[SGW] Scheren tijdens het SGW seizoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apocalatch

Re: Scheren tijdens het SGW seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:32

Mijn paard wordt waarschijnlijk voor Princenhage geschoren. Wel in dekenmotief, omdat ie veel buiten staat en omdat we ook altijd buiten rijden. Daarnaast wil m'n vader ook nog iedere week met mijn paard naar het strand en dan is helemaal kaal wel een beetje koud...
Het ziet er niet uit, maarja.
Vorig jaar in Chaam werden wij tijden de cross al omgeroepen als 'het paard met het mooie motiefje' Clown

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:32

Ik scheer mijn paard deze week nog met het oog op de komende training (en cross) en de weersverwachting.
Hij begint nu al een beetje te kreunen bij de dressuur dus een cross kan nooit grappig zijn zo.
Ik doe het bewust vroeg zodat hij nog iets haar terug krijgt in de loop van de maand. Dan heb ik een kaler paard maar wel één die gewoon met een simpele deken de wei in kan de rest van de winter (dat is tenminste de theorie).
Ik scheer hem dan ook maar meteen helemaal. Voor beschadigingen op de benen ben ik niet zo bang. Voor normale kleine foutjes zitten de beschermers erom. Voor grotere lompigheden kan ik hem ook niet met zijn wintervacht beschermen. In de zomer redden ze zich toch ook prima met een dun vachtje?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:22

Tal is al 3 weken geleden geschoren, helemaal. Vind ik mooier Bloos Ze loopt toch verder niet zoveel buiten dus wel of geen wollige pootjes eronder zullen dr niet gaan redden denk ik. Kan alleen binnenkort wel weer aan de slag helaas, dat is wel een nadeel.

Neem aan dat je de eventingcreme niet ipv beschermers ging gebruiken, toch?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:02

Ik scheer mijn paarden niet, begin gewoon op tijd met dekens en licht op stal. Mijn crosspaard krijgt zowiezo niet veel haar. In jouw geval zou ik wel scheren, crossen met een bontjas is niet heel fijn.. Ik denk wel dat ik ivm met bv in de wei lopen wel de benen ongeschoren zou laten...

Overigens gebruik ik wel eventcream en dan ook over de beenbescherming (zelfs tot aan de kroonrand aan toe). Imo kun je langs een B of L hindernis net zo hard schaven als langs een M sprong...

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 07:51

Dank voor alle tips Lachen heb ik in ieder geval veel aan.

Ik heb besloten de vrijdag voor Barchem haar te gaan scheren.
Persoonlijk vind ik het een rot karwei en wil het dan ook zo lang mogelijk uitstellen.

Gister na de dressuurles haar een half uur droog proberen te stappen, maar helaas werd ze niet droog. Dat is wel zorgelijk als het 's nachts licht vriest.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:30

heleenxx schreef:
Ik heb mijn paard nu nog niet geschoren. Zondag moet hij dus met een beginnende wintervacht mee naar Texel.
Ik scheer hem over een paar weken pas, als hij goed in zijn wintervacht zit. Vorig jaar was ik net te vroeg, en moest ik hem na een paar weken opnieuw scheren.
Zijn benen en zijn hoofd laat ik er trouwens altijd aan zitten. Hij gaat het hele jaar door overdag in de wei, weer of geen weer. De rest van zijn lijf kan ik met dekens tegen de kou beschermen, zijn benen niet.
Ik knip wel de lange haren weg, maar scheer zijn benen dus niet. Staat niet lelijk hoor, vind ik.

Ben het hier wel mee eens.
Ik scheer dan mijn eigen paard niet, maar bij Sally hebben we ook nog de benen er in gelaten omdat ze nog op het land mocht lopen en het in deze periode wel een stukkie natter is. Vind het ook niet lelijk staan ofso. Paardenbenen zonder vacht zijn wel een stuk vatbaarder voor eventuele schaafplekken (bijvoorbeeld door je crossbescherming).

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:19

Merel wordt aankomende woensdag geschoren. Ik had haar liever in haar eigen vachtje gehouden, maar vrees dat het niet gaat lukken. Ik krijg haar gewoon heel slecht droog. Ik rijd aankomende zondag mijn laatste SGW voor dit seizoen en ben als de dood dat ik haar niet goed droog krijg en ze misschien een koutje vat op de trailer. Toch maar scheren dus...
Overigens scheer ik haar helemaal. Ze staat alleen overdag in de molen en in de paddock een paar uurtjes. Vind helemaal veel mooier staan en ze hoeft niet op het land te lopen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:24

Ik hoop mijn paard komend weekend te scheren, wacht nog even op mijn "stille" scheerapparaat. Bij mijn paard kijk ik wel hoever ik kom, zal er op neerkomen dat ik dus wel benen en hoofd in het haar laat zitten.

Alleen een hoofd met pluizenbolhaar vind ik lelijker dan hoofd en benen in een pluizenbolvachtje en mijn paard loopt ook nog iedere dag buiten.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:01

Ik heb mijn paard vandaag geschoren. Ik ben bang dat ik weer net wat te vroeg ben, maar met deze warmte kreeg ik hem niet droog na het rijden.
Het was mooi weer om te scheren vandaag, windstil en in het zonnetje. Lekker, hoef je niet met dekens te prutsen tijdens het scheren.
Hij staat weer mooi kaal, zwart te glimmen nu. Pling

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:32

oeiiiiiiiiiiiii mijn zwartje is ook geschoren,.. Clown
ik schrok me eerst rot,.. hij was echt heel lelijk dof muisgrijs Sigaar . Eerder was ie altijd wel mooi,..
Heb hem gelijk maar gewassen en gelukkig!!!!!
Dat zag er gelijk 10x beter uit, glans was terug en werd mooi donker. en niet grijs hahahaah.
Was denk ik een bult huidsmeer/huidvet,..
Nieuwe deken op en klaaaaaaar Lachen

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:28

Mijn paard blijft best lang met een mooi korte vacht. En dan ineens van de ene op de andere dag poef......een wintervacht Knipoog . Dus ik wacht die ene nacht even af tot ze poef... zegt en dan gaat het scheerapparaat erover. En of dat nu voor het eind van het cross seizoen zal zijn of niet maakt mij niet zoveel uit.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:00

Kylyco, mij maakt het ook nooit uit wanneer het is, probeer het wel wat te rekken aangezien mijn paard niet de makkelijkste is.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:14

Gelukkig hoef ik ook nog niet te scheren... Zetje zit heel mooi in het haar, Zoë niet. Die kan je alleen niet scheren vrees ik.

Ik cross nu nog niet, maar volgend voor jaar wel. Als het nodig is scheer ik, anders niet. K scheer ze trouwens altijd helemaal. Benen niet scheren vind ik gewoon niet mooi... Deken extra erop en dan maar wat koudere benen Clown

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:54

Mijn paard is zojuist geschoren in dekenmodel.
Hij gedroeg zich keurig, dus we kunnen er weer tegenaan in princenhage Lachen

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:14

De mijne is ook geschoren vandaag. Helemaal. Ziet er super uit. Toch zou ik liever niet scheren, maar helemaal is toch wel erg mooi. Ze glimt tegen je op.