[WN] Nou dan begin ik er maar even over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:36

schade aan een paard is naar wat ik weet (en ik weet het nu af en toe niet meer) uitgesloten van een aansprakelijkheids verzekering de eigenaar verzekerd het paard zelf of niet

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 14:37

djmaris schreef:
Nou Peter , ik ben echt bang dat we dat al zijn (ingehaald door de verzekering)

Ho maar dit gaat straks nog veel verder hoor.

djmaris schreef:
Het schiet mij door mijn hoofd , wat als de westernverenigingen onder federatie nu zelf een verzekeringsconstruktie bedenken

Vraag mijn af, of dit te doen is, met zo’n 1500 beoefenaars. Intercowboy zou wel een leuken naam zijn trouwens.

djmaris schreef:
in combinatie met een passende voor een ieder wat wils opleiding zodat er een waarborg van kwaliteit is en te doen voor alle pro's maar wel het kaf van het koren scheidt.......

Dit staat wel voor ogen voor de federatie, maar dit gaat nog makkelijker, en kan vele malen sneller tot ontwikkeling komen, als er ook breed draagvlak is.
Maar goed, jongst leden is er weer een vereniging aangesloten bij de federatie, dus de groei zit er goed in.

10y

Re: Nou dan begin ik er maar even over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:37

Niet eens een gek idee, via de Federatie een collectieve verzekering afsluiten net als bij de zorgverzekeringen.

Zou eigenlijk moeten kunnen. Even op een rijtje zetten wat er allemaal en wie er allemaal verzekerd moeten worden en waarvoor. Dat kunnen alle zaken zijn die we nu allemaal bij de meest verschillende maatschappijen op de meest verschillende soorten polissen hebben afgesloten.

Dit zou dan ook kunnen resulteren in een basispolis plus aanvullende polissen. Doordat het collectief is, zal de te betalen premie een paar procent lager liggen en als je bijv. 1 x per jaar ineens betaald (wat de meesten ook wel doen) gaat er nog eens tot 3% af.

Durft de Federatie dit aan en welke verzekeringsmaatschappij dient zich hier aan, die kunnen toch dan aardig zaken doen.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:41

precies goed verwoord dance bovendien een veel gespreider risico, bovendien kun je westernruiters ook weer niet echt vergelijken met manegeruiters denk ik (o hemel wat zeg ik nu weer) zowiezo door toch een andere way of life

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 14:46

djmaris schreef:
precies goed verwoord dance bovendien een veel gespreider risico, bovendien kun je westernruiters ook weer niet echt vergelijken met manegeruiters denk ik (o hemel wat zeg ik nu weer) zowiezo door toch een andere way of life

Nee hoor, dit zeg je helemaal goed. kom maar is kijken bij ons in de bak, het is een blijft toch een raar gezicht hoor, al die strakke broeken. Van de week hadden wij een mijlpaal in ons bestaan van 7 maanden in Beverwijk. Veertien western ruiters tegelijk in de bak, oh jongens, wat een prachtig gezicht is dat. Buiten het feit dat mijn bier niet doodsloeg, smaakte het ook veel beter.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:50

Een collectieve verzekering specifiek voor westernruiters lijkt mij handig op meer vlakken.

ik heb bijvoorbeeld wat moeite gehad mijn zadel te verzekeren tegen de werkelijke waarde van dat zadel. Een bedrag boven de 2000 euro is voor een dressuurzadel, de absolute bovenkant van de markt. Een aardig goed zadel kost o.g.v. dressuur zo'n 1400 - 1600 euro. En dat soort normen worden gehanteerd.

Dus los van verzekering voor instructeurs.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:51

Als je zelf je paard rijdt, en je doet wat de instructeur zegt, ben je zelf aansprakelijk.

Als je daarintegen je paard in training geeft, dan neem ik aan dat de trainer aansprakelijk is?
Maar ja.. ik heb ooit es iemand voorgesteld om een trainer aansprakelijk te stellen voor vernieling van eigendommen oid, omdat ze een keurig wedstrijdpaard na training terugkreeg als onrijdbare weidevulling...

PV: ik heb echt mn best gedaan, maar kan het maar half volgen.. gaat het nog steeds niet goed met de neuzen dezelfde kant op krijgen?

De westernsport is wel groeiende , maar waarschijnlijk nog te klein om het zo groot te maken?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:53

Mijn zadels zitten gewoon bij mijn normale verzekering in. Gewoon de aankoopbon bewaren als bewijs.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:55

@Anya: dan ook een aparte verzekering voor amerikaanse trailers/auto's
Enne, zadels via ebay schijnen goedkoper te zijn..... maar dat heb ik alleen van horen zeggen...

