[WN][HK]Westernruiters nieuw en oudgediend, hebben een deel 3 verdiend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 19:45

Lief dat jullie er naar vragen toushie & carien. Alles ging goed, tot ik 2 weken geleden werd gebeld dat ze kats kreupel liep. Dus ik naar stal. Vermoeden hoefzweer. Dus weken. Paar dagen later liep ze alweer zuiver maar aan de longe met een licht hinkje/knikje. En ik werd ziek, dus lekker volledige rust. Week erop nog even hoefsmid: kon niets vinden. Dus nog maar even rust.

Nu zondag, zuiver op t zachte (longe) & harde (rechte lijn). Helaas met mij erop nog een knikje/hinkje. Wel veel minder dan het was.

Maarrrr... nu zit ik in de dubio. Zweer lijkt hoog te zitten. Voel iets warmte rond de kroonrand en dan iets eronder/zijkant. En extreem lichte pulsatie in kootholte. Moest echt 6x voelen.
Been zelf (checkligament) is in orde.

De wil heeft ze, maar nog net even dat pijnlijke stapje - met mij erop onder het zadel.
Dus ik ga morgen toch een DA bellen denk ik.

@ Carien,
Wat fijn dat Whiz goed door de verhuizing is. Skeet en jij hebben gewoon nog wat tijd nodig. Komt goed!

@ Toushie,
Ik volg jullie lekker op insta haha.

@ Evercreek,
Is het been geschoren? Dan is de warmte toch altijd anders.
Fijn dat je een ander plekje hebt gevonden!

@ Paint Lover,
Spannend hoor! Ik ben erg benieuwd naar t veulen!

@ Mondy,
Ik snap je angst! Maar fijn dat t allemaal wel reilt en zeilt!

Sorry geen uitgebreide post haha.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 21:28

@ Sychess. inmiddels hoop ik weer beter?

@ Evercreek. ik ben benieuwd naar jouw nieuwe zadel straks. Als het minstens zo lekker rijdt als de mijne ga je er echt mega veel plezier van hebben!
En fijn dat je groen licht hebt bij Miracle, maar snap dat je het nog spannend vind.
De nieuwe plek/stal klinkt goed en fijn dat het zo dichtbij is voor jou!

@Sentir. Ik doe wel eens mijn eigen "schriktrainig" maar barrel push heb ik nog niet eerder gezien!
is in ieder geval voor zo ver ik weet ook geen trail parcours onderdeel.

@_Carien. ik heb geen paard fudge, dat is een ander iemand denk ik...

Wat leuk die foto van jou met de paarden samen! <3
En veel plezier straks met rijden van Whiz als hij beleerd is!

@Toushie. haskerhorne vandaag wat druk of niet? zag wat losse filmpjes van de cowgirls en zag er wel leuk uit! Ik heb de paarden nog in "winterslaap" dus besloten nu niet mee te doen. heb jij zelf ook meegedaan? of alleen gekeken. Mijn goede nieuws kan ik inmiddels delen. dus komt zo :)

Hoe hou jij Joker zo schoon? ik heb al moeite met een buckskin om schoon te houden.... :')
vind hem er goed uitzien voor zijn leeftijd/stand van tanden

@Paint_Lover
Wat is Frosty lekker rond en mooi drachtig.
Ik duim voor jullie voor een gezond veulen!
de foto's met zadel is het net een skippybal met een pony zadeltje :')
Is er voor de stamboeknaam nog een bepaalde eis dat je moet hebben? Misschien kunnen wij hier in het topic met jou meedenken?

@xDenies
balen dat beeb en jij alweer pech hebben!
ben jij inmiddels zelf wel weer beter? vervelend dat beeb nogsteeds last lijkt te hebben van een zweer, misschien is een dierenarts bellen voor de zekerheid niet geheel onverstandig....

Heb nu de laptop aan dus kon even een grote bijleespost maken. :D

mijn goede nieuws die ik kan delen over mijn paard: Hij is 6 panel n/n + goedgekeurd op de spermatest *\o/* Dus vanaf nu heb ik een AQHA hengst die ik ter dekking kan aanbieden.

.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 21:35

Wat gaaf !!! Gefeliciteerd *\o/*

En dit is voor t eerst dat ik de vraag krijg hoe ik m zo schoon krijg _O-
T is nl een enorm varken, maar met die dekens op blijft ie schoner (soms)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [WN][HK]Westernruiters nieuw en oudgediend, hebben een deel 3 verdiend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 07:25

Ik lees een beetje mee, ik heb natuurlijk niets te vertellen. :+
Ik heb trouwens niet op dat paardje gereageerd.

