[WN] Nieuw Westernblad...wie heeft hem al ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:18

Heb mijn deel 1 weer terug van mijn stalgenoot (mij viel ook weer opnieuw het 'verassend' en 'de Piant' op de voorpagina op... ;) en inderdaad deel 2 is wel korreliger, deel 1 voelt gladder aan. Verschil is voor de leek minimaal en zal niet opvallen. Ik moet wel toegeven ik ben een pietlut en heb gevoelige vingertoppen :D , ik bepotel graag dingen.

Maar goed, er werd om voorbeelden van de typfouten gevraagd. Ik heb ze niet allemaal opgeschreven maar de belangrijkste die mij opvielen:

Het komma gebruik (of het gebrek aan...) door het hele blad heen stoort mij enorm, het leest ook heel vervelend.

pag 3, voorwoord, 2e alinea: Dutch Paints Horse Club
pag 3, voorwoord, 1e alinea: degene heeft of degenen hebben, niet degene hebben. (als ik het niet goed heb, dan heb ik bij deze weer wat geleerd)
pag 6, interview met Rod Cavinder, stukje kwaliteit vd paarden, dat hele stuk met het nivo van de paarden klopt niet: scoren onze paarden nou hoger of lager dan de paarden daar?
pag 13 barrelracen groeit in populariteit, 1e zin: word/wordt
pag 14, 2e kolom 2e alinea, laatste zin: het is een citaat moet daar niet 'ik' staan ipv 'zij'?
pag 36, 1e blok, er komt een opsomming van onderdelen, dan weer een uitslag en dan weer een opsomming van onderdelen. Dat leest heel raar...

Stukje van Doc Bar, staan diverse keren foute namen in, Poco Tiovio, Holywood Gold, Stephen/Stephon... Doc Bar tok ook de aandacht en ze kochtten hem voor 30.000 dollar.
De tekst is ook lastig te lezen door het kleurgebruik en het wegvallen in de illustraties, geen eerbetoon aan een legende maar een opsomming van feiten, heb betere stukken over hem gelezen!

Het lijkt op pag 35, het stuk van de Paint jeugd, wel of de 3e kolom anders is uitgevuld of iets kleinere letter dan de andere 2 kolommen heeft, ziet er wat vreemd uit.

De foto op de voorpagina: de halslijn van het paard is heel slecht uitgeknipt en paard heeft geen originele staart, ik had een andere foto genomen voor de voorpagina. Het is toch de cover en dus de 1e indruk van je blad.

Het stuk van Kayleigh zijn de foto's ook niet zo mooi, zwart paard op zwarte achtergrond met eigenaar ook zwart haar is mij te veel zwart.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 01:41

Cissy: Wil je graag een ander exemplaar, een gladdere? Want dan stuur ik je deze toe. Zo ja, dan mail me maar even. (of PB-en)

• Te weinig of te veel komma-gebruik, kan, alle artikelen zijn door diverse mensen geschreven. De 1 gebruikt meer komma's of juist minder dan de ander.
• Wat betreft de foutjes: Ik heb er nog ondertussen nog twee tekstcorrectors bij, hopelijk is dat genoeg (6 stuks).
• De tekst van Doc Bar is idd wat moeilijk te lezen, op het scherm was het goed te lezen maar in het drukwerk niet. Helaas gebeurt dat wel vaker, op het scherm komt het vaak anders over dan in het drukwerk. Dit geld ook voor het beeld op de voorpagina, de staart is niet nep maar er is gras tussenuit gegumd. Dit zag er op het scherm goed uit, maar in het drukwerk is het een beetje vreemd. Weer iets om de volgende keer rekening mee te houden.
• Bij het stuk van Kahleigh vind ik het zwart juist wel mooi, maar dat is 'smaken verschillen' denk ik.
• De spatiëring in de 3e kolom van de Paint Jeugd is iets krapper dan de in andere 2 kolommen, anders paste het niet. (scherpe blik heb je hoor!)

Sonja:
En wat denk je van internet! Het ei van Columbus vinden valt niet mee hoor als je alles ook op internet kan opzoeken. En de BIT, wat ik een heel goed paardenblad vind en zeker als een voorbeeld zie, vind ik te weinig aandacht aan westernrijden besteden. Vandaar ook mijn idee om hier een blad over te maken. En je ontkomt er bijna niet aan, dat er onderwerpen aan bod komen die al ooit eens in een ander paardenblad gestaan hebben.

