Endurance Leersum

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ganna

Re: Endurance Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:21

afstand : aantal gereden minuten * 60 is gemiddelde snelheid?
30: 180 = 0,16666
0,16666 * 60 is 10 km/uur?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:26

Haha mijn telefoon leed weer een eigen leven. Heeft hij nogal eens :')

Maar klopt inderdaad wat je zegt. Zodra ik de starttijd en finishtijd heb, het dan om rekenen naar km's per uur.

Sommige mensen zijn namelijk dyslectisch. Ik heb zoiets met cijfertjes dus dat soort dingen omrekenen is echt een ramp voor mij Haha :') :o

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:38

Volgens mij waren de routes inderdaad langer dan er aangegeven stond. Althans, in de klasse korte klasse 1 kwam ik (en deze heb ik zowel zaterdag als zondag met gps gereden) op bijna 26 km uit ipv 25. Dat scheelt natuurlijk een portie in je gemiddelde.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 16:01

lekker klasse 2 gaan rijden, geen gereken meer :j :D +:)+

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:09

Doe ik ook niet, mag klasse 3 met mijn poown, dit was puur training. Maar het verschil viel me gewoon op tussen mijn GPS en de uitslagenlijst ;-).

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:13

verschild ook per meting, ik heb de endemondo van mijn 2 mederuiters en mij vergeleken en we hebben allemaal een andere afstand

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:22

Aileen_Noël schreef:
lekker klasse 2 gaan rijden, geen gereken meer :j :D +:)+

Hahshsha ja ook een optie!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:09

Oh mensen, 2e klas natuurkunde (of wiskunde zou reindu ogenblikkelijk brullen)

s = v x t
ofwel
afstand = snelheid x tijd

gemiddelde snelheid = afstand : tijd

kijk ook maar naar de eenheden km/h of m/s daar staat dus afstand/tijd

Omrekenen:

1 h = 60 minuten = 60 seconde
ofwel

h x 60 = aantal minuten
h x 3600 = aantal seconde

omgekeerd ook

minuten : 60 = uren

Stel je rijdt 30 km en je wil 13 km/h halen. Dan reken je uit hoe lang je over het hele traject mag doen.

Dan reken je uit hoeveel tijd je kwijt bent aan je geplande 1 of 2 km stap gerekend met 5 km/h. Die tijd trek je af van de totale tijd.

Dan neem je de resterende afstand en de resterende tijd, die deel je door elkaar en weet je wat je de rest van de route als max. snelheid aan moet houden.

Voorbeeld, 30 km rijden waarvan de laatste 2 km stap ,met een gemiddelde van 13 km/h

Tijd voor de hele rit
s = v x t
dus

tijd = afstand : snelheid
tijd = 30 (km) : 13 (km.h)
tijd = 2,3 h

2 km stap met 5 km/h

s = v x t
dus

tijd = afstand : snelheid
tijd = 2 (km) : 5 (km/h) = 0,4 h
(0,4 * 60 = 24 minuten)

resterende afstand
30 - 2 = 28 km
resterende tijd
2,3 - 0,4 = 1,9h

max. gemiddelde snelheid= afstand : tijd
max. gem. snelh. = 28 : 1,9 = 14,7 km/h

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:17

Dan moet de afstand natuurlijk wel kloppen, anders kun je rekenen tot je eens ons weegt. Een halve tot een hele km verschil op een rit van 25 km en je zit er met je gereken behoorlijk naast ;-).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:34

Speedster schreef:
Dan moet de afstand natuurlijk wel kloppen, anders kun je rekenen tot je eens ons weegt. Een halve tot een hele km verschil op een rit van 25 km en je zit er met je gereken behoorlijk naast ;-).

