[WN] Ex - engels/dressuur mutsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ex - engels/dressuur mutsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:48

Jammer, WesternWranglers zit bij je in de buurt (Nieuw Vennep) maar ik las laatst in een ander topic dat die geen manegepaarden meer hebben/beschikbaar stellen. Dat is namelijk wel een heel fijn adres.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:55

Hallo ik was ook ooit een dressuurruiter.
Ben 3 jaar geleden overgestapt op westernrijden, nooit geen spijt gehad.
Het is mij allemaal heel erg meegevallen, mijn haflinger vindt het harstikke leuk en pikt alles
snel op.
En ik kan mij er ook veel beter in vinden.
Paard is ook veel braver nu we westernrijden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:52

Sonja schreef:
Jammer, WesternWranglers zit bij je in de buurt (Nieuw Vennep) maar ik las laatst in een ander topic dat die geen manegepaarden meer hebben/beschikbaar stellen. Dat is namelijk wel een heel fijn adres.

Daar denk ik denk dan weer anders over 8-), ik vind het niet zo'n fijn adres. Maar de JD Ranch in Beets is een aardige optie en in Aalsmeer zit Linda Polak. Deze 2 adressen kan je ook terugvinden in de lijst van trainers.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:00

Kom ook binnen vallen. Vandaag voor de 2de keer op Paint gezeten en aan het western mogen ruiken. Zelf heb ik een kwpn-er waar ik dressuurwedstrijden mee rijd/reed. Wat me erg aanspreekt is de manier van het rijden bij western. Ontspannen losse teugel voering, zonder druk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 01:51

In essentie blijf ik geloof ik een dressuurruiter, ik blijf stelling vragen met mijn been. Hou de neiging om met licht contact te rijden en ik rij natuurlijk ook nog op dressuur gefokte paarden.

Maar de zadels zitten lekker, de rijstijl is oke en verder zal het me allemaal aan de billen oxideren of een hulp western of dressuur is. Als ik maar lekker rijd. :j

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 09:18

Na mijn toetsweek ga ik beginnen met het rijden/trainen van mijn verzorgmerrie. Zodra zij wat meer conditie heeft (en ik ook :+) gaan we eens een les afspreken :D

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:42

Ik ga ook eindelijk weer lessen, na maanden met een leverinfecte te hebben gezeten (mijn paard dan!) Kan wel merken dat ze e.e.a. kwijt is en wat stijver, ondanks dat we veel (maar buiten) hebben gereden!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:55

Ik denk dat ik nooi een dressuurruiter ben geweest.
Vroegah op de manege wilde ik al westernrijden en deed ik mijn beugels en teugels extra lang... zat ik daar op zo'n enorme tuiger een beetje western te fantaseren hahaha. In de vs vervolgens véél trails gereden op 'mijn' spotted saddle horse. Terug in Nederland tijdens mijn studie wel veel bijrijdpaardjes gehad waar ik me maar wat richtte op NH, gezien het gebrek aan westernstallen in dit land. Eigenlijk ben ik dus nooit verder gekomen dan het rondhobbel-niveau. Toen ik uiteindelijk een western-bijrijdstal vond vond ik dat ik al kon rijden en ben ik niet eens fanatiek gaan lessen (DOM, achteraf!!!)

Ik dacht dat de NH was wat ik leuk vond en kocht een probleempaardje. Maar die bokte stukje bij beetje mijn ego aan diggelen en hij ging naar een pro om NHshowtjes te doen. Als door een wonder hervond ik mijn oude westernstal en nu ben ik dan eindelijk zo ver dat ik me over mijn les-faalangst heen zet en neem ik les. Minder dan ik zou moeten (vaak gaat er iets mis of er komt iets tussen, je weet hoe dat gaat). Het schiet nog niet erg op omdat ik heel lang maar wat aangerommeld heb maar mijn paard is zo geweldig dat ik het helemaal goed zie komen... al duurt het jaren, wij komen er wel!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:55

hier gaat het steeds beter. Heb inmiddels een ander bitje gekocht op advies van instructrice en het lijkt wel alsof ik nu op een hertje rij ipv een drammerige haflinger. Ik hoef maar de teugels een beetje op te nemen en mevrouw staat stil bij het woordje WHOA. Zelfs de galop is ineens relaxed, voorheen was het bijna plat door de bocht en nu kunnen we zelfs al wat tempo regelen in de galop. 'Back' is ineens gewoon gehoorzaam achteruit ipv van nog een paar passen proberen door te drammen. Ik merk wel dat ik nu meer met mijn zit moet gaan rijden en soms vergeet ik dat ik ook nog een paar benen heb. Maar dat komt allemaal wel. Alles op zijn tijd. Ik ben al zo blij met het tempo wat nu regelbaar is, hihi.
En ik geniet nog steeds, het is zoooooooooooo leuk, ik ben zo blij met dat beest *\o/*

