Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
joelledsr schreef:Zo ver ik weet kopen de sheiks paarden in Europa gewoon om er mee te rijden. ...
Het weg kopen van de concurrentie lijkt me niet helemaal ter sprake, want hoe vaak starten wij Europeanen nou tegen die sjeiks, als het al gebeurd is het op uitnodiging en op kosten van en soms zelfs nog op de paarden van de sjeiks.
), die zie je echt niet meer terug.
Daarom hebben ze ook hele traininsstallen hier en daar, met eigen paarden en eigen trainers.
Maar de echte toppers die vlak na een kampioenschap gekocht worden, die heb ik volgens mij nog nooit weer teruggezien in de sport.
, geen paardenhoofd in bed hoor, maar een bedrag waar je hier een klein huisje voor kan kopen, en dat je dus eigenlijk als amateur bijna niet kan weigeren), nog voor de paarden naar huis gaan.
bella24 schreef:Dat is veel logischer dan het paard in de wei zetten, lijkt mij
Maar ik ging er een beetje van uit dat onze Europese toppers toch onder de schaarse top van endurancepaarden wereldwijd vielen? Dus dat je wel dom zou zijn om dat talentvolle materiaal niet te gebruiken? Of komen ze daar om in de talentvolle paarden ofzo? wennie schreef:Ik ben nog steeds erg beieuwd naar het antwoord op de vraag:
Zijn er bloedlijnen die goede endurance-paarden voor kunnen brengen/ bloedlijnen die veel gebruikt worden in de endurance.
TS weet het blijkbaar, maar daar horen we niets meer van.
Joelledsr met welke bloedlijnen fokken jullie veel? Russisch meen ik (menes)?
wennie schreef:Leuk om zo'n lijst te zien, dank je wel
Lenneke_ schreef:Ik heb ze gezien op de wedstrijd in Oostenrijk en heb echt m'n ogen uitgekeken waar ze allemaal mee aan kwamen (dan bedoel ik niet de paarden), er werd een heus restaurant naast de vetgate neergezet en er stonden busjes met chauffeurs klaar...
, op de vetgate van de WEG Aken (in Vaals) stond een soort catering"huis" van 2 verdiepingen, incl. catering, flatscreens aan de muren, palmbomen en noem maar op.
) in gloednieuwe Porsche Cayennes, compleet met een professionele cameraploeg...

Nina_rex schreef:En zoals ik al zei worden sommige paarden wel degelijk gekocht om te rijden, bijv. Amunican van Bertho doet het nu prima daar.Maar de echte toppers die vlak na een kampioenschap gekocht worden, die heb ik volgens mij nog nooit weer teruggezien in de sport.

: effe gecheckt, Epson is inderdaad recentelijk verkocht (en gekocht om mee te rijden dus
).
De huidige eigenaar heeft er ook in België al een wedstrijd mee gereden. wennie schreef:Nee, t was een artikel over een wat oudere man. Hij heeft zijn paard toen puur voor t geld verkocht. Ik zal eens gaan zoeken in d stapel bitten.
En ik denk idd dat de sjeiks de paarden weg kopen om concurentie te elimineren.
Ik ben nog steeds wel benieuwd naar het topic met het antwoord op de vraag
Nina_rex schreef:Dat er nog BEL in zijn FEI-nummer staat geeft volgens mij ook aan dat hij nog de Belgische "nationaliteit" heeft en dus niet verkocht is.
Less schreef:Een beetje verlaat maar hier komt het dan![]()
Als je op zoek bent naar en volledig goedgekeurd paard zoals ik vroeg uit een goed gefokte lijn dan betaal je al gauw tussen de 6.000 en de 8.000 euro. Dan mag je volgens de meeste fokkers die deze paarden te koop aanbieden en de prijzen vragen wel verwachten dat er een toekomstdroom in vervulling gaat... (in realiteit is de vraag altijd maar).
Toch lees ik op internet nog wel eens advertenties van particulieren die een arabische volbloed aanbieden voor ongeveer 2.500,00. Maar dan zijn ze dus onbeleerd en ongekeurd.
Het verschil zit er m.n. in dat de volledig goedgekeurde paarden behoorlijk in prijs omhoog schieten, iets wat je natuurlijk binnen andere disciplines ook ziet.
Hij hieft niet "minder goedgekeurd" te zijn alleen omdat hij minder kost. Want je koopt een paard voor een bepaald doel, en bovendien kunnen de medische kosten later nog veel hoger oplopen dan die kostprijs. Moragh schreef:Is zo, maar als hij niet goedgekeurd is koop ik hem niet... (dus meer een voorwaarde dan prijsbepaling)