[WN] Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WSW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:09

Of je doet alleen maar je uiterste best om het niet te willen lezen wat ik wel schrijf!
Diana

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:10

ga eens kijken dan want je vermoed wel veel maar je kunt niets uit eigen ervaring vertellen.

WSW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:14

Beste djmaris,
Mijn eigen ervaring???
Die wil jij niet horen...
Ik ben er klaar mee, ik weet wat wij hier doen.
Lees de WHW maar er komt een mooi sprookje in te staan.
Dag,
Diana

spotless

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:16

Oke daar gaat ie dan…

Ik heb hier nog niet regeageerd omdat ik eerst graag het artikel wilde lezen. Dat heb gisteravond op stal gedaan. Toen moest er ook nog gewerkt worden enzo…

Zoals velen van jullie wel zullen weten behoorde ik al tot de inboedel van WSW voordat WSW bestond… Het zal dan ook niemand verbazen dat ik me niet kan herkennen in het door de Bit geschetste beeld van de lessen aldaar. Alhoewel…het is maar wat je van een les verwacht!

Ik heb nooit ‘engels’ gereden. Ben wel eens op een engelse manege geweest en heb daar ook wel eens een lesje gezien. Wat mijn (dus beperkte) indruk daarvan is dat de lessen daar nogal wat anders verlopen dan wat wij gewend zijn. Ik kan me dus wel voorstellen dat iemand die vanuit de engelse ruitersport komt daar aan moet wennen en dat horen we ook wel van mensen.

Hoewel een deel van de les ‘klassikaal’ verloopt, wordt je ook veel aan jezelf overgelaten om de uitgelegde technieken uit te proberen en je eigen te maken. Natuurlijk houdt de intructeur/-trice je daarbij wel in de gaten maar diegene heeft natuurlijk maar 1 paar ogen en kan dus nooit iedereen tegelijk zien. Als je echt ‘vast’ zit geef je gewoon een gil en dan wordt je geholpen.

Juist omdat de overstap van engels naar Western toch wat ingrijpender wordt ervaren als vele mensen (hier) blijkbaar denken, heeft WSW de starterskaart bedacht: eenmalig 5 lessen tegen gereduceerd tarief. Dat een journaliste denk dat zij dat wel niet nodig zal hebben blijkt duidelijk een misvatting.

Wat ik als bakrandridder zie bij engelse ruiters die overstappen is dat ze de eerste (paar) les(sen) echt het idee hebben dat ze er helemaal niets van snappen en absoluut niet kunnen rijden… Dat is nogal eens pijnlijk… Vandaar ook dat iedereen die begint te rijden bij WSW eerst in een ‘beginners-’ of ‘basisles’ moet instromen.

Zodra blijkt dan ze zelfstandig kunnen rijden, een redelijk goede balans hebben enz. dan stromen ze door naar een gevorderder lesuur. Zowiezo wordt er vrij individueel lesgegeven en hoeft het niet zo te zijn dat iedereen de oefeningen op hetzelfde niveau uit moet voeren in het klassikale lesdeel. Als iemand zich te goed voor voelt voor de basislessen en denkt dat ze als een m*ngool behandeld wordt zegt dat m.i. meer over diegene dan over WSW…

En dan het hete hangijzer…zagen…trekken…rukken…Wat wordt op WSW nu geleerd hierover?
Ik denk dat het onmogelijk is schriftelijk aan te geven hoe ‘erg’ het er bij WSW aan toe gaat. Als mensen daar eerlijk in geïntresseerd zijn moeten ze maar op de uitnodiging van Diana ingaan. Dus niet omdat die mensen iets zouden moeten bewijzen, maar om te kijken en ervaren hoe er wordt lesgegeven, een gezellige middag te hebben en wellicht op de koop toe gratis iets te leren.

Ik denk dat het onmogelijk is een paard te leren zich te verzamelen onder het zadel zonder enige vorm van teugeldruk. Als iemand mij dat kan leren dan hoor ik dat graag, heel erg graag. Het is jammer dat sommigen onder ons dergelijke opmerkingen meteen vertalen als: zie je wel ze doen het wel! Eigenlijk een beetje kinderachtig… Zoals deze:
Adrienne schreef:
Ik begin te vermoeden dat ze bij WSW op stal blijkbaar niet eens door hebben dat ze op deze manier rijden en les geven. Want er wordt van uit gegaan dat iedereen hier op de zelfde manier met hun paard omgaat als bij WSW.

