[WN] Kruisingen met Quarters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kruisingen met Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:51

EC, misschien kan die ook wel de arabs wat veredelen. Dan vliegen ze niet alleen meer figuurlijk door het dak maar ook letterlijk :+

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:00

yildiz schreef:
Uh... Eecee, vind je zelf niet dat je een beetje te ver gaat?!!! :(

Uh...Nee? Hoezo?

@Niels, dat worden stoere springwedstrijden :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:45

Hoezo? Fokkers met een uitgekiend fokprogramma vergelijken met rascisten en fascisten, vind het nogal wat...

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:55

FindingJack schreef:
als ik een Haf x QH zie op deze foto's vind ik dat prachtig terwijl een volle Haf me niet kan bekoren. Een Arabier vind ik in 99% van de paarden veel te iel, de Quarab vind ik veel meer paard maar toch chic!
Een Engels volbloed is ook puur en die komt weer voor in de QH. Natuurlijk zie ik liever een volle QH maar deze kruisingen mogen er zeker zijn en er is er niet 1 minder van geworden! ;)
Zoiets wou ik er nou net neerzetten :Y) Ik ben het helemaal met je eens!
Maar het blijft ook een kwestie van smaak he.. ;)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:01

persoonlijk vind ik de quarab of painted arabian helemaal geweldig. beide rassen hebben een aantal mooie eigenschappen en ik vind dat ze mekaar mogelijks nog kunnen verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:20

Wat moet er aan een QH verbeterd worden dan?
Als ik de meeste arabs zie, dan lijkt het mij nou niet echt dat een arab er iets aan kan toevoegen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:54

Binnen de QH zijn er, lijkt mij, voldoende lijnen waardoor je een ander type kunt fokken(meer pleasuretype of haltertype om maar even twee extremen te noemen). Dus nee, in eerste instantie lijkt me niet dat een arab iets zou kunnen toevoegen.
Andersom is helemaal een slecht idee!
Gelukkig zijn er verschillende smaken en zo zwart wit is het ook allemaal niet; zolang je met een duidelijke visie fokt is er imo ook niet echt bewaar om wel eens buiten het eigen rassenboekje te gaan kijken.
Maar een Fries x bv quarter? Ik zie daar dus echt het nut niet van in. Zonde van beide rassen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:00

yildiz schreef:
Hoezo? Fokkers met een uitgekiend fokprogramma vergelijken met rascisten en fascisten, vind het nogal wat...

Ho! Het woord fasist heb ik niet geschreven, dat is heel wat anders...

Tja, als je het nogal wat vindt, ik kreeg te horen dat de houder van een QH hengst mijn dravermerrie niet wilde dekken/KI-en omdat het dus geen QH merrie was... "Het ras moest zuiver blijven"... Dus... In de mensenwereld zou dat rasistisch zijn, toch? En zo heb ik meer verhalen gehoord in de fokkerij.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:08

Nee, niet geschreven, maar je maakt wel de vergelijking met een nare man uit de geschiedenis die dat wel was (tenzij je het over pipo de clown had ;) :D )?

In de mensenwereld is dat rascistisch ja, maar dieren met mensen vergelijken zou ik zowiezo niet doen. Ik vind het wel wat zeggen voor zo'n fokker. Hij fokt in ieder geval met beleid en blijkbaar niet voor het snelle geld. Is natuurlijk wel minder om te horen, maar ik snap het wel degelijk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:23

yildiz schreef:
Gelukkig zijn er verschillende smaken en zo zwart wit is het ook allemaal niet; zolang je met een duidelijke visie fokt is er imo ook niet echt bewaar om wel eens buiten het eigen rassenboekje te gaan kijken.
Maar een Fries x bv quarter? Ik zie daar dus echt het nut niet van in. Zonde van beide rassen.

Hoezo?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:24

yildiz schreef:
Nee, niet geschreven, maar je maakt wel de vergelijking met een nare man uit de geschiedenis die dat wel was (tenzij je het over pipo de clown had ;) :D )?

