[WN] Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:19

hahaha mag ook Haha!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:45

Als men gewoon geen verplichtingen stelt en het dragen van een cap toestaat in alle klassen zo als de AQHA al doet is naar mijn idee het hele verhaal uit de wereld. Daar kun je namelijk niet voor of tegen zijn want ieder heeft wat hij wil.

Het wel of niet veilig vinden van het dragen van een cap is imo ieders eigen verantwoordelijkheid en bij kinderen is het de verantwoordelijkheid van de ouders. Het dragen van een cap is niet wettelijk verplicht dus kan ook een organisatie je dit niet verplichten. Ze kunnen alleen een advies uitbrengen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:01

Adrienne schreef:
Het dragen van een cap is niet wettelijk verplicht dus kan ook een organisatie je dit niet verplichten. Ze kunnen alleen een advies uitbrengen.

Vandaar dat wij een onderzoekje hiernaar plegen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:19

Deze week zal ik meer horen, op de gestelde vragen, kon ik afgelopen Vrijdag lezen in mijn mail box. Inmiddels heb ik vele voorwaarden gelezen die verzekeringen eisen bij de genoemde pakketen, de enige verwijzing naar de cap die ik op dit moment ben tegen gekomen, is die van de aansprakelijkheid, dat als mijn dochter les geeft aan een ander dat die dan een goedgekeurde cap moet op hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 01:03

@Peter kan je (of heb je) ook gevraagd naar de mogelijkheid van die jockeyhelm?? of deze met hoed wel zou mogen. Dit is nl de enigste die altijd met iets erover gebruikt word.

@Adrienne ben het helemaal met je eens. eraf met dat verbod. Daarbij is niet alleen de AQHA zover dat ze het verbod eraf hebben maar ook de EWU heeft deze niet meer.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 07:32

Ik zit met stijgende verbazing de slepende discussie te lezen.
Hoe kan een vereniging die voorstaat de westersport (SPORT) te promoten nu de leden voorschrijven een hoed te dragen in wat voor level dan ook tijdens de wedstrijden. Mensen kiezen voor hun veiligheid en willen daarin vrijgelaten worden, op wat voor niveau of level dan ook. Hoeveel mensen zouden het nu eigenlijk doen? Alleen die op dat moment menen er een goede reden voor te hebben!
Ook het onderzoek naar de verzekering verbaast me. Hoe simpel is het de polis van de TS op te vragen en gewoon te lezen of het er in staat ipv te twijfelen aan haar woorden. We weten allemaal wel dat maneges het niet voor niets verplicht stellen, waarom zou een sportvereniging het dan uit willen sluiten.
Het enige argument dat voor de verplichting van de hoed is, werd traditie genoemd. Dus de aankleding als cowboy. Juist daarop wordt altijd zo fel gereageerd als het over de bepaalde kleding gaat. "Het is geen cowboy'tje spelen maar een serieuze sport, topsport soms zelfs". Behandel het dan ook zo en accepteer de meekomende risico's en laat mensen hun eigen verantwoordig mogen nemen.
Dat een helm niet staat, verschilt per persoon, net al de hoed (en sommige kleding). Puur smaakverschil trouwens. Een helm met een hoed erop..... is dat dan fraai om te zien? Dan maak je juist die traditie belachelijk.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:06

Zo heb je mensen die met verbazing kijken naar deze discussie, en zo heb je mensen, die denken, ha eindelijk is een vereniging die een beetje tegengas geeft aan met name zaken die de verzekeringsmaatschappijen opleggen.
Zo zou je dus ook uit kunnen leggen dat het BV belachelijk is dat er twijfel is aan hoe de TS het aangeeft, of ook uit kunnen leggen dat een vereniging naar het gestelde geen onderzoek doet voor dat deze überhaupt tot regelwijziging overgaat.

Ik zelf heb een manege, weet ook dondersgoed waarom daar een veiligheidshelm wordt voorgeschreven, maar dat heeft met dit gestelde van de TS geheel niks te maken, dit gaat namelijk vele malen verder.

Topic starter heeft de nieuwe regel door gespit, vind er vele verbeteringen in terug, maar heeft één groot probleem, dat gek genoeg niks met de nieuwe regels te maken heeft, daar deze regel is over genomen uit het bestaande regelboek. Maar wat nu wel het geval is, en daar is misschien niet iedereen zich van bewust, dat een licentie om te starten in andere sporten bepaald of je zonder veiligheidsmiddel op een gegeven moment je ding mag uitvoeren zoals je dat gewent bent. Dit kan met het geven nieuwe level systeem, dus probeert de Wran dit veilig te stellen voor de ruiter die wel graag met een hoed willen blijven rijden, voor dat er überhaupt gezegd wordt, deze moet onder alle omstandigheden op, want jullie kunnen niet aantonen wie nou BV de Z of ZZ ruiter is binnen jullie sport.