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:34

hiphopje: Wat voor bit?? ik heb ook zo'n drammerd, rij nu met shanks maar ben er niet echt blij mee, heb van alles al geprobeerd maar heb een vriendelijk bit nodig dat in noodgevallen wel goed inwerkt omdat mevrouw hier in de randstad nog eens ervan door wil gaan en ik nog geen afscheid van het leven wou nemen:-) ben heel benieuwd!!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:43

Ik had eerst een sweet iron snaffeltje, ging op zich redelijk, maar ze had momenten dat ze echt vreselijk kon drammen, gewoon doorlopen. Toen bracht mijn instructrice haar hoofdstel een keer mee met een billy-allen shank en dat ging al een heel stuk beter. Daarna weer een tijdje op mijn snaffeltje gereden, maar ze bleef drammerig. Toen dus zelf maar een billy-allen shank gekocht, maar toen ik thuiskwam zag ik dat de scharen (zo heet dat toch?) een stuk langer waren dan van het bit van mijn instructrice. Ik heb het er toch maar ingedaan en vanaf dat moment geen gedram meer. Ik kan nu heerlijk ontspannen rijden en mijn paardje is een stuk rustiger.
Natuurlijk ligt niet alles aan het bit, ik zal zelf ook wel een stuk beter zijn gaan rijden, maar het verschil was wel erg groot van de ene op de andere dag geen gedram meer. Het is denk ik gewoon even uitproberen op welk bit je paard zich het lekkerst voelt. Ik vond een shank ook altijd 'eng' maar het is de hand van de ruiter wat een bit streng maakt toch?
Ze ging toen ik haar net had, echt knoerhard in de galop, was soms echt onverantwoord en eng. Ze wist denk ik ook niet goed wat ze moest zonder teugeldruk. Nam ik de teugels op, dan liep ze mooi in een dressuurkrul, maar dat was dus niet wat we wilden zien, hahaha.
Nu loopt ze heerlijk ontspannen rond, met een los teugeltje. Oke, soms wil ze nog even hard, maar dan kan ik haar vrij snel weer terugnemen in tempo. Ik liet haar soms ook gewoon zo hard draven als ze wilde, en op een gegeven moment vond het ze niet meer leuk om zo hard te gaan en wilde ze wel terug in tempo, maar dat mocht dan niet van mij en moest ze nog een paar rondjes doorgaan. Nu is de lol er denk ik voor haar een beetje af om zo hard te gaan ;)
We hebben nog wel wekelijks les, en dat wil ik voorlopig ook houden.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:57

ha ha dat laatste moest ik ook doen als ze ging drammen, als ze dan langzamer wilde dan moest ik haar door laten lopen..werkt wel, in de bak gaat het eigenlijk super..alleen buiten wil mevrouw het nog eens op een sprintje zetten en tsja, als je dan vol op de weg afdondert (let op : ze gaat niet langs de weg maar de weg op!! blond??) dan wil ik wel een noodrem hebben want dan kan je inwerken met je gewicht en stem wat je wilt..dat negeert ze volledig..maf paard..ik ga even kijken hoe je billy allen shank er uit ziet:-) Thanks voor het lange bericht!

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:26

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:30

indra2001 schreef:

yep, zo eentje
links en rechts kunnen gewoon apart bewegen en er zit een kleine knikbeweging in het midden (maar dus niet zo als bij een enkel gebroken bit)
ik heb wel een bit genomen met sweet iron, omdat veel paarden dit lekker vinden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:24

Zo ik heb een mailtje gestuurd naar Wendy van Osch, ik wil weer gaan lessen en ik heb gehoord dat zij goed les geeft. Dus ik ben benieuwd :D

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:12

Ik ga aan mijn instructrie vragen of ze er zo een heeft en ik hem even mag proberen...je weet maar nooit...heb nu enkel gebroken! maar heb het idee dat ik met iets minder toe zou kunnen na 3 jaar oefenen met tempo terugbrengen (wat slechts 95% van de tijd lukt:-(!)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:37

