijna niet zo. Met dressuur wel

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:55

De mijne is juist met springen zo maar dat komt omdat ze gewoon wil GÁÁN! Met dressuur is mijne wel rustig, als er tenminste geen hindernissen in de buurt staat of als ze weet dat we op sgw terrein zijn. (op sgw scoor ik gemiddeld 10-15 punten lager dan normaal met dressuur, ze 'ruikt' dat ze daarna mag crossen)

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:05

anneliesdj schreef:
De mijne is juist met springen zo maar dat komt omdat ze gewoon wil GÁÁN! Met dressuur is mijne wel rustig, als er tenminste geen hindernissen in de buurt staat of als ze weet dat we op sgw terrein zijn. (op sgw scoor ik gemiddeld 10-15 punten lager dan normaal met dressuur, ze 'ruikt' dat ze daarna mag crossen)

Hahaha dat lijkt die van mij ook door te hebben(jammer genoe). Misschien toch een sterkere deo volgende keer op zodat ze het niet 'ruikt'. Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:14

Heeft niets met ruiken te maken hoor, ze is altijd meer gestressed in het parcour en op een of andere stomme reden wordt ze rustig zodra ik de finish over ga, in de cross is dat ook zo.
En dan zou je denken dat het aan mij ligt, dacht ik ook, maar ik heb verschillende keren heel bewust gereden, expres ontspannen ed. Ook geprobeerd met oefenparcours ed maar werkt allemaal niet. Bij oefenparcours is ze ook gestressed terwijl ik dan juist veel rustiger ben, op een of andere manier heeft ze het dus blijkbaar toch door wanneer het menens is en wanneer niet.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:27

HOE HETER HOE BETER Go jij! Go jij! OK dan! Haha!
Graaaaaag zelfs een heet paard, dan een slome sukkel Bloos (pik 't even Lielle)
beeld past ook zeker bij die van mij! Zo gek als een deur en onzettend slim!!
Erg zelfstandig en eigengereid, denkt graag mee en lost zelf dingen op, als het ware. Erg leergierig en alles willen zien. De een schrikt van een donkere ruimte, Wolin loopt er met alle liefde zo in. Sherlock Holmes Cool .
Dus nogmaals: lekker crossen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 00:30

Dat herken ik ook idd, de mijn red zich ook altijd en heeft totaal geen last van bos-in bos-uit situatie's, gek idd en slim, pff, beetje te slim soms Haha!

Als ik terugdenk aan mijn eerste paard, zo'n flegmatieke trage, leuk voor een beginner maar ik denk dat ik die de finish over zou moeten schoppen, dan liever een die je tegen moet houden, die weigeren tenminste ook niet zomaar.

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:01

anneliesdj schreef:
Heeft niets met ruiken te maken hoor,

Nee tuurlijk niet. Daarom staat het toch ook tussen aanhalingstekens Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:20

Kylyco schreef:
anneliesdj schreef:
Heeft niets met ruiken te maken hoor,

Nee tuurlijk niet. Daarom staat het toch ook tussen aanhalingstekens Clown

Ik snapte het wel, wat ik bedoel is dus dat ze het niet ruikt, voelt, hoort of ziet maar toch weet die draak het. Ik gok dat ze gewoon kan lezen Clown

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:44

ik ga volgend jaar ook crossen met een ietswat sensibel en heet paard. In het parcours ziet zij echter niks. Niet kijkerig enz. In het bos ziet ze nog wel alles. Ik moet haar echt bij mij houden en dat zal erg wennen worden. Mijn vorige paard liep nl niet zo hard en in 1 tempo. Deze trekt echt op de sprongen aan en is super voorzichtig. na 1x een hoge afsprong voorzichtig te hebben gedaan springt ze zo de keer erop met veel bravoure naar beneden. Die van mij haat het echt om het hout aan te raken dus ben benieuwd wat voor wappers dat worden in de cross.
Ik ga toch liever met een wat heet paard crossen die controleerbaar is en bravoure heeft.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:13

LaFunkyJazz schreef:
@ Lielle, We zijn al heel hard aan het werk om haar in de dressuur en springen goed te krijgen. Of laat ik zeggen, mezelf goed te krijgen. Zij is erg sensibel, en hoe mijn instructrice het zo goed kan zeggen. Ik niet, haha.
Dus zijn we hard bezig om mijn houding goed te krijgen en mijn hulpen gedoseerd, als ik goed rij, loopt zij de sterren van de hemel. Daar werk ik dus hard aan.

