Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:27

In de praktijk zijn er toch zat die paarden in training al veel hoger hebben dan dat ze starten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:55

Dat klopt zeker, maar daar zijn natuurlijk geen regels voor. Ik heb ook jonge paarden staan en die gaan straks misschien ook een keer starten in een lagere klasse dan ze klaar voor zijn, al is het maar om wat wedstrijdervaring op te doen. Die blijven dan ook niet in die klasse hangen en promoveren sneller door.

Maar jij hebt gelijk dat je de para wedstrijden rijdt zoals je nu doet, de regels geven tenslotte die mogelijkheid en waarom zou je daar dan geen gebruik van maken?
Maar eerlijk is eerlijk, een M/Z proef rijd jij bij wijze van spreken met 2 vingers in je neus :D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 05:14

Gelukkig zijn er dan ook nog bijv Ellen vd Berg en Frank Hosmar, dan blijft er wel concurrentie.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:54

De oefeningen kan ik allemaal prima. Toch is een lager niveau rijden dan dat je regulier rijdt niet altijd een voordeel. Bij doorverzamelen naar een eenvoudige wissel denkt een paard al snel dat er een pirouette aankomt. En een overgang van galop naar draf is met die van mij helemaal een kunst. :-+

En inderdaad er is genoeg concurrentie, het meer en deel rijdt op een hoger niveau dan m/z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:47

Cleo, waarom is het voor jou zo belangrijk om op nationaal of internationaal nivo te rijden?
En of het bij de valide of niet valide ruiters is, is mij om het even.
M.a.v. wat is de meerwaarde voor jou om topsport te bedrijven?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:39

Ik ben een wedstrijd ruiter in hart en nieren. Ik vind het super leuk en het geeft mij voldoening. Een ander vindt het leuk om een weekend naar het bos te gaan, ik vind het leuk om een weekend op wedstrijd te zijn.

Daarbij ben ik met alles wat ik doe vrij ambitieus maar paardrijden is mijn passie dus daarin helemaal.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:44

Mag ik vragen hoe het werkt op dispensatie aan te vragen. Kan je vereniging dit doen of moet je dat zelf doen.

Ik heb zenuwschade in mijn rechterbeen en goede en slechte dagen en mijn instructrice zei dat dit een oplossing kan zijn zodat ik mijn zweep erbij mag houden in hogere klasses.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:16

Laura1982 schreef:
Mag ik vragen hoe het werkt op dispensatie aan te vragen. Kan je vereniging dit doen of moet je dat zelf doen.

Ik heb zenuwschade in mijn rechterbeen en goede en slechte dagen en mijn instructrice zei dat dit een oplossing kan zijn zodat ik mijn zweep erbij mag houden in hogere klasses.

Je moet bij de knhs aanvraag doen (zou dit snel doen de classificaties zijn vaak begin vh jaar, mijne is in maart).
Je moet invullen wat je hebt wat je niet kan enz (als je dit kan bewijzen dmv dokters verklaringen enz is dat altijd beter). Dan gaat het via gehandicaptensport nederland (dat doet alle sporters dus ook tennisers enz). Kom je naar zo'n classificatie dag, dan ga je met 3 beoordelaars mee, zij stellen allerlei vragen evt moet je oefeningen doen/beperking laten zien. Bij mij zat er ook een fysio bij. Dan beoordelen ze je, en kijken of het terecht is in jou geval om met zweep te rijden.
Als je de classificatie krijgt krijg je tijdelijk formulier dat je vanaf dan al met zweep mag rijden en ontvang je paar weken later definitieve pas.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:23

Oke dank voor je snelle reactie ik ga even bellen jet de knhs

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:43

Ik ben doorverwezen naar de stichting onbeperkt sportief en zij gaan mij een formulier toe sturen, ik zou dan 17 mei naar ermelo kunnen voor onderzoek.

Ik ben heel benieuwd ga me inlezen op de website van onbeperkt sportief.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:43

Super :) (volgens mij is die stichting veranderd indd ik moest nu ook een formulier invullen van onbeperkt sportief terwijl het 3 jaar geleden gehandicapten sport nld was).
Succes ermee!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:02

Ashley5760 schreef:
Super :) (volgens mij is die stichting veranderd indd ik moest nu ook een formulier invullen van onbeperkt sportief terwijl het 3 jaar geleden gehandicapten sport nld was).
Succes ermee!