En jij weet dus precies hoe dat is Da´s knap...

Iedereen heeft weleens een ‘bad hair day’ en doet dus weleens iets wat niet had gemoeten. (Iemand die zegt daar geen last van te hebben heeft denk ik weinig zelfkennis.) Als dat niet zo was zou iedereen zonder problemen de meest fantastische proeven neer kunnen leggen… En dat is nou juist het mooie van paardrijden: proberen jezelf en je bewegingen dusdanig te beheersen dat je je paard verzameld onder je kan laten lopen en zonder het in de weg te zitten, in alle denkbare manoeuvres. Want het paard kan het allemaal wel!

Verder vind ik uit het artikel niet veel inzet spreken om echt te begrijpen wat er aan technieken gebruikt wordt. Zoals al uit diverse reakties blijkt denken wij dat de instructrice beweginging van de ‘zagende’ ruiter nadeed om haar te laten zien wat ze deed en dat dat dus niet goed is… Maar dat kan je vanuit de kantine niet horen/zien.

Alle lespaarden worden op trens gereden en het is door de notenkrakerwerking van dit soort bitten zo ongeveer een doodzonde om beide teugels tegelijk te gebruiken. Helaas stammen wij af van de apen en hebben een reflex om ons met onze handen vast te grijpen als we in een onverwachte situatie belanden (worden pasgeboren babies zelfs op getest…). Dat gebeurt dus ook soms. Aangezien alle paarden nog steeds met graagte het bit aannemen valt het denk ik toch nogal mee…

Nu dit topic wat langer loopt worden de reakties steeds genuanceerder. Dus de mensen die in het begin nogal hard van stapel liepen worden akelig stil…
Diana refereerde in het begin aan een vergelijking van beginnende ruiters met Rieky Young. Dit blijkt in de eerste versie van het artikel te hebben gestaan die de auteur (wijselijk) heeft aangepast. Tevens heeft ze er maar uitgelaten dat ze Bulky met geen mogelijkheid van de hoefslag af kreeg en aangalopperen lukte al helemaal niet. Dit alles pleit niet erg voor deze ruiter.
En ook uit andere reakties blijkt dat de test niet altijd even betrouwbaar is.

Maar goed het is wel even gedrukt, en wat gedrukt is is waar …. toch…? Of toch niet???

Gr. Marion

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:17

Citaat:
Beste djmaris,
Mijn eigen ervaring???
Die wil jij niet horen...
Ik ben er klaar mee, ik weet wat wij hier doen.
Lees de WHW maar er komt een mooi sprookje in te staan.
Dag,
Diana

Hahaha dit is grappig...
Over goed lezen gesproken....
Djmaris is een van de personen die opkomt voor WSW, en dan schrijf je haar/hem zo'n bericht???
Even ademhalen, rustig kijken, en nog es proberen?

WSW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:28

Al gedaan maar dan prive, ik haal al die code namen hier niet meer uit elkaar. Ik had, dacht ik, iets gemeld tegen adrienne ofzoiets.
Komt wel goed hoor.
Diana

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:55

Dus het 'verhaaltje' van de Bit wordt nu vervolgd door een sprookje in de WHW ??
Als we de Bit al niet meer mogen geloven, zouden we dan de WHW wel moeten geloven.
Wie gelooft er sowieso in sprookjes

Om even een aantal reacties van spotless te belichten:
Citaat:
Ik heb nooit ‘engels’ gereden. Ben wel eens op een engelse manege geweest en heb daar ook wel eens een lesje gezien. Wat mijn (dus beperkte) indruk daarvan is dat de lessen daar nogal wat anders verlopen dan wat wij gewend zijn

Ook jij hebt dus een bepaald vooroordeel hoe 'engelse' lessen er altijd uitzien, maar neemt ons de interpretatie van de Bit kwalijk.

Citaat:
Hoewel een deel van de les ‘klassikaal’ verloopt, wordt je ook veel aan jezelf overgelaten om de uitgelegde technieken uit te proberen en je eigen te maken. Natuurlijk houdt de intructeur/-trice je daarbij wel in de gaten maar diegene heeft natuurlijk maar 1 paar ogen en kan dus nooit iedereen tegelijk zien. Als je echt ‘vast’ zit geef je gewoon een gil en dan wordt je geholpen.

