Aanschaf kosten endurance paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wennie

Re: Aanschaf kosten endurance paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:08

Ik ben nog steeds erg beieuwd naar het antwoord op de vraag:
Zijn er bloedlijnen die goede endurance-paarden voor kunnen brengen/ bloedlijnen die veel gebruikt worden in de endurance.

TS weet het blijkbaar, maar daar horen we niets meer van.
Joelledsr met welke bloedlijnen fokken jullie veel? Russisch meen ik (menes)?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:16

joelledsr schreef:
Zo ver ik weet kopen de sheiks paarden in Europa gewoon om er mee te rijden. ...
Het weg kopen van de concurrentie lijkt me niet helemaal ter sprake, want hoe vaak starten wij Europeanen nou tegen die sjeiks, als het al gebeurd is het op uitnodiging en op kosten van en soms zelfs nog op de paarden van de sjeiks.

Dat spreekt toch tegen de meeste feiten hoor, als je nu even naar dat paard kijkt dat Kristel reed, of een Tinnie (wat moeten ze in godsnaam met een kleine pony zonder papieren Haha! ), die zie je echt niet meer terug.
En bijna iedere keer dat er in Europa of ergens anders buiten de "woestijn" een grote wedstrijd is zijn er ook sjeiks van de partij, en willen ze maar wat graag winnen! Knipoog Daarom hebben ze ook hele traininsstallen hier en daar, met eigen paarden en eigen trainers.

Het wegkopen van goede paarden van anderen is een strategie, dat die anderen (zoals de Fransen) daar goede zaken mee doen is natuurlijk prima, dat geld komt weer terug in de sport meestal. Dus op zich niet veel op tegen (hoewel het vaak wel jammer is dat die goede paarden dan verloren gaan voor het thuisland).
En zoals ik al zei worden sommige paarden wel degelijk gekocht om te rijden, bijv. Amunican van Bertho doet het nu prima daar. Lachen Maar de echte toppers die vlak na een kampioenschap gekocht worden, die heb ik volgens mij nog nooit weer teruggezien in de sport.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:39

Kan toch toeval zijn Nina? Hoeveel voorbeelden ken je precies van paarden die niet meer in de sport zijn uitgebracht?

De strategie om goede paarden van een ander weg te kopen is natuurlijk heel logisch (kijk naar voetbal) maar als je dan toch een goed paard hebt staan dan kan je er net zo goed zelf ook mee scoren. Dat is veel logischer dan het paard in de wei zetten, lijkt mij Verward

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:10

Ik ga er verder geen discussiepunt van maken hoor, dit is wat ik begrepen heb van mensen die al jarenlang in de sport zitten, en die het keer op keer hebben zien gebeuren. Ik kan er zo zelf maar 2 noemen, maar er staat me wel bij dat het veel vaker gebeurd is. Is verder ook geen probleem; ieder zijn vorm van sport, he. Knipoog

Het gebeurt vaak dat er een flink (in onze ogen absurd) bod wordt uitgebracht op een paard dat goed heeft gepresteerd op een grote wedstrijd (een soort "offer you can't refuse" Haha! , geen paardenhoofd in bed hoor, maar een bedrag waar je hier een klein huisje voor kan kopen, en dat je dus eigenlijk als amateur bijna niet kan weigeren), nog voor de paarden naar huis gaan.
Voor de kopers is dat bedrag een schijntje waar ze niet eens over hoeven nadenken, dus of dat paard verder nog iets opbrengt of niet maakt ze niet zoveel uit. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:19

bella24 schreef:
Dat is veel logischer dan het paard in de wei zetten, lijkt mij Verward

Maar die lui denken niet logisch, geld speelt geen enkele rol voor ze, dus een paardje meer of minder ook niet.
Ik heb ze gezien op de wedstrijd in Oostenrijk en heb echt m'n ogen uitgekeken waar ze allemaal mee aan kwamen (dan bedoel ik niet de paarden), er werd een heus restaurant naast de vetgate neergezet en er stonden busjes met chauffeurs klaar...

Ik kan me best voorstellen dat ze gewoon een paard kopen en er dan niks mee doen

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:35

Ik vind het leuk om jullie verhalen te lezen. Wil zelf die sjeiks ook wel eens zien!

Geld & logica 'werkt' daar ongetwijfeld wat anders ja, daar hebben jullie vast gelijk in Haha! Maar ik ging er een beetje van uit dat onze Europese toppers toch onder de schaarse top van endurancepaarden wereldwijd vielen? Dus dat je wel dom zou zijn om dat talentvolle materiaal niet te gebruiken? Of komen ze daar om in de talentvolle paarden ofzo?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:41

Het is natuurlijk ook zo dat de goede europese paarden het goed doen in de bergen, die heb je niet in Dubai of Bahrein. Hier moeten de paarden handig zijn en daar moeten ze vooral snel zijn.
Bovendien, een paard dat daar in de woestein getraind wordt is geen bergen (meer) gewend. Dus is het makkelijker om voor europese wedstrijden een kant en klaar paard te laten komen dat wel getraind is in de bergen

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:18

wennie schreef:
Ik ben nog steeds erg beieuwd naar het antwoord op de vraag:
Zijn er bloedlijnen die goede endurance-paarden voor kunnen brengen/ bloedlijnen die veel gebruikt worden in de endurance.