Denise, wat ontzettend verrot dat Beeb weer niet goed is. :\ Hopelijk is ze snel weer de oude.

En Joker ziet er goed uit hoor!!

SCC: gefeliciteerd met je dekhengst, welke is dat ook al weer? Foto?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:04

@SCC:
Oh wat fijn! Gefeliciteerd! Ik ben ook benieuwd naar foto's :D
Ik zal binnenkort een afspraak maken om het zadel aan te laten meten, ik laat dan zeker weten wat het wordt!

@Denies:
Ik zag al zoiets voorbij komen op Insta inderdaad, gelukkig niet meer zo kreupel als eerst. Ben benieuwd wat de dierenarts zegt!
Miracle haar been is inderdaad geschoren voor de echo, wist niet dat het daardoor warmer kon zijn, eerder dat het dan kouder zou moeten zijn :') Weer wat geleerd en dat stelt me weer een beetje gerust :D

Paint_Lover:
Ben zo benieuwd naar het veulentje! Mama ziet er goed uit <3

@MondyJoker:
Mijn ervaring met lichte/witte paarden is dat ze er alles aan doen om niet wit te zijn _O-

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:30

XDenies : als hij zo hoog zit kan het nog uitbreken via de kroonrand. Maar is het zeker weten geen winterbevangenheid oid? Daar kunnen ze ook zo op reageren.
Wel fijn dat het de beterende kant op gaat. Snap wel dat je nog even contacteert met de DA.
En ja ik volg jou ook op insta :Y)

Scc: Haskerhorne was redelijk druk idd. Moet zeggen ben twee keer in de beginnersklasse gestart en met met 15/16 starts oid best een grote groep en dan is de warmup ring wel erg klein :o Verder was het echt vreselijk weer. je moest achterom lopen door de drap en modder , dat was ook niet echt geweldig ( ook niet voor mn wedstrijdlaarzen) En ja ik heb dus meegedaan. Zal straks even een eigen post maken daarmee.
ooooh gefeliciteerd ! , Wat is zijn afstamming precies ? Ben wel benieuwd :D
Ga je vanaf dit jaar aanbieden als dekhengst?

Marlies : ah jammer , wat weerhield je er uiteindelijk van om te reageren?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:30

Omdat ik denk dat het teveel paard is voor mij op dit moment.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:51

Nou hier natuurlijk tijd geleden ook veel sneeuw gehad. Met meer paarden is het niet te doen om met allemaal tegelijk sneeuwfoto's te maken.
Vorig jaar heb ik foto's met Hailey en kleine Lootah gemaakt. Dit jaar eindelijk foto's met Skylar.

Afbeelding

Afbeelding

Wel heb ik van de ukkies foto's op de paddock gemaakt met sneew.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En foto's is dus altijd leuk. Verder besloten om mee te doen aan de wedstrijd is Haskerhorne . Iets meer dan een uur rijden. Ook heeft moeders meegedaan met Hailey.
Showmanship ging eigenlijk best goed.
Er stonden alleen witte hekjes bij de baan binnen gaan en met naar binnen lopen , schrok lootah zo dat ze ineens naast haar waren dat ze opzij sprong, Pof vol tegen mij aan , dus dat was zelfs terwijl ik niet op het paard zat zand happen :')
Daar schrok ze nog meer van natuurlijk. Maar afgeklopt , even opnieuw erlangs gelopen ect en toen gestart. Gelukkig voor mij was dit voor de start en telde het niet.
De showmanship ging erg goed. Opstellen was ze iets ongeduldig maar al met al een hele mooie 2e plaats met 72,5 punten! *\o/*

De in hand trail ging ook erg lekker. Helaas op de balkes 4 penalty's gescoord en op de triangle ook. Dus ik vermoed dat ze alle balken heel braaf heeft aangetikt. Verder veel pluspunten gescoord.. En thuis ook een brug gemaakt en geoefend met als resultaat dat ze even keek en toen zo de vreemde brug over liep. Super trots. Geen plaatsing maar toch nette 68 punten gescoord.

Maar ik heb ook nog een hoofdstel gewonnen omdat ik geroemd ben tot : Best Horsewomen :D
Hailey daarintegen was een beetje senuwachtig. Dus wat thuis super ging deed ze hier alsof ze het allemaal nog nooithad gedaan. Opstellen en blijven staan , wat is dat?
Hek ? daar moeten we keihard doorheen sjeezen , anders worden we opgegeten:Y)
Maar ervaring erbij en voor hun gewoon goed om samen meer een combinatie te worden.
De brug keek ze niet eens naar en ging ze zo over , waar ze er thuis heel moeilijk mee deed eigenlijk , dus dat was wel heel tof !