Wat je zegt, dat klopt wel. Als je paard snel is, niet alleen lichamelijk, maar ook in zijn kop, dan moet jij dat ook zijn. Anders hou je je paard niet bij. Je moet vooruit kunnen denken, lichamelijk ook snel kunnen reageren en hierin toch je rust bewaren (o zo belangrijk bij een sensibel paard).
Sensibele paarden zijn ideaal voor de cross, laat ze maar mee denken!
Jij moet echter wél de stabiele factor zijn, hete paarden kunnen te heet worden in de kop, als jij degene bent die de rust bewaard en het overzicht houdt voor jullie twee, blijft je paard koel in de kop. Het is dus ook van belang dat je een rustig rijdende ruiter bent, de ruiter die constant rijdt. Niet alleen om te voorkomen dat het paard oververhit wordt daar bovenin, maar ook om het vertrouwen erin te houden en de rust te bewaren, als er een situatie voordoet waarin een sensibel paard van zijn stuk gebracht zou kunnen worden.
Naar mate een paard meer ervaring krijgt, hoe minder gevoelig, of beter hoe minder schrik ze krijgen. Dus het is vooral zaak, om kilometers te maken met die hete beestjes, laat ze maar afkoelen in de kop en ervaring op doen.
Het sensibele blijft, maar ze raken niet meer zo snel van de kook in bepaalde situaties. Kwestie van (zelf)vertrouwen voor die beestjes.
Een paard met bravoure kan overmoedig worden en een knak in het vertrouwen kan ontstaan als ze in een situatie komen, waarin de ruiter niet de begeleider is geweest en het paard niet heeft kunnen ondersteunen.
Hier moet je gewoon voor waken. Vaak zijn het jonge en onervaren paarden die dat bravoure beschikken.
Liever een grote mond van een paard, en dat je hem een beetje moet afremmen, dan een paard dat je moet overtuigen, die hebben het hart en het lef niet, naar mijn mening.

Het is dus gewoon kilometers maken en een team gaan vormen, elkaar aanvullen waar nodig. Daarbij is het belangrijk dat je traint, in alle vertrouwen een paard laten kennis maken met dat onbekende.
Zeker jonge paarden, vind ik, mag je niet in het diepe gooien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:38

Ben het helemaal met je eens.

En tegelijk geeft het ook een beetje aan waar het voordeel van een sensibel paard licht; ze werken echt mee, zijn slim, snel en hebben veel lef.
Bij de 'slome' en flegmatieke paarden ontbreken vaak meerdere van die eigenschappen, soms zelfs alle.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:03

anneliesdj schreef:
Ben het helemaal met je eens.

En tegelijk geeft het ook een beetje aan waar het voordeel van een sensibel paard licht; ze werken echt mee, zijn slim, snel en hebben veel lef.
Bij de 'slome' en flegmatieke paarden ontbreken vaak meerdere van die eigenschappen, soms zelfs alle.

De meesten (er zijn uitzonderingen Tong uitsteken ) zijn dankzij bovenstaand omschreven paard daardoor ook VOORZICHTIG. Dat is mijn eis bij een paard die de cross moet lopen.
Ik moet het nog meemaken hoe die van mij wordt en het gaat doen. Ik moet zelfs meemaken dat ik hem zelf ga uitbrengen in de springsport want ben zelf dressuuramazone. Toch vind ik het machtig mooi om springparcoursen te zien en te kijken! En mijn paard is als het goed is ook een springertje Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:37