• We hebben Rod Cavinder maar 10 minuten kunnen interviewen helaas! We hadden ook graag langer gepraat met deze boeiende man, maar dat ging dus niet....
• Spotlight, tip neem ik mee voor de volgende.
• Barrelracing trainingsmethode komt dus in het volgende nummer ;)
• Natural Horse Sense gaat erover waarom ze gebruik maken van Quarters en Paints, westernpaarden. Heeft idd minder met westernriding te maken.
• Wist je dat, het ging vooral over het gezichtsveld van het paard, misschien overbodig erbij te zeggen dat je daarom niet achter een paard moet gaan staan, maar ik ken genoeg (paarden) mensen die wel weten dat je niet achter een paard moet gaan staan, maar niet waarom. (ja echt!)

Maar over het algemeen zijn jullie best positief dus :D
Thanks voor de tips!
Wat ik wel opvallend vind is dat Sonja en Cissy allebei andere opmerkingen hebben, er zit er geen 1 bij die overeenkomt met de ander. Ik denk dat als je het aan nog 10 mensen vraagt, dat je weer andere meningen en opmerkingen krijgt. Dat is toch heel persoonlijk, iedereen kijkt toch door zijn eigen bril. Maar er zitten zeker opmerkingen bij waar ik iets mee ga doen.

Kukkie

Re: Nieuw Westernblad...wie heeft hem al ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 02:20

Wat ik simpelweg niet snap is hoe je denkt een goed blad op de markt te kunnen lanceren, zonder een echt redactieteam. Zeker als de lezer kieskeuriger > want 'expert' is op de gebieden waarover je bericht.

Vormgeving moet kloppen ja. Beeldmateriaal moet mooi zijn.
Maar om compleet de inhoud 'over te slaan'??

Schoenmaker, blijf bij je leest, is een gezegde. Hoe kan het dan dat elke schoenmaker maar denkt dat de redactieleest er eentje is die 'iedereen er zo even bij kan doen'.

Journalist/tekstschrijver is een vak. Net als eindredacteur. En voor een blad heb je daar mensen voor nodig. Is daar geen geld voor, dan is het blad in mijn ogen het lanceren al niet waard.

Stel, je wil een mooi westernzadel maken. Je hebt verstand van leer en van bewerken. Maar niet van bomen. Je pakt een kwaliteitje krom waaibomenhout, en maakt een prachtig zadel. Heel leuk, maar je kunt er niet met goed fatsoen mee gaan rijden, in mijn ogen.

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 06:46

Ik had het 2e deel van de week ook heel snel binnen. Toppie hoor!

Ik ben een beginner op het gebied van western dus voor mij zijn simpele western onderwerpen wellicht wel interessanter dan voor anderen. De trainingstips zijn voor mij dus wel nuttig.
Ik vond het blad lekker lezen en de spelfouten vielen mij niet zo heel erg op moet ik zeggen. Wel de soms wat onscherpe foto's. Ik vond het artikel over de Tinker leuk, maar niet echt heel interessant. Opzich vind ik de zwarte achtergrond wel weer mooi. Smaken verschillen nou eenmaal ;)
Ik vind de uitstraling van het blad wederom mooi en ik voel niets korreligs aan mijn exemplaar.
Het beste stuk vond ik inderdaad het stuk over de Roots van Red Pebbles. Goed geschreven en het bracht emotie over. Zelfs mijn vriend (welke niets met paarden heeft) vond het een leuk stuk om te lezen. Als ik het blad een cijfer moet geven krijgt het van mij een 7. Ik neem nog geen abonnement, maar zal het volgende deel wederom bestellen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:21

astridklomp schreef:
Wat ik wel opvallend vind is dat Sonja en Cissy allebei andere opmerkingen hebben, er zit er geen 1 bij die overeenkomt met de ander. Ik denk dat als je het aan nog 10 mensen vraagt, dat je weer andere meningen en opmerkingen krijgt. Dat is toch heel persoonlijk, iedereen kijkt toch door zijn eigen bril. Maar er zitten zeker opmerkingen bij waar ik iets mee ga doen.
Ik ben het helemaal met Sonja haar input eens en Sonja heeft vast ook dezelfde dingen gezien als ik, maar hetzelfde opschrijven heeft dan toch geen enkele zin, daar leer je dan weer niks van... :)

Over het kommagebruik, dat is toch de taak van de redactie om dat aan te passen? Je gaat toch niet zonder te lezen tekst van iemand anders plaatsen?
Uiteraard moet je niet het persoonlijke tintje van de auteur verklöten maar een beetje normaal NL en interpunctie moet toch wel te doen zijn.
Persoonlijk zou ik het fijn vinden als ik niet zo goed kan schrijven dat er iemand nog even naar kijkt. Tenslotte staat toch mijn naam bij het artikel en als men dan valt over de vele taalfouten zou ik me gaan schamen....

