[WN] merk voer,juist voor quarters!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 10:08

Mac schreef:
Helaas ... errug allergisch voor katten!! De kat van de buren komt wel eens op bezoek; ik zal eens vragen of die op hongerdieet mag Haha! .

Ik heb wel eens een nestje blote babymuizen op mijn hoofd gehad toen ik een deken van de bovenste plank van mijn kast trok ... GATVERDAMME!

Lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr,...... Haha! Clown
Ben je zelfs allergies voor een kat die buiten blijft en dus echt in de stal woont?????
Heb hier een heel kattengezin,en die hebben echt een functie!!Tis net als of de muizen ruiken dat er katten zijn en dus al veel meer weg blijven.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:22

Mac schreef:
@Djilan: ik ben heel benieuwd naar de resultaten!

Even een praktisch vraagje mbt tot het voer: waar slaan jullie het op? De Marstallzakken zijn van een soort papier met aan de binnenkant een plastic zak. Ik ben dus bang dat als ik ze buiten opsla (op zolder vd garage) dat de muizen eraan gaan zitten ... maar binnen in de bijkeuken liggen ze eigenlijk wel een beetje in de weg. Het muizenseizoen zit er weer aan te komen (de mais is geoogst), dus mijn vraag is: hoe doen jullie dat?

Bij mij staan ze gewoon op een pallet, op een zeiltje in de stal, maar ik heb 6 katten Haha! ( Bloos! ) hier rondlopen en vind nooit muizekeutels, zakken worden ook nooit aangevreten, we hebben wel regelmatig dode muisen liggen Verward Knipoog .

Kun je ook geen stal kat nemen?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:28

Ik heb net twee bakjes met muizengif gevuld Bloos! Ik trok een paar zakken weg en Boos! Boos! aangevreten!! Dus jammer voor de muisjes maar het moet even.
Wij hebben zoveel mooie vogeltjes hier dat een poes niet een optie is. Die vogeltjes komen juist bij ons omdat er een hond loopt en geen poes!

Ik ben nogal huiverig voor muizen in een paardenstal. Toen Copper's hier was (De ex-quarter van Marieke en maanblind) zijn we natuurlijk in de maanblind-materie gedoken.
Blijkt dat paarden ook maanblind kunnen worden van een virus wat muizen bij zich dragen...... :oo
Dus wat mij betreft neem ik het zekere voor het onzekere.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:32

Vera...ik weet niet wat maanblind is, kun je me dat even uitleggen? (Mag toch wel even???)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:53

De optie van een oude vrieskist is als opslagplek ook al eens geopperd.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:54

Sugarmiss schreef:
De optie van een oude vrieskist is als opslagplek ook al eens geopperd.

Boos! net een paar weken geleden afgevoerd naar de stort Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:58

Terughalen die hap, anders liggen er vast wel andere die je mee kunt krijgen Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:01

Een stalkat moet kunnen qua allergie ... maar ik ben bang dat ik medelijden met het beestje ga krijgen en het toch binnen ga halen ... hoe overtuig je een stalkat er trouwens van om bij jou te blijven voor het vangen van muizen en niet uit te wijken naar de buren??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:03

De hoeveelheid muizen Haha! c.q. zijn honger Lachen

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 11:08

Mac schreef:
Een stalkat moet kunnen qua allergie ... maar ik ben bang dat ik medelijden met het beestje ga krijgen en het toch binnen ga halen ... hoe overtuig je een stalkat er trouwens van om bij jou te blijven voor het vangen van muizen en niet uit te wijken naar de buren??

lekker liggen in de stro-hooi opslag,een oude paarden deken ergens in een hoek of in de hooiopslag.............een bak droge brokjes en water neerzetten!!!krijg je ook nog een paar zwerfkatten erbij...........Wel op tijd castreren,steriliseren,anders gaat het snel met de vermeerdering!!

oh ja,NOOIT binnen laten,hou hem maar bij de achterdeur weg,..ksttttttt,...weg poes,mijn terratorium!!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:11

Volgens mij help de aanwezigheid, de geur van een kat alleen al tegen de muisjes.

