endurance KWB (maart 2012)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: endurance KWB (maart 2012)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:54

Houdt er wel rekening mee dat een basisenting 2 entingen betreft waar een bepaalde tijd tussen moet zitten. Je mag dus pas weer 7 dagen na de 2e enting starten!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:22

Ik ga het nu inderdaad even in de gaten houden! Laat het me niet nog een keer gebeuren ;).

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:30

evdpanne schreef:
In de tijd dat ik hem had is ie altijd goed geent. Alleen heeft ie bij de fokker geen basisenting gehad (alleen gewone), en dat is mij nooit verteld door de dierenartsen die hem bij mij hebben geent. Denk ook dat als ik klasse 1 had gestart ofzo dat het misschien niet mocht. Heb nu ook een aantekening en als ik de volgende keer zou starten en het is niet in orde dan mag ik niet starten.

Maar staleigenaar zou gelijk dierenarts bellen, dus volgende keer is dat in orde en dat gaat al een hoop stress schelen! Ik had al helemaal paniek, had wat geweest als ik m weer had moeten inladen, denk niet dat pony dat leuk had gevonden...

Je bent toch ook gewoon in de klasse I gestart en je hebt 3 winstpunten behaald?

Sorry, ik vind het niet helemaal eerlijk aangezien er dus ook mensen door niet de juiste enting te hebben uitgesloten en ik snap dus ook niet helemaal waarom jij dan wel mocht starten? Is geen kritiek op jou overigens hoor.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:35

Ik ben klasse 0 gestart en heb dus geen winstpunten ;).

Ik had het ook wel begrepen als ik niet had mogen starten, alleen had pony het niet gewaardeerd als ik op de wagen had moeten wachten... (waren samen).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:40

Qwek schreef:
Ik heb vandaag ook meegereden. Het was voor ons de eerste endurance wedstrijd en ik vond het erg leuk. Had me alleen verkeerd opgegeven, ipv in de kennismakingsklasse stond ik bij de 'gewone' 26 km, maar ik mocht gelukkig wel starten. Heb geprobeerd rond de 13 km per uur te rijden, met een kwartier pauze op een paar km voor de finish was mn snelheid 12,79 km/u. Maar ik had geen idee dat je niet harder dan 15 km/u mocht rijden per traject dus toch nog gediskwalificeert. Het tempo moet wel een stuk lager dan ons normale tempo, volgende keer dus maar eerder een pauze haha. Haar hartslag was ook laag, heb haar steeds meteen aangeboden. Heb al zin in de volgende rit!

Goed te horen dat je het leuk vond :)
Maar eh je hebt een kwartier pauze gehouden een paar km voor de finish en dan nog harder dan 15km/h gereden op het traject? Dan zou ik als ik jou was toch wat meer oefenen op het rijden van het juiste tempo en sowieso met wat meer tempocontrole rijden. Voor een 1e wedstrijd vind ik dat je onderweg te hard hebt gereden. Of je moet al een heel ervaren paard hebben dat gewend is om enduranceafstanden te lopen.

Daarnaast is in de KMK de max gemidelde snelheid 12km/h. De 13km/h geldt voor klasse I.

Tip voor jou is dus: Oefenen met inschatten van je snelheid en daarop gaan rijden. Dan hoef je ook geen pauzes in te lassen..

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:43

daar hebben zoveel mensen moeite mee, 1 tempo rijden. zelfs in de 68km was er iemand die dit echt niet kon en onze 3 paarden hier niet blij mee waren (reed samen met Karin en Iris). ontzettend storend voor de andere paarden en voor het paard zelf veel vermoeiender :(:)

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:05

Shaggy moet eerder de motivatie vinden om 'wat' harder te gaan, na de p/a was ie wakker daarvoor moest ie echt nog warmdraaien....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:13

Het hangt ook een beetje van je paard af, mijn kruising floreert aan het begin en zakt dan in tempo wat terug :D. Echt een explosieve sporter zeg maar. Mijn haf zet een bepaalde tankmodus op en die kan dan veel langer doorgaan, meer een marathonloper dus ;).

Heeft iemand toevallig nog die übercute zwartwitte shetlander in het babyblauw gezien die samen met een haf/fjordkruising reed :D?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:18

Ik heb gewoon een diesel :').

Ik heb alleen de roan? shet gezien volgens mij :P.

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:37

Citaat:
Maar eh je hebt een kwartier pauze gehouden een paar km voor de finish en dan nog harder dan 15km/h gereden op het traject?

De pauze was na de P/A, het te hard rijden voor de P/A. (We hadden het er toevallig over gisteren, vandaar dat ik het weet.)