Ik hoef geen nieuw exemplaar, alleen als jij persé mijn exemplaar wil dan kunnen we ruilen. Hij verdwijnt hier nl toch in de kast tussen alle andere bladen. Het is niet dat ik m nog dagelijks in mijn handen ga hebben. Dus een nieuw exemplaar is niet speciaal nodig. Maar toch bedankt voor het aanbod.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:13

Kukkie: Heb je het blad gelezen? Er zit wel degelijk een redactie achter! Elk artikel wordt nagelezen, gecorrigeerd op fouten, eventueel ingekort en aangepast, door iemand die affiniteit met paarden heeft en zelf in het schrijversvak zit. Ik ben zelf van de vormgeving en lees alle artikelen door die ik binnen krijg maar daarna gaan ze naar de tekstschrijver. Dus het is niet zo dat alles klakkeloos wordt geplaatst. Inderdaad schoenmaker blijf bij je leest, daarom houd ik me bezig met de vormgeving en de tekstschrijver met de inhoud ;). Het is wel zo dat ik zelf ook nog kritisch kijk naar de teksten en dan eventueel aanpassingen doorvoer samen met de tekstschrijver. En zelf schrijf ik ook af en toe een artikel zoals het hoefbevangen stuk in nummer 1 en 'History' op de laatste pagina. Deze worden dan natuurlijk nog wel nagelezen en eventueel aangepast door de tekstschrijver.
Als alle aangepaste teksten in de opmaak geplaatst zijn gaat hiervan een PDF naar 3 verschillende correctors, allemaal mensen taalgevoel en/of in hun dagelijks werk ook tekstcorrecties doen. Het eerste nummer is door 1 corrector bekeken en dat bleek te weinig te zijn, nummer 2 waren het er drie maar dat blijkt nog niet genoeg, dus er zijn er nu nog 2 bijgekomen.

Dus Kukkie het is niet zo dat de inhoud over geslagen wordt en natuurlijk is deze ontzettend belangrijk! Er kan wel het eea verbeterd worden en daar gaan we dan ook hard aan werken.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:31

Heb het blad bij je besteld Astrid en ben benieuwd!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:03

Crow: Veel leesplezier!

Cissy:pag 6, interview met Rod Cavinder, stukje kwaliteit vd paarden, dat hele stuk met het nivo van de paarden klopt niet: scoren onze paarden nou hoger of lager dan de paarden daar?

Hierbij even het stukje wat je bedoeld:
Ten aanzien van de paarden die hij hier heeft gezien geeft hij ze een 4 of 5 op een schaal van 1-10. De reden dat er in Amerika de paarden hoger scoren (1 of 2 op schaal 1-10) wijt hij aan het feit dat er in Amerika zoveel keuze is. Er zijn miljoenen paarden, dus als je daaruit kunt kiezen kun je de allerbesten trainen. Als er in Nederland in een wedstrijd 3 van de 10 paarden hoog scoren wat betreft bouw, uitstraling en beweging, dan zijn dat er in Amerika 8 van de 10. Dat komt door de 'grote aantallen', verzekerd hij ons meerdere keren.

Even ter verduidelijking: 1=hoogste 10=het laagste
Er staat ook: 'Amerika de paarden hoger scoren', daar kan je het ook aan afleiden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:01

ehm, is het daar omgekeerd dan? Als ik hier een 1 haal op school blijf ik zitten en met een 10 ga ik over.... vandaar de verwarring! :o?
Pijngrens idem dito, als je weinig pijn hebt scoor je laag en als je veel pijn hebt scoor je hoog, helaas al eens 9 en 10 meegemaakt :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:34

Wij schrijven/zeggen het idd precies andersom, maar zo omschreef Rod Cavinder het. Misschien is het in America anders of hij zegt het gewoon anders, maar het was misschien idd duidelijker geweest als het op zijn Nederlands omschreven was.

Oei, heb je een pijngrens-score van 10 meegemaakt? Da's niet zo mooi!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:41

Ik vond het ook al zo raar staan, helemaal niet bij nagedacht dat het andersom kon zijn. Nu ik er over nadenk, de datums draaien ze ook altijd om! :)

Die pijngrens was ook niet leuk, had een ongeluk gehad en moest geopereerd maar ging door het morfine infuus heen van de pijn. Toen vroegen ze dus ook hoe hoog de score was, ik viel nog net niet flauw.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:10

Auch, dat is heftig!