@Vera, jeetje dat is ook eng! Ik neem aan dat het niet al te vaak echt gebeurd aangezien de meeste stallen wel muizen hebben.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:15

Erg goed topic is dit geworden!
Ik heb wat dingen voor mezelf op een rijtje gezet en ik zit nog met het
volgende. Ik zit meer in het koudbloed/New Forest voer en heb wat vragen
omtrent het toepasbaar maken op Quarters.

Nog even terug komend op mijn Ursonne menu.
Er zit veel vitamine E waar volgens mij voldoende van wordt opgenomen mits je
het menu aanvult met een grote hoevelheid goed hooi, waar weer selenium in
zit.

Over Hartog Concept dan:
Citaat:
hartog concept

Ruw eiwit 10,5 % Calcium 0,6 %
Ruw vet 4 % Fosfor 0,4 %
Ruwe celstof 8 % Magnesium 0,4 %
Ruwe as 7 %

Additieven (per kg)
Vitamine A 13.500 IE / kg
Vitamine D3 2.000 IE / kg
Vitamine E 250 mg / kg
Koper (-sulfaat) 20 mg / kg VEP 970

Begrijp ik hier goed uit dat daar dan ook geen selenium in zit en alleen
"kaal" vit. E? Betekend dus weer dat deze brok met grote hoeveelheden hooi
aangevuld moet worden.

In deze brok zit ook dus geen BHT en BHA. (blijkt uit jullie onderzoek OK dan!
)
Waarom vinden de meeste van jullie dan Marstall een beter brok?
Francis zei:
Citaat:
Ik zou die twee vitamine preparaten achterwege laten als je Marstall E
voert. Dit voer heeft dubbele vitamine gehaltes en door dan ook nog eens
zelf extra vitamines/mineralen te voeren breng je de boel wel heel erg uit
evenwicht. Overdaad schaadt..

Er staat overdaad schaadt... mee eens, maar er staat ook dat Marstall
dubbele vitamine gehaltes bevat?! Is dat dan niet te veel? Dubbele
hoeveelheid vergeleken met wat?
Ik ben een voorstander van karig voeren en ban bang met Marstall dan teveel
voedingsstoffen naar binnen te kletteren. Of hebben Quarters hier meer
behoefte aan dan andere rassen misschien?
Of kan iemand dat op een andere manier weerleggen,

De grote hoeveelheid van de andere vitamines in 'mijn' (kruiden) Ursonne:
Vit A 600.000 I.E. Vit D3 60.000 I.E. , daar ben ik nog niet uit. Waarom zit
er juist van die vitamines zoveel in? Weet iemand iets over deze vitamines?

Verder kan ik dus stellen: Van Melasse (suikers) en veel selenium wordt een
paard heet. Of wordt een paard juist van de vit. E (ipv de selenium)?

Als ik het goed begrijp zien we bij Quarters voor de spieropbouw graag veel
eiwitten in de voeding. Heb ik dat goed begrepen? (ben nieuw in het quarter
gebeuren wat dat betreft) Waar zitten die voornamelijk in?

@ Francis: Waarom wil jij graag vet toevoegen?

Verder nog een hamvraag Haha! Haha!
Heeft iemand zich ooit verdiept in het soort vetten wat er gebruikt wordt in
brokken?
En dan doel ik met name op het verhaal dat er dierlijk vet gebruikt wordt om
brokken te persen of dierlijk olie om het te laten glanzen?
Kunnen we er van uit gaan dat als de fabrikant zegt dat hij dat niet
gebruikt dat dat dan ook zo is?
Ik ben een beetje wantrouwend op dat gebied.
Hier een citaat van Gé Huibers:
Citaat:
Op de meeste zakken staat het ook op er staat dan oliën en vetten.
In Ursonne zit in ieder geval geen afval zoals in de meeste brok.
De voederfabrikanten kopen op de wereld markt wat het goedkoopste is daarbij
voegen ze afval van fabrieken.
Zoals afgekeurde mars tutti frutti snikkers dergelijke producten gebruiken
ze om de gehaltes op pijl te brengen.
Ze hebben mij gevraagd om een brok samen te stellen, maar ik gebruik alleen
maar puur granen daardoor zou de brok 50% duurder uitvallen en daar zouden
ze niet mee kunnen concurreren.