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:39

@evdpanne: Dan mag je Kootwijk niet starten want er moet 24 dagen tussen zitten begreep ik gisteren van de Jury! (als er een verkeerde/andere of te late enting is geweest in het verleden)

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:46

Kootwijk zou ik ook niet starten ;). Ga eerst even vakantie vieren van 10 tot 24 april en daarna maar weer kijken wanneer ik weer ga starten :P. Start genootje wilde Leersum en Ommen ofzo? Weten jullie hoe dat zit als het in gebieden is waar normaal ruiterbewijs verplicht is? Mag je dan wel starten of moet je die ook hebben?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:52

StEpHaNiE66 schreef:
@evdpanne: Dan mag je Kootwijk niet starten want er moet 24 dagen tussen zitten begreep ik gisteren van de Jury! (als er een verkeerde/andere of te late enting is geweest in het verleden)

Het is 21 dagen (en maximaal 92). En dan mag je ook 7 dagen voor de wedstrijd niet gevaccineerd hebben. Aangezien Kootwijk al over ruim 2,5 week is, ga je dat dus niet redden.

Ommen gaat je wel lukken, maar dan moet je wel snel zijn. De wedstrijd is 29 april, dus de laatste werkdag waarop je dan veilig een vaccinatie kunt laten zetten is vrijdag 20 april. Dan moet je dus uiterlijk aankomende vrijdag, maar liever eerder je eerste enting laten zetten.

Ruiterbewijs/gebieden waar je wil gaan rijden en vaccinaties staan los van elkaar. Het kan hoogstens zo zijn dat wanneer je ergens wil overnachten dat men graag ziet dat je paar correct geënt is, maar mijn ervaring is dat dat verder niet gecontroleerd wordt.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:59

Hahahaha dat ruiterbewijs daar los van staat snap ik ;). Het is ook een aparte vraag... Mag je endurance starten als je in die gebieden normaal ruiterbewijs nodig hebt (die heb ik namelijk nog niet gehaald).

En entingen ga ik snel regelen, en dan zal ik wel uittellen wanneer ik weer mag. Dit gaat me niet nog een keer gebeuren!

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:00

@ hilli: Zo zat dat ja :j . Hoorde het gisteren bij de persoon naast mij dus had beetje meegeluisterd! Bleek inderdaad dat er aardig wat entingen niet klopte zei deze meneer.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:02

evdpanne schreef:
Mag je endurance starten als je in die gebieden normaal ruiterbewijs nodig hebt (die heb ik namelijk nog niet gehaald).

Op die fiets! Ja, je mag dan endurance starten. De organisatie regelt dan dat de eenmalige toestemming door de terreineigenaar wordt gegeven. Net zoals bijvoorbeeld je met een wedstrijd soms over stukken komt die normaal helemaal niet toegankelijk zijn.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:04

Er waren gewoon veel te veel mensen die de regels niet goed gelezen hadden, heb ook veel mensen nog net op hun paard kunnen zetten voor de finish omdat ze niet wisten dat ze OP hun paard moesten finishen....

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:10

Hahahaha heb het hele boekje gelezen, maar vergat het ook bijna. Was zo gezellig! Moet de volgende keer wat serieuzer doen! En entingen, ik dacht dat ze in orde waren (doe het altijd netjes elk jaar en had al in de planning om het half jaarlijks te doen omdat ik de vorige keer er bijna te laat was, en ik dat ook wil voorkomen :P.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:11

Evdpanne, ja die heb ik ook nog gezien. Er startten maar twee van die ukken volgens mij.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:13

Geweldig die ukkies :). Leuke sport om samen met kind te doen later (als ik oooit kinderen krijg).

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:16

Dinky heb ik natuurlijk gezien :P (de roan)
En de bonte shet was ook heel leuk die zag ik zowel weg gaan voor de start als terug komen voor de finish.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:32

Hihi, ja die shetjes doen het best goed! Die bonte shet ken ik, leuk beestje

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:23

die roan shet is Dinky Toy en is van mij :D hij is 50e geworden met een gem.snelheid van 10.412 (geloof ik) _/-\o_

ik ben elke endurance wedstrijd mensen tips aan het geven, regelementen delen (gister zat er weer iemand te bellen naar zijn groom -O- ) enz enz

weet natuurlijk wel dat het een hoop regels zijn, maar mijn tip is toch echt dit een keer goed door te nemen zodat je weet waar je aan toe bent :j

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:25

Bellen naar je groom mag volgens mij gewoon....

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:30

Staat in het reglement dat het gebruik van een mobiele telefoon toegestaan is (onder punt 13)