Hoeveel mensen liepen er hier in de les ?? 10... 15 ??
Ik heb engels gereden in een les die standaard uit 16 man bestond, elke lesklant kreeg meer aandacht dan hem/haar af en toe lief was; persoonlijk !! Als de instructrie die aandacht in een kleine groep niet kan geven, JUIST waar hij zo belangrijk is (bij beginners) zou je beginners dus geen groepsles moeten geven.

Citaat:
Wat ik als bakrandridder zie bij engelse ruiters die overstappen is dat ze de eerste (paar) les(sen) echt het idee hebben dat ze er helemaal niets van snappen en absoluut niet kunnen rijden…

Dat ze minder snappen van de 'western' manier van rijden mag logisch zijn, maar dat ze geen balans hebben en niet kunnen rijden is onzin. Dat zou alleen maar op gaan als ze als 'engelse' ruiter ook maar 1 a 2 lessen gehad hebben.

Citaat:
Ik denk dat het onmogelijk is een paard te leren zich te verzamelen onder het zadel zonder enige vorm van teugeldruk.

Daarin zal niemand je tegenspreken, wel over de manier waarop aanleunding bereikt dient te worden. Nl door gelijke druk op beide teugels en vooral véél been(en dan bedoel ik kuitdruk, géén sporen). Op dezelfde manier hoort een paard achterwaarts geleerd te worden; door tegenhouden met beide handen.
Niet door te trekken en zéker niet door te zagen e.d.

Dat een simpel trensje een notekrakerswerking KAN hebben ben ik met je eens. Maar als beginners teveel aan de teugels zouden hangen hoor je ze hierop aan te spreken. Is de ervaring dat beginners hun hulpen te onhandig (te hard) geven hang er dan een milder trensje in ipv de standaard dunne westerntrens of een dubbelgebroken trens/sidepull oid.

Citaat:
Tevens heeft ze er maar uitgelaten dat ze Bulky met geen mogelijkheid van de hoefslag af kreeg en aangalopperen lukte al helemaal niet. Dit alles pleit niet erg voor deze ruiter.

Er werd wel degelijk opgemerkt dat het paard niet zuiver liep (volgens Diana stijf). Misschien dat de berijdster geen zin had om een paard wat voor haar gevoel kreupel liep niet verder te willen belasten. Of misschien had ze ook om 'prikkers' moeten vragen
Als in een 'overduidelijke beginnersles' een beginner een paard niet in galop krijgt (moeten beginners al galopperen eigenlijk ) dan zou de instructie wat kunnen helpen door met een longeerzweep (soms is alleen de stem al voldoende) het bewuste paard in de galop te krijgen.
Het is dus een zwak punt voor de instructie om de ruiter maar aan te laten modderen en hem dit naderhand nog kwalijk te nemen ook.

Citaat:
Zoals al uit diverse reakties blijkt denken wij dat de instructrice beweginging van de ‘zagende’ ruiter nadeed om haar te laten zien wat ze deed en dat dat dus niet goed is… Maar dat kan je vanuit de kantine niet horen/zien.

Natuurlijk is het goed mogelijk dat er in de binnenbak dingen besproken zijn die door de Bit-mensen niet te horen waren, maar dan nog is het beeld materiaal wel te volgen geweest; een ruiter die zaagt + een instructrice die 'meezaagt'.
Duidelijk GEEN waarneembare reactie van een negatieve houding daarover; een schuddend hoofd, een voordoen met andere dan zagende bewegingen, een voordoen te paard bijv.
Verder is ook nog Diana hier later naar gevraagd en het kommentaar hierop is heel treffend als titel van dit topic opgenomen.

Citaat:
Nu dit topic wat langer loopt worden de reakties steeds genuanceerder. Dus de mensen die in het begin nogal hard van stapel liepen worden akelig stil…

Misschien werden 'we' het gewoon zat, maar hebben we nu weer 'voer' om weer even verder te gaan

Jannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:36

Sugarmiss schreef:
Duidelijk GEEN waarneembare reactie van een negatieve houding daarover; een schuddend hoofd, een voordoen met andere dan zagende bewegingen, een voordoen te paard bijv.