Verder is het herstel goed gegaan , en is rechterarm beter dan links. Maar gezien dit herstel van de arm is het ook duidelijk dat links nog niet goed is. Dus half april gaan we weer beginnen met onderzoeken.
Bedankt voor het vragen :)
Rijden doe ik 1x per 1/2 weken op hailey een 15 minuten ong. Ondertussen hebben we de galop knop ook in de bak. Ze legde de link niet helemaal. Dus gezegd tegen mams , jij helpt haar met de zweep en dan zorgen we dat ze leert dat het kusje ook zo werkt. Dat deed ze heel goed. Totdat mams in haar voorhand kwam te staan en hailey heel braaf zoals geleerd keihard stopte en zich omdraaide :') Ik ging dus rechts en zij links. Dat had een enorme hoefafdruk op mijn bovenbeen ter gevolg.
Uiteraard daarna nogmaals geprobeerd en dat ging goed. En na 1 keer zo trainen snapte ze de keer daarop met rijden dat kusje , galop betekend. Dus echt super goed.

Al met al kan je voorstellen dat hier alles best goed gaat.
Indian had helaas eotrh. 3 weken geleden zijn de onderste snijtanden getrokken en afgelopen donderdag de bovenste. Dus nu is ze nog herstellende en heet ze tegenwoordig : Tandloze versnellingsbak. ( kiezen heeft ze nog )

De Bovenste tanden

Afbeelding

De onderste
Afbeelding

Lootah was ook erg enthousiast met haar Lintje

Afbeelding

Ons gewonnen hoofdstel voor best horsewomen op de wedstrijd gisteren <3

Afbeelding

En nog een kusje van Lootah voor iedereen :j

Afbeelding

aah marlies , snap het wel. Komt vast nog iets passends op je pad

Filmpjes zijn te vinden op mijn instagram !

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:54

Wat zijn die tanden groot! :oo
Arme Indian. :(:)
Moet ze nu ander eten?

Gefeli met je lintje! Ga je het hoofdstel gebruiken?

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:01

ja wat je dus ziet die grote ronde vervormingen , dat is dus de cementvorming van eotrh. De buitenste waren het ergst en 1 tand in het midden minimaal aangetast.
Onder was ook echt behoorlijk slecht -O-

Ja hoofdstel gaat in de bewaring en kan dan straks mooi voor haar zelf als ze oud genoeg is :j
Nee hoor , ze krijgt in de herstelperiode een keer extra geweekt voer. en verder kan ze hooi eten , alleen wel los ipv in een net. Maar over een week ofzo gewoon weer uit een net :D En wat langer gras. maar dat krijgen ze hier toch al.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:03

Cementvorming...is het wel bot?

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:07

Bellatrix schreef:
Cementvorming...is het wel bot?

Het is een overmatige productie van 'weefsel' . Dit hebben ze normaal ook zodat de tanden vast blijven zitten zeg maar. Maar door de eotrh word dit overmatig aangemaakt en krijg je dus die enorme verdikkingen. Vaak is dat een reactie op het oplossen van de tandwortel ( wat dus ook eotrh is )
Cement weefsel is dus normaal weefsel maar niet in deze mate

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 19:13

Och arme ziel :(:)
Gefeliciteerd met je resultaten !!
En prachtige foto's

Denies fijn dat t iets beter gaat, ze kunnen er idd flink last van hebben ja

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 20:51

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 22:10

Benfan schreef:
https://vm.tiktok.com/ZGduJYN4G/
We dribbellen hier nog steeds heerlijk door de bossen bij Valthe.

Die was lekker wakker.
Weet jij toevallig waar je met trailer kan parkeren om in Valthe te rijden. Ik ga nu naar emmen of Bargerveen. Maar wat anders is ook leuk. Ik kan alleen echt niet vinden waar te parkeren in de buurt van de plekken waar je mag rijden in valthe -O-

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 06:48

Toushie schreef:
XDenies : als hij zo hoog zit kan het nog uitbreken via de kroonrand. Maar is het zeker weten geen winterbevangenheid oid? Daar kunnen ze ook zo op reageren.
Wel fijn dat het de beterende kant op gaat. Snap wel dat je nog even contacteert met de DA.
En ja ik volg jou ook op insta :Y)

XDenies, als n hoefzweer via de kroonrand uitbreekt, verschijnt er n wondje boven/op de kroonrand. Laat mij even weten wanneer dit gebeurd

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:41

Waar kan ik deze vraag beter stellen dan hier... Dus bij deze :D

Aangezien het erop lijkt dat ik binnenkort op mijn paard kan gaan rijden *\%/* werd me aangeraden naar een vliegen uitrijdeken te kijken. Als ik daarop Google, kom ik weinig tegen wat geschikt lijkt te zijn voor een westernzadel (foto's met engels zadel) en als het al met westernzadel op de foto is, dan is de deken net niet wat ik zou willen.