Ja wij zijn een vereniging die een sport voorstaan en ook in die hoedanigheid willen promoten. Vandaar dat wij ermee bezig zijn, dat je straks nog wel MAG met een hoed starten.

Daarvoor moet je onderhandelen, een heel gewone zaak, kunnen wij nu ook, nu de regelgeving aangenomen is op de ALV, is de wens van de LEDEN namelijk, en nu mag je van een goed bestuur verwachten die de SPORT voor staat, dat die daar ook wat mee doet.

Dus waar het mijn omgaat gezien de TS een professional is, MAG die professional, of MOET die professional starten met een CAP.

Over een slepende discussie op gang houden gesproken.

Peter

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:59

Margee schreef:
Hoe kan een vereniging die voorstaat de westersport (SPORT) te promoten nu de leden voorschrijven een hoed te dragen in wat voor level dan ook tijdens de wedstrijden. Mensen kiezen voor hun veiligheid en willen daarin vrijgelaten worden, op wat voor niveau of level dan ook. Hoeveel mensen zouden het nu eigenlijk doen? Alleen die op dat moment menen er een goede reden voor te hebben!
Ook het onderzoek naar de verzekering verbaast me. Hoe simpel is het de polis van de TS op te vragen en gewoon te lezen of het er in staat ipv te twijfelen aan haar woorden. We weten allemaal wel dat maneges het niet voor niets verplicht stellen, waarom zou een sportvereniging het dan uit willen sluiten.
Het enige argument dat voor de verplichting van de hoed is, werd traditie genoemd. Dus de aankleding als cowboy. Juist daarop wordt altijd zo fel gereageerd als het over de bepaalde kleding gaat. "Het is geen cowboy'tje spelen maar een serieuze sport, topsport soms zelfs". Behandel het dan ook zo en accepteer de meekomende risico's en laat mensen hun eigen verantwoordig mogen nemen.
Dat een helm niet staat, verschilt per persoon, net al de hoed (en sommige kleding). Puur smaakverschil trouwens. Een helm met een hoed erop..... is dat dan fraai om te zien? Dan maak je juist die traditie belachelijk.

Helemaal mee eens. Ik begrijp echt niet waarom er "tegenstand" is voor de vrijekeuze...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:11

Margee schreef:
Hoe kan een vereniging die voorstaat de westersport (SPORT) te promoten nu de leden voorschrijven een hoed te dragen in wat voor level dan ook tijdens de wedstrijden.
Het enige argument dat voor de verplichting van de hoed is, werd traditie genoemd.

Even wat zinnen weggehaald voor de duidelijkheid. Vervang hoed voor dat achterlijk ogende traditionele witte befje, witte broek, witte bloes. Dat wordt ook verplicht gesteld. Vanuit traditie. Want welke goed bij zijn hoofd zijnde sportorganisatie verplicht zijn sporters nu in volkomen onpraktische, volkomen uit de tijd zijnde wedstrijdkleding te verschijnen. Hmmm het zou zomaar de dressuur- en springsport kunnen zijn. Vanwege traditie denk ik. Clown Pling

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:27

Ja, maar we willen toch niet met de dressuur vergelijken?? Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:43

Jeddah schreef:
Helemaal mee eens. Ik begrijp echt niet waarom er "tegenstand" is voor de vrijekeuze...

Is ook niks mis mee, alleen door het simpel weg te volgen zou een verzekeringsmaatschappij waar deze hun speer punten op richten, dus staven dat het moet, dit op voorhand als een verworven recht kunnen gaan beschouwen, dus ik wil weten waar en hoe zij aan deze wijsheid komen!

Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:43

En zoals Anya aangeeft, wat is het volgende, wat wij dan schijnen te moeten?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:48

Nou, laten we nou niet doen alsof we niks "moeten"?? We hebben ook een kledingvoorschrift toch? Zij wel anders, en met meer vrijheid, maar laten we nou niet overdrijven. Clown

Oke, dus waar je bang voor bent is dat zodra je cap tóestaat, het een verplíchting kan worden?? Nu snap ik het. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:55

Anya schreef:
Vervang hoed voor dat achterlijk ogende traditionele witte befje, witte broek, witte bloes. Dat wordt ook verplicht gesteld. Vanuit traditie. Want welke goed bij zijn hoofd zijnde sportorganisatie verplicht zijn sporters nu in volkomen onpraktische, volkomen uit de tijd zijnde wedstrijdkleding te verschijnen. Hmmm het zou zomaar de dressuur- en springsport kunnen zijn. Vanwege traditie denk ik. Clown Pling

Als de kleding onpraktisch oid zou zijn dan was er binnen de regels vast wel een aanpassing gekomen. Men rijdt tenslotte ook niet meer met pofbroeken sinds de stretchstof zijn intrede heeft gedaan.
Het waarom heeft misschien te maken met het feit dat iedereen er zo gelijk mogelijk moet uit zien zodat de jury puur het paard kan beoordelen en niet wordt afgeleid door de outfit van de ruiter.

