[WN][HK]Westernruiters nieuw en oudgediend, hebben een deel 3 verdiend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Re: [WN][HK]Westernruiters nieuw en oudgediend, hebben een deel 3 verdiend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 19:07

Misschien niet heel onbelangrijk, heeft ze gekoerst?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 19:30

Nee geen wedstrijden, ze heeft wel een korte monté koers training gehad, dat is draven onder de man ipv sulky. Maar omdat ze geen vaste trainer konden vinden die haar ook uit kon brengen zijn ze nooit verder dan dat gekomen. Daarna heeft ze een veulen gehad en heeft ze tijdens dracht en veulenperiode alleen op de weide gestaan bij wijze van. Met de bezichtiging heb ik haar nog gereden, en toen was ze ondanks de omstandigheden heel goed te rijden, mocht ze zo lopen zoals ze nu soms doet dan had ik haar waarschijnlijk niet eens gekocht. Ben niet vies van een uitdaging of project maar wil wel veilig door het bos kunnen :+
Anyways, kom net weer bij haar weg, en het lijkt alsof er minder vocht zit. Dus hopelijk is dit weer zo'n kwestie waarbij ik me drukker maak dan het probleem is :')

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 19:54

Er is ook in korte tijd veel gebeurd Evercreek, ze is verhuisd, herstellende van een blessure. Verhuizen kost minstens een paar maanden om te wennen en jullie zijn ook nog elkaar aan het leren kennen. Kan je het rijden even opzij zetten en vanaf de grond met haar beginnen? Is de spanning er ook met wandelen buiten?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 21:19

Klopt, en dat realiseer ik me ook heel erg goed. Ik heb de dierenarts vorige keer ook gevraagd naar grondwerkles maar hij raadde het niet aan om te veel in de bak te gaan doen, korte bochten, buigingen etc. is op dit moment nog te veel gevraagd. Ten eerste vanwege die peesblessure maar ook omdat Dravers niet gebouwd zijn om dat soort oefeningen te gaan doen. Uiteindelijk moet het wel kunnen maar hij adviseerde sterk om de komende maanden spieren op te bouwen door middel van rechte stukken lopen. Om de dag een rondje door het bos lopen van 20-30 minuten is beter dan tien minuten in de bak (zolang ik zachte ondergrond vermeed), en van daar uit opbouwen. Aan de hand door het bos wandelen kan zeker, maar heel eerlijk durf ik dat dan weer niet zo goed aan. Mocht ze dan schrikken en weg willen houd ik haar niet, of als ze naast me loopt en ze zou opzij springen etc. Ik ken haar goed genoeg om te weten dat ze eerst reageert voor ze nadenkt. Mocht ik nou met stalgenootjes kunnen gaan dan zou ik dit wel aandurven. Ik ben zelf gewoon veel zelfverzekerder op het paard, dan ernaast met dat soort dingen :+ En ik ben totaal niet een angstig persoon met paarden ofzo, integendeel, maar ik ben me wel heel goed bewust van het feit dat zij een paar honderd kilo over mij hebben _O-

Edit: ja, die spanning is er ook wanneer ik alleen met haar van het erf af ga aan de hand. Tijdje terug geprobeerd maar toen stond ze te blazen als een draak en is een paar keer omhoog gekomen omdat ik haar denk ik teveel inhield. Later nog een keer met een stalgenootje wezen wandelen en dat ging wel veel beter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 09:41

Lastige situatie. Ik vind grondwerk niet eens zo'n goed idee. Niet zozeer om haar lijf te trainen, maar om elkaar beter te gaan begrijpen. En om haar te leren haar gedrag en uitspattingen te reguleren. Als in: je mag iets best spannend vinden, je mag dat ook best uiten, maar het hoeft niet staatsgevaarlijk te worden.
Zo heb ik Noura geleerd om juist ergens op af te stappen als ze het eng vindt. Ik heb dan ook veel buiten gewandeld en altijd wat snoepjes op zat om haar te belonen als ze bijvoorbeeld naar een vuilcontainer ging kijken of er een enorme vrachtwagen voorbij kwam. Zij legde het kwartje vrij snel.
En met een ervaren paard naar buiten is altijd een aanrader. Wat dat betreft was ik ook heel blij met Jim die kuikenmak is buiten. Dat heeft haar ook echt zoveel geleerd!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 11:34