Ik noem dat geen voorzichtigheid, ik noem dat altijd funcitoneel springen wat de mijne doet Haha!
Ze is te lui om te zorgen dat ze ook maar 5cm over houd maar ze weet donders goed dat de cross hindernissen niet meegeven. Ze springt dus erg functioneel; ze houd 1cm over of springt zo dat ze met haar benen er perfekt overheen glijd, soms krijg ik achteraf commentaar; bij die en die hindernis leek het net of ze er vol tegenaan klapte! Nee hoor, ze 'voelt' de hindernis Haha!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:40

Waar ga je eigenlijk de cross training volgen?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 16:25

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:40

Oke, ik dacht misschien bij jou in de buurt en toen dacht ik dat kunnen wij beter Haha! . Mijn paardensportvereniging organiseert ook een paar proefcrossen waarna je je kunt inschrijven voor een volledig cursus, vandaar! Haha!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:03

anneliesdj schreef:
Ik noem dat geen voorzichtigheid, ik noem dat altijd funcitoneel springen wat de mijne doet Haha!
Ze is te lui om te zorgen dat ze ook maar 5cm over houd maar ze weet donders goed dat de cross hindernissen niet meegeven. Ze springt dus erg functioneel; ze houd 1cm over of springt zo dat ze met haar benen er perfekt overheen glijd, soms krijg ik achteraf commentaar; bij die en die hindernis leek het net of ze er vol tegenaan klapte! Nee hoor, ze 'voelt' de hindernis Haha!

Ik heb ook liever een paard dat functioneel springt Ja , een paard dat te voorzichtig wordt gaat onzeker springen. Een paard in de cross blijft echt wel van een hindernis af, ze merken het gauw genoeg na een tikkie op de sprong. Bovendien een paard zit in een bepaalde 'flow' in de cross en moet de hindernis in een galopsprong nemen(lees: vloeiend of eroverheen glijden) en als een paard hier te veel poespas bij gaat gebruiken, gaat hij twijfelen of deinst er voor terug.
Een paard moet ook een functionele galop hebben en niet teveel stuiteren of te veel 'omhoog' springen met galop, hij moet dicht bij de grond zijn en makkelijk kunnen verruimen en kleiner worden in de galop. Kost allereerst veel te veel energie, want het is loze energie. Daarnaast kost het je tijd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:06

Precies.
Een halve meter overhouden doen ze maar bij 'gewoon' springen, in de cross is dat totaal niet praktisch.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:25

Nope Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:27

zo simpel ligt dat niet Knipoog Raimaer is echt sensibel en heet, en die is erg zuinig op zichzelf. Die zal dus eerder die halve meter pakken dan maar net er overheen scheren, en eerlijk gezegd vind ik dat wel zo'n veilig gevoel. Ze moeten er alleen niet paniekerig van worden als ze eens een fout maken, dan heb je wel een probleem. Maar liever een die te voorzichtig is, dan een die zijn poten laat hangen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:51

Als je paard enigzins ervaren is met sgw dan weten ze wel dat ze de benen niet kunnen laten hangen.
De mijne is in het gewone parcours nog weleens slordig, zeker als ze heet wordt en heeft dan balken omdat ze gewoon min of meer te lui is om beter op te letten.
In de cross wordt ze ook heel heet maar geloof maar dat ze dan d'r benen niet laat hangen, ze gaat er altijd netaan overheen. Tuurlijk als ik eens gek uitkom hoor ik weleens een tik maar ze weet dat ze niet meegeven en red zich altijd perfekt.
Enige hindernis waar ze wel meer omhoog springt is de water-insprong maar water vind ze nog steeds een beetje eng om zo in te springen.

Maar een paard wat lekker in tempo blijft en vlak over de hindernis scheert is echt wel praktischer hoor, sommige paarden kijken zo erg naar de hindernis, remmen dan helemaal af en springen met een halve meter ruimte, dat kost je flink tijd en moet je er allemaal maar weer uit zien te rijden.
Wbt veilig gevoel is het maar net wat je gewend bent denk ik, ik voel me echt niet onveilig op mijn paard want ze is hartstikke slim en weet best dat ze op moet letten.