TS weet het blijkbaar, maar daar horen we niets meer van.
Joelledsr met welke bloedlijnen fokken jullie veel? Russisch meen ik (menes)?

Met name de Frans gefokte Arabieren doen het goed, zij gebruiken van alles wat, Franse renarabieren maar ook Russen, Polen en soms Egyptenaren ...
En dan heb je nog Anglo Arabieren... en dravers, en soms word ook een scheutje warmbloed gebruikt... net wat werkt op dat moment...

Iedereen heeft natuurlijk zijn voorkeuren, dus om echt iets erover te weten te komen zou je van alle goede paarden de ouders bij moeten houden.
In Frankrijk doen ze dat ook en dan krijg je dit soort lijsten:
http://lydielemmens.free.fr/TOP50%20etalons.html

Persik is in Frankrijk dus de onbetwiste nr 1... Bloed met KanKan erin zou ook erg goed zijn voor endurance (persik stamt weer van kanKan af, Drug bv ook)

Zelf heb ik het liefst Russisch, Crabbet en Frans bloed (maar vaak zijn die al deels gemengd met elkaar....)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:31

Leuk om zo'n lijst te zien, dank je wel Lachen

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:55

wennie schreef:
Leuk om zo'n lijst te zien, dank je wel Lachen

Die lijst is trouwens alleen volbloed Arabieren...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:19

Lenneke_ schreef:
Ik heb ze gezien op de wedstrijd in Oostenrijk en heb echt m'n ogen uitgekeken waar ze allemaal mee aan kwamen (dan bedoel ik niet de paarden), er werd een heus restaurant naast de vetgate neergezet en er stonden busjes met chauffeurs klaar...

Hihi ik kijk ook altijd mijn ogen uit Haha! , op de vetgate van de WEG Aken (in Vaals) stond een soort catering"huis" van 2 verdiepingen, incl. catering, flatscreens aan de muren, palmbomen en noem maar op.
En bij de eerste try-out reden de talloze grooms (minstens 1 per paardenbeen Clown ) in gloednieuwe Porsche Cayennes, compleet met een professionele cameraploeg...

Ach, je hebt wel wat te zien zo. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:23

Toen ze die 'tent' voor de catering aan het opbouwen waren dacht ik dat dat voor de paarden was Clown

Maar om nou te zeggen dat ik ze echt heel handig vond met paarden (water met ijsklonten over de kont enzo)...

Maar we dwalen af

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:45

Nina_rex schreef:
En zoals ik al zei worden sommige paarden wel degelijk gekocht om te rijden, bijv. Amunican van Bertho doet het nu prima daar. Lachen Maar de echte toppers die vlak na een kampioenschap gekocht worden, die heb ik volgens mij nog nooit weer teruggezien in de sport.

Als ik even kijk naar de deelnemerslijst van het WK in Maleisië is er toch iemand uit Qatar die met een paard uit België aan de start komt... (Beer, Atta Mohammed - Epson De La Bruiskaie) Het kan natuurlijk altijd een uitzondering zijn om de regel te bevestigen. Knipoog

Groeten, SuSEQ

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:30

Epson (dekhengst, trouwens) is voor zover ik weet niet verkocht, hij is eigendom van Chantal en Freddy Dricot. Lachen
Hij wordt meestal uitgebracht door Kristel van den Abeele, nu is hij blijkbaar even uitgeleend of verhuurd. Dat er nog BEL in zijn FEI-nummer staat geeft volgens mij ook aan dat hij nog de Belgische "nationaliteit" heeft en dus niet verkocht is.

Wel leuk, die lijst! En grappig, de andere 4 paarden van Qatar zijn Franse (leen?)paarden, UAE 2 Franse en een Australisch paard, en ook bij Oman staan er 2 Franse en 1 Duits paard bij. Bahrein ook 2 Franse paarden. De andere landen hebben bijna allemaal paarden uit eigen land mee, behalve Engeland: UK een Braziliaans en een Argentijns paard. Verward

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:18

Oeps, even mezelf corrigeren Haha! : effe gecheckt, Epson is inderdaad recentelijk verkocht (en gekocht om mee te rijden dus Knipoog ).

Maar niet "opgekocht" na een succesvol kampioenschap, is toch weer wat anders. Lachen De huidige eigenaar heeft er ook in België al een wedstrijd mee gereden.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:22

wennie schreef:
Nee, t was een artikel over een wat oudere man. Hij heeft zijn paard toen puur voor t geld verkocht. Ik zal eens gaan zoeken in d stapel bitten.
En ik denk idd dat de sjeiks de paarden weg kopen om concurentie te elimineren.