Indra, 3 jaar al bezig met het tempo terug te brengen? hahaha wat voer jij je paard?
ik vond 3 maanden al lang bij mijn scheurmonster.
Ze is verder in de omgang echt een superbraaf en relaxed paardje, scheelt misschien ook. Ze had alleen bij de vorige eigenaren niets hoeven te doen als in de wei gras eten en af en toe rondhobbelen met iemand erop. Ik denk dat ze hooguit 1 a 2 keer maand bereden werd.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:00

de vorige eigenaar heeft veel lopen "crossen" met d'r en het is een nerveus type..ze staat hele jaar door buiten, krijgt hooi en een 1/2 kg krachtvoer en werkt elke dag (bijna..soms een dagje vrij). Dat is toch niet zo raar? het is gewoon een temperamentvol en onzeker type (dus: wegrennen!!)...als je nog tips hebt, hiphopje dan hou ik me aanbevolen!!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:10

uh, tips van mij?
ik ben ook nog maar een groentje in het westerngebeuren hoor. En heb mijn hafje pas 4 maandjes waarvan we nu 3 maandjes pas echt aan het rijden zijn. Mijn hafje krijgt geen krachtvoer, alleen een klein handje door haar kuilmais heen (anders vind de stalhouder het niet eerlijk, hahaha) verder krijgt ze ruim hooi en staat overdag in de wei waar ze volop gras kan eten.
Het kan ook gewoon het karakter zijn hoor, die van mij is echt superbraaf in de omgang, heeft nog geen stap verkeerd gezet sinds we haar hebben. Alleen met rijden is ze soms erg voorwaarts, maar liever dat dan eentje die niet vooruit te branden is toch? ;)

Nou, ik ga me omkleden, heb zo weer les :D
YEEHAAAAAAA

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:18

ik ga ook maar weer rijden en zal proberen het rustig aan te doen :-) ha ha..
die van mij is ook superbraaf in de omgang maar een heethoofdje..wat voor afstamming is die van jou..ook een papa Atlantic toevallig? die zijn allemaal vrij pittig heb ik begrepen! en hoe oud is die van jou?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:37

Mijn alpenquartertje word in mei 13. Haar vader is Master en opa is Magister, uit de M-lijn dus. Toevallig vertelde mijn instructrice (die ook haflingergek is, en er onlangs zelf ook weer eentje heeft gekocht, ook uit de M-lijn) dat de M-lijn bekend staat om zijn fijne karakter. Ze is echt superlief, maar onder het zadel behoorlijk voorwaarts, ze is echt niet moe te krijgen. Ze wil vooruit vooruit vooruit. Wat ik wel merk is, dat als ze in haar uppie is, ze een stuk onrustiger is. Misschien toch een tikkeltje verlatingsangst? Maar ach, als dat alles is.
We hebben weer goed ons best gedaan daarstraks, flinke galopstukken ertussen en ik moest een eenvoudige galopwissen doen, dus van de ene volte over naar de andere volt en dan bij de overgang terug naar draf en meteen in de andere galop over. Het lukte ook nog!!!! Oke, de afwerking is nog niet helemaal je van het, maar het begin is er. Nu heeft ze een paar daagjes vrij, want we gaan een weekendje weg. Morgenmiddag stal mesten en dan zie ik haar zondagavond pas weer.
Trouwens, ik heb onlangs het boek Go West van Antje Holtappel gekocht, erg fijn en leerzaam boek, echt een aanrader vind ik.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:40

Hi, die heb ik ook ja en nog 2 andere..maar uit boeken leren vind ik zo lastig..maar wel gelijk maar weer een les afgesproken. Bij wie les jij???

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:43

ja hier nog 1!!

Ik reed L/M niveau dressuur. deed de paardenhouderij opleiding en moest een stage zoeken. Ik wou een keer iets anders dan dressuur of springen en ben toen naar een westernstal gegaan van een bokker. En dat was een heel goed idee geweest. Ik heb een super stage daar gehad, en toen ik mee ging naar een reining wedstrijd in marienheem was ik helemaal verkocht!

Nu rijd ik een criolo van iemand ( ik heb zelf geen tijd meer om een eigen paard te onderhouden) en het gaat er goed. heb sinds een aantal weken les van fransisca van der poorte en wij (basco en ik) zijn echt sprongen vooruit gegaan (ook al een keer gevallen) :o maar ik ga echt niet meer dressuur rijden.

Springen nog wel, maar ook omdat basco dat wel geinig vind.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:29

capopjekop schreef:
Zo ik heb een mailtje gestuurd naar Wendy van Osch, ik wil weer gaan lessen en ik heb gehoord dat zij goed les geeft. Dus ik ben benieuwd :D

Ja, zij is ook mijn instructrice en geeft idd fijn les.
Een beller is sneller of je kunt er gewoon een keer langsgaan. Dan zie je haar ook meteen aan het werk.

Ik 'ken' jou trouwens nog van de lessen bij Annemiek een paar jaar geleden ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:04

Klopt ja, jammer dat zij verhuist is, was mooi dichtbij. Ik heb nog even geen haast met les, Amber moet eerst luisvrij zijn en weer wat conditie hebben :)

Ik 'ken' jou trouwens niet, maar jij was toen toch ook bij die onderlinge wedstrijd in Vorstenbosch?

Dus mocht ik over een maand nog geen reactie hebben dan ga ik even bellen/langs :)