Dus het is niet waarneembaar, dus zal de instructrice er niks van gezegd hebben is jou mening.
De instructrise kan er wel degelijk wat van gezegd hebben, maar er geen gebaren bij gemaakt hebben.
Niet alles wat je zegt is waarneembaar.
Zoals ik al eerder zei is de tekst in de Bit niet volledig, naar mijn idee mist een stuk, waardoor mensen de tekst op heel verschillende manieren gaan interpreteren. In dit geval vooral negatief.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:37

WSW schreef:
Al gedaan maar dan prive, ik haal al die code namen hier niet meer uit elkaar. Ik had, dacht ik, iets gemeld tegen adrienne ofzoiets.
Komt wel goed hoor.
Diana

We gingen tegelijk dus mijn bericht was beter voor de jouwe gekomen, maar hij was voor adrienne eigenlijk

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:41

Welk belang zou de Bit erbij hebben een dusdanig belangrijk stuk tekst weg te laten; omdat ze vooraf bepaald hadden dat er een negatief cijfer voor de instrucitie uit moest komen ??
Dat geloof je toch zelf niet.

Dat ze in verschillende andere artikelen een duidelijke sponsorbril op hebben geloof ik direct, maar wie zou hier achter moeten zitten.
Een hetze tegen westernmaneges in opdracht van ???

Howdycowgirl

Re: Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:42

Spotless.............. you go girl !

Het moet mij even van het hart dat het discussieniveau op bokt regelmatig bedroevend is. Dat je het niet eens bent met elkaar is niet erg, dat de discussie hoog oploopt ook niet, maar als je wat zegt kom dan in godsnaam met argumenten en respecteer de andere partij of...................... houd anders eenvoudigweg je mond.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:43

De uiteindelijke uitslag is drie sterren, dat is goed.
Ik rij engels, 1 keer in de week een verenigingsles. We rijden gewoon voor ons zelf, maar dan in een groep. Je moet zelf aangeven wat niet goed gaat, of wat je wil gaan oefenen. Als ruiter/amazone kun je dus zelf ook je mond open doen, het moet van twee kanten komen.
Je hoort veel: ´de mensen worden mondiger´.

Wat dat ´flossen´ betreft, hoe het in Bit staat, het is maar net wat je wilt lezen.
Ik wil flossen niet goedkeuren, tenminste als ik het zelf zie. Als ik het ergens lees, dan denk ik: is dit nu overdreven? Ik neem het dus niet te letterlijk.

Horen wat je wilt horen.

Mijn indruk van het stuk, was zeker niet negatief. Al zou ik ook wel graag met mijn eigen ogen willen zien.
edit: puur om meer van het westernrijden te weten te komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:19

Howdycowgirl schreef:
..., maar als je wat zegt kom dan in godsnaam met argumenten en respecteer de andere partij of...................... houd anders eenvoudigweg je mond.]

Als 'je' niet "man-en-paard" noemt met betrekking tot bovenstaande kan die opmerking 2 kanten uit werken

IMO heb ik in bovenstaande reactie mijn argumenta ad hominem voldoende onderbouwd lijkt mij.

En respect moet je verdienen zolang je niet met koninklijk bloed geboren bent (en dan nog).

Howdycowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:41

Sugarmiss schreef:
Howdycowgirl schreef:
..., maar als je wat zegt kom dan in godsnaam met argumenten en respecteer de andere partij of...................... houd anders eenvoudigweg je mond.]

Als 'je' niet "man-en-paard" noemt met betrekking tot bovenstaande kan die opmerking 2 kanten uit werken

IMO heb ik in bovenstaande reactie mijn argumenta ad hominem voldoende onderbouwd lijkt mij.

En respect moet je verdienen zolang je niet met koninklijk bloed geboren bent (en dan nog).

Ho braaf....................................

Jannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:01

Sugarmiss schreef:
Welk belang zou de Bit erbij hebben een dusdanig belangrijk stuk tekst weg te laten; omdat ze vooraf bepaald hadden dat er een negatief cijfer voor de instrucitie uit moest komen ??
Dat geloof je toch zelf niet.