Dat brengt mij dan op het volgende punt, de idiote grens van 13,0000 km/h. Significante cijfers.... maar eerst even eten.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:46

Onze foto's ook online! Foto 1 tm 143 is van zaterdag t/m een uur of half 1 bij de eerste oversteek, het merendeel van de korte klasse I staat er dus helaas niet tussen (accu leeg), de rest staat er hopelijk toch wel allemaal minimaal 1 keer op! :D (Zo niet, dan was de foto waarschijnlijk te wazig, maar als je je startnummer doorgeeft kan ik alsnog wel wat doorsturen!) De laatste aantal foto's zijn van zondag, bijna bij de finish, voornamelijk van mij omdat ze mij nog even water kwam aangeven, maar er staan nog wel een paar anderen op! http://www.mijnalbum.nl/Album=RD68MYJ6

En ik wil ook even zeggen dat het heel fijn was dat sommige mensen ons echt kwamen bedanken voor het vrijwilligen! Ik doe het met plezier, maar toch leuk om te weten dat je gewaardeerd wordt en dat mensen even de tijd nemen om dat te zeggen! :)

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 19:36

SUPER blij met de vrijwilligers die nog tot laat in het bos zijn gebleven om 2 verdwaalde ruiters op te wachten en zelfs nog emmers water op de groompunten neerzetten. Ik ben eeuwig dankbaar _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:42

Arabesk schreef:
Speedster schreef:

Dat brengt mij dan op het volgende punt, de idiote grens van 13,0000 km/h. Significante cijfers.... maar eerst even eten.

Dat de snelheden worden weergegeven in drie of vier cijfers achter de komma kan nooit. Zoals jij al zegt speedster, de afstanden worden tot op een halve km nauwkeurig gemeten, hooguit. Dus een afstand van 30 km kan variëren tussen 29 tot 31 km, dat betekent dat je je eindresultaten dus eigenlijk maar in één significant cijfer kan geven, goed laten we zeggen twee. Conclusie snelheden kun je neit weergeven in cijfers achter de komma, want zo nauwkeurig kun je onmogelijk meten.

Ter vergelijking, als je je schuur wilt opmeten doe je dat ook niet met de km teller van je auto, want die is niet nauwkeurig genoeg. Je kunt daarmee nooit zeggen of je schuur 20 of 22 m is, zo is het met snelheden bij endurance ook.

Je kunt wel de relatieve uitslag t.o.v. elkaar meten, wie het snelste was. Maar je kunt onmogelijk iemand afkeuren die 13,001 km/h heeft gereden, want je kunt nooit tot op 0,001 km/h nauwkeurig meten, omdat je afstand al een fout heeft van + of - 1 km.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:44

He wat leuk heb ons zelf ook een paar keer ontdekt bedankt hoor.!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:33

Arabesk: dit klopt niet hoor: Omrekenen:

1 h = 60 minuten = 60 seconde
ofwel
...

Het vervolg klopt wel hoor ;) .

Ergens heb je wel gelijk hoor, maar ze moeten ergens een grens trekken. Vroeger was het vrij, die snelheid, maar dan werd er door onervaren mensen gejakkerd ten koste van hun paard. Daarom zijn dit soort regels ingesteld...

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:21

Tja zowel tijd als afstand zijn beide onnauwkeurig.
Gelukkig geldt dit voor iedereen.

Het computerprogramma hanteerd groter dan 13kmh om te bepalen of iemand een aftrek van een wp krijgt en groter dan 15 om te bepalen of iemand veel te hard heeft gereden.

Dus iemand met 13,000001 krijgt een punt aftrek. banketstaaf... ja was waarschijnlijk 1 seconde, of nog minder, te vroeg binnen voor de ideale tijd.
Maar 13 is 13 en laten we daar vooral niet aan gaan tornen, want wat is dan een goede marge? + of - 1%? Dan begint de volgende die 1,000001% afwijkt ook te piepen.

Wellicht moet je het gewoon omdraaien en het beschouwen als het risico van de klasse 1, als je hierin perse wilt winnen. Kun je daar niet tegen, ga dan klasse 2 rijden. Dan is degene die als 1ste over de streep komt, ook gewoon degene die wint (mits paard goed is).

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:52

Tja Ruud, maar om K2 te mogen rijden moet je je toch eerst door die verdomde K1 heen worstelen.

Sommigen voelen zich genaaid door de tijd en/of gemiddelde snelheid. Anderen voelen zich genaaid door het handmatig tijd waarnemen en een ander voelt zich weer genaaid omdat de K1 in NL de enige klasse is waarbij je binnen de 10 minuten moet aanbieden voor de HS..