Ik ben vorig jaar ook nog gekeurd door Stichting Gehandicaptensport Nederland. Dat staat ook op mijn dispensatiepas.

Wordt heel serieus gedaan, met internationaal opgeleide mensen. Het is niet zo als sommige mensen misschien denken, dat je zo'n dispensatie maar zo even krijgt.

Ik ben overigens ingedeeld in grade IV, en mag in de reguliere sport lichtrijden en een zweep links gebruiken.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:19

Nadita hoe vond jij het zm keuring was het wat je verwachte?
Ik vindt de website ook heel duidelijk

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:19

Laura1982 schreef:
Nadita hoe vond jij het zm keuring was het wat je verwachte?
Ik vindt de website ook heel duidelijk

Ik vond het wel spannend, want met de dispensatie stond of viel mijn verdere paardensport carrière. Masr het ging allemaal heel professioneel. En het heeft voor mij gunstig uitgepakt. Heb inmiddels alweer 3 wedstrijden gereden, met 4x winst :-)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:26

nadita welke klasse rij je nu? zie dat je ook een fries hebt leuk. ja ik vindt het ook wel spannend. ik moet alles nog in werking zetten. komt toch wel een hoop bij kijken als ik het zo lees. en ben ook huiverig voor reacties van andere mensen die mij nog kennen als gezond e ruiter.
als ik sommige reacties hier al lees denk pff

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:54

Laura1982 schreef:
nadita welke klasse rij je nu? zie dat je ook een fries hebt leuk. ja ik vindt het ook wel spannend. ik moet alles nog in werking zetten. komt toch wel een hoop bij kijken als ik het zo lees. en ben ook huiverig voor reacties van andere mensen die mij nog kennen als gezond e ruiter.
als ik sommige reacties hier al lees denk pff

Ik rijd M1.
Tja, dat is vaak zo. Dat andere mensen wat van je zeggen of denken.... Aan mij is ook niets te zien, maar ik voel het des te meer.
Heb er alleen nog maar schijt aan.
Ben bijna 48 en ik troef ze vaak allemaal af met hun KWPN-ers afstammand van goede dressuurhengsten :P
Ben in mijn drie wedstrijden sinds de dispensatie 2x eerste geworden. En in best grote groepen ruiters. Daar ben ik reuze trots op.
Omdat ik niet meer zo gezond van lijf en leden ben, meestal de oudste en met een Fries.
fiets it!!!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:04

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:12

ja het is de onwetendheid.
juist omdat ik nog zoekende ben merk ik dat ik daar gevoelig voor ben. Ik heb ook een fries en ben er al even uit wat wedstrijden betreft wie weet hebben die mensen in Ermelo nog tips en trucs voor mij zodat ik naast het paard ook kan trainen aan mijn lijf en houding

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:14

Nobel01 schreef:
Ik ben inmiddels ook 45.
Ik rijd bij de reguliere sport mee, vaak omdat de para wedstrijden niet in mijn buurt zijn.
De dichtsbijzijnde is dan ruim een uur rijden.
Op mijn manege kan ik iedere maand een keer starten.
Ook ik wordt er wel eens op aangekeken dat ik blijf lichtrijden(M2) in mijn proef. Er is wel eens gezegd:zo da's makkelijk, dat wil ik ook wel, lichtrijden in mijn proef.
Mijn instructrice wordt daar wel eens boos over, de vorige keer zei ze: van mij mag je, maar wil je dan ook de handicap erbij nemen? Ze legde wel uit waarom ik met aanpassingen(lichtrijden, zweep en mijn voet zit vast aan mijn beugel) reed.
Daarna zijn wel wel begripvol.

Vaak is het de ontwetendheid van mensen.