Dat ze in verschillende andere artikelen een duidelijke sponsorbril op hebben geloof ik direct, maar wie zou hier achter moeten zitten.
Een hetze tegen westernmaneges in opdracht van ???

Ik zeg helemaal niet dat het bewust is weggelaten, ik vind dat er relevante informatie is weggelaten om een goed beeld te vormen.

Sugarmiss schreef:

Pardon?
Mij is vroeger geleerd dat je respect voor elkaar moet hebben, ongeacht afkomst, mening e.d.
Dit leer ik de kinderen op school ook!
Maar ik begrijp jou reacties nu wel beter, ik denk dat er weinig bokkers zijn waarvoor jij respect hebt, of heb ik het verkeerd begrepen?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:10

Ik denk dat je de begrippen 'beschaafde omgangsvormen' en 'respect' wat door elkaar gooit

Je zult veel kritische posts van mij kunnen vinden dat zal ik zeker niet ontkennen, maar zeer zelden zal ik 'grof in de mond' zijn, of puur rancuneuse berichten plaatsen.
Zie mij eerder als iemand die een ander een spiegel voorhoudt

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:47

Dus met andere woorden; Je bent op Bokt jezelf niet?

Zoals ik je in Bunschoten heb gezien, stelde ik me jou precies zo voor als op Bokt
Laatst bijgewerkt door Klaasje op 15-11-05 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:57

Wat ik zelf niet zo goed snap, zonder dat ik ook maar verstand heb van western rijden of weet hoe de bit test, is hoe een manege 3 sterren kan krijgen met zo'n verslag?

3 sterren staat voor goed. Ik kan dan niet begrijpen dat een goed ingerichte zadelkamer( ik vond die zadels redelijk hoog hangen, weet zelf hoe het voelt om een westernzadel boven je eigen kracht te moeten tillen) , een gezellige kantine en een goede omgeving( die ze zoals uit het stukje bleek niet eens hadden gezien? ) kan opwegen tegen
A welzijn van paarden
B het leren paardrijden( want het lijkt me dat DAT juist is waar manege's voor bedoeld zijn, niet of de tafels in de kantine wel groot genoeg zijn..... )

Jannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:41

iemand respecteren is iemand in zijn waarde laten........

En ik wil absoluut niet zeggen dat je "grof in de mond" bent.
Rancuneus komt het mij soms wel over, maar dat kan ook aan mij liggen.
Je bent in elk geval wel kritisch.

Paintless

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:51

met kritisch zijn is niets mis, als je de mensen maar in hun waarde laat. dat is hier wel eens vergeten door een aantal.. ik noem geen namen.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:16

Zeg lui, moet dit topic nu echt op slot?

Ontopic blijven graag.
Dit is de laatste keer overigens.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:24

"Wij" hebben Bit laatst ook op bezoek gehad (zie paar maanden geleden, manege Stal de Eik in Holten, 4 sterren) en ook wij hadden geen idee dat ze er waren.
Er was een mevrouw met het verhaal dat ze ging verhuizen en hier in de regio kwam wonen en ze wilde een proefles. Is dus behandeld als ieder andere gast, gewoon op een manegepaard, gewoon in een manegeles. En dus inderdaad gewoon aangepakt als ieder ander

Pas na de les, aan de koffie, heeft ze zich bekend gemaakt en is verteld dat ze een paar dagen later zouden komen om foto's te maken.

Nou kan ik me voorstellen dat zo'n bliksembezoek 2 kanten op kan. Ondanks dat er bij ons op de manege over het algemeen (!) netjes gereden wordt, zijn er ook echt wel wat ruiters bij die ik voor geen goud op mijn paardje zou willen laten rijden. Eerlijk is eerlijk, ook bij ons zijn de flossers niet onbekend en niet elke instructeur is daar avond na avond en les na les even scherp op. Dus ook bij ons had Bit een andere conclusie kunnen trekken, als de testruiter in een andere les 'met pech' terecht was gekomen. En eerlijk is eerlijk, ik trek zelf m'n paard ook wel eens op de handrem als ze weer eens als een dolle stier door de groep heen wil gaan rennen. Als je dat als buitenstaander ziet en niet weet wat er gebeurt als ik dat niet doe, dan zou dat ook wel eens 'vreemd' en redelijk grof over kunnen komen.