Dat is precies wat ik momenteel ook doe! Ik ga 'enge situaties' ook zeker niet uit de weg, ik laat haar kijken en zelf laten ontdekken dat het niet spannend is en veel belonen idd. Nu heeft ze dat niet zo heel snel trouwens, het is meer dat ze schrikt van een bewegend stuk plastic, en wanneer ze ziet dat het plastic is, is het niet eng meer, tot het misschien vijf minuten later weer beweegt _O- Ik vind het alleen nog lastig te beoordelen wat ze spannend gaat vinden. Blaffende honden doen haar niets, ook niet als ze vlak naast haar staan te blaffen of zoomies hebben. Auto's zijn geen probleem, maar het grote verkeer of motors etc. weet ik nog niet. Tot nu toe de dingen waarvan je verwacht dat een paard het eng vindt, vindt zij weer niet eng. Nu komt dat met de tijd wel en maak ik me daar nog niet te druk om. Zoals ik zei is ze in de omgang zo vreselijk lief en aanhankelijk maar toch ook echt weer zo heerlijk merrie soms :+ Qua karakter is ze precies wat ik zocht. Nu alleen de spanning onder het zadel nog. Toevallig net bericht van Eurohorse gekregen, 31 mei komen ze langs. Mochten ze niets hebben dan laat ik iemand met Freemax zadels langs komen, ex stalgenootje zweert erbij en klinkt alsof dat misschien voor ons ook wel een optie kan zijn. Is er hier iemand die er ervaring mee heeft?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 13:45

Ik heb al jaren een Freemax :j
Eerst voor Jim, en deze past gelukkig ook op Noura. Ik vind het hele fijne zadels.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 14:41

@Evercreek
Misschien heb je er zelf al aan gedacht, Maar kan het zijn dat de stof vd pad of de singel niet lekker zit, en met het engelse zadel wel?

mijn oudste vd 2 paarden heeft allergie op gras/bomen en heeft een hele gevoelige huid. met het zadel +singel en pad van de instructeur heb ik al bijna vliegles gehad......... hetzelfde zadel maar dan met mijn eigen pad en singel is wel een goede combinatie. bleek dat vilt hem mega irriteerde en zelf heb ik bont(nep) en dat is letterlijk een wereld van verschil in hoe hij zich gedraagt.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 15:49

Dat is inderdaad ook een goede! Ik ben al van singel geswitcht, had hiervoor een simpele neopreen, nu een zachtere van Stonedeek. Ben ook al overgestapt naar een anatomisch hoofdstel en ander bit. Tsja, je probeert maar wat om te zien wat het beste bevalt :')
Ik had als eerste een Diamond Wool pad, maar die was tweedehands en kwam er al snel achter dat er op bepaalde vlakken wol samengeperst was, wat waarschijnlijk ook niet lekker voelde. Heb nu een wolvilt pad van Alpenpad en een van Pool's. Een ex stalgenootje zweert bij haar Freemax dus heb ook nog maar een bericht gestuurd naar haar zadelpasser, zij heeft demo zadels en kan ik proberen en zij adviseren ook hier ook pads en singels bij. Mocht het dan wel een Freemax worden dan moet er sowieso een andere pad komen denk ik. Die van mijn stalgenootje is ook van wol.
Mocht het geen Freemax worden dan neem ik aan dat Eurohorse mij ook kan adviseren in pads.

Het is maar goed dat ik volgende maand mijn vakantigeld krijg _O-

Gisteren even bitloos gereden in de bak, om te proberen hoe dat bevalt, en het ging op zich wel goed. Ik had nog niet zo veel stuur en iedere keer als ik iets met mijn been doe denkt ze dat dit meteen een teken is om gas te geven. Ze was wel goed bij me te houden, had gedacht dat ze met een touwhalster misschien een loopje met me zou nemen maar wat dat betreft ging het wel goed. Ik ga dit weekend van dat zelfde stalgenootje een aantal bitloze hoofdstellen proberen, kingekruist en sidepull om te zien of ze dit fijn vindt.
Vandaag een klein buitenritje (met bit) en ook dit ging al veel beter, mijn doel was om meer te stappen dan trippelen en dat doel hebben we ruimkschoots behaald. Niet vragen hoe snel de stap ging, maar stap is stap _O- Nog een paar meter draf gedaan, laatste stukje richting stal is perfect vlak en je loopt recht op het hek af, met het idee dat als ze wel onder me vandaan vliegt dat ze daar wel moet stoppen :+ Ging goed, ze probeerde wel hard te gaan maar kon haar op tijd remmen.
Al met al een weekend vol kleine overwinningen :)