In de mensenwereld is dat rascistisch ja, maar dieren met mensen vergelijken zou ik zowiezo niet doen. Ik vind het wel wat zeggen voor zo'n fokker. Hij fokt in ieder geval met beleid en blijkbaar niet voor het snelle geld. Is natuurlijk wel minder om te horen, maar ik snap het wel degelijk.

zeggen dat de Arabier de enige veredelaar is, is natuurlijk ook wel een hele onnozele kreet... :=

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:29

Adil18 schreef:
yildiz schreef:

Hoezo?

Draai het liever om...Waarom?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:30

Adil18 schreef:
yildiz schreef:

zeggen dat de Arabier de enige veredelaar is, is natuurlijk ook wel een hele onnozele kreet... :=

Onnozel? In elke warmbloed zit arabisch bloed, dus zo onnozel is dat niet...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:31

yildiz schreef:
Adil18 schreef:

Onnozel? In elke warmbloed zit arabisch bloed, dus zo onnozel is dat niet...

Lezen is moeilijk he?

Citaat:
zeggen dat de Arabier de enige veredelaar is, is natuurlijk ook wel een hele onnozele kreet...

:roll:

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:33

yildiz schreef:
Draai het liever om...Waarom?

Als ik kijk naar temperament, bouw en beweging zie ik liever een kruising Fries x Quarter dan met een Arabier, maar aangezien dat een geval van smaak is vraag ik dus aan jou hoezo het zonde is van beide rassen? waarom is een Fries x Quarter zonde en een Fries x Arabier niet?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:44

Fries x arabier zou ik persoonlijk ook niet voor kiezen.
De fries is goed zoals die is en waarvoor die gefokt is. Altijd kijken naar het gebruiksdoel.

Volgens mij stond er achter die opmerking van mij een emoticon, dus was grappig bedoeld (omdat een aantal mensen inmiddels weten dat ik een arabierenliefhebber ben).

Waarom vindt je het trouwens nodig om me op die pedante manier te benaderen? Kan toch ook anders?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:50

yildiz schreef:
Fries x arabier zou ik persoonlijk ook niet voor kiezen.
De fries is goed zoals die is en waarvoor die gefokt is. Altijd kijken naar het gebruiksdoel.

Volgens mij stond er achter die opmerking van mij een emoticon, dus was grappig bedoeld (omdat een aantal mensen inmiddels weten dat ik een arabierenliefhebber ben).

Waarom vindt je het trouwens nodig om me op die pedante manier te benaderen? Kan toch ook anders?

Oke, dan excuus van mij kant, vatte het serieuzer op dan bedoeld! Sorry!

Ik zou zelf niet snel een zuivere Arabier op een Fries gooien, hoewel ik denk dat de Arabier qua hardheid een hoop kan betekenen voor de Fries. De Fries is, grof gezegd, een extreem zwak ras, hoofdzakelijk door de inteelt.

En een Fries is een gangenpaard, gefokt op de draf met geweldige knieactie, van origine een TUIGPAARD. En men wil er nu een dressuurpaard van maken? Dan moet je ook het fokbeleid aanpassen (doet men ook al...).

Ik denk dat dat dus ook iets is wat het Barockpinto Stamboek en de Arabofriesen doen: Een meer sportieve Fries produceren die de wensen van nu veel meer waar kan maken dan het "zuivere" friese ras.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:10

Dankjewel, zal voortaan meer nuanceren ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:21

Ik weet niet zoveel van Friesen af, maar vind persoonlijk de tuigtypes mooier dan die nieuwe types. Als zo'n mooie aanspanning voorbij komt rijden, geweldig om te zien, zo sierlijk!
Waarom moet een Fries nu ZZ lopen? Neem dan een KWPN oid, denk ik dan.
Zelfde met mijn 'uberras' ;) (dat was dus die knippoog :D ) de arab; ik rij er western mee maar verwacht er natuurlijk niet hetzelfde van als je dat van een (goede) quarter of ander westernras zou mogen verwachten. Zolang ik maar beetje lol heb en toch proberen zo ver mogelijk te komen (maar wel datgene in je achterhoofd houden).
Als ik een echte reiner wil zal ik een quarter kopen die hierop gefokt is. Ik vind het dan dus belachelijk om een quarter op mijn arabmerrie te zetten.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:21

Ik vind het zowieso vaak verwarrend. Toegankelijkheid van allerlei rassen en dekhengsten (import-export), kruisingen van rassen die elkaar in ´het wild´ nooit zouden tegenkomen.
BLijft alleen een kwestie van smaak over, en daar valt letterlijk niet over te twisten.