Wat ik wel merk aan dit topic, is dat er dus best constructief overleg gepleegd kan worden. En door het hectische leven van tegenwoordig is het misschien wel HET medium voor dit soort overleggen?

Andere way of life? hm......

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:59

Er is ook voor menners een WA verzekering die je erbij krijgt(tenslotte ben je niet verplicht een wa verzekering af te sluiten maar je moet wel de gemaakte schade vergoeden) als je je koetsiersbewijs haalt (ik vraag me af of ik dan wel gediplomeerd ben eigenlijk hgnnnahiiihii), er zijn toch nu ook weer niet zo megaveel menners? het zou waarschijnlijk best eens haalbaar kunnen zijn.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:01

@djmaris, dat is hetzelfde principe als bij het ruiterbewijs.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:07

farichta schreef:
@djmaris, dat is hetzelfde principe als bij het ruiterbewijs.

Oh dan is het makkelijk. Dan geef je als freelancer alleen maar les aan mensen met een ruiterbewijs. Die hebben een aparte ongevallenverzekering.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:08

Dat klopt maar je zou ook een opleidingsconstruktie kunnen bedenken met daar een verzekering aan gekoppeld waardoor de premie omlaag kan omdat de verzekeraar een garantie heeft qua opleiding dus er bepaalde pijnpunten vezekeringstechnisch beter benadrukt worden en zo risico verminderd, waar dat mogelijk is.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:09

Nee Anya, goed lezen Mensen met een ruiter- en/of koetsiersbewijs hebben een extra WA verzekering!

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:10

@ neeee Anja dat is alleen als zij schade toebrengen aan anderen ipv aan hun zelf tijdens de les (was vast grapje)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:15

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:17

Wat ik bedoel is dat er een verzekeringswoud bestaat. Je bent al wa verzekerd voor de zaken die je paard kapot maakt, als je een wa-verzekering hebt. Je bent al verzekerd tegen ziektekosten als je van je eigen paard kiepert. Dus dit soort verzekeringen is dubbel. Net als een reisverzekering ook een ziektenkostencomponent heeft, terwijl je in veel gevallen al gedekt bent binnen je eigen ziektenkostenverzekering. M.b.t. verzekeringen in de paardensport mag dus best het een en ander gestroomlijnd worden.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:21

sjust en en ik ben het niet zo het type dat allerlei verzekeringen doorspit maar wel als de dood dat iets niet goed geregeld is: de hemel voor verzekeraars dus }>

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:31

De conclusie van dit hele topic is dan in mijn ogen:

- opleidingsmogelijkheden voor instructeurs met en zonder ervaring, zowel voltijd als deeltijd. Bij voorkeur in hetzelfde stramien als de huidige ORUN.
- duidelijkheid in wanneer wel en wanneer niet verzekerd zijn als instructeur.
- en natuurlijk alle voorwaarden waaraan voldaan moet worden.

Dit zou dan op zeer korte termijn van de grond moeten komen omdat rechtspraak en verzekeraars voor dusdanige veranderingen hebben gezorgd dat we achter de feiten aanrennen.

Dat merk ik ook nu het veiligheidcertificaat een hot issue is op de manege waar wij staan. Kunnen wij dan nog wel les krijgen van onze instructrice die volgens de huidige normen niet gediplomeerd is?...

Ik vergeet ongetwijfeld nog een aantal punten ben nl super en probeer een en ander zo simpel mogelijk te houden

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 15:54

Cer schreef:

PV: ik heb echt mn best gedaan, maar kan het maar half volgen.. gaat het nog steeds niet goed met de neuzen dezelfde kant op krijgen?

De westernsport is wel groeiende , maar waarschijnlijk nog te klein om het zo groot te maken?

Maar Cer, hier hebben wij het toch over. Hoe kunnen wij de westernsport laten groeien.
Juist de neuzen één richting dus opkrijgen.

Maarja, die neuzen hé, de ene haalt hem op voor de ander.

Voorbeeld, ja,ja, daar ga ik weer.

Er zijn nogal wat vooraanstaande pro’s, die laag dunkend, de neus ophalen, en met name naar de Wran. Ja,ja, als zij BV door een Tinker voor de sokken gereden worden, was of is het maar, een Wran wedstrijd.
Terwijl het eigelijk helemaal niet kan, wat die Tinker heeft sokken maar dit terzijde.

Maar waar denk die pro nou de eventuele groei die er nodig is, vandaan te kunnen halen.

Ik persoonlijk denk dat dit het beste kan bij een verenig als de Wran. Daar deze er voor elke ruiter is, en in de breedste zin van het woord de sport beoefend kan worden.
Met Sonja hiervan bokt, heb ik al geprobeerd om uit te leggen dat het bedachten ruiter bewijs van de FNRS, een bijdragen zal gaan leveren aan de groei, omdat de markt dit wil.
Verder geef ik haar aan, dat de discipline gerichte organisatie, of een ras gebonden organisatie, hier aan een groot voordelen zullen hebben, dit als de ruiter uiteindelijk een keuze maakt, nadat deze ooit is begonnen.