Hiermee geef ik geen vrijbrief voor de bezochte manege. Ik ken die stal niet, ik ken de instructeurs niet (tenminste niet buiten de WRANvergadering om), dus ik heb er geen mening over.

Ik ben echter wel van mening dat je een dergelijk artikel als een momentopname moet beschouwen, en dat je in gedachten moet houden dat wij als lezer na al die jaren nog steeds geen idee hebben hoe dat sterrensysteem van ze nou werkt. Want maneges waar het niet goed gesteld is met paarden en instructie maar met een fantastische omgeving en een uitgebreide kantine krijgen soms net zo veel of zelfs meer sterren, dan een manege waar het super is gesteld met de paarden en lessen maar waar je door de bagger moet en je lauwe koffie uit een automaatje moet drinken. Persoonlijk trek ik dan liever laarzen aan en drink ik die koffie thuis wel weer...

spotless

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:46

Sugarmiss schreef:
Om even een aantal reacties van spotless te belichten:
Citaat:
Ik heb nooit ‘engels’ gereden. Ben wel eens op een engelse manege geweest en heb daar ook wel eens een lesje gezien. Wat mijn (dus beperkte) indruk daarvan is dat de lessen daar nogal wat anders verlopen dan wat wij gewend zijn

Ook jij hebt dus een bepaald vooroordeel hoe 'engelse' lessen er altijd uitzien, maar neemt ons de interpretatie van de Bit kwalijk.

Lezen SM: ik zeg toch BEPERKTE, daarmee geef ik al de waarde van mijn oordeel aan, lijkt me. En ik neem het sommige bokkers alleen kwalijk dat ze argumenten (naar het lijkt) opzettelijk uit hun verband rukken.

Citaat:

Hoeveel mensen liepen er hier in de les ?? 10... 15 ??
Ik heb engels gereden in een les die standaard uit 16 man bestond, elke lesklant kreeg meer aandacht dan hem/haar af en toe lief was; persoonlijk !! Als de instructrie die aandacht in een kleine groep niet kan geven, JUIST waar hij zo belangrijk is (bij beginners) zou je beginners dus geen groepsles moeten geven.

In deze les liepen 6 ruiters (Dat is het maximum aantal per les hier). 60 min gedeeld door 6 = 10 min p.p. - 60 min gedeeld door 10 =...... Of je beginners groepsles zou moeten geven is een andere discussie en bovendien is dat (voor een deel) aan de ruiter zelf. Niet iedereen wil dat en kan zich dat veroorloven.

Citaat:
Wat ik als bakrandridder zie bij engelse ruiters die overstappen is dat ze de eerste (paar) les(sen) echt het idee hebben dat ze er helemaal niets van snappen en absoluut niet kunnen rijden…

Dat ze minder snappen van de 'western' manier van rijden mag logisch zijn, maar dat ze geen balans hebben en niet kunnen rijden is onzin. Dat zou alleen maar op gaan als ze als 'engelse' ruiter ook maar 1 a 2 lessen gehad hebben.

Wanneer was de laatste keer dat jij een eerste les meemaakte van een overstappende engelse ruiter? Wij zien ze hier de afgelopen 4 jaar maandelijks, dus ik denk dat ik me in dit geval ervaringsdeskundig mag noemen.

Citaat:
Ik denk dat het onmogelijk is een paard te leren zich te verzamelen onder het zadel zonder enige vorm van teugeldruk.

Daarin zal niemand je tegenspreken,
Zie Jannies 1e post waarin ze dit zegt en de reakties daarop!!!

wel over de manier waarop aanleunding bereikt dient te worden. Nl door gelijke druk op
beide teugels