Ik ben niet ´rasvast´ ik vind een paard/pony leuk of geslaagd hoe je het noemen wilt.
Daarnaast zijn wel een aantal rassen waar ik persoonlijk niks mee heb zoals de tinker. Eigenlijk alle koudbloedachtigen, puur smaak en zal daar liefhebbers indirect mee kwetsen.

Aan andere kant het hoef ook niet allemaal een fokdoel te hebben laten we eerlijk wezen, we kunnen veel willen maar of we het kunnen is een tweede.
Experimenteren kan leiden tot een fantastisch eindprodukt als ik het zo noemen mag. Of naar een kiloprijs.

Zelf heb ik ook een kruising waarvan ik denk dat ik die nooit overwogen zou hebben, maar product ervan is een geslaagde allround pony die nergens in zal uitblinken (totdat tegendeel bewezen is :Y) ).
Als ik een springpaard zoek dan had ik uiteraard niet voor Dandy gekozen.
Ach....outsiders willen ook nog wel eens onverwachts uitblinken :7

Vind het zelfs soms ergerlijk, door die bewuste fokkerij is er wel een overschot aan paarden!

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:42

Ik heb zelf een fries, maar zou niet zo snel met een quarter kruisen :D, zou eerlijk gezegd niet in me op komen maar wie weet komt er iets leuks uit? In de friezenfokkerij is een hoop aan de hand. Zelf ben ik een jaar of 17 uit de friezen geweest (een jaar geleden friese merrie gekocht) en wat mij opvalt is dat ze o.a. over het algemeen minder werklustig zijn dan voorheen. En zeker vind ik het luxe type mooi, maar het is zeker niet de fries die er jaren geleden was. Plus al de troubles met nageboorte die blijft staan, beenproblemen e.d. Er is een tijd geweest dat iedereen maar fokte als een gek met de friezen toen opeens de prijs minstens verdubbelde, en dat is het ras niet ten goede gekomen. Heel jammer!
Dit is toch wel een punt waardoor ik denk... als ik ooit ga fokken dan is misschien een barock pinto of arabofries wel een optie :D. Vind dat daar leuke paarden uit voortkomen!

Oh en een kruising quarter/ arab vind ik wel super hoor!

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:47

yildiz schreef:
Ik weet niet zoveel van Friesen af, maar vind persoonlijk de tuigtypes mooier dan die nieuwe types. Als zo'n mooie aanspanning voorbij komt rijden, geweldig om te zien, zo sierlijk!
Waarom moet een Fries nu ZZ lopen?

Als ik even terug denk aan de mooie barokke friezen die tuigen als een tierelier *kwijl kwijl* dan is het idd zonde!
Het hele friezen ras gaat toch wel de andere kant op. Fijn dat ze het zo leuk doen in de sport, en ik vind het luxe type ook zeker mooi! Maar heb toch ook wel heimwee naar de fries zoals de fries bedoeld is.
Bij bijv. haflingers heb je ook nog duidelijk het barokke type en het luxe. Jammer dat dat bij de friezen niet zo is. :(

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:51

de rede dat ik vind dat Arabieren wel iets kunnen bijdragen aan een Quarter is voor mij dat je dan een iets elegantere quarter zou krijgen. Of omgekeerd, een Arabier met wat meer body en iets koeler in de kop.

moet er wel bij vertellen dat ik geen wedstrijden in welk type dan ook van westernriding doe; ik vind het enkel voor mezelf een combinatie waar ik zelf heel graag mee zou werken