Geweldige man, vinden jullie niet! Haha!

Heel verhaal geworden.... wie helpt mij een stapje verder...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 12:28

Citaat:
Er staat overdaad schaadt... mee eens, maar er staat ook dat Marstall
dubbele vitamine gehaltes bevat?! Is dat dan niet te veel? Dubbele
hoeveelheid vergeleken met wat?
Ik ben een voorstander van karig voeren en ban bang met Marstall dan teveel
voedingsstoffen naar binnen te kletteren. Of hebben Quarters hier meer
behoefte aan dan andere rassen misschien?
Of kan iemand dat op een andere manier weerleggen,....

Ik reageer hier even op.
De dubbele hoeveelheid vit/min is fijn ,zodat je WEINIG krachtvoer kan geven,maar toch de dagelijkse hoeveelheid vit/min aan het paard geeft.Te veel krachtvoer kan namelijk ook zo z'n nadelen hebben,vooral in gedrag van het paard,dus hoe minder je erin stopt,hoe rustiger ze zullen zijn!voor weidegang is de marstal force erg fijn,lijkt mij,een puur vit/min preparaat.Zo hoef ik in de zomer een aantal paarden helemaal geen krachtvoer meer te geven,maar krijgen ze toch alle voedingsstoffen.Zoiets geef jij nu toch ook?Volgend jaar ga ik dat uitproberen.Nu voer ik trouwens nog steeds equisanum kern,maar ga Marstal E en/of Marstal cornmix ook nog proberen.

Ik denk dat ieder paard genoeg vit E/sel nodig heeft en dat dit al te lang,te weinig gevoerd is.Een Quarter is ,denk ik,hier nog gevoeliger mee,omdat de quarterspieren de snelle ,explosieve verbranding hebben en dus veel meer verzuring kan ontstaan.Vit E/sel is juist belangerijk in het afvoeren van dit melkzuur in de spieren(spierpijn).
Nou,wie kan dit nog preciezer uitleggen???

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:13

radicalM schreef:
Vera...ik weet niet wat maanblind is, kun je me dat even uitleggen? (Mag toch wel even???)

Maanblindheid is een oogaandoening waar een paard uiteindelijk blind van wordt. Er zijn een aantal factoren die dit kunnen overbrengen en de muis is daar een van.
Deze paarden hebben echt heel veel pijn als de oogontsteking actief is (waarbij er onherstelbare schade aan het oog optreedt) en het oog zal uiteindelijk zo ernstig beschadigen dat blindheid het gevolg is.
Als eenmaal 1 oog geinfecteerd is kan het overslaan op het andere oog.
Het is heel belangrijk dat, zodra de oogosteking actief is, er de juiste medicijnen worden toegedient waardoor het paard van de pijn ontlast wordt.
Deze aanvallen hebben de paarden meerdere malen per jaar.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:06

jessiejanes"]
Ik reageer hier even op.
De dubbele hoeveelheid vit/min is fijn ,zodat je WEINIG krachtvoer kan geven,maar toch de dagelijkse hoeveelheid vit/min aan het paard geeft.Te veel krachtvoer kan namelijk ook zo z'n nadelen hebben,vooral in gedrag van het paard,dus hoe minder je erin stopt,hoe rustiger ze zullen zijn!
[/quote]

Maar waarom bestaan dan deze verhoudingen? Het komt er in feite op neer dat het een voer is waar alles in zit wat hij nodig heeft in combi met een lege energy voorziening.