Kan ik tips krijgen van degenen die ervaring hebben met een vliegen uitrijdeken, die geschikt is voor een westernzadel? Het liefst zou ik 1 met franjes eraan willen

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Google , western vliegendeken ken ik vind er genoeg.

Ik heb er 1 met western en Engels uitsparing. Western past iets beter. Ook de Engelse uitsparing krijg ik om mijn zadel heen :j
Zijn er zoveel beesten dat je deze nodig hebt en niet met vliegenspray af kan?

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:50

Ah bedankt voor je reactie, goed om te weten dat 1 met engelse uitsparing ook zou willen.

Vorig jaar waren er zoveel vliegen dat het inderdaad niet lukte met alleen vliegenspray (je kon niet normaal de bak rond stappen zonder dat jij en je paard lek geprikt werden), hoop natuurlijk dat het dit jaar beter is.. Maar je kan maar beter goed voorbereid zijn

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:56

Niet ieder paard is trouwens fan van die Franjes. :Y)

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

Haha nee daar had ik ook al even aan gedacht, maar ik denk dat dat bij de mijne wel mee zal vallen :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:21

Ik had er gewoon 1 voor een engels zadel. Dat paste prima.

Brrr, die tanden zien er naar uit zeg. Hoe is het nu met het herstel?

Denise: balen van de mogelijke hoefzweer. Wat hier altijd goed helpt is met natte Animalintex de zweer eruit trekken. Dat ontsmet meteen zodra het open is gebroken. Is goed vast te zetten met vetwrap.
Ik heb ook een hoofsock, maar dat helpt alleen als hij er beneden uit gaat komen. Zo’n hoge zweer lukt dan niet.

Andere vraag. Ik ben inmiddels behoorlijk wat kilo’s afgevallen (ben door long covid zo’n 25 kg aangekomen en die zijn er bijna weer af). En nu kom ik op een gewicht dat rijden weer verantwoord is. Plus dat Noura inmiddels ook onderwijs krijgt en er al gehangen is.
Dus tijd om mezelf wat oprislessen cadeau te doen.
Maar waar kan dit nog ergens in Gelderland?
Type paard maakt me niet uit. Westernzadel is een harde eis. En paardvriendelijk ook. Maar basisles is prima. Ik moet vooral weer wat gevoel gaan ontwikkelen en spieren tot leven gaan brengen die ik een tijdje niet gebruikt heb :+
Voor ik zelf op de dragonlady stap }> 8-)
Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

Wat goed dat je zoveel kwijt bent nu zeg ! Hoe heb je dat gedaan ?
Fijn dat het hangen met Noura goed gaat. Ga je haar uiteindelijk zelf beleren of toch niet?

Kan je nu niet nog bij de terecht tot hij gaat verhuizen?

Met de tandendame gaat het goed gelukkig. Die is blij en vrolijk en lijkt goed te herstellen. Ook lijkt boven minder pijnlijk voor haar te zijn dan onder

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

Magnoliahoeve bedoel je? Die heb ik inderdaad een berichtje gestuurd of dat nog kan. Dat zou het mooiste zijn :j

Mijn instructrice gaat haar beleren. Als in 1x per week komt zij voor het stukje ruiter. De rest heb ik zelf al gedaan en oefen ik tussendoor. Dus bbp, zadel, grondwerk, enz.
We zijn nu toe aan het stapje erop. Maar ik vond mezelf te zwaar. En ik heb al een tijdje niet echt gereden, dus vind het ook heel spannend. Ben ook de jongste niet meer :+
Mijn stofwisseling was verstoord. En dat heb ik weer op gang gebracht door een combinatie van meerdere factoren. Ik sliep heel slecht, dus dat opgelost. Verder doe ik intermitted fasting en koolhydraatarm. Die combinatie werkt heel goed. Ben al een tijdje bezig. Ik heb een tijdje stil gehangen, maar nu gaat het weer naar beneden. En dit is een eetpatroon dat ik heel lang vol kan houden.

En fijn dat het goed herstelt! Geen problemen met eten?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Ze gaan in april weg geloof ik, dan zou je daarvoor nog kunnen lessen.