We moeten het ermee doen en zorgen dat we of de K1 aanpassen zodat deze voor ruiter en paard stressvrijer is of dat we zo snel mogelijk K2 gekwalificeerd zijn.. Maar ja daar zit je weer met je K3 kwalificatie.. Het is toch ook wat.. ;)

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:23

Tjonge wat wordt er ingewikkeld gedaan of ligt dat aan mij omdat ik nooit in de buurt kom van die 13 km/uur?

Wat ik doe voor een klasse I is uitrekenen hoe lang ik er maximaal over mag doen. 27 km met 9 km/uur is 3 uur is 180 minuten. Start ik om 11 uur moet ik voor 14.00.00 binnen zijn anders ben ik te langzaam.
Stel dat ik toch op de één of andere manier die 13 km/uur kan halen dan houd ik aan 27 km met 13 km/uur is 2 uur een 4, 6 minuut komt neer op 124, 6 minuten. Wil ik zeker zijn dat ik niet te vroeg binnen kom houd ik 125 minuten aan. Om 11 uur gestart finish ik dan dus om 13.05.00

Die rekensom hoef je maar 3 keer te maken, ben je 3*3 is 9 wp verder en ben je startgerechtig kl II. Opgelost :')

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:24

Klopt ganna, maar ben al eens te vroeg gefinisht en dat vind ik nou net wel zonde :p

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:36

Tja, het blijft een gedoe die 13 km/uur, maar ook wel weer een goede oefening :) Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Ik vraag me ook altijd af hoe men precies 12,99 km/uur kan rijden en kan winnen.. Is het toeval of doen mensen daar echt hun best voor?

Ik ben altijd een stuk langzamer :+
Heb zelf 1 keer gewonnen omdat ik mijn pony niet kon houden, die is achter anderen aangescheurt naar de finish.. Ik was niet zo blij met mijn eerste plek. Het ging wel net goed met de tijd, maar dat was gewoon heel veel geluk hebben.

In KWB was er een meisje die echt veelste vroeg bij de laatste km was, zij stapte continue van de linkerkant naar de rechtkant van de weg om maar niet stil te staan. Uiteindelijk was ze bijna in het zicht van de jury en nogsteeds te vroeg, toen ging ze toch maar stilstaan.. Tja, ik kan me daaraan ergeren, maar ga er verder ook niets van zeggen.
Ik vind de regel opzich niet verkeerd, zorgt er in ieder geval voor dat mensen hun paard onder controle kunnen houden voordat ze aan K2 beginnen. Maar wel jammer hoe er door sommige mensen mee omgegaan wordt.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:43

Ik vind het niet zo'n probleem eigenlijk. Als de winstpunten belangrijk zijn, zorg je er gewoon voor dat je weet hoe laat je op z'n vroegst mag binnenkomen en probeer je hier nog iets boven te zitten. Die tijden zijn altijd te berekenen. Niet op de gps vertrouwen dus, maar op je vooraf berekende tijd! Dan kan het echt niet snel fout gaan.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:54

Haha eens annalynn!
ik kwam ook nooit in de buurt dus ik maakte Me daar ook niet druk over.
zo erg is de klasse 1 nou ook weer niet toch :P

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:45

IK vind het wel leuk dat gereken, reken net als ganna.

In Leersum had ik het ook berekend en moest de laatste 2 km gaan stappen omdat ik anders de vroeg zou zijn, maar blijkbaar ging er toch iets verkeerd met rekenen :+ want mijn snelheid was 12,14 dus had nog best even harder gekund :P
Vind het dus wel heel knap van mensen die 12.9 ofzo rijden :D

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:02

Die 12,9 km/pu hoef je (meestal, niet altijd dus), echt niet knap te vinden. Om de reden die Suus19 al zegt. Of paarden moeten ineens plassen net voor de finish.... Etc.
Rijd gewoon op safe, idd thuis al even uitrekenen wat de minimum en maximum rijtijd is. Rijd klasse 1 vooral om te leren, voor jezelf en je paard.
Die snelheid kan altijd nog omhoog!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:31

Wie stond er op zaterdag op g4 te fotograferen? Het was iig een man :)