[quote="jessiejanes"]
voor weidegang is de marstal force erg fijn,lijkt mij,een puur vit/min preparaat.Zo hoef ik in de zomer een aantal paarden helemaal geen krachtvoer meer te geven,maar krijgen ze toch alle voedingsstoffen.Zoiets geef jij nu toch ook?Volgend jaar ga ik dat uitproberen.
[/quote]

Das het fijne wat ik voer nu.
Ik heb 6 paarden en ieder heeft zijn eigen hoeveelheid aan voedingstoffen maar ook aan energy nodig. je kan het zo goed zelf sturen.
Paarden die te weinig energy hebben krijgen bij mij granenmix (melasse vrij). Alleen als ze een beetje mager zijn krijgen ze Hartog Concept erbij.
Maar ik moet zeggen dat ik op mijn fries na geen een paard energy heb moeten bij geven . Heb 1 paard op dat extra schepje concept.

[quote="jessiejanes schreef:
Nu voer ik trouwens nog steeds equisanum kern,maar ga Marstal E en/of Marstal cornmix ook nog proberen.

Ik denk dat ieder paard genoeg vit E/sel nodig heeft en dat dit al te lang,te weinig gevoerd is.Een Quarter is ,denk ik,hier nog gevoeliger mee,omdat de quarterspieren de snelle ,explosieve verbranding hebben en dus veel meer verzuring kan ontstaan.Vit E/sel is juist belangerijk in het afvoeren van dit melkzuur in de spieren(spierpijn).
Nou,wie kan dit nog preciezer uitleggen???

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 15:14

Bonnigje schreef:
Maar waarom bestaan dan deze verhoudingen? Het komt er in feite op neer dat het een voer is waar alles in zit wat hij nodig heeft in combi met een lege energy voorziening.

precies,...De energie eiwitten,suikers enz. ...krijgen ze dan uit het gras ,voordroog en hooi!(puurder kan niet)

Hoe precies de verhoudingen MOETEN zijn ,weet ik niet en daarom ben ik dit topic ook gestart(..al 10 pagina's,..Jaaaah,...record voor mij,...uhm,..sorry,..off-topic! Haha! ).
Ik heb dit dus ook al gevraagd ,vooral of iemand precies in getal de verhouding tussen vit E en selenium weet,zoals het ideaal is....niemand al wetenschappelijk onderzoek gedaan,...toevallig,,,zo tussen paarden verzorgen en kinderen van school halen door????? Haha! Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:22

De behoefte aan vitamine E is het grootst bij sportpaarden, drachtige merries en opgroeiende paarden (ca. 2000-2500 mg vitamine E per dag). Een overdosering (meer dan 5000 mg per dag) kan schadelijke gevolgen hebben.
Over het algemeen is dit de verhouding:

Selenium 15 mg per 1000 g product, Vitamine E -50.000 mg per 1000 g product.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:25

Mijn paarden krijgen van Marstal de slobber en ´s winters een handje van de Marstal-Symfonie (met kruiden).

Verder voer ik mijn paarden Nösenberger en ben daar super tevreden mee OK dan! !

Mijn ruin, die erg snel vet wordt, krijgt Isi & Co, speciaal voor paarden die "robuust" zijn en niet veel nodig hebben.
Mijn merrie krijgt Standaard, op wens met/zonder haver te krijgen.
Ze hebben ook Quarter!!

Helaas is het voer (nog( niet in Ned. verkrijgbaar Verdrietig , maar als je niet te ver van de grens woont, kun je misschien een stal vinden waar het geleverd kan worden en waar jij het dan op kan halen Knipoog !

Kijk maar eens op www.noesenberger.de , daar staat alles uitvoerig beschreven! De klantenservice is ronduit super te noemen!!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 15:32

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 15:34

vera schreef:
De behoefte aan vitamine E is het grootst bij sportpaarden, drachtige merries en opgroeiende paarden (ca. 2000-2500 mg vitamine E per dag). Een overdosering (meer dan 5000 mg per dag) kan schadelijke gevolgen hebben.
Over het algemeen is dit de verhouding:

Selenium 15 mg per 1000 g product, Vitamine E -50.000 mg per 1000 g product.

kijk ,..zomaar ,..tussen paarden verzorgen en kinderen van school halen door!! OK dan!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:46

jessiejanes schreef:
kijk ,..zomaar ,..tussen paarden verzorgen en kinderen van school halen door!! OK dan!