Dus de groei begint bij de ruiter, niks meer en niks minder dan dat, en dit dan wel bij een organisatie die geen drempel heeft, dat zegt dat je dan dit moet gaan rijden, of, dan moet je wel het juiste paard hebben.

Vaak hoor ik wel eens een pro zeggen, ach wat heeft die Wran mijn nou te bieden.
Meestaal zeg ik dan, jou boterham voor de toekomst.
Maar helaas, het is net als je kiest voor een vrouw, dat je er dan een schoonmoeder bij kado krijgt.
En ik denk dat half Nederland wel weet, wat voor een verkeerde invloed zo’n mens kan hebben op je huwelijk. Nou, zo zie ik nou sommige pro’s ook een beetje.

Youp van het Hek heeft ons eens medegedeeld, dat hij blij was een schoonmoeder te hebben met een hersencel teveel, want anders gaf hij aan, ja, dat je niet denkt dat ik dit heb verzonnen, scheet zij de hele keuken ook nog onder.

Nou, dit is dus wat er een beetje gaande is, in professioneel Nederland. Schijt hebben aan je keuken, waar je gerecht op een presenteer blaadje kan uitkomen.

Expliciet wil ik er nog even bij vermelden dat ik het heb over sommige hé, want tenslotte heb ik wel een goede schoonmoeder. Persoonlijk heb ik voor haar geregeld, dat als zij overlijd dat zij dan begraven en gecremeerd wordt, ja, ja, ik wil zekerheid voor alles.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:05

Het topic is niet alleen bere-interessant maar ook nog bere-grappig!!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:06

Zou schoonmoeder er ook zo over denken

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:09

Door het bestaande verzekeringswoud nu, zou het dus handig zijn het op een bepaalde manier onder te brengen in een verzekering bij een verzekeringsmaatschappij. Zoals ik al meende, een basis pakket met aanvullende paketten, net zoals je het nodig hebt.
Bijv.:
- Bedrijfsaansprakelijkheid
- Bedrijfsongevallen spec. voor instructeurs m/v, hoefsmeden e.d.
- particuliere aansprakelijkheid
- particuliere ongevallen spec. voor ruiters/menners/voorbrengers etc.
- paarden aansprakelijkheid
- pakket toebehoren - waaronder de zadels, tuigage en alles wat er zo nodig is
- pakket voertuigen onderverdeeld in
- trekkend motorvoertuig
- vrachtwagen
- trailer
- en dan ook nog zeker niet te vergeten de rechtsbijstandsverzekering, juist voor calamiteiten met paarden.

Zo kun je nog wel wat pakketjes bedenken als aanvullende verzekeringen.

OK, dierenaansprakelijkheid valt voor één huisdier waaronder één paard tot nu toe nog onder de WA

Je zadels en toebehoren onder de huisraadverzekering, mits je het daadwerkelijk achter gesloten deuren in huis hebt. (Daar is nog iets extra's voor het geval je het in een afgesloten voertuig hebt, maar weet even niet waar dit nu weer onder valt)

Het zou best eens interessant zijn hiervoor een offerte aan te vragen bij verschillende maatschappijen voor collectiviteit.

Alles onder een hoed en geen onzekerheden of je nu wel of niet tegen of voor iets verzekerd bent en dat ingeval van gebeurtenissen je drie of vier verschillende verzekeringsmaatschappijen moet inschakelen.

Hier in Dld. vallen huisdieren en paarden e.d. niet onder de WA of huisraadverzekering, dus ik heb een dergelijk soort verzekering bij een maatschappij al lopen. Ik heb dus dit als voorbeeld genomen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:13

Nou, ik heb mijn crematie zelf al geregeld, want ik wil zelf absolute zekerheid en dit niet aan iemand anders over laten .

Mag ik dan hopen dat ik de keuken en andere vertrekken in ook hoop ik nog verre toekomst verschoont kan laten van excrementen (netjes hé, ik heet ook niet Joep)

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 16:17

Sugarmiss schreef:
Zou schoonmoeder er ook zo over denken

jaha, die gebruikt haar extra hersencel wel op een slimme manier. Gewoon omgaan met mij als persoon, maar toch niet de familie band op het spel proberen te zetten, terwijl zij wel weet hoe ik daar over denk.
Dus, uiteindelijk zijn hier geen verliezers in het spel, omdat wij er wat proberen van te maken.
9 dec dit jaar, ben ik al 23 jaar getrouwd, duseuuuuh zeg niet dat het niet werkt.
30 jaar western sport in het land, en hoe werkt het?