Dat is zo Nobel... Nou, als ze mijn lijf voelen dan praten ze vast anders. En dat geldt voor jou vast ook en ook voor Laura. We hebben die dispensatie niet zomaar....
Maar het is superfijn dat die dispensatie voor ons mogelijk was, want wij kunnen nu nog gewoon meerijden. En dat is voor ons toch fijn? Ik heb weer lol in de sport en weet weer waar ik voor train.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:20

Even een vraag aan de mensen die Dispensatie hebben aangevraagd, hadden jullie al een diagnose voor jullie gekeurd werden? Ik zit namelijk al 3,5 jaar met een probleem aan mijn been, wat voor de artsen een raadsel is, waardoor ik dus geen diagnose heb. Op dit moment kom ik zonder de dispensatie nog prima mee (t is hard werken, maar daar is nog niemand dood van gegaan), maar ik ben bang dat ik in de toekomst tegen mijn probleem aan ga lopen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:29

Ik heb een diagnose maar zit in de beginfase van dit traject sorry kan je niet helpen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:49

hier geen dispensatie (zou ik met mijn handicap niks aan hebben) maar dus wel een handicap.. :)
Onbekent maakt onbemind.... :) Ik hoor vaak (en kreeg het laatst nog zwart op wit op mijn bordje) dat "mensen niet geloven dat je ziek bent als je goede resultaten haalt..."
:) Tsja... Ik ben met regelmaat hondsberoerd en doodmoe en ga dan TOCH trainen.. Moeilijk gaat ook... :)
Maar helaas is dat inderdaad hoe mensen denken... Als je dan met dispensatie (zichtbaar) rijdt, kan ik me voorstellen dat de commentaar al helemaal hard kan zijn.. Want dan mag je iets wat zij ook zouden willen mogen... (ipv dankbaar te zijn voor hun gezonde lijf :x )

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:28

Ik heb naast mijn "beenprobleem" ook een spierziekte, maar daarvoor hoef ik geen dispensatie vind ik. Die ziekte maakt het wel moeilijk, maar niet onmogelijk. Tuurlijk zijn er dagen dat ik de wereld voor een doedelzak aanzie, maar daarvoor dispensatie aanvragen, dat dan weer niet.

Gelukkig een voordeel, ik leid mijn paard zelf op, dus tot nu toe kan ik 90% nog wel leuk verdoezelen. Zij weet niet beter als dat dat been het niet doet :=

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:35

Mousmous schreef:
Ik hoop ook niet dat ik iemand voor het hoofd stoot, maar vind het ook een beetje vreemd. Gehandicaptensport is er voor gehandicapten die zo beperkt zijn dat ze niet regulier aan sport kunnen doen, zoals mensen in een rolstoel, die starten alleen in die speciale wedstrijden. Als je met jouw handicap en dispensatie goed presteert in de reguliere sport, zoals dat idd gebeurt in de paardensport, waarom zou je dan bij de gehandicapten starten, dat blijkt dan toch niet nodig te zijn? Maar je kan bij de gehandicapten dan natuurlijk wel naar de grotere kampioenschappen. Frank Hosmar is daar een goed voorbeeld van, heeft zijn eigen dressuurstal, traint paarden voor anderen, start op reguliere wedstrijden, maar ging daarbij ook naar de paralympics in London, in grade IV geloof ik. Ik weet eerlijk gezegd niet veel van die grades af.

Hij heeft ook zelf verteld dat hij aanvankelijk niet in de parasport wilde, maar pas toen hem het reisje naar Londen werd aangeboden. Hij zou anders nooit op olympische spelen terecht komen en pas op dat moment heeft hij ervoor gekozen om gehandicaptensport te doen. Dus in dat geval zijn het inderdaad belangen en 'overdrijven'. Naar mijn idee is gehandicaptensport bedoeld om ook gehandicapten hobby's uit te kunnen laten oefenen. Als je dat kunt in de basissport, dan vind ik dat voldoende: het is namelijk ook niet voor alle gezonde mensen vanzelfsprekend om verder te kunnen. Dan heb ik het over verlammingen, waardoor je bijv. niet goed kunt drijven en een zweepje blijft gebruiken wanneer dat niet meer is toegestaan. In dat geval vind ik een dispensatiepas gepast, maar geen speciale wedstrijden.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:43

Vriendin van mij rijd ook mee in de para sport. Ze mag daarbij blijven licht rijden. Ook rijd ze gewone wedstrijden. Zelfs na een para wedstrijd trilt haar hele lichaam, zo zie je maar dat een para wedstrijd geen makkie is!!