In de springsport zie je ook veel meer verscheidenheid aan kleuren, daar tellen tenslotte de balken die er zichtbaar voor iedereen afgaan.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:56

(en persoonlijk rij ik veeeel liever in een rijbroek dan een spijkerbroek! Clown )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:01

jeddah jij misschien wel maar ik denk dat een hoop mannen daar anders over denken

en ik denk dat als dressuur en springruiters niet meer verplicht zijn zo'n rijjasje te dragen er heel gauw ander mooi en comfortabel spul aangetrokken wordt

ik hoop niet dat we ooit verplicht worden een cap te dragen, vind ik persoonlijk een stuk minder mooi als een hoed wat de dressuurruiters trouwens ook vinden want ook daar is geprotesteerd en hebben ze vanaf een bepaald niveau hun hoedje mogen houden

en ik vraag me dan af of die dat op eigen risico doen of toch verzekerd zijn?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:02

Je hebt tegenwoordig anders erg comfortabele stretch rijjasjes! Zit net zo lekker als een slinky en verbergt veeeeel meer! Clown

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:04

Okay daar gaan wij weer, heb even de reclame en toebehoren verwijderd uit de documenten, gaat tenslotte niet om welke verzekeringsmaatschappij het gaat, maar als je het laatste blad leest weet je dus waaraan het één en ander getoetst is, dus ik durf het bijna niet te zeggen, maar lees topic toekomst westernsport.
Juridisch laat ik nu het één en ander uitzoeken, en deze documenten zal ik inbrengen binnen de vergaderingen die ik bijwoon, daar het beroepen op mijn aan de ene zijde een beetje te simpel aangegeven wordt en aan de andere wist ik wel dat het die kant opzal gaan.

Met dank aan de TS, want wij moeten dus inderdaad aan het werk binnen de westernsport om de ruiter tools te geven zodat deze ook met een hoed mogen blijven rijden, of starten, zoals dit ook binnen de hoger gereden klasse van het Dressuur het geval is.

http://www.ve-ca.nl/ext/verz.1.jpg
http://www.ve-ca.nl/ext/verz.2.jpg
http://www.ve-ca.nl/ext/verz.3.jpg
http://www.ve-ca.nl/ext/verz.4.jpg
http://www.ve-ca.nl/ext/verz.5.jpg
http://www.ve-ca.nl/ext/verz.6.jpg
http://www.ve-ca.nl/ext/verz.7.jpg

Peter

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:05

jeddah in de zomer vond ik het altijd een ramp, je zweette al voordat je op je paard zat Misselijk

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:07

Ach, ik loop maar te stangen Spatter, want we moeten niet vergelijken vind ik! Vooral omdat smaken verschillen. Ik heb er nooit problemen mee gehad, maar heb ook geen problemen met de door de Western voorgeschreven kledingregels. Ik wil alleen graag een cap dragen.

@Peter. Jep! daar ga je dus al! Knipoog Probleempje...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:11

Jeddah schreef:
@Peter. Jep! daar ga je dus al! Knipoog Probleempje...

Niet te snel juichen jaddah, of vallen wij soms onder de KNHS dan al Nagelbijten / Gniffelen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:11

Nee, daarom zeg ik, probleempje... Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:15

peter succes met deze kluif!
zitten weer een hoop haken en ogen aan
ik vrees dat we onze amateur ruiters echt niet kunnen vergelijken met de Z klasse dressuur
dan mogen straks alleen de open ruiters nog met hoed en dat zou wel erg jammer zijn Huilen
nogmaals succes!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:27

spatter schreef:
peter succes met deze kluif!
zitten weer een hoop haken en ogen aan
ik vrees dat we onze amateur ruiters echt niet kunnen vergelijken met de Z klasse dressuur
dan mogen straks alleen de open ruiters nog met hoed en dat zou wel erg jammer zijn Huilen
nogmaals succes!

Zo een vaart zal het niet lopen, onze leden hebben immers zelf met een level systeem ingestemd dat zeer gewaardeerd zal worden tijdens de onderhandelingen die hieruit voort gaan komen. Kijk tussen het niet willen beschermen, of aangeven, en dit breed gesteund door het liefst de Federatie, daar zit een heel groot verschil in, als je dit uit eigen gelederen zal kunnen aangeven. Dit moet niet binnen een achterkamer geregeld gaan worden, nee, dit moet breed besproken worden onder de wedstrijdruiters die de westernsport beoefenen.

Peter
Laatst bijgewerkt door PeterV op 21-03-07 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:44

DD laten we eerlijk zijn... WIT, met paarden. Als het nu zwart of blauw zou zijn??? En wat is het praktische nut van die verplichte plastron (het befje). Slaat echt nergens op.