Ik ben nog steeds wel benieuwd naar het topic met het antwoord op de vraag Lachen

Een beetje verlaat maar hier komt het dan Knipoog

Als je op zoek bent naar en volledig goedgekeurd paard zoals ik vroeg uit een goed gefokte lijn dan betaal je al gauw tussen de 6.000 en de 8.000 euro. Dan mag je volgens de meeste fokkers die deze paarden te koop aanbieden en de prijzen vragen wel verwachten dat er een toekomstdroom in vervulling gaat... (in realiteit is de vraag altijd maar).

Toch lees ik op internet nog wel eens advertenties van particulieren die een arabische volbloed aanbieden voor ongeveer 2.500,00. Maar dan zijn ze dus onbeleerd en ongekeurd.

Het verschil zit er m.n. in dat de volledig goedgekeurde paarden behoorlijk in prijs omhoog schieten, iets wat je natuurlijk binnen andere disciplines ook ziet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:42

Nina_rex schreef:
Dat er nog BEL in zijn FEI-nummer staat geeft volgens mij ook aan dat hij nog de Belgische "nationaliteit" heeft en dus niet verkocht is. Verward

Voor zover ik weet is de landcode gekoppeld aan de FEI-registratie. Als een paard in België zijn FEI-registratie heeft 'opgelopen' blijft hij dat zijn leven lang houden, ook als hij van eigenaar verandert. Best interessant, kun je de herkomst van het paard aan aflezen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:23

Less schreef:
Een beetje verlaat maar hier komt het dan Knipoog

Als je op zoek bent naar en volledig goedgekeurd paard zoals ik vroeg uit een goed gefokte lijn dan betaal je al gauw tussen de 6.000 en de 8.000 euro. Dan mag je volgens de meeste fokkers die deze paarden te koop aanbieden en de prijzen vragen wel verwachten dat er een toekomstdroom in vervulling gaat... (in realiteit is de vraag altijd maar).

Toch lees ik op internet nog wel eens advertenties van particulieren die een arabische volbloed aanbieden voor ongeveer 2.500,00. Maar dan zijn ze dus onbeleerd en ongekeurd.

Het verschil zit er m.n. in dat de volledig goedgekeurde paarden behoorlijk in prijs omhoog schieten, iets wat je natuurlijk binnen andere disciplines ook ziet.

Bedankt voor je antwoord.
Mag ik vragen wat er bedoeld wordt met gekeurd? Een medische keuring of een showkeuring?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 17:19

Rontgenologische en klinische keuring.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:47

Dan ben ik benieuwd naar wat de bokkers betaald hebben voor hun arab en of die gekeurd zijn.
Mijn arab heeft idd ongeveer dat gekocht en was idd ook onbeleerd en alleen klinisch gekeurd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:43

Voor Anouar hebben we echt geen 6000 euro betaald, hij was 6, L1 dressuur en zowel klinisch als rontgenologisch gekeurd.
Mensen riepen toen als dat hij het heel goed zou doen in de endurance, maar mijn interesse lagen destijds meer bij dressuur.

We kregen er ook nog eens al z'n spullen bij, van zadels tot borstels.
We hebben hem alleen wel particulier gekocht, niet bij de fokker ofzo.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:44

Tussen de 6 en 8 duizend ga ik echt niet betalen hoor, ook niet voor een zogenaamd "goed" paard. Dan moet hij al zeker een 100+ gelopen hebben....
Jong goedgekeurd paard met goede afstamming mag 4 a 5 duizend kosten wat mij betreft. Minder goede afstamming wbt endurance dan ga ik al snel risching 3 duizend.
Een ouder paard ( 7 a 8 jaar) die al een poosje in de sport (welke sport?) meeloopt dus iets meer, maar dan moet het wel gepresteerd hebben.
ik zie er teveel die een beetje geprutst hebben en dan 6 moeten kosten, nou... echt niet...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:15

Keuring mag voor de prijs eigenlijk niks uitmaken. Al koop je een paard voor 1000 euro, dan wil je nog steeds dat hij gewoon goedgekeurd is toch? Knipoog Hij hieft niet "minder goedgekeurd" te zijn alleen omdat hij minder kost. Want je koopt een paard voor een bepaald doel, en bovendien kunnen de medische kosten later nog veel hoger oplopen dan die kostprijs.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:22

Is zo, maar als hij niet goedgekeurd is koop ik hem niet... (dus meer een voorwaarde dan prijsbepaling)

Zo doen sommige mensen geen rontgenkeuring bij een goedkoop paard... maar ik wil dan net zo goed dat er geen rare dingen mee zijn....

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:42

Moragh schreef:
Is zo, maar als hij niet goedgekeurd is koop ik hem niet... (dus meer een voorwaarde dan prijsbepaling)

Precies, al kostte hij maar 500 euro... je neemt toch een verantwoordelijkheid op je.