DIT noemen wij hier over het algemeen TREKKEN!!!
en vooral véél been(en dan bedoel ik kuitdruk, géén sporen).Helemaal mee eens!
Op dezelfde manier hoort een paard achterwaarts geleerd te worden; door tegenhouden met beide handen.
Niet door te trekken en zéker niet door te zagen e.d.
Ik mag toch hopen dat je achterwaarts geen been geeft om te beginnen...hoe wil je dan je paard op je zit achteruit leren gaan???
Dat een simpel trensje een notekrakerswerking KAN hebben ben ik met je eens. Maar als beginners teveel aan de teugels zouden hangen hoor je ze hierop aan te spreken. Is de ervaring dat beginners hun hulpen te onhandig (te hard) geven hang er dan een milder trensje in ipv de standaard dunne westerntrens of een dubbelgebroken trens/sidepull oid.
Natuurlijk worden beginners hierop aangesproken en wel ongezouten! Dit heeft echter niet direct het gewenste effect; de mens is een gewoontedier zegt mijn moeder altijd. En een dikker bit is niet altijd een zachter bit zoals we inmiddels allemaal wel weten, maar ook dat is een andere discussie.
Citaat:
Tevens heeft ze er maar uitgelaten dat ze Bulky met geen mogelijkheid van de hoefslag af kreeg en aangalopperen lukte al helemaal niet. Dit alles pleit niet erg voor deze ruiter.

Er werd wel degelijk opgemerkt dat het paard niet zuiver liep (volgens Diana stijf). Misschien dat de berijdster geen zin had om een paard wat voor haar gevoel kreupel liep niet verder te willen belasten. Of misschien had ze ook om 'prikkers' moeten vragen
Ja hallo,
misschien

had ze wel helemaal niet op een paard moeten stappen, zo weet ik er nog wel een paar is geen argument! Haar onvermogen om haar binnenbeen los te laten zal hier misschien ook wel iets mee te maken hebben gehad...

Als in een 'overduidelijke beginnersles' een beginner een paard niet in galop krijgt (moeten beginners al galopperen eigenlijk ) dan zou de instructie wat kunnen helpen door met een longeerzweep (soms is alleen de stem al voldoende) het bewuste paard in de galop te krijgen.
Het is dus een zwak punt voor de instructie om de ruiter maar aan te laten modderen en hem dit naderhand nog kwalijk te nemen ook.

Longeerzweep Uit veiligheidsoogpunt lijkt me dat niet aan te raden Als ze het niet op eigen kracht kunnen zijn ze er blijkbaar nog niet aan toe. Gewoon een kwestie van blijven oefenen. En wie zegt dat er op dat moment gee begeleiding was???? Dat neem je gemakshalve maar even aan, lekker negatief

Citaat:
Zoals al uit diverse reakties blijkt denken wij dat de instructrice beweginging van de ‘zagende’ ruiter nadeed om haar te laten zien wat ze deed en dat dat dus niet goed is… Maar dat kan je vanuit de kantine niet horen/zien.

Natuurlijk is het goed mogelijk dat er in de binnenbak dingen besproken zijn die door de Bit-mensen niet te horen waren, maar dan nog is het beeld materiaal wel te volgen geweest; een ruiter die zaagt + een instructrice die 'meezaagt'.
Verder is ook nog Diana hier later naar gevraagd en het kommentaar hierop is heel treffend als titel van dit topic opgenomen.

Zie de posts van Jannie _/o\_ Ik had het niet treffender kunnen zeggen!!!! Go Jannie

Citaat:

Misschien werden 'we' het gewoon zat, maar hebben we nu weer 'voer' om weer even verder te gaan
Da's prima maar dan wel graag met eerlijke argumenten op basis van feiten en niet met veronderstellingen.

(Voor een eventueel oplettende mod: ik heb thuis ff geen internet wegens overgang naar een andere provider, dus ik zit op mijn werk of , zoals nu, bij WSW te bokken)

Gr. Marion

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:05

Ik heb me opgegeven om te kijken en te ondervinden,en ik mag van mezelf op de video en iederen mag zijn op en aanmerkingen maken ook vanaf de bakrand. kunnen we het er dan nog eens over hebben? ik vind dit een beetje een zinloze discussie worden over wie nu wat bedoeld precies en of dat nu wel of niet kan, terwijl bijna( let wel bijna) niemand uit eigen ervaring spreekt. Laten we na 11 december nog eens een topic starten en dan pas beoordelen of bit onzin verkondigd of niet. hoe meer mensen aanwezig hoe minder kans op partijdigheid plus dat je kan bespreken en elkaar in de ogen kijken. Dus kom op allemaal western, engels, nh-ers laten we er een bruisende happening van maken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:07

Ik heb 11 december al een afspraakje met een aantal bokkers voor een buitenrit, maar als het erg slecht weer mocht worden, dan kom ik naar Marum