Whoehahahaha!
Tis wel woensdagmiddag dus de kids zijn al uit school Bloos
Paardje (ja ik heb er nu maar 1tje ipv 19! Bloos! ) in de wei en al gereden dus die hoeft voorlopig ook nog even geen aandacht.
Dan heb je tijd voor dit soort dingen tussen de huishoudelijke klussen door *LOL*

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:00

Bonnigje schreef:
@ Francis: Waarom wil jij graag vet toevoegen?

Verder nog een hamvraag
Heeft iemand zich ooit verdiept in het soort vetten wat er gebruikt wordt in
brokken?
En dan doel ik met name op het verhaal dat er dierlijk vet gebruikt wordt om
brokken te persen of dierlijk olie om het te laten glanzen?

Olie is een 'langzame' energie bron waar paarden niet zo snel heet van worden. Daarnaast is het een erg goede bron van energie voor paarden die snel last hebben van spier/hoef bevangenheid, verzuring, tying-up etc.
Er wordt nog veel onderzoek naar gedaan, maar in Amerika zijn zie al een stuk verder met het ontwikkelen van 'vette' voeders. Dan praat ik over vetgehaltes van boven de 12 á 14% (hier is het al veel als er 6 tot 8% in zit, hoger ben ik nog niet tegen gekomen).
Op internet is wel veel te vinden over paardenvoeders met hoog vetgehalte... onderandere hier http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/ bij de artikelen over EPSM.

Wel moet je er rekening mee houden dat de spijsvertering van een paard hier aan moet wennen en je dus niet te pas en te onpas wel of niet olie kunt toevoegen. Als je over stapt op hoge hoeveelheden olie, zul je dit dagelijks moeten doen en ook in een constante dagelijkse hoeveelheid.

Dierlijke vetten zijn ronduit schadelijk voor paarden (lever en nieren) omdat ze die niet kunnen verteren en ik dus ook niet in m'n voer willen. Voor mij één van de redenen om geen brok meer te voeren.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:45

Francis schreef:
Dierlijke vetten zijn ronduit schadelijk voor paarden (lever en nieren) omdat ze die niet kunnen verteren en ik dus ook niet in m'n voer willen. Voor mij één van de redenen om geen brok meer te voeren.

Ik voer om deze rede ook al 6 jaar geen brokken meer.
Op een incidentele Hartog Concept na, Gé heeft mij verzekerd dat daar geen dierlijke vetten in zitten.

Ik heb nog geen rede gevonden om af te stappen van Ursonne...
Alles wat ik hiet tot nu toe lees kan ik heel goed zelf sturen in mijn voeding...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:37

Om even op Mac haar vraag terug te komen, wij bewaren onze voorraad Marstall en Luzerne in een oude vriezer, het blijft heerlijk vers en afgesloten voor muizen EN paarden Knipoog Haha! Mmmm nou hebben wij een super grote vriezer......er gaan zeker 9 zakken Marstall in Bloos En tot op het eind nog vers OK dan!

Kijk eens in de huis aan huisblaadjes of het internet, soms kan je voor een zeer scherp prijsje een oude vriezer overnemen, mooiste is als hij goed lucht dicht kan afsluiten, goed naar de rubbers kijken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:46

Een grote, nietwerkende vriezer kun je zo gratis ophalen bij de eerste de beste electriciteitszaak. Vooral op het 'platte land' zijn wel grote vrieskisten (350 liter of meer) te vinden. Ik had er een opgehaald bij de plaatselijke witgoedboer, die ging kapot, kon em zo omruilen voor een andere. Inderdaad goed op sluitwerk en rubbers letten, maar houd er rekening mee dat een niet werkende vriezer nooit 100% waterdicht afsluit. Als'ie werkt trekt'ie min of meer vacuum, dat doet'ie dus niet als'ie niet werkt. Dus wel onder een afdakje of in een schuur plaatsen.